وزیر صنعت، معدن و تجارت استفاده از توان داخل برای حل کمبود واگن را از اولویتهای وزارت صمت عنوان کرد و اطمینان خاطر داد ظرفیت ساخت لوکوموتیو در کشور خالی نماند.
به گزارش خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صداوسیما؛ تابستان امسال بیش از ۱۰۰ واگن باری و مسافری به ناوگان ریلی کشور ملحق شد.آقای مرتضی ملانژاد مدیر عامل واگن پارس میگوید: همین واگن را اگر بخواهید از اروپای شرقی خریداری کنید کمتر از ۱۰۰ هزار یورو نیست.
براساس این گزارش؛ در واگنهای مسافری کیفیت تولیدات داخلی قابل رقابت با نمونههای وارداتی است. یکی از سرپرستان خط تولید واگن پارس میگوید: قیمت تمام شده هر واگن در داخل کشور ۲۲ میلیارد تومان است که در صورت واردات از چین ۴۰ میلیارد تومان هزینه دارد.
براین اساس؛ در حالی که توان تعمیر انواع واگن و لوکوموتیو در داخل کشور وجود دارد، ۵۰۰ لوکوموتیو موجود در کشور زمین گیر است. آقای صالحی مدیر عامل راه آهن کشور میگوید: حدود ۲۰۰ عدد از این تعداد لوکوموتیو ۲۰ سال است که کنار گذاشته شده و قطعات لازم را از آنها برمی داشتند و حدود ۲۰۰ لوکومتیو در این سالها کنارگذاشته شده است.
معاون مهندسی تعمیرات لوکوموتیو واگن پارس میگوید: این شرکت واگن سازی توان تعمیر ۵ تا ۷ لوکوموتیو در ماه را دارد.
تولید لوکوموتیو نیازمند سفارش گذاری است، این را تولیدکنندگانی میگویند که ظرفیت تولیدشان خالی مانده، یکی از کارگران خط تولید واگن سازی دغدغه جدی کارگران و مهندسان را نبود سفارش به واحد تولیدی عنوان میکند.
آقای عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت استفاده از توان داخل برای حل کمبود واگن را از اولویتهای وزارت صمت عنوان کرد و اطمینان خاطر داد ظرفیت ساخت لوکوموتیو در کشور خالی نماند.
براساس این گزارش؛ در حال حاضر ۴۰ درصد ظرفیت ناوگان ریلی کشور فرسوده و نیازمند تعمیر و جایگزینی است.
بیشتر بخوانید
واردات لوکوموتیوهای دست دوم با وجود ۴۵۰ لوکوموتیو قابل تعمیر