رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور از برنامه ریزی برای آموزش سالیانه ۴ میلیون نفر برای مهارت اندوزی برای ورود به بازار کار خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما موضوع برنامه صف اول انطباق آموزشهای فنی و حرفهای با نیاز بازار (برنامههای سازمان آموزش فنی و حرفهای برای توسعه مهارت آموزی) بود که با حضور آقای غلامحسین حسینی نیا، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور بررسی شد.
سؤال: اوضاع و احوال چطور است؟
حسینی نیا: این هفته هفته ملی مهارت آموزی است و ما تلاش کرده ایم که در این هفته مهارت را هرچه بیشتر و ارزش و اهمیت آن را به جامعه بشناسانیم و تمرکز روی این باشد که بتوانیم فرهنگ مهارت آموزی را در بین جوانها و خانوادهها بعنوان معارف عمومی تبدیل کنیم.
سؤال: به نسبت قبل فکر میکنم که این گفتمان دارد شکل میگیرد که بالاخره هر کسی درکنار هر علم و سواد مدرک دانشگاهی یک مهارتی باید بلد باشد.
حسینی نیا:بله. کشور ما یک کشور بزرگ و درحال توسعه است البته به معنای رسیدن به قلههای توسعه و طبیعتاً نیاز زیادی به پنجههای کارآمد دارد درکنار عزیزانی که راه و مسیر دانشگاهی را انتخاب کرده اند، ما خیلی بیشتر از آن نیاز داریم به پنجههای کارآمد و نیروهای ماهری که بتوانند چرخهای توسعه را به گردش دربیاورند. حالا حتی فرق هم نمیکند عزیزانی که دانشگاه هم رفته اند باز مستحضرید ما سه رکن را برای فعالیتهای دانشگاهی هم داریم، دانش، بینش و مهارت. یعنی درکنار آن دانش خوبی که یاد میگیرند و نگرش و بینش و جهان بینی که پیدا میکنند نسبت به مسائل، حتماً یک رکن هم بحث مهارت است؛ بنابراین عزیزانی که دانشگاه هم میروند طبیعتاً بایستی که موضوع مهارت آموزی را جدی بگیرند و ما هم برای این کار خوشبختانه برنامههای خیلی خوبی را طراحی کرده ایم که اگر فرصت شد توضیح میدهم.
سؤال: چقدر بحثهای مهارتی که آموزش داده میشود در سازمان شما، متناسب با نیازهای بازار است، اساساً یعنی چقدر نیازسنجی میشود در بازار متناسب با آن مهارت؟
حسینی نیا: ما معتقد هستیم و این یک اصل اساسی است در فلسفه آموزشهای مهارتی که به قول معروف یک راه میانبر است برای رسیدن به اشتغال و رسیدن به بازار کار و لذا ما تلاش کرده ایم که بخصوص در دولت جدید و در این دوره جدیدی که حیات سازمان را دنبال میکنیم که به جای عرضه محوری در موضوع آموزشهای فنی و حرفهای رهیافت تقاضامحوری را جایگزین کنیم به این معنا که متناسب با نیازی که جامعه کار و تولید دارد. در بخشهای مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات ما متناسب با آن نیازها و همچنین متناسب با آمایش سرزمین و نیازهایی که متناسب با هر جغرافیایی در کشور عزیزمان است این آموزشها را تعریف کنیم و لذا کاری که کردیم، قبلاً ما استانداردهای حرفه داشته ایم. مستحضرید هر حرفه از چند شغل تشکیل شده است و هر شغل هم از یک تعداد شایستگی شغلی. ما حتی آمده ایم تا قبل از این استانداردهای شغلی مدنظر بود بنابراین یک فرد را ما برای یک شغل آماده میکردیم الان آمده ایم این را شکسته ایم به استانداردهای شایستگیهای شغلی. یعنی چه، یعنی اینکه ما یک حرفهای داریم به نام حرفه جوشکاری، در این حرفه جوشکاری تعداد زیادی از گرایشهای مختلف جوشکاری وجود دارد. جوشکاریهای تخصصی انواعی که دارد، ولی در هر کدام از اینها هم دوباره یکسری شایستگیهایی وجود دارد که چند شایستگی روی هم آن شغل را میسازد. الان ما کارفرمایی داشته ایم که به ما مراجعه کرده است تولیدکننده محترمی که اگزوز اتومبیل تولید میکرده است و ایشان میگفتند که من کسانی را میخواهم که بلد باشند اگزوز اتومبیل جوشکاری کنند، ما ظرف یک دوره سی ساعته که میشود یک شایستگی شغلی، چه بسا اگر این فرد میخواست در کل شغل جوشکاری متبحر شود بایستی حداقل ۶۰۰، ۷۰۰ ساعت آموزش میدید، اما در یک دوره استاندارد شایستگی شغلی سی ساعته، آدمهایی که به تشخیص خود ایشان دیگر الان آماده و ماهر شده اند برای جوشکاری اگزوز و تولید اگزوز اتومبیل، تربیت کردیم و تحویل ایشان دادیم و مشکل نیازش به نیروی انسانی ماهر را حل کرده ایم.
سؤال: یعنی اگر الان به شما مراجعه کند و در یک حرفه مشخصی تقاضایی داشته باشد، شما هم اگر دوره آموزشی اش را نداشته باشید سریع دوره را برگزار میکنید و آدم تحویل اش میدهید که اینها الان آموزش دیده اند؟
حسینی نیا: بله. ببینید مشاغلی که مدنظر است یا آموزشهایی که ما میدهیم حتماً باید یک استانداردی داشته باشد. این استاندارد هم در استاندارد آموزشی است که سرفصلها و اینها را مشخص میکند و هم در محتوای استاندارد است و هم در شیوه ارزشیابی استانداردی که در نهایت مشخص کند آیا این فرد به آن صلاحیت حرفهای مورد نیاز رسید یا نه و لذا اگر کسی به ما مراجعه کند که در آرشیو یا به اصطلاح بگوییم در ذخیره استاندارد آموزشی ما که الان بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ تا است فقط در آموزشهای متعارف ما حدود هزار و ۵۰۰ تا هم استاندارد آموزشی دانش بنیان داریم.
