پخش زنده
امروز: -
پیغمبر قرآن را آسان یاد میداد، برای آموزش آسانتر قرآن، باید از ایده پردازی جوانان بهره برد.
به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآن و عترت با حضور در برنامه صف اول به پرسش ها پاسخ داد.
سؤال: درباره معاونت قرآن و عترت در وزارت ارشاد بگویید برای آنهایی که نمیدانند کار این معاونت چیست و چه اهدافی را دنبال میکند؟
آقای معاف، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآن و عترت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها وزارتخانه دولت است که پسوند اسلامی دارد و این پسوند یک پسوند تزئینی و دکوری نیست، یک پسوند انتظاری و تشریفاتی نیست، به نظر ما این پسوند یک پسوند انضمامی، حقیقی، علی العرض است. اگر قرار باشد این پسوند محقق بشود، پسوند اسلامی که معنادار و معنابخش است و جهت بخش است، باید اولویت و محوریت و مرکزیت کارهای فرهنگی کشور ما مسئله ترویج و تبلیغ و توسعه فرهنگ قرآن و اهل بیت و عترت باشد. فلسفه تأسیس یک معاونت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت نهم، همین بود که من آن ایام هم توفیق داشته ام در خدمت حوزه فرهنگ و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همین حوزه قرآن بوده ام. این بحث شد که یک نهاد بالادستی و یک ساختاری باید این مسئله قرآن محوری، قرآن بنیانی و قرآن مداری را در دولت پیگیری کند، در سازه دولت، در سامانه دولت، در ساختار دولت، شما اگر بخواهید یک موضوعی را عملیاتی کنید و محقق کنید، باید بودجه آن معلوم باشد، ساختار آن معلوم باشد، دفتر آن معلوم باشد، سیستم آن معلوم باشد، با سخنرانی و شعار نمیشود. خب معاونت قرآن و عترت تأسیس شد، در یک دامنه رشدی هم همین معاونت قرآن و عترت در مجموعه دولت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بالا آمد و الان هماهنگ کننده همه ارکان دولت که میخواهند کار قرآن انجام بدهند، همین معاونت هم است، تحقق دولت قرآنی، جامعه قرآنی، تمدن قرآنی، حرفهای جذاب و دلبری که ما در جمهوری اسلامی ۴۵ سال است که گفته ایم، نیاز دارد به پیگیری، نیاز به پس گیری، نیاز دارد به جدی گرفتن این موضوع. ما در دولت باید توسعه فرهنگ قرآن و کار قرآنی را جدی بگیریم، کدام قرآن، قرآنی که در همه ارکان و شئونهای حاکمیت هم به آن عمل شود. ما الان در موضوع فلسطین و غزه داریم به قرآن عمل میکنیم، ما داریم با آیات قرآن در ماجرای فلسطین و غزه عمل میکنیم، این یعنی دولت قرآنی. حالا در همه شئون، سیاست خارجی قرآنی، فرهنگ قرآنی، اقتصاد قرآنی، قرآن باید محقق شود، قرآن باید پیاده شود، قرآن باید به صحنه عملیات و اجرا بیاید. ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت قرآن و عترت، یک لایه دنبال تحقق دولت قرآنی است، در یک لایه دنبال تحقق فرهنگ و ارشاد اسلامی است در خودو وزارتخانه، که معاونت سینمایی ما، معاونت هنری ما، معاونت مطبوعاتی ما، معاونت فرهنگی ما، معاونتهای تخصصی ما، نسبت خودشان را با مفاهیم قرآن و آموزههای قرآن مشخص کنند، نقش پذیری کنند، نسبت یابی کنند، شانه زیر بار مسئولیت بدهند، و یک لایه هم همین رسیدگی به مسائل امور قرآنی در کشور است، در تدبیر حوزه تلاوت قرآن، قرائت قرآن، مسابقات قرآن، نمایشگاه قرآن، کتابت قرآن و همه اموری که لازمه برنامه ریزی نظاممند و هدفمندی در ساختار حکومت انجام بشود. ما در این تقریباً چند دولتی که معاونت قرآن و عترت مسئولیت داشته است در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، من در تمام دولت ها، در تمام دوره ها، ارتباط داشته ام، در برخی از دولتها هم مسئولیت داشته ام، امروز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئله قرآن مسئله اول است و قرآن اولویت وزارتخانه است. حالا این البته باید بیاید در بودجه، در ساختار، در برنامه ریزیها و خودش را نشان بدهد، در اقدامات پسینی خودش را نشان بدهد. ما الان یک طراحی کرده ایم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سلسله نشستها و مجموعهها برنامههایی ذیل عنوان حکمرانی قرآنی. ما معتقد هستیم که حکمرانی غیر از حکومت کردن است، حکمرانی دخیل کردن مردم، همراه سازی مردم در حکومت کردن هم است. اینجا حالا نظریه حکمرانی قرآنی باید تبیین شود، سلسله نشستهایی داریم برگزار میکنیم، مدیران ارشد کشور، بیایند بگویند حوزه عملیاتی خودشان را با قرآن چطور اداره میکنند، ما الان میگوییم وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، آقای ضرغامی، شما میخواهید با قرآن اداره کنید، با سیره اداره کنید، چطور اداره میکنید، وزارت خارجه، چطور با قرآن اداره میکنید، ما در یکی از نشستهای حکمرانی قرآنی، سخنگوی دولت، دبیر شورای اطلاع رسانی دولت، آقای بهادری جهرمی، آمدند، نظام اطلاع رسانی با نگاه قرآن، با مدل قرآن، با سبک قرآن چطور است، ما میخواهیم مردم را در جریان اقدامات دولت قرار بدهیم، رهبر انقلاب بارها گله کرده اند که چرا نمیگویید، مردم چرا نمیدانند، چرا خبر ندارند، این همه دارد کار میشود، حالا این نظام اطلاع رسانی چطور بر مبنای قرآن سامان پیدا کند، سازمان پیدا کند، ما الان در نشستهایی که داشتیم خدمت آقای دکتر حداد عادل، خدمت آقای دکتر زرشناس، حجت الاسلام قاسمیان، آقای دکتر خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، این خواص میآیند، بزرگان میآیند، مینشینند، حوزه عملیاتی خودشان، حوزه اندیشه ورزی خودشان، در نسبت با قرآن را به گفتگو میگذاریم و بحث میکنیم. حکمرانی قرآنی اگر قرار است محقق شود، هم در لایه تئوری پردازی و تئوری سازی، هم در لایه نظریه پردازی، هم در لایه پردازشهای عملیاتی و نگاشت نهادی، هر دستگاهی چه وظیفهای دارد، اینجا باید تعیین تکلیف شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی الان دولت قرآنی را حکمرانی قرآنی، اینا را میخواهد گفتمان کند، تبدیل به نظریه غالب و هجمون کند، الان در فضای گفتمانی کشور، همه باید بیایند بگویند نسبت کار خودشان با قرآن چه است. ما برای نمایشگاه بین المللی قرآن، این را همینجا بگویم، یک مصوبهای را در آستانه تصویب در هیئت دولت داریم، ۲۳ دستگاه و وزارتخانهها نقش شان را در نمایشگاه بین المللی قرآن بگویند، چه کار میخواهند بکنند، وزارت راه و شهرسازی مثلاً میخواهد چه کار کند، همه دستگاه ها.
