محققان با استفاده از هوش مصنوعی مدلی را برای بهینهسازی خروجی یک آرایه خورشیدی به کار گرفتند که به موتور الکتریکی خودرو اجازه میدهد با بازده ۸۸ درصدی کند.
محققان دانشگاه فناوری و تحقیقات اودیشا در هند مدلی را برای بهینه سازی خروجی یک آرایه خورشیدی به کار گرفتند که به موتور الکتریکی اجازه میدهد با بازده ۸۸ درصدی در مقایسه با بازده ۷۵ تا ۸۰ درصدی اکثر موتورها کار کند. محققان میدانند که موتورهای الکتریکی خورشیدی نه تنها در ماشینهای الکتریکی، بلکه در ماشینهای صنعتی و لوازم خانگی نیز مورد استفاده قرار میگیرند.
سلولهای خورشیدی حداکثر توان خروجی را دارند، اما همیشه به دلیل متغیرهایی مانند دما و نور خورشید به حداکثر توان خود نمیرسند. با این حال، تغییر مقاومت سلولها میتواند میزان توان خروجی را افزایش دهد، بنابراین محققان یک مدل هوش مصنوعی را آموزش دادند تا با وارد کردن هزاران اندازهگیری دمای روزانه و تابش خورشیدی، مقاومت بهینه را در شرایط مختلف تعیین کند.
سپس از این محاسبات برای کنترل رفتار ایدهآل موتور، ترمز احیا کننده و بسته باتری استفاده میشود. اگر هوا آفتابی باشد، سلولهای خورشیدی میتوانند حداکثر توان را تولید کنند که از آن برای تغذیه موتور استفاده میشود و در نهایت نیروی اضافی به بسته ارسال میشود. اگر هوا تاریک باشد، پیشرانه به کارکرد باتری معمولی سوئیچ میکند و از بسته باتری برای تغذیه موتور و ترمز احیاکننده برای پر کردن مجدد آن استفاده میکند.
این صرفاً یک تحقیق است، اما شاید برای نسلهای آینده خودروهای خورشیدی که باید از طیف کامل شرایط نوری حداکثر استفاده را ببرند، مفید باشد.