سؤال: اینها متن است؟
حسینی نیا: بله اینها به شکل استانداردهایی هستند که الان منتشر شده اند و وجود دارند. اگر در اینها نباشد ما با کمک خود آن کارفرما و متخصصینی که در این رشته هستند و انجمنهای حرفهای که وجود دارند یا انجمنهای علمی نسبت به طراحی و تدوین آن استانداردها در این ابعاد مختلفی که من گفتم یعنی استاندارد آموزشی مبتنی بر سرفصل ها، محتوای استاندارد و روش ارزشیابی استاندارد، طراحی میکنیم و براساس آن این آموزش را ارائه میکنیم. یک نکته را هم عرض کنم، خیلی از این استانداردها هم استانداردهای بین المللی است، یعنی خود سازمان جهانی کار اینها را طراحی کرده است و به کشورهای عضو داده است که ما هم یکی از اعضای فعال این سازمان هستیم و به همین خاطر هم ارزش گواهینامههایی که سازمان آموزش فنی و حرفهای ارائه میکند، ارزش بین المللی دارد، چرا، چون همان استانداردی که ما مثلاً در جوشکاری رعایت میکنیم، همان استاندارد در کشورهای اروپایی، در کشورهای آسیایی یا اقیانوسیه هم همان استانداردها است.
سؤال: یعنی با همان مدرک میتوانند بروند آنجا کار کنند؟
حسینی نیا: بسیاری از عزیزان این کار را انجام میدهند و بله کاملاً مورد تأیید است.
سؤال: بعد اگر کسی مراجعه کند، یک تقاضایی دارد برای یک مهارتی، مثلاً من یک کارگاه تولیدی دارم به ۲۰ نفر ۳۰ نفر یک تعدادی که حائز یک مهارتی باشند نیاز دارم و نیست و میخواهند که شما برایشان یک دورهای برگزار کنید و اینها هم بیایند. اینها یک کف و سقفی دارد نیاز من، مثلاً شما از یک تعداد مشخصی به بالاتر اگر باشد دوره را برگزار میکنید یا نه برای شما فرقی نمیکند؟
حسینی نیا: معمولاً، چون دورههای آموزش فنی و حرفهای بخش اصلی اش بحثهای عملیاتی و کارگاهی است، متناسب با ظرفیت کارگاهها آن دوره تعریف میشود. البته خوشبختانه خیلی از این مباحث متعارف را ما در بیشتر استانها و شهرها داریم رشتههای متعارفی که نیاز بیشتر صنعت هم آنها هستند، ولی اگر دورهای باشد که فرد معرفی کند یعنی خودش درخواست اش را داشته باشد، طبیعتاً به نسبتی که ایشان تقاضا میکند ما ظرفیت کارگاهی ایجاد میکنیم. معمولاً ظرفیت کارگاهی ما بین ۱۴ تا ۲۰ نفر است بسته به آن رشته تخصصی خاصی که است. عرض کردم بسته به نیاز و تعدادی که ایشان نیاز دارد یا منطقه جغرافیایی نیاز دارد.
سؤال: سرفصل جدید تعریف میکنید؟
حسینی نیا: اگر نیاز باشد بله. عرض کردم ما ۶ هزار و ۵۰۰ استاندارد همین الان داریم.
سؤال: اگر نباشد باید تعریف کنید؟
حسینی نیا: بله این طبیعی است. ما میخواهیم آموزش مان استاندارد باشد استاندارد هم فلسفه اصلی اش این است که بتواند آن تقاضای نیاز بازار کار را در آن سطح و بگوییم استانداردهای بین المللی طراحی کند و پاسخگو باشد، چرا، چون خیلی از فعالیتها انجام آنها تبعاتی را در جامعه دارد. وقتی شما به طور مثال، میآیید فردی را بعنوان متخصص راه اندازی یا تعمیر آسانسور تربیت میکنید، بالاخره این آسانسور با جان و مال مردم ارتباط دارد. حتی رشتههای دیگر مثلاً فرض کنید که شاید به چشم هم زیاد نیاید کسی که دارد یک یخچال را تعمیر میکند، این هم حداقل اش این است که هزینه زیادی را روی دست مردم میگذارد اگر که از تخصصی کافی برخوردار نباشد و لذا اینها حتماً باید در چارچوب استانداردها باشند تا ما از خروجی دوره و کیفیت آن مطمئن شویم.
سؤال: الان که شما تقاضا محور هستید علی القاعده باید یک تعدادی از رشتهها حذف شده باشد و یک تعداد از رشتهها باید اضافه شده باشد. ارزیابی و آمار خودتان چقدر است، چقدر حذفی و چقدر اضافه داشته اید با توجه به تقاضایی که در بازار است؟
حسینی نیا: خیلی از رشتهها هستند که ممکن است در طول یکسال حتی یک دوره هم برایش برگزار نشود چرا، چون متقاضی ندارد و، چون متقاضیهای ما کسانی هستند که دنبال شغل هستند کسی نمیآید مدرک فنی و حرفهای را برای تزئین اتاق اش بگیرد یا مثل مدارک دانشگاهی که زمان زیادی هم طول میکشد. کسی میآید که دنبال یک شغلی است یا آن شغل را الان دارد و میخواهد ارتقای مهارت پیدا کند یا مهارت دارد، ولی آن کاری که دارد انجام میدهد دیگر مورد تقاضای بازار نیست دیگر مشتری ندارد. مثلاً ما تلویزیونهایی داشتیم که پشت آنها یک برآمدگیهای خیلی بزرگی داشتند نسلهای قدیمیتر الان آنها دیگر آنها ور افتاده اند بنابراین کسی که قبلاً بلد بوده است آنها را تعمیر کند، الان نیاز به این دارد یا رشته اش را عوض کند یا بیاید خودش را به روز کند تا این تلویزیونهای جدید الای دی و ال سی و دی را اینها بتواند تعمیر کند و لذا اینها سراغ ما میآیند و اینها کسانی هستند که برای حل مشکل خودشان و برای رفع مشکل اشتغال خودشان میآیند و دوره آموزشی را پیش ما میبینند. اصلاً فلسفه وجودی دورههای آموزش فنی و حرفهای بحث اشتغال پذیر کردن افراد است یعنی آماده کردن اینها و مهیا کردن آنها برای ورود به بازار کار.
