رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۴ میلیون مطالبه مردمی را در دولت مردمی سیزدهم از طریق سامانهی ۱۱۱۶۱۳۳ به صورت مکتوب و به صورت مراجعات حضوری ثبت کرده ایم، گفت: ۹۸ تا ۹۹ درصد از درخواستهای مردمی پیگیری شد.
(پخش بیانات مقام معظم رهبری)
سوال: شما بفرمایید در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری چه میگذرد؟ من یک سوال دیگری هم همین جا از شما بپرسم دولت آقای رئیسی اسمش دولت مردمی است، من دو سه شب پیش این سوال را از رئیس دفتر محترم رئیس جمهور هم پرسیدم این که وجه تسمیه آن چیست با توجه به این که همه دولتها به هر حال مردمی اند، ما دولت غیر مردمی در دولت جمهوری اسلامی نداریم و حداقل بر پایه آراء مردم دولتها سر کار میآیند بعد ممکن است حالا با هم تفاوتهایی داشته باشند، ولی به هر حال همه برآمده از رأی مردم هستند، شما چه تعریفی دارید از دولت مردمی به خصوص با توجه به مسئولیتی که دارید در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری؟
صالحی: ابتدا به روح بلند شهیدان رجایی و باهنر که ایام هنوز معطر است به یاد و نام این دو شهید خدمت در دولت مردمی زمان اول انقلاب هست، حضرت آقا هم اشاره کردند بیش از یک ماه بعد از دولت شهید رجایی، ایشان به شهادت رسیدند یعنی مردم طعم شیرین و حلاوت خدمت شهید رجایی را تقریباً یک ماه بیشتر نچشیدند و از زمان انتخاب شهید باهنر به عنوان نخست وزیر و رأی کابینه ۱۲ روز بیشتر نگذشته بود یعنی ۲۷ مرداد ماه ایشان از مجلس رأی اعتماد برای وزرایش گرفت و هشتم شهریور هم شهید شدند، چه شد که خاطرهای که مردم از این دو شهید به عنوان شهدای خدمت در دولت دارند این را برای من شروعی برای نامگذاری این دولت به نام مردم داشته باشم و از بیانات رهبری انقلاب باز هم استفاده کنم که ایشان فرمودند جهت گیری که در دولت یک ماهه شهید رجایی بود باعث شد که مردم حلاوت شیرینی خدمت را در همان یک ماه دولت مردمی شهید رجایی و باهنر حس و لمس کنند. دولتی که به نام دولت مردمی در مدال افتخار و نام مقدس مردم بر تارک این دولت سیزدهم پیشانی دولت را به نام خودش ثبت کرده علی القاعده باید دارای یک تفاوتهایی با دولتهای قبل باشد چه از محتوا و چه از رویکرد و چه از اهداف.اینها نباید شعاری باشد، مردم باید حس کنند، لمس کنند تفاوت بین دولتی که عنوان مردم را برای خودش انتخاب کرده با دولتی که عنوان دیگری را انتخاب کرده باید ملموس باشد، بر همین اساس امشب من سعی میکنم هر آنچه که تفاوت بین دولت مردمی و غیر دولت مردمی در عنوانهای دیگر، البته همه دولتها عنوان مردم را دارند، چون لازمه انتخاب شان براساس یک انتخابات مردمی در نظام اسلامی شکل گرفته، اما این که دولت سیزدهم این عنوان را برای خودش انتخاب کرد حتماً باید تفاوتهایی داشته باشد که من امشب براساس آمار و اسناد رویکردهای دولت مردمی را در مرکز اطلاعات مردمی ریاست جمهوری ان شاءالله برای شما تبیین خواهم کرد.
نگاه دولتمردان، نگاه میدانی است
صالحی: اگر بخواهم به تفاوتهای شکلی و عملی دولت مردمی سیزدهم اشاره کنم نگاه دولتمردان، نگاه میدانی است، به جای این که نگاه کارتابلی باشد و از پشت میزها و کارت پوشههایی که برایشان گزارش میشود بخواهند آمار و اطلاعات و دغدغهها و آسیبها و مشکلات مردم را ببینند و براساس آن دستور بدهند، دولت مردمی سیزدهم یکی از افتخاراتش این بوده که در دور اول سفرها ۳۱ استان کشور را در ۱۱ ماه یعنی با میانگین هر ۹ روز یک بار یک سفر استانی که مقام معظم رهبری هم به عنوان یک حادثه درخشان در این دولت از آن یاد کرد، این اولین نگاه مردمی در دولت سیزدهم است که مسئولین در همه جایگاهها در بین مردم، کنار مردم و حس کردن درد مردم و پیگیری معضلات و مشکلاتی که در کف میدان شناسایی میکنند و برای تدابیری که در راستای حل آن هست، اقدام میکنند. این اولین رویکرد دولت مردمی است که من میتوانم ان شاءالله در ادامه به بعضی از شاخصهای بیشتر اشاره کنم.
ما غیر از تعداد سفرهایی که ثبت شده که فقط به نام این دولت این تعداد سفر ثبت شده، ما تعداد و آمار و اطلاعاتی را خدمت شما عرض میکنم و مردم عزیز هم قضاوت کنند. ما دو سال دولت سیزدهم را با دو سال چهار سال قبلی که دولت دوازدهم روی کار بود مقایسه کردیم، در ابتدای دولت تعداد مکاتبات و درخواستهای مردم بین ۱۴ تا ۱۷ برابر شد بستگی داشت موضوعات مکاتبات مردم، تماسهای مردم، مراجعات حضوری مردم یا هر آنچه که از مطالبات جمعی یا فردی مردم بود. من آمار را خدمت شما عرض کنم، در بعضی از بخشها هشت برابر شده و در بعضی از بخشها ۹ برابر یعنی دو سال این دولت با دو سال دولت قبل تفاوتها محسوس است. اگر بگوییم که بعد از دو سال این درخواستها چند برابر شده نشان دهنده این است که مشکلات مردم مضاعف شده و مردم مراجعات و درخواست هایشان بیشتر شده، اما وقتی که میگوییم در ماه اول دولت درخواستها بین ۱۴ تا ۱۷ برابر در همان ماههای اول که الان رو به کاهش است درخواستها اضافه شده نشان دهنده این است که مردم اعتماد به پیگیری مردمی را در دولت احساس کردند و امید به رسیدگی در مردم زنده شده است، برهمین اساس من با افتخار عرض کنم که در دولت مردمی سیزدهم تا این لحظه که در خدمت شما هستم قریب ۴ میلیون درخواست مطالبه از طریق سامانههای ۱۱۱۶۱۳۳ به صورت مکتوب و به صورت مراجعات حضوری مردم ثبت داشتیم، این اولین تفاوت بین دولت مردمی و دولتهای قبل با شعار غیر مردم ما داشتیم.
