نهاد ناظر بر تبلیغات کالاها در انگلیس شرکت بزرگ فروشگاههای زنجیرهای دارو و محصولات بهداشتی بوتس (Boots) در این کشور را به علت تبلیغ برای شیر خشک نوزادان به نقض قوانین تبلیغات در این کشور متهم کرد.
در انگلیس، تبلیغ شیر خشک برای نوزادان تا شش ماهگی غیر قانونی است، زیرا معتقدند از شیردهی نوزادان جلوگیری میکند.
شرکت زنجیرهای بوتس ضمن عذرخواهی، اعلام کرد بلافاصله این تبلیغات را حذف کرده است.
جرایم سنگین نقدی و انواع محدودیتها از جمله مجازاتهای بی توجهی به قوانین تبلیغ در انگلیس است.
گروههای حمایت از شیردهی کودکان احساس میکنند که فروشندگان شیرخشک فقط به سود خود میاندیشند نه سلامت نوزادان و مادران.
سخنگوی گروه حقوقی تغذیه کودک در انگلیس میگوید: این محدودیتهای بازاریابی قانونی برای محافظت از والدین و مراقبان در برابر "نفوذ تجاری ناروا" است.
به گفته حامیان استفاده از شیر مادر در انگلیس، شواهد زیادی وجود دارد که تبلیغات استفاده از شیر خشک، تغذیه مناسب و ایمن نوزادان با شیر مادر را تضعیف میکند.
سازمان بهداشت جهانی (WHO) بارها تاکید کرده است که به ویژه در شش ماه نخست پس از تولد، نوزادان با شیر مادر تغذیه شوند و پس از ان نیز تا سن دو سالگی یا بیشتر، شیر مادر در کنار غذای جامد در اختیار کودکان قرارگیرد.
این سازمان میافزاید: شیر مادر فواید بسیاری برای نوزادان از جمله محافظت در برابر عفونتهای دستگاه گوارش دارد. همچنین منبع مهم انرژی و مواد مغذی برای کودکان شش تا ۲۳ ماهه است.
سازمان بهداشت جهانی از دولتهای سراسر جهان خواسته است که تبلیغات شیرخشک نوزاد را ممنوع کنند، زیرا شیر خشک انگیزه استفاده از شیر مادر را کم یا از تغذیه با شیر مادر جلوگیری میکند.