سؤال: آقای دکتر فکر میکنید چقدر از مشکل اشتغال ما بخاطر نداشتن این مهارت است و کاری که شما الان دارید میکنید کمک میکند به اشتغال. یعنی آموزشهای شما چقدر به افزایش سطح اشتغال در کشور کمک کرده است؟
حسینی نیا: این یک واقعیتی است مسلم که کسی که مهارت ندارد، نمیتواند جذب بازار کار شود، چون هر کاری مهارت خاص خودش را میخواهد در عوض الان این واقعیت هم وجود دارد که فرصتهای شغلی بسیاری وجود دارد که برای این فرصتهای شغلی ما متأسفانه آدم ماهرش را نداریم. همین چند وقت پیش یکی از استانداران یکی از استانهای جنوبی که میزبان یک منطقه صنعتی بسیار بزرگ کشور هستند نامهای به ما زد که اعلام نیاز کرده بود برای ۱۰ هزار نیروی ماهر. رشتهها را هم مشخص کرده بود، مثلاً رشته انواع جوشکاری، قالب بندی، لوله کشی صنعتی، تأسیسات صنعتی و موارد اینچنینی و این آقای استاندار حتی میگفت حتی ما حاضر هستیم پول بلیت اتوبوس به اینها بدهیم و بیایند و اینجا شاغل شوند. نامههای شبیه به این از شهرکهای صنعتی زیاد به ما میرسد. همین شهرک صنعتی اشتهارد که نزدیک به تهران است، نیاز چند هزار نفری را اعلام کرده است برای نیروهای متخصص ماهری که نیازش است که چرخ اش بچرخد. یا مثلاً در استان قم باز به همین شکل بیش از ۱۰ هزار نفر نیاز به نیروی انسانی ماهر را برای شهرکهای صنعتی که آنجا هستند. حالا خود برادران قمی ظاهراً بیشتر علاقهمند هستند که در صنعت گردشگری فعالیت کنند، ولی اینها حتی آمادگی داشتند که از استانهای مجاور هم نیرو بگیرند برای اینکه بتوانند نیاز خودشان را برآورده کنند؛ بنابراین واقعاً کسی که یک نیاز روز کاملی را داشته باشد روی زمین نمیماند. شما نگاه کنید همین الان در موضوع تعمیر لوازم خانگی، حالا با مقداری هم گران شدن این کالاها و اینها، قبلاً ما خیلی راحت تعویض میکردیم الان خانوادهها به دلیل گرانی اینها تلاش میکنند که تا حد ممکن این را تعمیر کنند و دوباره از آن استفاده کنند. همین عزیزانی که تعمیر میکنند لوازم خانگی، مثل لباسشویی و یخچال و غیره، اینها را باید چندین روز دنبال کنید تا بالاخره یک نفر و یا نوبت بگیرد که یکی برسد و این کار را انجام دهند که الحمدلله درآمدهای خیلی خوبی را هم دارند. اجاق گاز ما خراب شده بود و عزیزی که آمد و این را تعمیر کرد شاید کمتر از نیم ساعت شد، ولی واقعاً پول خوبی را گرفت و رفت و ما هم ناگزیر بودیم بالاخره باید این اجاق گاز راه میافتاد. من میخواهم بگویم که واقعاً کسی که مهارت دارد روی زمین نمیماند. این یک واقعیت است و الحمدلله کشور ما هم آنقدر بزرگ است و آنقدر فرصت وجود دارد، چه فرصتهای صنعتی و چه فرصتهای خدماتی شبیه به همین که عرض کردم به هر حال فضا برای کار کردن همه هم است و کار کردن این عزیزانی که بیایند و فعالیت و مهارتی را کسب کنند.
سؤال: پس شما الان به نوعی یک حلقه اتصال هستید بین تقاضای بازار و کسانی که تقاضای کار دارند و اینها میتوانند راحت به هم وصل شوند. این جزء مأموریت شما نیست البته درست است؟ ولی شما دارید انجام میدهید؟
حسینی نیا: بله مأموریت اصلی ما اشتغال پذیر کردن افراد است ما افراد را یک مهارتی به آنها بدهیم توانمندی و تخصصی که بتوانند به اصطلاح ..، ولی خوشبختانه الان اکثر فعالیتها سامانهای شده است مثلاً سامانه جستجوی شغل را ما داریم که مربوط به خود وزارت کار و تعاون و رفاه اجتماعی است و ما هم بعنوان یکی از این ارکان و یکی از کسانی که مرتبط با این موضوع هستیم دسترسی داریم به این سامانه؛ بنابراین الان متناسب با نیازهای کارفرمایان که آنجا اعلام میکنند ما این ظرفیت و آمادگی را را ایجاد میکنیم برای کسانی که میخواهند آموزش ببینند و بروند جذب آن مشاغل و فرصتهای شغلی شوند که کارفرمایان اعلام کرده اند در سامانه جستجوی شان.
سؤال: یک طرح محیط کار واقعی را شما تعریف کردید در سازمان خودتان ممکن است بیشتر توضیح دهید؟
حسینی نیا: ما یک کشوری هستیم که به شدت نیاز به پنجههای کارآمد داریم. ما جمعیت ۲۶ میلیون نفرهای را داریم که جمعیت فعال کشور هستند البته معادل همین تقریباً جمعیت غیرفعال داریم که آنها هم باید آماده شوند برای این به این جمعیت فعال اضافه شوند. براساس فرمولهای جهانی که وجود دارد، براساس همین معادلات جهانی که وجود دارد ما نیاز به این داریم که سالی ۴ میلیون نفر را آموزش دهیم. برای اینکه این ۴ میلیون نفر آموزش مهارتی ببینند واقعاً نیاز است که همه امکانات کشور را پای کار بیاوریم بخصوص بخش خصوصی، این بخش خصوصی در ابعاد مختلف میتواند کمک کند. یک بخشی اش این آموزشگاههای آزاد هستند ما در دولت جدید آمدیم تسهیل کردیم شرایط ورود آموزشگاههای آزاد را به عرصه سرمایه گذاری در بحث آموزشهای فنی و حرفه ای. خب قبل از آن واقعاً یک بخش زیادی از این تقاضا هم دپو شده بود و مانده بود آمدیم زمینه را فراهم کردیم و الحمدلله الان ۲۲ هزار آموزشگاه جدید را مجوز جدید ما داده ایم که این میتواند خیلی کمک کند برای اینکه فرصتهای مهارت آموزی در جامعه بیشتر شود. یک کار دیگر این بود که ما بیاییم مراکز جوار کارگاهی و بین کارگاهی را برای کارخانهها و کارگاههای بزرگی که بیش از ۵۰ نفر شاغل دارند را ایجاد کنیم که هم بتوانند بحثهای به آموزی و ارتقای مهارت را برای کارکنان خودشان داشته باشند و هم بعنوان مسئولیت اجتماعی، عزیزان و جوانهایی که در بدو ورود به آن صنعت هستند را آموزش بدهند؛ که خوشبختانه اینجا هم ما بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ تا مرکز در کارخانهها راه اندازی کرده ایم و نقطه بهینه ما هم این است که بیاییم و این را به هر کارخانه یک مرکز جوار چه بین کارگاهی و چه جوار کارگاهی برسانیم، اما یکی از نقاط امید ما برای اینکه انشاالله این پوشش ۴ میلیون نفری را ایجاد کنیم همین طرح آموزش در محیط کار واقعی است که توسط اصناف میتواند انجام شود. ما بیش از ۴ میلیون واحد صنفی در کشور داریم مطالعات ما نشان میدهد بیش از ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تا از این واحدهای صنفی قابلیت ورود به این طرح را دارد. این یعنی چه، یعنی یک تعمیرگاه اتومبیل، یک تعمیرگاه لوازم خانگی، یک تعمیرگاه هر چیزی که شما تصور کنید که ما در خیابان میبینیم درد مغازههای مختلفی که هستند اینها بسته به ظرفیتی که دارند، از یک نفر تا هر تعدادی که میتوانند بپذیرند که ما بعضیها را داریم ۱۵ تا ۲۰ تا هم قابلیت پذیرش دارند اینها بیایند ما به آن میگوییم استاد، شاگردی نوین، منتها خیلی متفاوت است با آن چیزی که سنتی دارد برگزار میشود.