ما تلاش کردیم در طول این مدت من اشاره به آمار میکنم بعد وارد جزئیات هم خواهم شد، ما فقط در سفرهای استانی ۲ میلیون و ۸۶۳ هزار و ۵۶۸ مورد درخواست مردمی را پیگیری کردیم که در دور اول سفرها که یک میلیون و ۷۰۰ هزار درخواست بوده بین ۹۸ تا ۹۹ درصد از این درخواستها پیگیری شده، چون آقای رئیس جمهور فرمودند دور دوم سفرها را زمانی شروع کنید که دور اول سفرها یا نامه هایشان تمام شده یا رو به اتمام باشد الحمدلله در اکثر استانهایی که دور اول سفر انجام شد در دور دومش با انجام ۹۸ تا ۹۹ درصد از درخواستهای مردمی انجام شد.
۹۷ هزار و ۱۱۷ ملاقاتهای چهره به چهره ثبت شد
صالحی: ملاقاتهای چهره به چهره مردم چه در سطح ملی که وزرا و معاونان رئیس جمهور باشد و چه در استانها برای استانداریها ۸۲ هزار و ۱۱۷ ملاقات چهره به چهره ما ثبت کردیم و برای وزارتخانهها بالغ بر ۱۵ هزار ملاقات چهره به چهره بین مردم و وزارتخانهها در سطح وزیر و معاونان عزیز ثبت شده، ما در ملاقاتهایی که در استانها داشتیم مستحضر هستید وقتی که رئیس جمهور به هر سفر استانی میرفتند جلوی استانداری هزاران نفر از مردم برای دادن نامه شان مراجعه میکردند. شما الان در سفرهای استانی ملاحظه میفرمایید جلوی استانداری تعداد افرادی که مراجعه میکنند افرادی هستند که اطلاع ندارند که ۳۰ ستاد مراجعات مردمی و میز ارتباط مردم در سطح ۳۰ وزارتخانه در هر استانی با حضور نمایندگان تام الاختیار برگزار میشود، و ما در این مدت ۳۲۶ هزار و ۶۸۷ مورد فقط ثبت ملاقات چهره به چهره در سفر استانی داشتیم یعنی اینگونه نیست که مردم بخواهند نامه بدهند بعد از چند ماه بخواهد رسیدگی شود، چهره به چهره مردم با معاونان وزارتخانهها در هر سفر استانی چهره به چهره ملاقات میکنند، درخواست شان را ارائه میدهند، کار کارشناسی انجام میدهند و پاسخ هایشان را در همان زمان سفر میگیرند.
ما مدیریت روزهای تعطیل و شبانه، مدیریت شبانه را در مرکز احیا کردیم، در این مدت ۵۷ هزار و ۸۷۴ مورد ما در روزهای تعطیلی ثبت درخواست داشتیم و مراجعه را داشتیم اینگونه نیست که بگوییم امروز پنج شنبه و جمعه است تعطیل است، روز تعطیل کشور است مثلاً مراجعه که میآید یا تماسی که میگیرند جواب ندهید، فقط ۵۷ هزار ما مراجعات به مدیریت شبانه و روزهای تعطیل ما بوده است. ایدهها و پیشنهادها و طرحهایی که مردم را در مشارکت و تصمیم سازی برای تصمیم گیری مدیران کلان کشور استفاده کردیم و ما ۱۶ هزار و ۶۱۵ طرح، ایده، پیشنهاد و نظر و انتقاد را در این دولت در این دو سال ثبت کردیم.
به لطف الهی ما در سفرهای استانی بالغ بر صدها هزار تماس تلفنی در سامانه ۱۱۱ ثبت شده که یک میلیون و ۶۰۸ هزار و ۸۴۶ مورد تماس با سامانه ۱۱۱ است یعنی درخواست مکتوب دیگر نیاز نیست با یک تماس و بیان یک موضوع بلافاصله برای افراد پیامک میرود و برای افراد ثبت الکترونیک آن تقاضا و درخواست میشود و قابل پیگیری است و رصد آن درخواست هم فراهم شده است. ما در این دوره دو سالهای از دولت سیزدهم دولت مردمی به لطف الهی برای اولین بار حضور معاونین رئیس جمهور و اعضای کابینه و وزرا را در مرکز برای پاسخگویی برخط به تماسهای مردمی پایه گذاری کردیم، در کمتر از هشت ماه از آذرماه سال گذشته تا الان ۴۷ برنامه با حضور وزرا در مرکز انجام شده و ۴۹۸ مورد موضوعات عامل الابتلا و کثیرالانتفاع از موضوعات مردمی که دارای فراوانی بوده توسط آقایان وزرا شنیده شده و دستورهای لازم داده شده است. در این مدت امور بانکی و تسهیلاتی که در این چهار میلیون درخواست بوده ۴۱ درصد، امور مساعدت مالی ۲۰ درصد، اشتغال ۷ درصد، زمین - مسکن و موضوعات مربوط به این ۴ درصد و بقیه موضوعات اداری و سازمانی بوده که مردم شکایت، نقد یا درخواست داشتند که اینها را هم ما ثبت کردیم و بحمدلله میانگین پیگیریهایی که در این مدت انجام شده ۷۶ درصد از تقاضاهای مردم در طول این مدت پیگیری شده، در سفرهای استانی میانگین ۹۸ تا ۹۹ درصد، اما کل درخواستهای مردم تا الان بالغ بر ۷۶ درصد از موضوعات مردمی پیگیری و به سرانجام رسید.