سؤال: فصل پانزدهم برنامه هفتم همین هفته شنبه در صحن مجلس تصویب شد درباره این فصل پانزده بگویید که چه است؟
معاف: در مورد برنامه هفتم، برنامههای قبل، برنامههای اول تا ششم مشهور به برنامه توسعه، حالا رهبر انقلاب هم فرمودند از این واژه توسعه استفاده میشود، یا برنامه پیشرفت، برنامههای پنج ساله کشور، در تحقق عدد ۳۰ درصد گفته شده است، ۲۰ درصد گفته شده است، ۱۰ درصد هم گفته شده است، گزارش رسمی مرکز پژوهشهای مجلس، کمتر از ۳۰ درصد است. خب در حوزه فرهنگ که زیر ۲۰ درصد است، در حوزه قرآن هم حدود ۱۰ درصد است، این یک مسئله است که ما برنامه هفتم را در دولت و مجلس مینگاریم و تدوین میکنیم، باید نگاه کنیم به اینکه شش برنامه قبل، برنامه ششم، برنامه پنجم، احکام دائمی و لایحه، هر دو، چرا میزان تحقق اینقدر پایین بوده است، ما برنامه نمینویسیم برای دکور، برنامه نمینویسیم برای فقط بودجه گرفتن، برنامه مینویسیم برای اجرا. دوره برنامه نویسی غیرناظر به میدان و نامعطوف به عملیات در دنیا تمام شد. در کشور ما هنوز یک عده علاقه دارند به سندنویسی و برنامه نویسی، تفاهم نامه و اگریمنت و یک چیزی با هم امضاء کنیم، ما در دولت مردمی آقای رئیسی، دغدغهای که داریم این است که برنامه برای اجرا نوشته شود، برنامهای نوشته شود که قرار است در پنج سال، هر سال یک پنجم پیشرفت قابل ارزیابی و سنجش باشد، این یک نکته، برنامههای قبلی اجرا نشده است، عمل نشده است، رهبر انقلاب چه سالی فرمودند ۱۰ میلیون حافظ قرآن، الان ۱۰ درصد آن برنامه هم محقق نشده است، حتی کمتر هم نشده است، میدانید عددها متأسفانه پایین است، نظام آموزش و پرورش ما که ۱۶ میلیون دانش آموز دراختیار دارد، یک بخشی از این بار باید برعهده او قرار میگرفت، مؤسسات مردمی قرآنی که ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۲ هزار و ۵۰۰ مؤسسه مردمی قرآنی مجوز داده ایم، الان هم هفتگی و دو هفته یکبار، ده تا مؤسسه، بیست مؤسسه اضافه میشود، عاشقانه اینها در کشور دارند کار میکنند. اینها در زمینه تحقق همین هدف که عدد دارد، عملیاتی است و مشخص است، از این روشنتر که نمیشود، عدد دارد و معلوم است که در چه موضوعی است، خب محقق نشده است، ما در دولت راجع به این گفتگو کرده ایم، با مجلس هم گفتگو کرده ایم، با کمیسیون فرهنگی هم گفتگو کرده ایم، در حوزه سینما در حوزه موسیقی در حوزه کتاب هم همین است، در سایر بخشها هم همین است، اما در حوزه قرآن به طور جدی که ما مسئولیت داریم این را به بحث گذاشته ایم. یک نکته دیگر این است که برنامه پنج ساله حالا چه اسم آن را توسعه میگذارند و چه پیشرفت، خود برنامه باید قرآن محور نوشته شود، برخورد سکولار با قرآن در برنامه را ما بعنوان دولت مخالف هستیم، آن طرف برای خودشان یک بخشهای فرهنگی را بنویسند، آن طرف هم یک گوشه برای قرآن یک چیزی بنویسند، نه، نگاه جمهوری اسلامی به قرآن این نبوده و نیست، نسبت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی با قرآن، نسبت فرزند پدری است، نظام اسلامی مثل فرزند قرآن است، این انقلاب با قل انما ائذکم به واحداً تقول لله فورادا شروع شده است، اصلاً با قرآن انقلاب شده است، جنگ ما با وما رمیت اذ رمیت و کنالله رما اداره شده است، نظامات فکری امامین انقلاب قرآن بنیان قرآنی است، نگاهی که رهبر انقلاب به قرآن دارند، مضیق کردن قرآن به بعضی بندها ذیل بعضی از بندهای حوزه فرهنگ و رسانه نیست، این مهم است. ما اینکه برنامه را نه فقط در فصل فرهنگ و رسانه، در جای جای برنامه، قرآن را ببینیم، در بحث خانواده باید قرآن را دید، در بحث زنان باید قرآن را دید، در حل و فصل آسیبهای اجتماعی باید قرآن، مفاهیم قرآن و راه حلهای قرآنی را دید.
سؤال: همه بایدهایی که شما میگویید تجلی اش الان باید در لایحه برنامه هفتم که شما احتمالاً روی آن تأثیر داشته اید، باید متجلی شده باشد؟
معاف: بخشی در همین فرآیندهای مجلس تکمیل میشود، بخشی اش هم شده است.