سؤال: این شتاب دهنده است؟
حسینی نیا: بله دقیقاً این عزیزان اعلام آمادگی میکنند که ما آماده هستیم در این طرح همکاری کنیم. عزیزانی که به ما مراجعه میکنند که یاد بگیرند آموزش فنی و حرفهای ما اینها را ثبت نام میکنیم یک بخشی از آموزش را خودمان به آنها میدهیم. قسمتهایی که جنبه نظری دارد.
سؤال: تئوری دارد؟
حسینی نیا: بله باید آمادگی ورود پیدا کنند بشناسند قسمتهای شناسایی است، اینها را ما انجام میدهیم و بعد معرفی میکنیم به آن واحد صنفی، بعنوان کارآموز ما میرود در آن محیط صنفی و کار خودش را شروع میکند. یادگیری اش را زیرنظر یک استادکار واقعی که دارد کار میکند شروع میکند و این مدتی که لازم است بسته به رشته اش متفاوت است بین سه ماه تا هجده ماه میتواند متفاوت باشد، آنجا بعنوان کارآموز آموزش فنی و حرفهای است بیمه مدنی و بیمه حوادث ما است قراردادی بسته میشود بین کارفرما نه این کارفرما آن استادکار و ایشان با نظارت ما و نفر سوم هم ما هستیم که حق و حقوق اینها کاملاً مشخص میشود این نسبت به آن استادکار چه حقی دارد و ایشان نسبت به ایشان چه حقی دارد و در آن چارچوب دنبال میشود دیگر خیال شان میتواند راحت باشد که بعد از آن با ادعاهایی که ممکن است برای آنها مشکلی ایجاد کند مواجه نمیشوند. از طرف دیگر با دوستان مان در سازمان تأمین اجتماعی هم هماهنگ کرده ایم دغدغههای اینها را نسبت به موضوع بازرسیهای تأمین اجتماعی، بازرسیهای کار را حل کرده ایم کامل، چرا، چون این عزیز آن کارگاه از ما یک گواهینامهای گرفته است یا یک تابلویی دارد که یک کی یو آر کد خاص خودش را دارد و وقتی که این عزیز ما بعنوان بازرس کار یا بازرس تأمین اجتماعی میآید و آن را اسکن میکند آنجا مشخص میشود که آن آقا با این کد ملی از این تاریخ تا آن تاریخ کارآموز آموزش فنی و حرفهای است دارد اینجا کار میکند مشمول قانون کار نیست مشمول قانون تأمین اجتماعی نیست و مشکلی هم برای عزیزان پیش نمیآید. این کمک میکند حتی به خود تأمین اجتماعی.
سؤال: این اجرا میشود الان؟
حسینی نیا: الان دارد اجرا میشود البته از این ۱ میلیون و ۴۰۰ هزارتایی که من گفتیم الان چیزی حدود نزدیک به ۱۰۰ هزار واحد آمده اند و همکار ما شده اند در سراسر کشور که من میخواهم خواهش کنم همین از همه عزیزان واحدهای صنفی که واقعاً بیایند این یک باقیات و صالحات است، چرا بخاطر اینکه کمک میکنند به اشتغال پذیری یک جوانی که واقعاً اگر ما رهایش کنیم و کمک اش نکنیم مهارتی یادش ندهیم چه بسا با مشکلات جدیای روبرو میشویم. این جوان میتواند فرزند خود آقا باشد فرزند خواهر یا برادرش باشد فرزند اقوام و دوستان و آشنایانش باشد و بعد برای برکت کارشان از غریبهها هم آنهایی که مورد تأیید هستند آمده اند پیش ما و ثبت نام شده اند انشاالله بپذیرند.
سؤال: در پایان هم شما ؟
حسینی نیا: در پایان این عزیز میآید آزمون فنی و حرفهای میدهد مثل همین کسانی که در آموزشگاهها و مراکز خود ما هستند انشاالله قبول شود ما به او گواهینامه بین المللی مهارت میدهیم. خوبی اش به این است که این کارآیی این روش حتی از اینکه بیایند در مراکز آموزشی ما آموزش ببینند به مراتب بالاتر است. متوسط اشتغال این عزیزان که در مراکز ما هستند ۵۷ درصد است متوسط عزیزانی که در محیط کار واقعی هستند ۸۳ درصد است. چقدر درصد بالاتری. ضمن اینکه در این کارگاهها مجموعهای و بستهای از مهارت را یاد میگیرند. عزیزی که میآید در کارگاهی که این میز را تولید میکند، وقتی اولاً میبیند که استادکارش آمد و ظرف یک روز مثلاً یک مواد اولیهای را تبدیل کرد به این میز و مثلاً ۱ میلیون تومان را ارزش اش را کرد ۴ میلیون تومان، خیلی انگیزه میگیرد که که من هم پس هم زودتر و هم کامل یاد بگیرم و بتوانم برای خودم یک شغل اینچنینی داشته باشم. بعد علاوه بر این مهارتهای نرم را هم یاد میگیرد یاد میگیرد استادکارش چطوری مشتری مدار میکند چطوری جلب مشتری میکند چطوری دخل و خرج داری میکند چطوری اصلاً با همین مغازههای همسایه اش سیر و سلوک میکند.
سؤال: یک مکاسب هم کنارش یاد بدهید تمام است.