سوال: بعضی از چیزهایی که شما فرمودید خودش به هر حال یک ثمره است بعضی هایش باید یک ثمره ای داشته باشد مثلاً تعداد نامه های بالا خودش به تنهایی افتخار نیست باید یک میوه ای داشته باشد آن میوه چیست؟ یا حتی سفرهای استانی حتماً خودش برای شنیدن بی واسطه مشکلات و مسائل مردم خودش خوب است ولی باز می تواند که به همین ختم شود و میوه ای نداشته باشد، میوه اش چه بوده است، شما مثال هایی دارید بزنید از این که این رو در رویی با مردم و شنیدن بی واسطه حرف هایشان کمکی کرده احیاناً به رفع مشکلات و رفع مشکلی یا حل شدن مسائل مزمنی که سالها ممکن است؟
صالحی: ما نگاهمان به مرکز ارتباطات مردمی نگاه تصدی گری نیست یعنی قرار نیست ما در خیابان پاستور دولت یک جایی داشته باشیم هم عرض با وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی درخواست های مردمی را رسیدگی کند، نگاه ما به مرکز ارتباطات مردمی براساس نظام نامه ای که شورای عالی اداری مصوب کرده و ریاست محترم جمهور ابلاغ کردند، نگاه تنظیم گری دستگاه ها در ریل خدمت رسانی به مردم است و براساس این ریلی که تعریف شده دستگاه ها باید خدمت رسانی به مردم کنند و مرکز نظارت ۱۰۰ درصدی به این عملکرد مجموعه داشته باشد و ارزیابی عملکردش را ماهانه، سه ماه یک بار و شش ماه یک بار خدمت ریاست محترم جمهور و دستگاه ها ارائه دهد. بر همین اساس ما تلاش کردیم فرآیند درخواست ها را ببریم به سطح دستگاه ها و استانداری ها، به جای این که ما خودمان مجموعه ای بشویم برای رسیدگی به درخواست ها، نظارت کنیم که دستگاه ها کارشان را به درستی انجام دهند و این که عرض کردم سمت و سوی درخواست ها به سمت ریاست جمهوری کاهشی شده به خاطر این که این ریل گذاری دارد به هدف اصلی تنظیم گری خودش نزدیک می شود.
الان به لطف الهی دستگاهها موظف شدند به صورت مستمر تمامی درخواستهایی را که به خود استانداریهای وزارتخانهها میروند در کمترین زمان ممکن به نتیجه برسانند و گزارشش را در سامانه ملی ۱۱۱ ثبت کنند ما فقط نظاره گر اقدام یا عدم اقدام هستیم. کوتاهی، ترک فعل یا تخلف یا خدایی ناکرده به عبارتی کم توجهی به درخواستهای مردم این نظارت ۱۰۰ درصدی را ما داریم و ان شاءالله گسترش هم خواهیم داد. اما این که سوال فرمودید آیا در این ملاقاتهای چهره به چهره اتفاق خاصی رقم خواهد خورد؟ یا این که صرفاً یک تسکین دردی برای مردم است که به یک مسئولی مراجعه کردند، مسئول را دیدند و خوشحالند از این که به هر حال بعد از مدتها مدیری، وزیری، معاون رئیس جمهوری در استان شان، در شهرشان، در چادر عشایری شان، در معدنشان شخصی مراجعه کرد و صرف مراجعه آن شخص یک همراهی با درد بی درمان آن شخص از جهت معیشتی، از جهت مشکلات اشتغال یا موضوعات مسکن صرفاً آیا این مراجعه به همین معناست. این کف انتظار ما از دولتمردان است.
مردم برای حل مشکلات شان توقع پیگیری دارند
صالحی: آنچه که باید اتفاق بیافتد اولاً شناسایی نقاط ضعف خدمت رسانی به مردم است، این که وزیر خودش متوجه شود که سلسله مراتب گزارشهایی که به این وزیر یا معاون رئیس جمهور و اعضای کابینه و یا خود استاندار که به عنوان بالاترین مقام سیاسی در استان هست آیا همین کفایت میکند که یک گزارشی به او برسد و یا نه این که خودش در کنار مردم، مردمی که امین دولت هستند، خودشان درد و رنج خودشان را حس کردند و درد و رنج خودشان را با زبان مستقیم برای مسئول بیان میکنند، پس بهترین فرصت استفاده از ظرفیت مردم برای بیان مشکلات مردم و گرفتن فراوانی مشکلات مردم از زبان مردم است. اما آیا این بیان مشکل برای مسئول کفایت میکند، قطعاً نه، مردم انتظار دارند وقتی مسئولی به آنها مراجعه کرد و از او احوالپرسی کرد و او درد و رنج و مصائب و مشکلات خودش و آسیبی که در آن اجتماع استانی یا منطقهای یا ملی با آن مواجه شده به اطلاع مسئول رساند توقع پیگیری دارد. بر همین اساس تمامی درخواستها ثبت میشود، ما افتخار داریم عرض کنیم حتی اگر تلفنی به دست ما برسد و شماره تلفنی در آن باشد ما با آن شماره تماس بگیریم و موضوع را از او سوال کنیم. خیلی وقتها هست هنگامی که آقایان اعضای کابینه در سفرها به صورت غیر مترقبه و به عبارتی بدون خبر مراجعه میکنند، تصادفی به یک مجموعهای مراجعه میکنند، مردم نامه ای، درخواستی ارائه نمیکنند، خواسته میشود از مردم تلفن شان را یادداشت کنند که موضوع شان بعداً رسیدگی شود، حتی ما آن موارد را ثبت میکنیم.