سؤال: مثال میزنید؟
معاف: ببینید ما در احکام دائمی ماده ۳۷ یک بند خیلی خوب داریم، همین بحثی که همه دستگاهها توسعه فرهنگ قرآن را ذیل منشور توسعه فرهنگ قرآنی موظف هستند، آنجا تقسیم کار دستگاهی شده است، اخیراً ما یک آسیبی خورده ایم، در بحث شورای توسعه فرهنگی قرآن یک تشدد ساختاری پیش آمد که حالا وارد آن نمیخواهم بشوم، چون درحال حل و فصل آن با مجموعه شورای انقلاب فرهنگی سازمان تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم، اما ما یک سند بالادستی خوب داریم برخلاف خیلی از اسنادی که معلوم نیست با چه انگیزههایی نوشته شده است، سند منشور توسعه فرهنگ قرآنی است، نگاشت نهادی هم دارد، یعنی میگوید وزارت آموزش و پرورش، تو مسئول آموزش قرآن هستی عمومی، وزارت آموزش عالی، مسئول پژوهش و آموزش تخصصی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئول ترویج، تقسیم هنر و رسانه، مسئول این است، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئول هماهنگی وزارتخانهها و دستگاهها هستی ماده ۴، اینها مصوب ابلاغ رئیس جمهور است، ابلاغ شورای عالی انقلاب فرهنگی است، در احکام دائمی ماده ۳۷ این پیش بینی شده است که الان هم استو در فصل پانزده که اشاره کردید، جداول متعددی اضافه شد که نبود یعنی اینها الان در ماده ۷۴ در جاهای مختلف مواردی اضافه شده است، ما یک نکتهای که الان با مجلس در گفتگو هستیم، یک درصد بودجه نهادها و مجموعه ها، بنگاهها و شرکت ها، در قانون بودجه هم آمد، عدد بسیار قابل توجهی میشود، معروف شده است به بند ۹ تبصره ه، الان اهالی فرهنگ و مجموعهها میشناسند این را، یک درصد آن عدد باید موظف هستند نه اینکه مختار هستند حالا انجام ندهند، موظف هستند بیاورند در حوزه فرهنگ بند اول آن قرآن است، این اضافه شده است، یعنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایستاد تا این اضافه شد، هم در مصوبه دولت و هم در مصوبه مجلس که این الان در برنامه هفتم هم دارد میآید، اگر این اتفاق بیفتد یک انقلابی در بودجه مجموعههای قرآنی رخ میدهد. شما الان چند هزار مؤسسه قرآنی دارید، چند میلیون قرآن آموز، متربی قرآنی دارید، عمدتاً اینها مشکلات سخت افزاری، بودجه ای، ساختمان، دفتر و اینها دارند.
سؤال: البته باز بخشی از آن یک درصد قرآن است دیگر؟
معاف: بله.
سؤال: و قید نشده است که چقدر آن؟
معاف: نه این قید نشده است، ولی در شیوه نامه و کارگروهها و آئین نامه ها، همان یک ششم میشود تقریباً.
سؤال: یعنی احتمال این وجود دارد که همان یک درصد را هزینه کنند و باز هم چیزی به قرآن نرسد؟
معاف: حالا، چون در کارگروهها مسئولیت وجود دارد مسئولیت آن هم به معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد براساس مصوبه هیئت دولت داده شده است، این انشاالله انجام خواهد شد، به محض اینکه این تبصره ۹ بند هـ راه بیفتد اتفاق بزرگی ما با جامعه قرآنی هم گفتگو کرده ایم، طرحها و برنامهها را آماده کرده ایم. یا در جداول در فصل پانزده مواردی الان وجود دارد ناظر است به همان نکتهای که عرض کردم، که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، باید معاونت سینمایی هم قرآنی شود، ما الان تولید فیلمهای سینمایی قرآنی، فاخر، ارزشمند را برای هر سال یک تعدادی، در برنامه گنجانده ایم، حالا هدف کمی اینجا سالانه تولید بیست تا است. همین الان ما با بنیاد فارابی یک انیمیشن برای بچهها با موضوع حضرت ابراهیم را در پیش تولید هستیم یعنی کارهای اولیه شده است که برویم در بحث پویانمایی و انیمیشن برای کودکان، خیلی از اینها را در برنامه گنجانده ایم. مثلاً موضوع مؤسسات قرآن و عترت که رشد سالانه متوسط ۲۵ درصدی، ما هر عددی که داریم ۲۵ درصد باید مؤسسات را افزایش بدهیم، این در برنامه گنجانده شده است باعنوان مؤسسات قرآن و عترت بند، جدا از مؤسسات فرهنگی، همیشه ذیل مؤسسات فرهنگی بوده است، این جدا گنجانده شده است، همین مسئله حافظان قرآن در برنامه گنجانده شده است که ما در هدف پنج ساله آیا میتوانیم سالی یک میلیون حافظ را محقق کنیم یا خیر، حافظ قرآن که میگوییم منظور حافظ کل قرآن است، ما این را بحث کرده ایم در ستاد حفظ، سالها است در حوزه مدیریت امر قرآن این دارد گفتگو میشود، اینجا ما وقتی میگوییم حافظ قرآن، میتواند به این معنا باشد که فرد قرآن را حفظ موضوعی کند، یعنی یک فردی ناظر بر شغل و کار خودش آیات خودش را بلد باشد، شما بعنوان خبرنگار، بعنوان یک عنصر رسانه ای، یکسری آیه در قرآن وجود دارد اینها را بشناسید، آیات مرتبط را، حفظ باشید به یاد بیاورید، رهبر انقلاب میگویند توقع من از مسئله انس چه است، ایشان میگویند من دوست دارم مردم قرآن را بخوانند و باز بخوانند و بخوانند، آیات قرآن بفهمند، معانی آیات را بفهمند، بعد آن آیات را در زندگی شان