حسینی نیا: دقیقاً پس مجموعه کاملی از مهارتها را یاد میگیرد و به معنی واقعی کلمه یاد میگیرد که چطوری وارد بازار کار شود؛ بنابراین ما واقعاً این را توصیه میکنیم یعنی خودمان اغراق میکنیم که این روش بهترین روش است. ولی من خواهشم از همه عزیزان استادکار این است که از مشکل روبرو شدن با تأمین اجتماعی و بازرسین کار نترسند بیایند به این شکل با ما وارد قرارداد شوند و یا تفاهم شوند واین گواهی را از ما بگیرند که اینها همکار ما هستند، در طول مدتی که کارآموز دارند که این کارآموز هم طبیعتاً آنجا هم کار میکند و هم یاد میگیرد، آورده ایشان این است که کمک میکند و گرفته اش هم این است که یاد میگیرد و خوب هم یاد میگیرد. انشاالله بیایند ما در یک زمان کوتاهی این ۱۰۰ هزار تا را به ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد برسانیم.
سؤال: الان کسانی که میخواهند با شما کار کنند من الان صاحب یک واحد صنفی هستم من چه شرایطی باید داشته باشم که شما من را بپذیرید که من بتوانم از این کار استفاده کنم؟
حسینی نیا: شرایط را خیلی سخت نگرفته ایم همین که این واحد صنفی دارای شناسنامه است از اتحادیه صنفی خودش اگر کار خاصی را انجام میدهد آن استانداردهایی که بایستی داشته باشد مثلاً اگر مواد غذایی دارد تولید میکند با وزارت بهداشت استاندارد وزارت بهداشت را داشته باشد و یک واحد به عبارتی بگوییم که معتبر تولیدی است یا واحد معتبر خدماتی است که از نظر آن صنف وزارتخانه مربوطه اش و اتحادیه مربوطه اش قانونی و معتبر است این کفایت میکند برای ما. حالا طبعاً از لحاظ...
سؤال: مثلاً استادکاری که ؟
حسینی نیا: عرض میکنم. شاخصهایی که بالاخره خوشنامی که در منطقه داشته باشد بالاخره از نظر آن تعهدات شغلی، تعهدات اخلاقی و اجتماعی.
سؤال: سنی و سالی و پیشینه و اینها به لحاظ کاری مهم است؟
حسینی نیا: بالاخره بعنوان آدم معتبری در آن کاسب محل در آن منطقه به خوشنامی معروف باشد. ما این عزیزان را به آنها معرفی میکنیم یا خودش میتواند به ما معرفی کند و ما ثبت نام و کارهایش را انجام دهیم و دوباره برگردد در آن واحد. من تشکر میکنم که این سؤال خوب را پرسیدید که زمینه باز کردن این موضوع ایجاد شد و هم دعوت کنم از عزیزان اصناف مختلف که بیایند پای این کار و این استفاده را داشته باشند.
سؤال: همه صنوف میتوانند این کار را بکنند؟
حسینی نیا: بله همه صنوف.
سؤال: مثلاً من اگر یک لبنیاتی داریم؟
حسینی نیا: هیچ فرقی نمیکند.
سؤال: بعد از تأکیداتی که ایشان داشتند در باره بحث مهارت آموزی شما در سیاستها و راهبردهایتان تغییراتی ایجاد شد؟ یا اینهایی که الان دارید اشاره میکنید مرهون همین اتفاقاتی است که افتاده است، این بیاناتی است که مطرح شده است و به شما تمرکز داده است که به این سمت حرکت کنید حالا تغییر و تحولی بعد از این ماجرا بود یا نه؟
حسینی نیا: صد در صد ما دو سه طرح را مبتنی بر فرمایشات حضرت آقا طراحی کرده ایم و الحمدلله الان هم داریم اجرایش میکنیم. یک موضوعی ایشان فرمودند که فارغ التحصیلانی که الان با رشته شان شغلی ندارند و باید برای اینها فکری شود واقعاً جوانهای بسیار شایسته و آراستهای که درسهای سختی هم خوانده اند، من خودم سی سال پیش من دانشگاه شیراز تحصیل میکردم.
سؤال: چه خوانده اید آقای دکتر؟
حسینی نیا: من کشاورزی خوانده ام. ولی هم اتاقی داشته ام که ایشان رشته مخابرات میخواند واقعاً درسهایی که بسیار سخت بود که اینها میخواندند، ولی خیلی از اینها وقتی که فارغ التحصیل میشدند حتی در اینکه بتوانند در یک مرکز دو هزار شمارهای یک شهرستانی کار کنند یک فاصلهای وجود داشت بین توانمندی هایشان و آن چیزی که لازم بود. ما آمده ایم برای اینها دورههای خوبی را طراحی کرده ایم بعنوان دوره نخلستان اسمش را گذاشته ایم به شکل نمادین که این عزیزان بتوانند به شکل دورههای فشرده مهارتی یک مهارتی که مورد تقاضای بازار است خودشان هم علاقمند هستند بیشتر هم در صنعت آی تی و آن چیزهایی علاقمند هستند، آموزش ببینند و سرکار بروند. یک فرمایشی را حضرت آقا در ۱۲ اردیبهشت ماه امسال که روز کارگر بود خدمت شان رسیدیم از بخشی از جوانها نام بردند که اینها نه شغلی دارند نه انگیزهای برای اینکه شاغل شوند دارند نه مهارتی دارند همین جوری یک جوری عاطل هستند در جامعه و فعالیت خاصی نمیکنند و حیف است اینها سرمایههای اصلی کشور و ملت ما هستند نیروی جوان به این شکل. ما طرحی را درست کرده ایم به نام طرح تابستانه مهارت برای اینکه جلوی تولید اینگونه جوانها را بگیریم البته این یک اصطلاح علمی دارد متخصصین به آن نیت میگویند نیتها آنهایی هستند