سوخت LPG توجیه اقتصادی خوبی نسبت به دیگر سوخت ها دارد
در چند ماه گذشته گاز مایع برای حدود یک میلیون خودروی LPG بعنوان سوخت مقرون به صرفه و کمک به معیشت شان بود و از آغاز مرداد با راه اندازی سامانه سدف سختی معیشتی خودروهای بین شهری و اینترنتی آغازشده است. اینجا از نگاه خبرنگار حوزه انرژی معایب و محاسن دو سوخت پاک LPG یا CNG را کارشناسانه مورد بررسی قرار میدهیم تا ابهاماتی که در خصوص خطرات و مضرات LPG هست برطرف شود.
هر کشور متناسب با ظرفیتها و منابع طبیعی خود، موتورها یی طراحی و ساخته که رایجترین آن سوخت LPG است که در برخی کشورها AUTOGAS نام دارد.
در کشور ما در دهه ۷۰ سوخت LPG برای رفاه حال تاکسی داران استفاده میشد که رفته رفته با سوخت CNG موتورهایی بر پایه این گاز توسعه پیدا کرد و سوخت گاز مایع از مدار خارج شد البته هر دو سوخت، سوختهای پاک و ارزان قیمت محسوب میشوند.
در حال حاضر در ایران بیش از یک میلیون خودروی گاز مایع وجود دارد و در دنیا نیز تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۳۰ میلیون خودروی اتو گاز وجود داشت که ده میلیون خودرو در اتحادیه اروپا و بیشترین این تعداد در پنج کشور ترکیه، کره جنوبی، لهستان، ایتالیا و استرالیا است.
نایب رئیس انجمن صنفی توزیع کنندگان گاز مایع ایران در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به اختلاف قیمت فرآورده بنزین و گاز مایع در بازارهای جهانی گفت: گاز مایع از بنزین در واحد تن تا 350 دلار ارزان تر است این اختلاف قیمت در همه فصول بین ال پی جی گاز مایع و بنزین وجود دارد و همواره گاز مایع در بازارهای جهانی از بنزین ارزان تر است
غلامی افزود : باتوجه به این که استفاده از گاز مایع در خودرو برای مصرف کنندگان مطلوبیت و سازگاری دارد پیمایش خودرو نیز در مقایسه با سایر سوخت ها بیشتر است و مصرف کننده علاقه مند دارد که این سوخت را در خودرو م استفاده کند
نایب رئیس انجمن صنفی توزیع کنندگان گاز مایع ایران افزود : استفاده از اتوگاز در دنیا به جهت این که یک سوخت بسیار پاک و سازگار با محیط زیست است در خیلی از کشورها مورد استقبال قرار گرفته و هم اکنون در اتحادیه اروپا ال پی جی به عنوان سوخت خودرو استفاده می شود
وی گفت : در امریکا ، آرژانتین و کره جنوبی تا 90 درصد تاکسی ها ال پی جی سوزند.
مقایسه دو گاز LPG و CNG
با LPG مسافت بیشتری را نسبت به CNG میتوان پیمود.
سوخت LPG بعلت عدد اکتان بالا به بنزین نزدیک است.
اگر حجم مخزن LPG و CNG یکی باشد با سوخت LPG حدود چهار برابر مسافت بیشتری میتوان طی کرد.
هر خودرویی که برای بنزین طراحی شده باشد با سوخت گاز LPG به راحتی کار میکند در صورتیکه در CNG موتور باید پایه گاز سوز باشد.
اگرتجربه رانندگی با خودروهای CNG سوز را داشته باشید افت توان آن را نسبت به حالت بنزین سوز میتوانید حس کنید بخصوص در سر بالاییها CNG به شکل گاز و LPG مانند بنزین به شکل ذرات مایع وارد سیلندر میشود پس راندمان حجمی CNG پایینتر است، یعنی در یک سیلندر با حجم مشخص اگر خودرو روی CNG باشد تعداد مولکولهای CNG کمتر وارد سیلندر میشود، چون به صورت گاز است، اما در LPG بخاطر حالت مایع داشتن و متراکم بودن سوخت مولکولهای بیشتری با هوا وارد سیلندر میشود.
فشار درون مخزن گاز CNG حدود ۲۰۰ بار و فشار مخزن LPG حدود ۱۰ بار است یعنی ۲۰ برابر CNG پر خطرتر است
میزان خوردگی ناشی از گاز CNG به مراتب نسبت به LPG برای خودروهای بنزین سوزی که دوگانه سوز میشوند بیشتر است، ولی پایه گازسوز کیفیت بهتری دارد.
سوخت LPG نسبت به CNG از نظر خواص فیزیکی به بنزین نزدیکتر است.
خودرو CNG باید با سوخت بنزین شروع به کار کند در حالیکه خودروی LPG سوز در صورتیکه تنظیم باشد در فصول گرم سال با گاز روشن میشود البته در زمستان هم میتوان این کار را کرد، ولی آب موتور گرمتر باید باشد تا بهتر کار کند.
شتاب خودروی CNG کمتر از LPG است و در شیبها باید خودروی CNG سوز به سوخت اولیه خود رجوع کند تا به شتاب اولیه برسد
وزن مخزن CNG بیش از ۶۰ کیلو گرم است و از جنس فولاد، در حالی که مخزن LPG وزنی حدود یک پنجم وزن مخزن CNG دارد.
هزینه دوگانه سوز کردن خودرو بنزین سوز با CNG نسبت به LPG بیش از دو برابر خواهد بود.
هزینه تعمیرات و آسیبهای وارده به موتور در سوخت LPG کمتر است.
در صورت استفاده از وسایل استاندارد و نصب صحیح سیستم، و راه اندازی جایگاههای LPG خطرات آن به مراتب از CNG کمتر است.
نتیجه گیری
در پایان میتوان نتیجه گرفت که سوخت LPG با مزایایی که دارد باید در کنار بنزین و cng به سبد سوختی کشور کمک کند
محمدرضا فاضلی خبرنگار حوزه انرژی خبرگزاری صدا و سیما