فرمودید که آیا موضوعات عامل الابتلا بوده که در سفرهای استانی حل شده باشد؟ ما قبل از هر سفر استانی از هر استانی موضوعات کلان استان را شناسایی میکنیم به عنوان صدای مردم، در هر استان ۱۰۰ بیشتر یا کمتر موضوعات رسوخ شده از دولتهای قبل، موضوعاتی که تجمع داشته، اعتراض داشته یا به عبارتی امضاهای جمعی بوده برای رفع آن مشکلات و پیگیری نشده، اینها شناسایی میشوند، ما ۳ هزار و ۱۸۸ موضوع را در این دو سال در سطح کشور شناسایی کردیم، کارگروههایی را در هر وزارتخانهای با ابلاغ هر وزیر به عنوان کارگروه صدای مردم و پیگیری مطالبات جمعی در هر وزارتخانهای تشکیل دادیم.
ما هزار و ۸۵۰ مورد از این موضوعاتی که عرض کردیم از ۳ هزار و ۱۸۸ مورد به عنوان موضوعاتی که قابلیت پیگیری داشته را ابلاغ کردیم تا این لحظه هزار و ۲۴۳ موردش انجام شده، یعنی هر موضوعی شاید هزاران نفر را من الان فهرست با خودم آوردم که به عبارتی ۱۹ مورد از موضوعاتی که از ۵۰ هزار نفر افرادی که در آن شهر دچار مشکل بودند را حل شده تا ۱۰ هزار نفر و ۵ هزار نفر، یعنی موضوعات عامل الابتلا، پس ما هزار و ۸۵۰ موضوع احصا کردیم، هزار و ۲۴۳ مورد یعنی ۶۷ درصد اقدام شده و بقیه اش در حال اقدام است.
بسیاری از مشکلات بین دستگاهی حل میشود
صالحی: موضوعاتی که مثال عرض میکنم در یک استانی اراضی تصرف شدهای داشته در اطراف شهر که در وزارتخانه راه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که موقوفات بوده، اداره اوقاف و امور خیریه بوده و وزارت صمت اینها جمع شدند، کارگروهی تشکیل دادند، بین دستگاهی و بلافاصله با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی به هیئت دولت ابلاغ شده در فرآیند قانون و براساس قیمت منطقهای در حال کارشناسی است که آن زمینهایی که بالغ بر ۴۰ سال از یک موضوع گذشته و هنوز حل نشده یا موضوع ۴۸ هکتاری که در حاشیه اتوبان پاسداران شهر تبریز بوده. من به صورت خاص عرض میکنم، تعداد افرادی که با این موضوع به عبارتی مشکل داشتند ۱۵ هزار نفر از روستائیان شهر تبریز و اطراف استان آذربایجان شرقی بودند یا در استان گلستان مشکلاتی توتون کاران و کارگران دخانیات بوده که با ناکارآمدی آن مدیرعامل مربوطه شناسایی شد و ترک فعلش ثابت شد، بلافاصله کارگروهی برای سوءمدیریت این مدیر عامل و برکناری ایشان اقدام کردند و به عبارتی آن موضوعات مربوط به تأخیر در پرداختها به افراد در حال انجام شدن است.
الحاق اراضی ۷۵ هکتاری علی آباد شهر اصفهان، آن هم بالغ بر ۵۰ سال از تعاونی اتوبوسرانی و ارتش سابق مال دولت قبل بوده، بحث الحاق این اراضی به محدوده شهری اصفهان بوده، به رغم این که شورای عالی شهرسازی مصوب کرده بوده در سالهای قبل اجرایی نشده بود که آن هم در سفر استان اصفهان پیگیری شد، ۱۵ هزار نفر از اعضای تعاونیها سند دریافت کردند با همین اقداماتی که بین دستگاهی انجام شد.
مستحضر هستید که ما خیلی وقتها هست که یک دستگاه مشکلی ندارد در قبال آن مصوبه، دستگاه دیگر مشکل دارد و برای این که مصوبه یک شورای عالی ملی در سطح کشور اجرایی شود لازمه اش این است که دستگاهها باید در کنار همدیگر موضوعات و مسائلی که مربوط به چند دستگاه هست با همدیگر حل کنند.
از این موارد و از این نوع اقدامات موضوع کامیونداران مالکان کامیونداران دست دوم وارداتی بود که ۲ هزار و ۶۰۰ مورد داشتیم که کشندهها بود که در حال پیگیری هست، تقریباً بخشنامهای از سوی معاون اول ریاست جمهوری در حال تدوین و اقدام است و دارد انجام میشود، مالکیت خانهها در اسلام آباد شهر بندرعباس است، بالغ ۵ هزار نفر مشکل شان انجام و ابلاغ شده، موضوعات مختلف، مشکلات عمومی و مشکلات صنعت نوغان داری و ابریشم بافی استان گلستان از جمله موارد بلاتکلیف بوده. زمینهای ۶۵۰ هکتاری در خاوران و رفع اختلافات تقسیمات کشوری بین شهرداری تبریز و شهر همجوارش بوده، تنش آبی بوده در بعضی از استانها که آن هم در سفرهای استانی پیگیری شده، چالش ۸ هزار هکتاری کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد که به دلیل خطای عکسهای هوایی بین دستگاههای مختلف اختلاف بوده که آن هم با جلسات مرکز پیگیری و ابلاغ شده، تعیین تکلیف تعاونیهای مسکن شهرهای کامیاران و شهرهای استانهای مربوطه بود که الحمدلله با توافقاتی که بوده حل شده.
میخواهم بگویم که موضوعات کلانی که دهها سال از مشکلات آنها گذشته و پیگیری شده که بالغ بر هزار و ۲۴۳ مورد از هزار و ۸۵۰ مورد اقدام شده و اینها قابل ارائه هست، سندش قابل ارائه به مردم عزیز هم هست.
سوال: مثالهای خوبی بود از این بابت که ما ذهنیتی نداریم. مردم ممکن است ذهنیتی نداشته باشند که چه دست مشکلاتی را میشود از طریق مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری پیگیری کرد و به نتیجه رساند و هر مثالی که شما زدید احتمالاً گروهی از مردم میتوانند خودشان را در مثال مشابهی در ارتباط با آن ببینند و بدانند که از این طریق میتوانند مشکل شان را پیگیری کنند، شما علاوه بر تلفن ۱۱۱ سامانه دیگری هم دارید یا بهترین راهش همین سامانه ۱۱۱ است؟
صالحی: یک سوالی را در بین فرمایشاتتان داشتید که اگر مجموعه ای درست عمل نکرد مردم چه باید بکنند؟ ما برای همین هم تضمین در نظر گرفتیم.