که به اصطلاح نه آموزش دیده اند، نه شغل دارند و نه مهارتی دارند و انگیزهای برای انجام. فارسی اش را گفتید بیشام، بدون شغل هستند بدون انگیزه و بدون مهارت هستند. ما آمده ایم برای اینکه بچه هایمان را خیلی دوست داریم بهترین شرایط را در حد توان مان ایجاد کرده ایم برای بچهها و خیلی انگیزهای که کار کنند و جدا باشند از خانواده ها، مثلاً ۲۵ یا ۲۶ سال شان است، ولی انگیزهای که واقعاً، هرچه میخواهد مادر و پدر برایشان فراهم کرده اند. اینها را آمده ایم گفتیم این طرح را داشته باشیم جلوی تولید اینها را در کشور را بگیریم. برای بچههای ۱۲ تا ۱۵ سال و ۱۵ تا ۱۸ سال، طرح تابستانی مهارت را طراحی کرده ایم همین الان که من خدمت شما هستم، بیش از ۱۲ هزار دوره در سراسر کشور طراحی شده است و ظرفیت پذیرش ۲۵۰ هزار نفر را دارد که در این آخرین آمار حدود ۷۰ هزار نفر تا الان ثبت نام کرده اند البته باز هم دعوت میکنیم از خانوادهها که بچه هایشان را بفرستند. ۲۱ تا ۱۵ سال بیشتر با هدف آشنایی با مشاغل و اینها است که بیایند ببینند شغلهای مختلف را و انگیزه و محیط کار را ببینند و دنیای شان بزرگتر شود. فقط از آن پشت میز مدرسه و اینها دربیایند و از آن آپارتمانهای ۶۰ یا ۷۰ متری خارج شوند و این فرصت را پیدا کنند. ۱۵ تا ۱۸ سالهها دیگر، چون طبق قانون ما اجازه داریم اینها را کارآموز تلقی کنیم دوره مهارتی جدیتر و کامل تری را میبینند و این هم باز متناسب با علاقهای که دارند یا زمینهای که فکر میکنند که در آینده میتواند به آنها کمک کند شاغل شوند. خوشبختانه الان حدود ۷۰ هزار نفر شاغل شده اند، ولی تا ۲۵۰ هزار نفری که تقریباً ما زمینه ایجاد کرده ایم جا دارد. کاملاً دوره رایگان است تابستان است البته بسته به اینکه، چون بالاخره فرصت تابستان محدود است ممکن است تابستان بعد و بعد از آن هم نیاز باشد که بیایند و دوره شان را کامل کنند. اینها دوره شان کامل شود ما به آنها گواهینامه مهارت بین المللی میدهیم و خوشبختانه با یک لایحهای که دولت محترم طراحی کرده اند و به مجلس داده شد در ارتباط با مهارت آموزی سربازان و نیروهای وظیفه، آنجا هم مشوقهای خیلی خوبی دیده شده است یعنی کسی که قبل از خدمت مقدس سربازی یک مهارتی داشته باشد و با آنها مهارت وارد خدمت شود مشوقهای خوبی برایش درنظر گرفته شده است ازجمله اینکه تا ۲ ماه کسر خدمت برایش درنظر میگیرند و این خیلی تشویق خوبی است.
سؤال: با گواهینامه شما؟
حسینی نیا: بله. عزیزانی که سربازی رفته اند میدانند مخصوصاً میگویند آن دو ماه آخر واقعاً ساعت هایش سخت میگذرد بنابراین دو ماه فوق العاده میتواند انگیزه خوبی ایجاد کند بچهها در همین یک بسته به رشتهای که انتخاب میکنند، چه بسا همان یک تابستان کافی باشد که این مهارت کامل را بگیرد. اگر نه تابستان بعدی و نهایتاً تا سه تابستان بیایند این دوره را میتوانند کامل کنند، آزمون بدهند، گواهینامه بگیرند، انشاالله با این شکل وارد خدمت سربازی شوند و هم برای خودشان وقت شان استفاده بهتری میشود لذت بیشتری از فعالیت شان میبرند و هم برای کشور و نظام هم بسیار ارزشمند است.
سؤال: آقای دکتر الان اگر یک نفر در همین تابستان رفته است جایی و مشغول شده است و یک مهارتی را یاد بگیرند نه ثبت نام در شما کرده است و نه کارفرما در طرح شما شرکت کرده است، این الان میتواند یک سازوکاری وجود داشته باشد که بگوید من که میروم بعد بیایم از آقای دکتر دانشنامه یا کارت مهارت ام را بگیرم؟ امکان اش است؟
حسینی نیا: ما واقعاً توصیه میکنیم، چون همه راههای قانونی که حمایت میکند از این کسانی که کارآموز هستند. شما وقتی بعنوان کارآموز میآیید سازمان آموزش فنی و حرفهای به یک واحد صنفی معرفی میشوید خیال تان راحت است که بیمه حوادث هستید اگر خدایی ناکرده اتفاقی بیفتد خیال تان راحت است که یک مربی و یک کسی است که میآید سر میزند به آن کارگاه چک میکند کنترل میکند که شما آموزش تان خوب انجام شود و لذا ما توصیه میکنیم بیایند در همین مسیرهای قانونی که تعریف شده است کارشان را دنبال کنند. اگر عزیزی از قبل آموزش دیده و مهارتی را دیده است و الان در این چارچوب صلاحیت حرفهای میخواهد قرار بگیرد، ما یک آزمونهایی طراحی کرده ایم به نام آزمونهای ادواری که میتواند بیاید در آن آزمونهای ادواری شرکت کنند...
سؤال: اگر آزمون بدهد و قبول شود میتواند آن...
حسینی نیا: آزمون ادواری را بدهد هم عملی است و هم کتبی و قبول شود ما به او گواهینامه میدهیم. اگر قبول نشد یکبار دیگر فرصت دارد که دوباره امتحان بدهد و اگر دفعه دوم هم قبول نشد باید برود حتماً در یک دوره شرکت کند و بعد بیاید.