بیاورند و بعد در امورشان بتوانند به قرآن استناد کنند، بگویند آن کار آن آیه قرآن است، اگر مثلاً یک خبری را میگویند اول احراز کن، بعد که اطمینان کردی نقل کن، این آیه سوره حجرات است، این همان روایت است، الان شما چرا مردم را فلسطین حمایت میکنید، قرآن میگوید، برای امور زندگی شان، مسائل سیاسی شان، مسائل اجتماعی شان، دانشجوهای ما دانش آموزان جوانها ما، بتوانند با آیاتی که به آنها مربوط است استناد کنند یاد بیاورند. بخشی از حفظ قرآن همین است، حمل قرآن با خود است، به یاد آوردن آن چیزی است که وظایف است، بخشی هم حفظ کل قرآن است، بخشی حفظ پاره پارههای قرآن است، مثلاً آیت الکرسی، اجزاء قرآن است، احزاب قرآن است، حفظ را میخواهیم محقق کنیم، این را ما در برنامه آورده ایم و اینها اضافه شده است. یا مسئله دانشجو معلمان توانمند قرآن است، الان آموزش و پرورش بار سنگینی را برعهده دارد، مسئله آموزش روخوانی، روانخوانی، درست خوانی، صحیح خوانی، جذاب خوانی، بخش قابل توجه آن با آموزش و پرورش است. ما هرچقدر رها کنیم آموزش و پرورش را و برویم از یک مکانیزم موازی بخواهیم عمل کنیم، باخته ایم و به جایی نمیرسیم. اینکه ورودی دانشگاه ما بالای ۸۰ درصد روخوانی قرآن را بلد باشند، نترسد میخواهد قرآن را باز کند و از رو بخواند، راخت بخواند، ما همین الان در وزارت فرهنگ و ارشاد یک طرحی را در همین دو سال راه انداخته ایم، طرحی تحت عنوان طرح بشری، اصل این طرح این است که مردم میخواهند قرآن را بخوانند مردم بدانید خواندن قرآن راحت است به سبک پیغمبر، پیغمبر قرآن را راحت یاد میداد و آن را سخت نمیکرد، الان اینقدر سخت شده است بعضی از این مدلهای آموزشی که فرد میگوید نمیخواهم و نمیتوانم و میترسد اصلاً مواجه بشود. تا همین الان ما حدود ۱۰ هزار مربی قرآن در همین طرح مربی تربیت کرده ایم. ما در برنامه هفتم مثلاً مسئله مساجدی که پایگاه قرآن باشند، اصلاً هدف از بحث مساجد عمده اش پیامبر میفرمایند قرآن است، رهبر انقلاب هم ماه رمضان امسال و هم پارسال، روزهای اول که دیدار خوب قرآنیها خدمت ایشان است این را فرمودند که مساجد باید بشوند پایگاه قرآن. ما همین چند روز آینده یک رونمایی داریم با ستاد عالی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور که ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری سازمان اوقاف، چهار هزار مسجدی که با یک اطلس شما میتوانید در کشور میتوانید نشان دهید اینها پایگاه قرآن هستند، مساجدی هستند که کار قرآنی میکنند حرفهای و محلات خودشان را تحت الشعاع قرار میدهند و امر قرآن را در محله توسعه میدهند و مسائل جامعه را میآورند با مسئله قرآن حل کنند، حالا بعضی هایشان ممتاز هستند بعضی هایشان هم ممکن است رده دو هم باشند، حالا یک عدد چهار هزارتایی. ما اینجا عدد ۱۰ هزار را در برنامه آورده ایم، مدارس رسمی حفظ قرآن، چه دولتی و چه غیردولتی، عدد هزار و ۲۰۰ آمده است، اینها الان کمی شده است، کوانتیزه و با عددهای مشخص در برنامه آمده است. یا مثلاً در حوزه آثار و محصولات فاخر رسانههای گفتمان ساز قرآنی، ما الان در حوزه رسانه باید بیاوریم مسئله قرآن را، رسانههایی که کارشان گفتمان سازی است، الان همین شبکه قرآن و معارف سیما، رادیو قرآن، رادیو تلاوت، خیلی از مردم مراجعه میکنند میبینند برخلاف اینکه در بعضی گزارههای رسانهای القاء میشود که مردم نمیبینند، ما آمارهای دقیق داریم که نه خود صداوسیما انجام داده است، نهادهای دیگر ما خودمان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، واقعاً اینها محل مراجعه مردم است، در خیلی از خانوادهها محل مراجعه مردم است، خیلی از نخبگان من میشناسم میگویند ما رادیو تلاوت و رادیو قرآن. خود رهبر انقلاب فرمودند من همیشه رادیو تلاوت را گوش میدهم، بالاخره در رسانه باید بیاید، کسی الان دوست دارد یک تلاوت جذاب بشنود، باید بتواند یک رسانهای را پیدا کند. در حوزه فضای مجازی، اپلیکیشن ها، در همین حوزه سکوها، اینجا ما تا قرآن را تلاوت قرآن را مفاهیم قرآن را در فضای مجازی در موبایلهای مردم نبریم، در حوزه ترویج و تبلیغ موفق نبوده ایم. ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرارگاه فضای مجازی قرآنی مِثل را تأسیس کرده ایم یکی از کارهای تأسیسی ما بود. در همین ماجرای تلخ اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم که من یک شب در شبکه قرآن آمدم و تحلیل مفصل آن را گفتم در همین موضوع جامعه قرآنی و اهالی رسانه و کنشگران فضای مجازی همه با هم آمدند در میدان، در فضای توئیتر حتی ترنت درست کردند، اینکه ما در حوزه تبلیغ و ترویج رسانههای گفتمان ساز قرآنی، باز اینجا با عدد آمده است، هنرجویان هنرستانهای هنری که میخواهند کار قرآن کنند، ما باید قرآن را ببریم در حوزه تئاتر، در حوزه سرود، حوزه تبلیغ و ترویج، اینها باید برود باز در نرخ متوسط هفت درصدی رشد. اینها در برنامه آمده است، باز تأکید میکنم الان با مجلس درحال گفتگو هستیم، مجلس خیلی همراه است، کمیسیون فرهنگی خیلی همراه است، دولت پیگیر است، فضا فضای همدلانه و همگرایانهای است، اتفاقی که بیفتد ما در برنامه هفتم که مبنای بودجه ریزی سالانه میشود، مبنای اتفاقات بعدی میشود، مبنای کنترلهای نهادهای نظارتی میشود، ما آنجا یکسری عدد مشخص بیاوریم بگوییم اینقدر باید فیلم سینمایی ساخته شود، اینقدر تئاتر باید تولید بشود، اینقدر کار موسیقایی حوزه قرآن و اهل بیت و عاشورا و اینها باید انجام بشود، همین امسال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بزرگترین کار موسیقای عاشورایی بعد از انقلاب را در ماه محرم و صفر تولید کرد، در دهمین تالار وحدت چند شب مردم آمدند و چه استقبالی. اینکه ما قرآن را ببریم در این حوزه ها، حالا اینها باید در برنامه بیاید، بخشی از اینها مثل مسئله مؤسسات فرهنگی و هنری چندمنظورهای که دانش بنیانهایی که در حوزه قرآن باید بیایند، صنایع خلاقی که در حوزه قرآن باد بیایند. اینها هم تازه شروع شده است، ما در نمایشگاه بین المللی قرآن سال قبل، یک بخش ویژهای دانش بنیانها و مجموعههای خلاق قرآنی داشتیم، خیلی استقبال شد، جوانهای دانشگاهی خلاق عاشق قرآن و علاقمند به قرآن، آمده است میگوید در حوزه حفظ قرآن من ایده برتر را دارم، خب خیلی از این ایدههای سنتی و قدیمی دیگر جواب نمیدهد، ما الان باید برویم سراغ ایده پردازها، جوان ایده پرداز برای مسئله حفظ قرآن ما چه کنیم، برای آموزش قرآن که آسانتر شود، پیغمبر آسان یاد میداد قرآن را، قرآن آسان یاد داده میشد، چه کنیم، مسجد میخواهد پایاه قرآن شود چه کنیم، مثلاً شرکت دانش بنیان آمد به ما پیشنهاد داد، مسئله مشاورههای ازدواج را هم، مسئله مشاورههای کنکور را هم، چهار پنج تا موضوع جوانان و نوجوانها اینها است، اینها را بیاورید در مساجدی که قرار است پایگاه قرآن شود و با نگاه و زاویه قرآنی مردم بیایند و پاسخ شان را بگیرند. برنامه هفتم رو به جلو است نسبت به برنامههای قبل.
سؤال: اینهایی که شما میگویید سرفصلهای خوبی است، ولی چقدر اینها عملیاتی شده است، چقدر ما آثار هنری قرآنی تولید کرده ایم که بگوییم بله دارد اتفاقات خوبی میافتد، به هر حال ما در زمان نه چندان دوری در زمانهای که فضای مجازی نبود، دهه شصت و هفتاد و این بمباران ویدئو، بمباران اطلاعاتی و چیزهای مختلف سرگرم کننده از طریق فضای مجازی نبود، ما سلبریتیهای قرآنی داشتیم از حاج آقا قرائتی گرفته تا مثلاً آقای پرهیزگار تا جواد فروغی، حتی دهه هفتاد محمدحسین طباطبائی، این است که الان کار انگار سختتر است به نسبت آن زمان. الان کجای کار گلی زده اید که بتوانید بگویید که بله ما این کار را کرده ایم و این اتفاق افتاد؟
معاف: آمدن کارهای جذاب قرآنی در رسانه، هم کار سختی است حالا واجب است و هم کار بلندمدتی است مثل کاشت درخت گردو است. شما برای تولید یک پویانمایی قرآنی، ما برای همین کار حضرت ابراهیم، یکسال و نیم رفت و برگشت راجع به فیلمنامه داشتیم. من، چون شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش سینمایی وزارت ارشاد هم هستم، مسئله اصلی در سینما فیلمنامه خوب است، فیلمنامه نویس خوب است، ما خیلی گفتگو کرده ایم با فیلمنامه نویسها الان مجموعههای مختلفی از دوستان سینمایی در مجموعه ما رفت و آمد دارند و یک شورای حالا اسم آن را میگذارم راهبردی یا شورای عالی آنجا گفته میشود از سینماگران برجسته کشور، آنجا شکل گرفته است، احکام شان صادر شده است، جلساتی دارند، در حوزه سینما حالا بنشینیم ببینیم از فیلمنامه تا تولید چه کار باید کرد، یک بخشی از کار بردن در فضای رسانه مثل تلویزیون پیدا کردن قالبها و فرمهای جدید است، ما باید فرم و قالب تولید کنیم یک کالبد باید بسازیم، خب تقریباً چند ماه گفتگو شد در همین شبکه سه با محوریت صدا و سیما هم این کار انجام شد تا برنامه محفل تولید شد برنامه محفل من در دانشگاه صدا و سیما تحلیل مفصلی گفتم، برنامه موفقی بود، دستمریزاد داشت به تلویزیون و به نهادهای قرآنی، یک کار جبههای شبکهای قرآنیها هم بود، یک نهاد خاص نبود، همه بودند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، سازمان اوقاف بود، سازمان تبلیغات خیلی نقش داشت، همه بودند، خود صداوسیما هم محور کار بود یعنی خود شبکه سه و شبکه قرآن، محور بودند. حدود ۲۰ درصد بیننده عدد قابل توجهی است و باز تولید در فضای مجازی که ما بازخوردهای آن را میدیدیم، قرآن را برد در طبقه خاکستری اصطلاحاً، یعنی کسانی که مشتری کارهای قرآنی هستند، که خب میآیند و مراجعه میکنند به شبکه قرآنی در طیفهای دیگر، خیلیها کارها شده است.