سوال: این را هم من می خواستم بپرسم چه ساز و کاری وجود دارد یعنی الان اگر هزار نفر به شما نامه بدهند درباره مشکلی و شما به وزارت مربوطه ارجاعش بدهید و آن وزارتخانه پشت گوش بیندازد و یا وسط کار یادش برود و یا اولویتش نباشد چه ساز و کاری وجود دارد با توجه به این که شما معاونت ریاست جمهوری هم نیستید که بگوییم بالاخره امرتان نافذ باشد نسبت به آنها؟
صالحی: در خصوص نافذ بودن امر مرکز ما در نظام نامه یک ظرفیتی را داریم که بی نظیر و بی بدیل است، ما در نظام نامه مرکز داریم که اگر موضوعی از مرکز به دستگاهی ارجاع شد و آن دستگاه نسبت به موضوعاتی که مرکز به آن ابلاغ کرده برای اقدام توجه نکند، ظرف مدت زمانی از آن توضیح میخواهیم علت اقدام نکردنتان درباره پیگیری مطالبات مردم عزیزمان چه بوده و اگر اقدام نکردند در ظرف زمان ابلاغی از طرف مرکز، مرکز میتواند بدون این که هماهنگ کند به آن وزارتخانه یا آن دستگاه مستقیم به دستگاههای رسیدگی به تخلفات اداری و دستگاههای قضایی به خاطر ترک فعل یا اقدام نکردن آن مسئول یا آن مدیر، آن را به عنوان متخلف و ترک فعل یا قصور تقصیرش معرفی کند، از این بابت ما این ظرفیت را الحمدلله در مجموعه مرکز داریم، برای تضمین آنچه که مردم از ما مطالبه گری میکنند. در سطح کشور ما سامانههای ۱۱۱ را داریم که مردم تماس میگیرند بدون واسطه با کاربران ما ارتباط تماس تلفنی برقرار میکنند و درخواست آنها ثبت میشود بلافاصله از طریق پیامک کدرهگیری برایشان ارسال میشود اگر ظرف زمان مشخصی به آن درخواست رسیدگی نشد یا به عبارتی مردم از آن اقدامی که آن مرکز، آن دستگاه، آن وزارتخانه یا استانداری اقدام شان را انجام داده رضایت نداشتند ما سامانهای در مرکز داریم به نام سامانه ملی ۶۱۳۳ که شکایات، گزارشها و اتفاقاتی که از اقدام نکردن دستگاههای دولتی هست در مرکز ثبت میشود و زیر نظر مستقیم مرکز در حال پیگیری و رصد مطالبات و شکایات مجموعه است.
سوال: این ۱۱۱ها دست استانداری هاست؟ حتی در تهران؟
صالحی: در تمام استان دست استانداری ها هست و در همین تهران هم هست
سوال: حالا اگر رفتند و دیدند که به نتیجه نرسیدند مشکل شان پیگیری نشد آن موقع با ۶۱۳۳ باید تماس بگیرند؟
صالحی: از سامانه نظارتی ما استفاده می شود.با ۱۱۱ نباید تماس بگیرند؟ اگر مسئله ملی وجود داشت آن موقع با سامانه ۶۱۳۳ تماس بگیرند.
سوال: حالا اگر مشکل ملی بوده از اساس حالا چه می شود؟
صالحی: آن را هم سامانه ۶۱۳۳ ثبت می کند.
سوال: یعنیاز اول با ۱۱۱ نباید تماس بگیرند؟ اگر مسئله ملی وجود داشت آن موقع با سامانه ۶۱۳۳ تماس بگیرند.
صالحی: ما سامانه سایت مان هست، مکاتبات مردمی که البته ما داریم سعی میکنیم مکاتبات مکتوب را که یک روش سنتی است مردم اعتماد کنند که اگر در سایت ۱۱۱ هم ثبت کنند پاسخگویی را خواهند داشت این را ان شاءالله به لطف خداوند داریم به سامانههای رویکرد فناورانه مرکز به سمتی خواهیم رفت که ما بتوانیم تسهیل در دسترسی مردم و تسریع در رسیدگی به درخواستهای مردم را از طریق استفاده از ظرفیتهای هوشمند سازی و هوش مصنوعی که الان دنیا دارد به این سمت میرود که جمع سپاری و روشهایی که بتواند مردم هم اطمینان شان برای رسیدگی جذب شود و هم ما بتوانیم تسریع در رسیدگی به آنها را داشته باشیم.
سوال: الان این تلفن های۱۱۱ و ۶۱۳۳ را کسی جواب می دهد یا نه فقط ضبط می شود؟
صالحی: نه بلافاصله آن شخص به صورت برخط کاربران ما در سطح کشور پاسخگو هستند در ساعات اداری و حتی ما در بعضی از ایام به صورت ویژه در ایام عید نوروز یا ایام مناسبتی ما به صورت شبانه روزی در خدمت مردم عزیزمان هستیم.
سوال: که ضبط می شود؟
صالحی: نه خیر.
سوال: حتی به صورت شبانه روزی یعنی نصف شب هم؟
صالحی: ایام خاص که مراجعات خاص، موضوعات خاص همین الان که ما در ایام اربعین هستیم ما شش گروه نظارت مان در سطح مرزها حضور دارند و سامانه های مرزی ما هم می توانند پاسخگوی مردم عزیز را داشته باشند.
( گزارش)
سوال: شما جدیداً میز خدمت و ارتباطات ویژه اقلیت های مذهبی هم دایر کردید، درباره آن بگویید که مگر مسائل اقلیت های مذهبی فرق می کند با مسائل بقیه مردم؟ چرا مثلاً این میز تشکیل شده است؟
صالحی: مردم از نگاه دولت مردمی هر آن کسی که به عنوان عضوی از این جامعه زیر پرچم سه رنگ زیبای جمهوری اسلامی و قانون اساسی فارغ از نگاه، نگرش، حتی اعتقاد، قومیت و هر آن چیزی که در نگاه ظاهری ما باعث تفاوت و فاصله مردم می شود از نگاه ما اینها مردمند، جایگاه مردم نه فقط در شعار، بلکه در عمل هم باید اتفاق بیافتد.