سؤال: سازمان آموزش فنی و حرفهای فاقد اساسنامه است، درست است؟ این تأثیر منفی داشته است در راهبردهای شما؟
حسینی نیا: سازمان آموزش فنی و حرفهای تقریباً میتوانم بگویم از سال ۵۹ یعنی وارد دهه پنجم حیات خودش شده است این سازمان با یک قانون تشکیل شده است که این قانون البته فقط اجازه تأسیس اش را به دولت داده است که از تجمیع سه تا بخش مختلف که صندوق کارآموزی بوده، دفتر تعلیمات حرفهای و اینها بوده است، سازمان را تشکیل بدهد سال ۵۹، ولی واقعاً اساسنامه نداشته است و این نداشتن اساسنامه هم طبیعتاً دست سازمان را خیلی از جاها بسته است ازجمله اینکه ما الان ار اساسنامه داشته باشیم میتواند به خوبی ابعاد و وظایف اش را طراحی کند، مخاطبین و گروههای هدف اش را کامل مشخص کند، منابع تأمین درآمد و یا منابع اعتباری که لازم است تا این فعالیت را انجام بدهد. میدانید که دورههای ما در مراکز دولتی مان کاملاً رایگان است خب این باید از یک جایی تأمین شود منابع اش یک جوری که مطمئن هم باشیم که با قانونها و برنامههای مختلف این مشکلی برایش ایجاد نمیشود و وضعیت کسانی که دارند آنجا آموزش میدهند، مربیان و ... و ذالک را هم کاملاً و قانونی مشخص کنند جایش خالی بود. خوشبختانه با همتی که عزیزان ما در کمیسیون آموزش عالی مجلس شورای اسلامی در این دوره انجام میدهند واقعاً جای تقدیر و تشکر دارد. خیلی کار بزرگی کردند دو تا کار بزرگ دیگر هم برای ما کردند هم کمک کردند قانون اختصاصی شدن درآمدهای سازمان هم کمک کردند به قانون کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی و خیرین به بحث مهارت آموزی که واقعاً الان بهترین زمینه برای کار خیر من فکر میکنم همین آموزشهای مهارتی باشد و کمک به جوانها که بتوانند مهارت کسب کنند. این دستور کار را قرار دادند بحث تدوین اساسنامه و تا اینجا هم خیلی خوب پیش رفته است. اساسنامه به ما میتواند بعنوان یک نقشه راه میتواند کمک کند تکلیف قانونی ما را مشخص کرده است و آن اینکه سازمان آموزش مهارتی و آموزشی که بتواند کار خودش را انجام دهد مخاطبین را خیلی خوب طراحی کرده است ویژگیهایی که برای مربیان ما باید باشد و حق و حقوقی که این مربیان بایستی داشته باشند و مثل همتایان دیگر خودشان که فرض کنید در آموزش و پرورش و جاهای دیگر دارند کار آموزشی میکنند به این شکل دیده شود اینها همه دیده شده است و انشاالله با تصویب نهایی اش خیلی کمک مؤثری خواهد بود. یک کار بزرگ دیگر که عزیزان ما در مجلس شورای اسلامی انجام دادند این هم جای قدردانی دارد و آن اینکه اعتماد کردند به کمیسیون آموزش و این را اصل ۸۵ کردند که بتواند سرعت را به جلو ببرد تفحیص کردند اختیار خودشان را به این کمیسیون و کمیسیون هم آمده است گروهی را تشکیل داده است از نخبگان دانشگاهی، اساتید و مجربین این امر که درکنار عزیزان مرکز پژوهشها و خود نمایندگان عضو کمیسیون انشاالله سریعتر این موضوع را نهایی کنند یک اساسنامه جامع و کاملی که گره گشای مشکلات و مسائل مزمن سازمان هم باشد انشاالله ارائه کنند خیلی میتواند مؤثر باشد برای اینکه سازمان بالندهتر و جامعتر بتواند فعالیت کند.
سؤال: شما توضیح هایش را داده بودید الان با این گزارش نکتهای باقی مانده است؟
حسینی نیا: مجدد دعوت میکنم از خانوادها این فرصت بی نظیری است انشاالله دراختیار نوجوانها قرار بگیرد و بتوانند آینده شغلی خودشان را از همین الان مشخص کنند آشنا شوند با شغلهای مختلف کاری هم است که در دنیا دارد انجام میشود در دنیا یک شهرهایی را درست کرده اند در برخی از کشورها که در اطراف خودمان هم چندین کشور است حالا من نام نمیبرند اینها یک شهرهایی درست کرده اند به نام شهر کودکان و آمده اند همه چیز را در ابعاد دو سوم واقعی خودش طراحی کرده اند شغلهای مختلف در شهر کودکان توکیو بیش از ۲۰۰ شغل آنجا بازسازی شده است و آماده شده است. بچهها آنجا میآیند لباس مربوط به آن شغل را میپوشند و آن فعالیت را تمرین میکنند انجام میدهند کارشناسانی آنجا هستند رونشناسانی آنجا هستند که بچهها را نظارت میکنند که چه استعدادهایی دارند کجاها لنگش دارد کارشان چه چیزی را باید در آنها تقویت کنند و الی آخر و این کار خیلی بزرگی است. ما آمده ایم این کار را در یک محیط واقعی تری انجام داده ایم یعنی یک تجربه ایرانی خیلی خوب از این قضیه که میتواند فرصت خیلی خوبی باشد که برای عزیزان از همین الان کمک شان کند با مشاغل آینده و مشاغلی که الان است آشنا شوند و در تعیین سرنوشت شغلی شان خیلی میتواند مؤثر باشد؛ بنابراین دعوت میکنم از خانوادها که فرزندان شان را ثبت نام کنند در این دورهها و از این فرصت بی نظیر استفاده کنند.
سؤال: یکسری هم مراکز داریم مراکز جوار دانشگاهی است؟
حسینی نیا: ما دو نوع مرکز جوار دانشگاهی داریم یکی مرکز جوار کارگاهی که مربوط به کارخانهها و مراکز تولیدی است که عرض کردم که بیش از ۵۰ تا کارمند بیشتر دارند یک مراکزی داریم به نام تی ام سی که اینها مراکز مشاوره شغلی و هدایت مهارتی هستند برای دانشجویان که ما ۳۵۰ تا دانشگاه را تا الان از این مراکز در آنها ایجاد کرده ایم با کمک خود دانشگاه ها، همکاران ما آنجا در روزهای مشخصی مستقر میشوند به دانشجوهای عزیز مشاورههای شغلی و مشاورههای مهارتی میدهند و آنهایی که علاقه نشان میدهند را هدایت شان میکنند که در کدام مرکز و به چه شکلی بتوانند بروند و در آن دورهها شرکت کنند. یک کار دیگری که به زودی شروع میکنیم، بحث غنی سازی اوقات فراغت دانشجویان عزیز در خوابگاهها است که انشاالله در بازگشایی مدارس در بیشتر دانشگاهها در خود خوابگاهها کارگاههای آموزشی که نیاز به امکانات کمتری دارد به شکل قابل حمل میشود ابزار و ادوات و اینها منتقل کرد...
