سکوی ایکس که پیش از این با نام توئیتر شناخته میشد، این هفته اعلام کرد با توجه به دامنه وسیع اطلاعات شخصی که صاحبان حسابهای کاربری در اختیار سایت میگذارند، قرار است این اطلاعات را جمعآوری کند.
علاوه بر این ایکس اعلام کرد که تحت یک بخش جدید با عنوان «فرصتهای شغلی»، پیشینه شغلی کاربران را جمعآوری میکند. همچنین این شرکت گفت که «اولویتهای شغلی، مهارتها و تواناییها، پیشینه و جنس تعاملات در جستوجوی شغلی و... را جمعآوری میکند» تا فرصتهای شغلی بالقوه را به کاربران پیشنهاد کند یا این اطلاعات را با کارفرمایان شخص ثالث احتمالی به اشتراک بگذارد تا از این اطلاعات در تبلیغات خود استفاده کنند.
کاربران ویژه این سکو هم باید شناسه دولتی و یک عکس از خود ارائه دهند تا عضویت آنها تأیید شود. این شرکت در بیانیهای به سیانان گفت که ممکن است اطلاعات شخصی افراد را از شناسه دولتی و تصاویرشان استخراج کرده و برای اهداف تبلیغاتی به کار بگیرد.
به گفته این شرکت «این کار به ما کمک میکند تا با پردازش شناسه دولتی، حسابهای کاربری داوطلب را به هم متصل کنیم. همچنین این کار به سکوی ایکس کمک میکند تا با حسابهای کاربری جعلی در این سکو مبارزه و ایکس را امنتر کند».
معمولاً بسیاری از همتایان ایکس هم پیش از این، اطلاعاتی را جمعآوری میکردند؛ اما تغییرات ایکس نشان میدهد گستره اطلاعاتی که توئیتر جمعآوری و ردیابی میکند، گسترش یافته است. تغییر خطمشیها زمانی رخ داده است که ایلان ماسک، مالک این سکو تصمیم گرفته ایکس را به «برنامه همهچیز» تبدیل کند که شامل خدمات مالی و سایر ویژگیهای مشابه برنامه محبوب چینی «ویچت» باشد.
همچنین این تغییرات همزمان با تحول قوانین جهانی برای اطمینان شبکههای اجتماعی از سن کاربرانشان رخ داده است. برای این کار کاربران باید کپی شناسه ملی یا تصویری از خود را بارگذاری کنند و سپس این مدارک با هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل میشوند.
با این حال روز پنجشنبه هفته گذشته، یک قاضی فدرال، چند ساعت قبل از اجراییشدن قانون آرکانزاس، جلوی اجرای آن را گرفت؛ قانونی که تأیید سن برای سکوهای رسانههای اجتماعی را الزامی کرده بود.