برای اولین بار ما میزهای خدمت و ارتباطات مردمی را در جای جای کشور حتی در ایام کریسمس مسیحیان و آشوریان در محل کلیساهای کشور اسلامی مان برگزار کردیم. مردمی که برای این نظام از اقلیتهای مذهبی در دفاع مقدس همراهی کردند، در هر آنچه که کشور ما مشکل داشت همراهی کردند مثل همه مردم این کشور مقاوم، صبور و همراه با نظام و مسئولین ما برای اینها هم حتی امکان رسیدن مسئولین به پای خدمت به اینها و شنیدن صدای اینها را هم فراهم کردیم.
ما در سفر استان یزد برای اولین بار ۱۳ انجمن عزیزان مان به عنوان در یزد از آتشکده زرتشتیان عزیز بازدید کردیم، ۱۳ انجمن موبد و موبدانشان نماینده زرتشتیان عزیز حضور پیدا کردند، بی واسطه با مسئولان دولتی میگفتند برای اولین بار صدایشان در این دولت شنیده شده، مشکلاتشان پیگیری شده، این میز ارتباطات به صورت مناسبتی نه فقط برای مسیحیان و آشوریان و زرتشتیان برای هر آن کس که در این کشور احساس میکند ایرانی است، فارغ از نگاه، ایده و این برای همدلی آن چیزی که دشمنان ما از آن میترسند، آن چیزی که دشمن از همبستگی ملی ما و از وحدت ملی ما هراس دارد و الحمدلله مردم در کنار مسئولین شان و مسئولین در کنار مردم شان این ارتباط دوسویه را حفظ کردند، علیرغم همه مشکلاتی که وجود دارد مردم احساس میکنند مسئولین گوشی برای شنیدن صدایشان و مشکلات شان هست، وجود دارد و این احساس به قول فرمایش جنابعالی همین ملاقات چهره به چهره با مردم احساس سبک شدن برای مردم عزیز ما فراهم میکند در غیر این صورت نگاهی که ما به صورت مردم بخواهیم داشته باشیم، نگاه بالا به پایین یا نگاه به قول فرمایش مقام معظم رهبری استکباری قطعاً جایی در این دولت ندارد و در این دولت مسئولی و مدیری که بخواهد نگاهش نسبت به مردم نگاه بالا به پایین باشد نه تنها جایگاه ندارد بلکه سرمایهای از شمای نظام و دولت را زیر سوال خواهد برد و باید جای خودش را به مسئولین و مدیران مردمی بدهد.
مردم به دولت اعتماد کردند، دولت مردمی سرمایه اجتماعی خودش را که به هر حال با زحمات زیاد مردم، با خون شهدا به این سرانجام رسیده به خاطر رضایت یک مدیر غیر مردمی قطعاً نخواهند داد و مدیران هم باید این توجه را داشته باشند، الحمدلله اکثر مدیران ما، وزرای ما، اعضای کابینه ما، نگاهشان مردمی است، اما اگر در گوشه و کناری مدیری هنوز احساس دولت مردمی که دولت خدمتگزار و نوکری مردم هست را به خودش احساس نکرده باشد قطعاً باید جایش را به مدیر مردمی در تراز دولت انقلابی و مردمی که رهبری معظم انقلاب از آن تقدیر کردند به عنوان دولتی که حامی مردم، در کنار مردم و به صورت خدمتگزار مردم از آن یاد کردند ان شاءالله ما بتوانیم این امانتداری را داشته باشیم و شکرگزاری این توفیقی که رهبری انقلاب برای دولت اسم بردند، گفتند غیر از حمایتی که از دولت میکنند تمجید هم میکنند، شکرگزاری این تمجیدی که به عنوان رضایت رهبری معظم انقلاب و مدال افتخار رضایت دولتمردان از رهبری انقلاب گرفتند این هست که ما بتوانیم خدمت بیشتری به مردم بکنیم و رضایت بیشتری از مردم ان شاءالله جذب کنیم.
سوال: حالا باز برگردیم به میزهای خدمت اقلیت های مذهبی، اینها قرار است گسترش پیدا کند؟
صالحی: قطعاً برای دیگر اقلیت های کلیمی ما یا اقلیت های دیگری که در قانون اساسی شناخته شده هستند و نماینده در مجلس دارند ما هر آن کسی که احساس کند مشکلی دارد و خودش را ایرانی و زیر پرچم ایران تلقی می کند ما وظیفه داریم نسبت به مشکلاتش پیگیری کنیم، این یک تکلیفی است که هیچ منتی هم برای این عزیزان نیست، وظیفه انسانی ما، وظیفه قانونی ما و وظیفه سازمانی ما هست برای این که بتوانیم نسبت به همه اقلیت ها و همه نگاه ها و گرایش ها، حتی گرایش های سیاسی شاید نگاه دولت ما را قبول نداشته باشند اما دولت یک نگاه خاص نیستیم، دولت سیزدهم دولت مردمی برای همه مردم حتی اگر به او رأی نداده باشند وظیفه دارند نسبت به او اقدام کنند و ما تلاش کردیم در این مدت حاشیه ها را حذف کنیم، تمام همت دولت به جای شکایت از موضوعات حاشیه ای رسیدن به اصل خدمت و نوکری مردم در قامت خدمتگزاری به مردم عزیزمان سعی کردیم این را ثابت کنیم و مردم این را حس می کنند.