سؤال: همین مثالهایی که من زدم در دهههای شصت و هفتاد واقعاً اینجوری بود، در همان در قشر خاکستری و حتی نه چندان مذهبی، اینها محبوب بودند من آدمهایی را میدیدم که آرزویشان این است که جواد فروغی شوند یا مثلاً جواد فروغی را ببینند حتی از نزدیک، من درباره دهه شصتی صحبت میکنم که خود من تقریباً همان سن و سال ایشان بودم. خب حالا الان این مثلاً برنامه یکی از مثالهایی که شما دارید در فیلمهای سینمایی در آثار هنری یک زمانی شما دوباره به یک معنا یا به یک تعبیری که شاید شما موافق آن باشید یا نباشید، سکولاریزه رفتار میکنید یعنی میگویید این هم سهم قرآن و الان میآییم که فیلم سینمایی برای قرآن هم بسازیم در طول سال، مثلاً ده تا فیلم سینمایی هم ساختیم برای قرآن یا ده تا سرود هم درست کردیم برای قرآن، یک زمانی است که نه در همان فیلمنامهها یا فیلمهای معمولی یک اثر کوچک، یک نقطهای میگذارید که آن حساب شده است و فکر شده است به آن که قرآن چگونه بیاید در متن همه فیلمها و همه داستانها و همه زندگی مردم، این اتفاق هم دارد میافتد؟
معاف: با این خیلی موافق هستم که ما قرآن در فرهنگ هنر را باید خیلی مراقبت کنیم، سکولار پیگیری نکنیم. قرآن حداقلی نباشیم، مضیق نکنیم به بعضی از داستانهای قرآن که البته اینها هم واجب است. اتفاقاً برای همین امروز مسئول قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گلوگاه ورودی و خروجی سینما حضور دارد. ما یک وقت دنبال این هستیم که پنج تا فیلمنامه قرآنی که یا داستانهای قرآنی است یا مفاهیم قرآنی است یا آموزههای قرآنی است یا اخلاق قرآنی است یا احکام قرآنی است، یک زمان دنبال این هستیم که یک خط کشهایی باشد که کار غیرقرآنی و ضدقرآنی تولید نشود که اینها انجام میشود. یک زمانی دنبال این هستیم آن حرفهای مترقی و متعالی و آن آموزهها اشراب؟ بشود در سینما، خیلی سخت است، دیربازده است، بلندمدت است، نیاز به گفتگو دارد، نیاز به آموزش دارد، نیاز به رفت و آمد دارد.
سؤال: نیاز به قرآنی شدن آدمها دارد، برنامه ساز ها، نویسنده ها.
معاف: بخش قابل توجهی از آن کوششی نیست و جوششی است، یعنی شما یک فرج الله سلحشوری را دارید از او میجوشد، بسیاری از آثار ما این شاهکاری که در سریال مختار رخ میدهد الان در سریال سلمان دارد کار میشود حالا ما اینقدر خبر داریم، از آقای میرباقری میجوشد، اینها همه خادمان قرآن هم هستند، این کاری که در فیلم حضرت محمد (ص) انجام شد، از مجید مجیدی میجوشد، جوششی، در همین جشنواره فیلم کوتاه که همین الان دارد در تهران و در چند شهر برگزار میشود، ۱۳۱ کشور آمده اند، آنجا ما پیگیری کردیم باز همین مسئله فیلمهای کوتاه قرآنی را. ببینید این یک مسئلهای است که یک وقتی شما باید یک کارگردانی را یک محیط گلخانهای در یک محیط کوچک تری آزمایشگاهی بسنجید، احتمالاً بعد بیاورید و بگویید فیلم بلند بساز. دارد استعدادها شناسایی میشود، با بعضی از افراد دارد گفتگو میشود، به پیشکسوتها گفته ایم با جوانترها ارتباط بگیرید، ما بعنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم میگردیم استعداد پیدا کنیم در این حوزه ها، شاید من نزدیک به دو سال بارها از فیلمنامه نویسها خواهش کرده ام که بیاورید در این فضا و ما حمایت میکنیم، قلم تان را بیاورید در این فضا و قلم بزنید.
سؤال: یک کمیسیونی وجود دارد به نام کمیسیون توسعه فعالیتهای تبلیغی و ترویجی قرآن کریم که جلساتی داشته است، فردا هم مثل اینکه جلسه شصت و پنجم آن دارد برگزار میشود. کار این کمیسیون چیست؟
معاف: این کمیسیون مسئول توسعه تبلیغ و ترویج قرآن در همه دستگاههای فرهنگی دولتی حاکمیتی و مردمی است و ۳۱ دستگاه و مجموعه عضو آن هستند، رئیس کمیسیون وزیر ارشاد است و معاون قرآن و عترت، نایب رئیس کمیسیون و دبیر این کمیسیون است، ذیل همان منشور توسعه فرهنگ قرآن که در دولت نهم و دهم تدوین و رسمی شد و به امضای شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، چند کمیسیون هم تأسیس شد، یکی از این کمیسیونها که مسئول هنر و رسانه است همین کمیسیون است، این کمیسیون برای همین تأسیس شد که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مأموریت میدهد که برود برای اسلامی سازی همه دستگاهها و قرآنی سازی همه نهادها برنامه ریزی و طراحی کند. فردا ما جلسه شصت و پنجم را داریم و راجع به مسابقات بین المللی قرآن کریم میخواهیم بحث کنیم. مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی یکی از معتبرترین مسابقات جهان اسلام است، قلهها میآیند در این مسابقات شناخته میشوند، نقش مهمی در استعدادیابی و رقابت در محلات و روستاها و شهرها تا استان و کشور است. وزارت ارشاد، سازمان اوقاف که مسئول این کار هستند، در این سالها یک دغدغهای داشتند که مسابقات مردمیتر شود، من مسابقات بین المللی قرآن مالزی که سال قبل رفتم، مثل مسابقات کشتی ما که همه مردم درگیر مسابقات میشوند، کل مردم آنجا درگیر مسابقات بودند، از سیزده تا شبکه تلویزیون نه شبکه مسابقات را نشان میداد و مردمی و جذاب بود. دو سال ما داریم این گفتگو را میکنیم که مسابقات مردمیتر شود و به استانها برود فقط در تهران نماند، برود به شهرستانها برود، به مناطق برود و تأثیر خودش را بگذارد. کمیسیون کارهایش اینها است مینشیند میگوید که ما چطور مسابقات را مفهومیتر کنیم، مسابقات فقط در لایه قرائت و حفظ و تلاوت نماند، در تفسیر و ترجمه و اینها هم برود. پارسال بخش نهج البلاغه و صحیفه سجادیه هم اضافه شد، چطور این بخشها هم اضافه شود، مفاهیم قرآن را چطور بین مردم ببریم، بخشهای دانشگاهی توسعه پیدا کرد، فردا قرار است راجع به این موضوع صحبت شود، این کمیسیون البته ذیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی است. این شورای توسعه فرهنگ قرآنی در یکی از همین گزارشها هم گفته شد که به سازمان تبلیغات واگذار شده است، نه اینطور نیست، این اشتباهی بود که اینجا گفته شد، شورای توسعه فرهنگ قرآنی ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی بود، با این بحث چابک سازی که آقای رئیس جمهور فرمودند، شوراها را دارند واگذار میکنند مسئولیت دبیرخانهای آن را به دستگاه ها، یعنی پول و بودجه و نیروی انسانی آن را یک دستگاهی باید برعهده بگیرد. همه دستگاههایی که عضو شورای توسعه فرهنگ قرآن بودند، هستند، شورای توسعه فرهنگ قرآن رئیس آن دبیر شورای انقلاب فرهنگی بوده است، الان رئیس سازمان تبلیغات است. تعیین دبیر، مکانیزمهایی که آنجا خواهد بود، کمیسیون ها، به روال سابق انجام میشود، اینکه واگذار شده است، چون گفته شد که مثلاً در دولت آیت الله رئیسی یک سازمانی که یک مجموعهای که ذیل دولت بوده است و مسئولیت قرآن داشته است، گفته اند حالا دیگر کار قرآن نکن، نه اینطور نیست، اتفاقاً آقای رئیس جمهور از ما بیشتر از قبل کار قرآن را میخواهند هم در جلسه خادمان قرآن پارسال و هم خادمان قرآن دو سال قبل. هم در اختتامیه مسابقات بین المللی پارسال تکالیف متعددی را رئیس جمهور در حوزه قرآن برای دولت بیان کرده است.