سؤال: چی مثلاً؟
حسینی نیا: فرض کنید تعمیر موبایل، یا حتی رشتههایی که مربوط به برنامه نویسیهایی مثل برنامه نویسی پایتون و شبکه و الی آخر که اکثر دانشجوهای ما الحمدلله خودشان لب تاپ دارند و میتوانند از آن استفاده کنند یا حتی آرایشگری هرچه علاقمند هستند. البته ما بیشتر این اذعان را سوق میدهیم به سمت دورههای دانش بنیان. همانطور که عرض کردم ما حدود هزار و ۴۶۰ استاندارد آموزش مهارتی دانش بنیان را طراحی کرده ایم در تکنولوژیهای برافکنی که بسیار هم مورد علاقه دانشجویان است مثل رباتهای خودکار، مثل اینترنت اشیاء، مثل امنیت سایبری یا یکپارچه سازی سیستم ها، رایانش ابری و خیلی چیزهایی که هم مورد علاقه شان است وهم معمولاً دانش آن را دارند و هم آینده بسیار خوبی دارد این مشاغل چرا، چون اینها دارند آینده جهان را تغییر میدهند و ما هم حتماً بایستی جوانهای مان را به این مهارتها مزین و آراسته کنیم و لذا انشاالله از ابتدای آغاز مدارس در اول مهرماه در دانشگاههایی که ابراز علاقه کنند همکاران ما چه در تهران و چه در استانها این زمینه را فراهم کرده ایم که با اعزام مربی و امکانات در خود خوابگاهها در زمانهایی که اوقات فراغت دانشجویان هستند کمک کنند به غنی سازی اینها.
سؤال: در نهایت فکر میکنید که چه میزان این روشی که شما اتخاذ کرده اید و خیلی کاربردی و عملیاتی آن را به جلو میبرید ایجاد اشتغال و کمک کند شغل پایدار بتواند ایجاد کند و چقدر ارزیابی کرده اید شغلهایی که ایجاد شده است که پایدار مانده اند اصلاً همچنین پایشی در سازمان خودتان دارید؟ چون مأموریتی فکر نمیکنم در مأموریت سازمان شما باشد، ولی به لحاظ اینکه بالاخره مورد تربیتی است؟
حسینی نیا: ببینید من عرض کردم برای اینکه به این سؤال شما پاسخ بهتری بدهم تصور کنید یک مجموعه تولیدی را یک سولهای که در آن پر از دستگاههای مختلف هم است، اما نیروی انسانی متخصص و ماهر ندارد. در نبود نیروی انسانی متخصص و ماهر آن واحد تولیدی جز مشتی آهن پاره و یک سوله سرد و بی روح چیز دیگری نیست. این انسانهای متخصص و ماهر هستند که به آن ابزار جان میدهند اینها را به قول معروف ابر و باد و مه و خورشید فلک تولید را به هم گرد میآورند مجموع میکنند و از آن ارزش تولید میکنند و ارزش افزوده ایجاد میکنند و لذا هیچ کس نمیتواند منکر نقش و جایگاه نیروی ماهر و متخصص باشد و نیرویی که ماهر و متخصص نیست چه بسا چقدر هزینههای هنگفتی را روی دست کارفرما بگذارد. بالاخره شما بهره وری را پایین میآورید شما اصطحلاک دستگاه را بالا میبرید چه بسا منجر به خرابکاری و اینها شوید. پس واقعاً اصلاً گریزی از این نیست. من در عرایضم هم عرض کردم اشتغالی که اینها ایجاد میشود برای آنها به اصطلاح در دورههای معمولی ما ۵۷ درصد و در دورههای مربوط به محیط کار واقعی تا ۸۳ درصد میرسد و البته این نکته را هم باید بگویم عزیزانی که الان شاغل هم هستند خیال شان راحت نباشد که با یک مهارتی که دارند میتوانند سالیان سال فعالیت کنند نه، آنقدر سرعت تحولات تکنولوژی در اینها بالا رفته است و فناوریها که سازمان جهانی کار میگوید هر ۵ سال یکبار مهارت اینها نصف میشود چه بسا کسی که الان مهارت دارد و کامل و دارد کار میکند تا ۵ سال دیگر کم کم این خلأ را احساس میکند تا ۱۰ سال دیگر اصلاً حرفی برای گفتن ندارد حتی برای کسانی که الان شاغل هم هستند بایستی ما دورههای مهارت آموزی تکمیلی و به آموزی را داشته باشیم.
سؤال: جشنواره چطور بود ملاک انطباقها چه بود و ارزیابی خودتان از این جشنواره چه است؟
حسینی نیا:امروز جشنواره خیلی باشکوه برگزار شد این جشنواره را ما به منظور تقدیر و تشکر از کسانی که یک سال زحمت کشیدند در مقامهای مختلف در موضوع مهارت آموزی، چه عزیزی که بعنوان خیر مهارتی آمده است پای کار و به ما کمک کرده است و چه بنگاههای اقتصادی که موضوع مهارت آموزی را جدی گرفته اند و پای کار آمده اند و مهارت آموزی هم کارکنان خودشان هم جوانهای بدو خدمت را انجام داده اند و چه مربیان و مشاورانی که یکسال زحمت کشیدند و بعنوان نمونه انتخاب شده اند یا مدیران کلی که بعنوان نمونه انتخاب شده اند. فرصت خوبی ایجاد شد که از اینها تقدیر تشکر شود انگیزه شود برای بقیه هم که کار کنند و این حالت خوب را داشته باشند و هم اینکه زمینهای که بتواند برای ترویج فرهنگ مهارت آموزی و انشاالله تبدیل آن به معارف عمومی ما از این فرصت جشنواره استفاده کنیم موضوع مهارت را موضوع روز خانوادهها داشته باشیم و مسئولین عزیز و توجهات شان را به این سمت جلب کنیم که با استقبال بسیار خوبی که از این فعالیت شد و همچنین حضور گرم مسئولینی که در ردههای مختلف بودند، کارخانجات مدیران مربوطه شان یک کار خیلی خوب و آبرومندی انجام شد.
سؤال: در باره موضوع فقرزدایی به صورت مشخص شما برنامه مشخصی را دنبال میکنید؟
حسینی نیا: ما اعتقاد داریم که آموزش مهارتی سرحلقه شکستن تله فقر است یعنی شما اگر کسی که در تله فقر گیر افتاده است و راهی برای خلاصی ندارد شما به او مهارتی را بدهید و دستگاههای حمایتی هم کمک کنند ابزاری که لازم است وام یا چیزی که لازم است که الحمدلله در کشور ما کم هم نیست، به اینها داده شود اینها میتوانند از این تلو؟ خارج شوند. خوشبختانه یک تفاهم نامهای را با دوستان مان در کمیته امداد بسته ایم برای ۵۰۰ هزار نفر کسانی که تحت پوشش یا تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی هستند که اینها آموزش رایگان را در مراکز دولتی ما و آموزش باز هم میگوییم رایگان در مراکز خصوصی یا آموزشگاه آزاد که هزینه اش را کمیته امداد میپردازد برای آنها تدارک دیده شده است و فراهم شده است و بر مبنای این هم بعد از مهارت آموزی به آنها تسهیلات و و اینها داده میشود که بتوانند یک شغل آبرومندی برای خودشان داشته باشند.