سوال: مثال دارید بزنید آقای صالحی برای این که مثلاً از گروه های سیاسی که موافق این دولت نبودند احیاناً اگر مثالی هست در ذهنتان که مراجعه ای کردند یا مثلاً یک خواهشی داشتند یا نکته ای داشتند یا اصلاً اعتراضی داشتند و رسیدگی شده؟
صالحی: مجموعه ای که به عنوان مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری هست درخواستهایی که عرض کردم این چهار میلیون درخواستهای زیادی هست از همین اقلیت ها، بنده خودم مرتب سرکشی حتی از خانواده شهدای اقلیت داشتم و خدمتشان رسیدم درخواستهای آنها را شنیدم، هنگامی که به منزل شهید ارامنه مراجعه کردم خیلی از همین عزیزان و مراجعینی که بودند یا خودم در همین میز خدمت در کلیسا بالغ بر ۶۰ درخواست از همان جا دریافت کردیم و استاندار محترم تهران هم در آنجا حضور داشت و این نگاه، نگاهی است در مرکز نهادینه شده، ما اگر بخواهیم مثال عرض کنیم، مثالهای متعددی است، اما این که فرمودید شکایتها وحاشیهها را دولت به آن توجه نمیکند ببینید ما در تلاقی بین مردم و دولت قطعاً افرادی هستند که شاکی هستند، افرادی هستند که راضی اند، افرادی هستند که نظر و طرح دارند و ایده دارند، ما برای همه اینها سعی کردیم مسیری باشد برای رسیدن به دولت و برای پیگیری، ما برای اولین بار مجموعهای را به عنوان کارگروه تحول و تعالی برای رسیدگی و جمع بندی ایدهها و نظراتی که مردم عزیز میدهند در مرکز راه اندازی کردیم، نظرات مردم عزیز که عرض کردم تعداد پیشنهادات و نظراتی که در مجموع آمده ۱۶ هزار و ۶۱۵ ایده و نظر ما دریافت کردیم، این موارد را به مجموعهها میدهیم.
سوال: یعنی شما راه حل هم دریافت می کنید؟
صالحی: دریافت می کنیم و راه حل ها را کارشناسی می کنیم.
سوال: این دکمه دارد، گزینه دارد در آن سامانه؟
صالحی: الان شما سامانه ۱۱۱ را که مراجعه کنید یکی از موارد ایده و نظر است.
سوال: از اینها هم مثال دارید بزنید؟
صالحی: متعدد ما با جامعه نخبگانی ارتباط داریم، با تشکل ها مرتبط با تشکل های مردمی و مردم نهاد جلسات متعددی داریم، ما با مجموعه هایی که به نوان سازمان های مردم نهاد است ارتباط داریم.
سوال: اینها یعنی غیر از آن سامانه های شماست؟
صالحی: بله به صورت حضوری، افرادی که در مجموعه مرکز مراجعه می کنند افراد شخصی داریم، ما موضوعات جمعی هم داریم، موضوعات جمعی یعنی موضوعات تشکل ها، انجمن ها، مردم نهاد، مجموعه های به عبارتی افرادی که از طرف جمع نمایندگی می کنند و موضوعاتی را دارند ما برای اینها حساب خاص باز کردیم به صورت ویژه تر توجه می کنیم و موضوعاتشان را حتی بسیاری از موارد را با رئیس جمهور مطرح می کنیم، به صورت ویژه خدمت آقای رئیس جمهور گزارش می دهیم، غیر از گزارش های روزمره ای که به صورت هفتگی و به صورت ماهیانه خدمت آقای رئیس جمهور تقدیم می شود به صورت روزانه خاص موضوعات ویژه را به رئیس جمهور تقدیم می کنیم با پیشنهاداتی که می شود آقای رئیس جمهور هم دستورات ویژه ای برای پیگیری موضوعات عامل الابتلا و موضوعات تشکل ها و انجمن ها را هم ارائه می دهند، مرتب ما مثال عرض می کنم خدمتتان ما برای انجمن بیماری های نادر که برای اولین بار در این دولت ثبت شد و روز ملی بیماری های نادر در دولت سیزدهم ثبت شد ما دو مرتبه خودم در بین بیماری های نادر و بیماران عزیزی که با این عنوان مشکلات و سختی های خاص را داشتند، من خودم مراجعه کردم در محل همان سازمان شان با افراد به صورت چهره به چهره اتفاقاً در یک نوبتش هم سرکار خانم خزعلی را به اتفاق رفتیم سرکشی کردیم. خود آقای رئیس جمهور در یک نوبت از بیماری های نادر در محل دفتر ریاست جمهوری ملاقات چهره به چهره با افراد داشت، من عرضم این است که ما فقط و فقط اینگونه نیست که درخواست مردم بیاید ما دبیرخانه نیستیم ما محل رسیدگی، ما مجموعه مان متشکل از پنج مجموعه رسیدگی به درخواست ها، اداره کل رسیدگی به درخواست ها، اداره کل رسیدگی به شکایات مردم، اداره کل بازرسی، نظارت و ارزیابی عملکرد دستگاه ها که ریاست محترم جمهور که برای اولین بار در این فیلم هم ملاحظه کردید برای اولین بار رئیس جمهور در مرکز ما حاضر شدند و به صورت نمادین تماس هایی هم با ایشان برقرار شد و پاسخ دادند ایشان تعبیری برای مرکز به کار بردند گفتند تب سنجی دولت و مدیران دولتی توسط مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری باید انجام شود چون تلاقی بین مردم و دولت و ثبت فراوانی موضوعات و مشکلات مردم در دولت با مرکز ارتباطات مردمی است، مرکز است که می داند در کجای فلان دستگاه دولتی فراوانی شکایت است، یا از آن طرف فراوانی رضایت است، در کدام دستگاه مدیر ناکارآمد باعث شکایت مردم می شود و در کدام استانداری یک معاون یا یک مدیر یا یک فرماندار باعث جلب رضایت مردمی می شود.