سؤال: ازجمله درباره نوآوری قرآنی ایشان گفته بودند. همین جا بگویید که چه کرده اید؟
معاف: این بحث نوآوریها ذیل همین بحث صنایع خلاق و دانش بنیانها ما پیگیری کرده ایم این موضوع را. ما با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور تفاهم نامهای هم نوشتیم البته نه از آن تفاهم نامههایی که خودمان انتقاد کردیم، کارگروهی هم تأسیس شد، بیاییم ببینیم برای حل و فصل مسائل قدیمی در حوزه قرآن که حل نشده است، راه حلهای جدید چه است، مثلاً مؤسسات قرآنی ما آموزش را خوب بلد هستند، خیلی خوب بلد هستند، در تبلیغ و ترویج و رسانه و فضای مجازی و فیلم و سینما و اینها نیستند و نمیآیند، حتی مؤسساتی که از وزارت ارشاد مجوز میگیرند، علی القاعده اینها باید به حوزههای مأموریتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که حوزه هنر است حوزه رسانه است حوزه کتاب است حوزه مطبوعات است یک سنخیت کاری است سنخیت عملیاتی داشته باشند. متأسفانه این نقص یک نقص قدیمی و سنتی است. ما در این حوزه به سؤال و بحث گذاشته ایم، دهها جلسه که گزارشات آن است که چه کار باید کرد، در همین حوزه حفظ قرآن کریم، در حوزه تفسیر و ترجمه قرآن کریم، ترجمههای قرآن آسانتر برای جوانها و نوجوان ها، الان یک نهضتی هم در این حوزه شروع شده است، بخشی از اساتید حوزه، چون کار ترجمه کار حرفهای است، کار هر کسی نیست، باید استاد باشد، بلد باشد، درس دین خوانده باشد، درس قرآن خوانده باشد، عربی مسلط باشد، زبان مبدأ و مقصد را بشناسد.
سؤال: باز هم یاد حاج آقا قرائتی افتادم خدا حفظ شان کند که همیشه قرآن را یک جوری میگفتند که فکر میکردیم دقیقاً برای همین امروز ما و برای همین مسئله امروز ما.
معاف: بله عصری سازی قرآن، یا همان تطبیقی که مفسرین میگویند که امروز قرآن به چه کار ما میآید، ما همین الان دانشگاه شهید بهشتی من یک سخنرانی در جمع اساتید فنی و سایر رشتهها داشتم که مسئله قرآن و علم ما چطور قرآن را با دانشهای امروزی پیوند بزنیم بدون اینکه دچار آسیبهای تجربه گرایانه شویم. اینکه ما در حوزه نوآوری چه کرده ایم، بخشی اش ناظر است به همین خروجیها است، همین قالبی که پارسال برای برنامه محفل تعریف شد، در همین صداوسیما جلساتی برگزار شد، گفتگوهای جدی داشتیم که حالا ما از آن حالتی که فرد مینشیند یک طرفه قرآن را میخواند چه کار کنیم به اینکه بخواند همانجا استاد پاسخ آن را بدهد، یعنی وقتی قاری دارد میخواند همانجا حامد شاکرنژاد یا آقای قاسمیان یا استاد ابوالقاسمی، همانجا با آن گفتگو کنند، یک قالب جدید دیگر و یک نوآوری که اتفاقاً گرفت. حالا در محفل دو همه جامعه قرآنی در تکاپو هستند، اساتید دارند بحث میکنند، ما خودمان چند جلسه ایده پردازی داشته ایم که چطور همین را توسعه بدهیم، همین را باز دوباره مردمیتر کنیم، کاری کنیم ۲۰ درصد بشود ۴۰ درصد، خیلی از نوآوریها ناظر به همین حوزهها است. در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، ما کارگروه تحول راه انداخته ایم، دیگر ما گفته ایم ۳۰ دوره نمایشگاه برگزار شده است مردم هم نمایشگاه را دوست دارند، بزرگترین رویداد قرآنی کشور هم است، من عرض کنم که من خیلی از کشورهای اسلامی توفیق داشتم و کارهای قرآنی شان را دیده ام. نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تهران با فاصله بزرگترین نمایشگاه بین المللی قرآن جهان اسلام است، ما سال گذشته از ۲۴ کشور مهمان داشته ایم، چند وزیر فرهنگ، چند مفتی اعظم، نشست قرآنی تهران را برگزار کرده ایم، این مسئله عمومی است همه میگویند، چند هفته قبل ما با بنیاد بین المللی رستو مالزی تفاهم نامه چاپ مشترک قرآن که آنها تمام فناوریها در حوزه تذهیب در حوزه چاپ، ما هرچه بلد هستیم در حوزه خط و خوشنویسی و تذهیب با هم هم افزایی کنیم قرآن مشترک چاپ کنیم، تفاهم ناهم امضاء شد الان رفته است با مرکز طبع و نشر قرآن کریم، مراکز چاپ قرآن کریم در جمهوری اسلامی درحال عملیاتی شدن است که نشانهها و کارهای اولیه آن در نمایشگاه بین المللی خواهد آمد. دوستان رستو که تهران بودند، بزرگان قرآن مالزی، میگفتند نمایشگاه بین المللی قرآن تهران نمونه ندارد. من نمایشگاه قرآن کریم همین مالزی را پارسال نمایشگاهی برپا کرده بودند، یک پانصدم نمایشگاه تهران بود از نظر حجم و فضا و اینها. این نمایشگاه را مردم دوست دارند، استانی هم دارد، که در همان ماه مبارک هم برگزار میشود، دلها هم ماه مبارک متوجه قرآن است و مردم میآیند، خیلی هم ما شاید کاری نمیکنیم مردم دوست دارند و دنبال یک چیز قرآنی خوب میگردند. حالا این نمایشگاه متحول شود، آقای رئیس جمهور، آقای وزیر به ما دستور نوآوری و تحول داده اند، میگویند حالا لازم است همه آن کارهایی که قبلاً بوده است تکرار شود، یا میشود نه کارهای جدید که هست.
