با تکمیل طرح پل سد گلورد علاوه بر رفع مشکل تردد ساکنان حدود ۶۰ روستای بالادست سد، فرآیند آبگیری کامل سد گلورد نیز آغاز می شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، استاندار مازندران در مراسم آغاز نصب قطعات سازه فلزی پل با اشاره به نقش مهم سد گلورد در اقتصاد شرق استان، گفت: آبگیری کامل این سد به تکمیل این پل بزرگ و زیبا وابسته است و خوشحالیم که با پیگیری مدیران و کارکنان شرکت آب منطقهای مازندران و تلاش همه عوامل پروژه اکنون شاهد آغاز مرحله پایانی ساخت این پل مهم هستیم.
سید محمود حسینیپور، افزود: یکی از نکات قابل توجه و مهم در ساخت پل بزرگ سد گلورد این است که صفر تا صد آن از طراحی تا ساخت و اجرا با توان و دانش متخصصان داخلی و مهندسان ایرانی انجام شده و این امر برای همه ما مایه مباهات است.
وی اظهار داشت: ساخت این پل علاوه بر این که منجر به آبگیری کامل سد گلورد میشود، در اشتغالزایی منطقه از منظر گردشگری نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. رایزنیهای لازم برای اجرای طرحهای گردشگری مرتبط با دریاچه سد و پل زیرقوسی انجام شده است.
نماینده عالی دولت در مازندران گفت: پل سد گلورد یکی از معدود طرحهای عمرانی مازندران است که پیش از بهرهبرداریاش مطالعات مربوط به پیوست گردشگری آن نیز آغاز شد. طرحهایی برای جذابتر شدن این پل و افزایش امکان استفاده از چشمانداز و زیبایی منطقه که با آبگیری کامل سد ایجاد میشود در حال مطالعه است.
حسینیپور تصریح کرد: هرچند که پل سد گلورد یکی از طرحهای وابسته و زیرمجموعه سد محسوب میشود، اما از نظر پیچیدگی عملیات، اهمیت طرح و اثرگذاری آن در تکمیل طرح اصلی کمتر از خود سد نیست.
استاندار مازندران، گفت: امیدواریم که در صورت فراهم بودن شرایط اقلیمی بتوانیم در دهه فجر امسال شاهد بهرهبرداری از پُل باشیم. البته با توجه به موقعیت منطقه و جنگل و کوهستانی بودن آن و قرار داشتن در نیمه دوم سال، ممکن است شرایط جوی تغییراتی در برنامه زمانبندی ایجاد کند. با این حال سعی بر این است که در دهه فجر این طرح به بهرهبرداری برسد و امیدواریم مردم منطقه و همه مردم کشورمان از زیباییها و مواهب این طرح منحصربهفرد بهره بگیرند.
ساخت این پل فلزی که دومین نمونه پل فلزی بزرگ زیرقوسی کشور محسوب میشود، توسط شرکت ماشینسازی اراک در حال انجام است.
با تلاش شبانهروزی همه عوامل، طبق برنامهریزیهای انجام شده در زمان مقرر نصب قطعات سازه آغاز شده و طی ماههای آتی شاهد تکمیل این پل خواهیم بود.
ساخت سازه با توان و دانش مهندسان داخلی در شرکت ماشینسازی اراک انجام شده و عملیات اجرایی فنداسیون و نصب قطعات نیز توسط همین شرکت در حال انجام است.
انتقال قطعات سازه پل از مدتی پیش آغاز شده و تا کنون حدود ۶۰۰ تُن از ۲ هزار و ۲۰۰ تن سازه پل به محل کارگاه انتقال داده شده است. یکهزار و ۲۰۰ تُن دیگر نیز به مرور در زمان نصب قطعات به کارگاه حمل میشود.