سوال: شما گزارش دهی هم دارید برای مردم؟ منظورم از گزارش دهی این است که اعلام کنید که چه دستگاهی بیشترین رضایتمندی را مردم از آن دارند و چه دستگاهی مردم کمترین رضایتمندی را از آن دستگاه دارند؟
صالحی: حضور دستگاههای دولتی و معاونین رئیس جمهور و وزرا یکی از مواردی که به صورت ویژه ما انجام میدهیم ارزیابی عملکرد دستگاهها در همان وزارتخانه در میز ارتباطات است، اگر مواردی که من آورده باشم خدمتتان عرض کنم وقتی آقای وزیر یا معاون رئیس جمهور حضور پیدا میکند که من عرض کردم ۴۹۸ مورد را تماس برقرار شده و ۴۷ برنامه با حضور اعضای کابینه شکل گرفته ما صرفاً پاسخگویی را نداریم همان جور که عرض کردم رئیس جمهور فرمودند ارزیابی عملکرد دستگاهها بدون واسطه با مردم و بدون تعارف با مسئولین یعنی ما وظیفه داریم که بدون تعارف با مسئولین نسبت به ارزیابی عملکرد جلوی خبرنگاران صدا و سیما و خبرنگاران رسانههای خبری شاید در برنامههای صدا و سیما هم دیده باشید ملاحظه کردید که وقتی یک وزیر میآید تماس مردم را جواب میدهد ارزیابی عملکردش هم روی مانیتور به مردم داده میشود و وزرا ارزیابی میشوند ما بر همین اساس حضور وزرا را با ارائه ارزیابی عملکرد من اگر بخواهم چند دستگاه برتر را عرض کنم یا چند دستگاه ضعیف را عرض کنم براساس شاخصهای ۷۶ گانه یعنی ما ۷۶ شاخص داریم که ارزیابی دستگاهها براساس نظام ارتباطات مردمی و رضایتمندی مردم از آن دستگاهها توسط اداره کل نظارت و ارزیابی و بازرسی ریاست جمهوری در ذیل مرکز ارتباطات مردمی انجام وظیفه میکنید ارزیابی انجام میشود.
با این ۷۶ شاخص در شش محور موضوعات شکل گرفته موضوعاتی از جمله میزان ارتباطات چهره به چهره دستگاه ها، آیا این وزیر و این معاون رئیس جمهور با مردم ارتباط برقرار میکند به صورت چهره به چهره ملاقات انجام میهد.
سوال: شما اسامی دستگاه ها را بخوانید دستگاه هایی که خیلی موفق بودند یا به عبارتی این هم باز دو جور می شود تعریف کرد دستگاه هایی که بیشترین رضایتمندی را مردم داشتند، دستگاه هایی که بیشترین رشد رضایتمندی را داشتند و آن طرفش را هم می شود گفت.
صالحی: ما دستگاه های مختلف در موضوعات مختلف برتر و ضعیف را داریم یعنی شاید یک وزارتخانه در یک موضوعی ضعیف باشد در یک موضوع برتر باشد برای همین هم اگر بخواهم الان اشاره کنم به دستگاه برتر یا ضعیف در این فرصت کم نمی شود.
سوال: چند تا از خوب هایش مثال بزنید؟ میوه اش کجاست؟ اگر مردم یک مسئولی را ببینند ولی آخرش به رضایت نرسند خود این که شاخص نیست این خوبه ولی کافی نیست، یک پله بعدش را باید ببینیم، کدام دستگاه ها را مردم ابراز رضایت کردند و یا رشد رضایتمندی داشتیم؟
صالحی: معاونت حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو، وزارت ارتباطات فناوری اطلاعات و وزارت راه و شهرسازی از یک جنبه چون قول دادم که بگویم کسی که غایب باشد باید بگویم چون در یک مصاحبه ای گفتم چند نفر از خبرنگاران سوال کردند که آیا کسی رویه غایب داشتید یا نداشتید؟ وزارت راه و شهرسازی الحق و الانصاف در حوزه های خدمت رسانی به مردم بی نظیر است، در سفرهای استانی میز ارتباطاتش بی نظیر است یعنی شاخص آن بالاست اما وزیرش خدا رحمت کند مرحوم رستم قاسمی به خاطر این که حالا کفاف نداد اما وزیر بعد از ایشان هم تا این لحظه تنها غایب ما در پاسخگویی برخط وزیر راه و شهرسازی است که البته قول دادند که یک بار بیایند.
سوال: شما این را خیلی منحصر کردید به یک مورد خاص؟ بالاخره یک مجموعه ای دارید یعنی یک عدد کلی یک معدلی دارید، آن معدلی درباره کدام دستگاه ها؟
صالحی: وزارت نیرو، وزارت کار و رفاه اجتماعی اینها وزارتخانه های برتر ما هستند.
سوال: درباره کدام ها پایین است؟
صالحی: در مورد وزارت گردشگری و صنایع دستی شاخص هایمان پایین است.
سوال: ما همین جا از آقای ضرغامی دعوت می کنیم که تشریف بیاورند به رسانه ملی و جایی که خانه قبلی خودشان بوده است؟
صالحی: در بعضی از حوزه ها از جمله ملاقات چهره به چهره ایشان مثلاً ضعیف است یا در میز ارتباطاتشان نقاط ضعفی وجود داشته.
سوال: دستگاه دیگری هم بگویید یکی دو تا.
صالحی: وزارت ورزش و جوانان در میز ارتباطاتش ضعیف بوده، در ملاقات چهره به چهره ضعیف بوده است. بانک مرکزی در پیگیری موضوعاتی که بحث وام مردم هست متأسفانه بسیاری از بانک ها هنوز اقداماتشان را انجام نداده اند، نارضایتی مردم از بانک مرکزی و بانک های عامل زیاد است. اجازه بدهید به همین مقدار بسنده شود.
ما برای این که پای مردم هستیم برای همه ترکش هایی که بنده صالحی یا مرکزی که به عبارتی باید مطالبه گری از مردم را بکند و مردم اطمینان حاصل کنند که کسی که می خواهد مطالبه گری کند باید پای خط مردم و در کنار مردم باشد.
جمله آخر این که من ادعا می کنم تلاش همه دولت و مسئولین برای خدمت به مردم بوده اما از خودم شروع کنم برای عذرخواهی از مردم هیچ وقت خودم را شماتت نمی کنم، عذرخواهی در نقاط ضعف مان باعث این می شود که تقویت کنیم، بنده هم قطعاً و یقیناً نقاط ضعف داشتم از این بابت از مردم عزیزمان که واسطه ارتباط بین مردم و دولت هستم را عذرخواهی می کنم و تلاش می کنم ان شاءالله بتوانیم خدمتگزاری به مردم را انجام بدهیم.