سؤال: یا چیزهای دارد در نمایشگاه قرآن که ربطی به قرآن هم ممکن است نداشته باشد.
معاف: مستقیم به آن معنای حالا سکولار نشود. مثلاً سال گذشته ما آمدیم مسئله بازیها را برای نوجوان ها، الان دومین مصرف فرهنگی کشور مسئله بازی است، گزارش رسمی ۳۴ میلیون نفر در حوزه بازیهای یارانهای هستند، ما این را آوردیم یک بخش بسیار بزرگی در نمایشگاه بین المللی قرآن یکی از بخشهای محوری ما شد، یا بحث کودک و قرآن، الان این مدلهای جیغ و هورایی را خیلیها میگویند غلط است، حالا چطور با داستان بچهها را بیاوریم، نمایشگاه قرآن اگر بچه را بتواند پای کار بیاورد خانواده و جامعه قرآنی میشود. ما برای بچهها باید طرح داشته باشیم، برای کودکان، برای نونهالان، باید طرح داشته باشیم، طرحهای تحولی ما ناظر به اینها است، به شرکتهای دانش بنیان گفته ایم، همین جا هم میگویم، هر کسی طرح تحولی ساختارشکن اسلوب برانداز دارد، اصلاً میگوید این کار کلاً غلط است و بیاییم این کار را بکنیم. در حوزه تلاوت، در حوزه حفظ، شما خودتان میدانید، رهبر انقلاب سالها در دیدارهای قرآنی که ما توفیق داریم و واقعاً توفیقی است برای جامعه قرآنی، انتقاداتی مطرح میکنند به سبکهای تلاوت و پیشنهاداتی را میدهند در حوزه نغمات، دستگاه ها، مقامات، به مثابه یک آدمی که حرفهای این حوزه را بلد است، واقعاً آدم لذت میبرد، یک جامعه قرآنی صد تا استاد نشسته اند و بدون اغراق همه تحسین میکنند از ورود ایشان به بحث. خب اینجا انتقاداتی را ایشان مطرح میکنند سال بعد در تلاوتها اثرش را میگذارد و نوآوری رخ میدهد. در تمام کارهای ما الان همین حکمرانی قرآنی یک نوآوری است.
سؤال: این نمایشگاه قرآن را مثال زدید که نمایشگاه کم نظیری است من هم این فرمایش شما را میپذیرم. اما آیا ما همین اندازه موفق بوده ایم در اینکه مردم را انس بدهیم با قرآن؟ یعنی آنجور که شما الان مثال میزنید میگویید در مالزی در ایام مسابقات بین المللی مالزی مردم همه دارند انگار که این مسابقات را دنبال میکنند، در ایران ما اینجوری هستیم، یا در بعضی از کشورهای دیگر خیلی حال و هوای قرآنی در ماههای غیر از ماه مبارک هم رایج و شایع است. مثلاً در ماشینها مینشینید میبینید مردم دارند قرآن گوش میکنند به جای موسیقی. چقدر برای این کار و فکر شده است؟
معاف: برخلاف تصور رایج، گرایش مردم ما به قرآن خیلی خوب است ما این را با افکارسنجیهای دقیق میگویم، البته در ماه رمضان چند برابر میشود. ما جلسات جزخوانی قرآن مان در ماه رمضان استقبال چند ده میلیونی میشود در کشور. این هم ابتکار صداوسیما دوره آقای ضرغامی بود که از جاهای مختلف، نشان میدادند واقعاً الان ما استقبال چند ده میلیونی داریم. نمایشگاه بین المللی قرآن در همین دو سال اخیر، من قبلاً هم شش سال مسئول نمایشگاه بوده ام، ما پیش بینی نمیکنیم در بعضی روزهایمان از حجم استقبالی که میشود. در برنامههای مختلف، همین برنامه محفل، ما در جلسات اولی که گفتگو میکردیم، فکر میکردیم حالا یک بذری پاشیده میشود تا بعد ببینیم چه باید یک کاشتی کنیم تا داشت و برداشت مان چه باشد، همان سال اول یک اقبال گستردهای شد. مردم ما قرآن را دوست دارند در افکارسنجیهای دقیق بالای ۹۵ درصد مردم به قدسیت قرآن قائل هستند، در همین واکنشهایی که به اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم بود دیدید هنرمندان، طیفهای مختلف، فوتبالیستهای ما وقتی که میخواهند وارد زمین بشوند همه قرآن را میبوسند و وارد میشوند، این یعنی گرایش و توجه به قرآن، مردم قرآن را دوست دارند، از خیلی از کشورهای اسلامی هم جلوتر هستیم، ما به خیلی از روایتهای قرآن داریم عمل میکنیم که خیلیها عمل نمیکنند، این را باید دید، انس فقط این نیست که من یک چیزی را بنشینم و در ماشین گوش بدهم، عمل دارد میشود، الان بالای ۸۰ درصد مردم ما حامی مردم فلسطین هستند، این یعنی قرآنی بودند، این یعنی جامعه ما قرآنی است، اما برای انس خیلی هم راه داریم، حتماً باید کارهای بیشتری کرد، اصل آن این است، یک جمله، قرآن در دوره کودکی و نوجوانی زیر زبان این بچه مزه کند، جذابیت قرآن، قشنگی قرآن را حس کند، این هم بخش زیادی را رسانه و آموزش و پرورش و همه با هم باید طرحهایی داشته باشیم.