هدف سند راهبردی صنعت نوشت افزار؛ افزایش سهم بازار و صادرات
دبیر مجمع فعالان نوشت افزار ایرانی، درباره آینده صنعت نوشت افزار که در سند راهبردی به آن اشاره شده است گفت: قرار است در افق ۱۴۰۵ در صنعت نوشت افزار چند اتقاق اساسی بیفتد؛ یکی از این اتفاقات، افزایش حدود ۲۰ درصدی سهم صادرات و رشد بیش از ۸۰ درصدی تولید از بازار است.
به گزارش خبرنگار تحریریه صنعت
خبرگزاری صدا و سیما؛ در میز اقتصاد سه تیر ۱۴۰۲ " سند راهبردی صنعت نوشت افزار" با حضور آقایان محمد یقینی دبیر مجمع فعالان نوشت افزار ایرانی، مهرداد عالی پور هریسی - تولید کننده و فعال صنعت نوشت افزار و خانم کیانا گودرزی خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما بررسی شد.
متن گفتگو به این شرح است:
مجری (امیر اصلانخانی)
آقای محمد یقینی در حال حاضر چند واحد تولیدی و با چه ظرفیتی در حوزه نوشت افزار فعالیت میکنند؟
یقینی دبیر مجمع فعالان نوشت افزار ایرانی گفت: آمار رسمی وجود ندارد؛ حدود هزار تولیدکننده رسمی و غیررسمی در حوزه نوشت افزار در حال حاضر در کشور فعال هستند.
مجری در همه بخشهای نوشت افزار؟
وی افزود: بله؛ مخصوصا در حوزههایی که نسبتا مزیت مواد اولیه وجود دارد، یا نیروبر است و نیروی انسانی را درگیر میکند و اشتغال بالایی دارد، بیشتر محصولات تولیدی در آن حوزه هاست.
دبیر مجمع فعالان نوشت افزار ایرانی گفت: مثلا محصولات کاغذی، کیف و جامدادی، محصولات خودکار، یا مداد که حتی اشتغال در منزل دارند و میتوانند سطح اشتغالزایی بالایی داشته باشند جزو این محصولات هستند.
مجری: آقای عالی پور چند درصد ظرفیت بازار هم اکنون دست تولیدکننده داخلی است؟ تولیدکننده داخلی الان با چه ظرفیتی کار میکند؟
عالی پور تولید کننده و فعال صنعت نوشت افزار گفت: عدد رسمی در رابطه با میزان مصرف که سهم مصرف در تولید داخلی و واردات چقدر است وجود ندارد به خصوص این که آمار قاچاق هم ممکن است در این کار تاثیر داشته باشد، اما آنچه که میتوانم بگویم ما گروههای متنوع کالایی داریم و همه اینها را نمیشود در یک تراز با هم سنجید مثلا اگر شما در رابطه با لوازم اداری مثل منگنه یا ماشینهای دوخت صحبت کنیم یک عدد خواهیم داشت، اما در مورد مثلا خودکار یا قلم بهتر است به آن بگوییم در مورد خودکار معمولی که در استانداردی که ردیف کد قرار دارد تقریبا ما میتوانیم بگوییم که بیش از ۹۰ درصد است، شاید صددرصد گفتن دشوار باشد، اما بیش از ۹۰ درصد مصرف داخلی است.
وی افزود: شاید بعضی از این آمارها به خاطر محدودیتهای وارداتی هم باشد، اما به نظر میآید با محصولات باکیفیت جدیدی که وارد بازار شده و با تنوع قیمت، فکر میکنم اگر برخی از اینها وارداتشان هم به وضعیت قبل برگردد اقبال خریدار برای واردات آن کم خواهد شد؛ لذا در گروههای مختلف متفاوت است، اما اعدادی که به طور رسمی برای کالای ایرانی اعلام میشود گاها ۶۰ درصد و گاها ۷۰ درصد است؛ اما امروز میتوانیم با جرات بگوییم که در مورد مداد، خودکار، پاک کن، عدد ۶۸ درصد مفروض که در بیانات مختلف مطرح شده قطعا بالاتر از این هم هست و کمتر نخواهد بود.
مجری: تولیدکنندههایی که این اقلام را در داخل تولید میکنند آیا توان صادرات هم دارند؟ یعنی کیفیت شان به گونهای است که بتوانند صادرات کنند؟
آقای عالی پور اضافه کرد: تولیدکنندگان براساس اصول علمی، که البته شاید خودشان غافل باشند که در چه متدولوژی کار میکنند، اما به لحاظ بازار، آنهایی که با استراتژی هزینه، کار میکنند اینها دو آسیب را خواهند دید؛ اول این که وقتی شما با استراتژی هزینه کالا را تولید میکنید دائما رقبایی با سطح سرمایه گذاری خیلی کم و با سرمایه گذاری کم، میتوانند رقیب شما باشند و بعد از این که به اشباع برسند بعضا خودزنی در تولید داخلی رخ میدهد، دوم این که اینها مقبولیت صادراتی نخواهند داشت، چون کالاهای وارداتی از کشورهای مختلف برای هر کشوری وجود دارد.
وی ادامه داد:، اما تولیدکنندگانی داریم که براساس استراتژی تفاوت و تمایز، و با روش شناسی چالشگر، در بازار کار میکنند، اینها بعد از جایگزینی با محصولات وارداتی، در مرحله بعدی، حتما به مرحله صادراتی خواهند رسید یعنی یکی از دلایل این که ما هنوز در بازار خارجی شاید کمتر توانستیم وارد شویم این نیست که تولیدکننده ما تولید کرده و نتوانسته بفروشد، اصولا در دنیا نشر تولید به این صورت است که اول با استراتژی هزینه شروع میشود بعد کالاهای در رقابت باکیفیت میشوند به سمت استراتژی تفاوت تمایز پیش میروند بعدا قدرت جایگزینی با نام و نشانههای تجاری یا ویژندهای معتبر پیدا میکنند و بعد مازاد آن به صادرات میرسد.
این تولید کننده صنعت نوشت افزار گفت: با توجه به رقابتی که در سمت عرضه برای پاسخ به مصرف داخلی برای پدیده جایگزینی وجود دارد، من خوشبین هستم با این افزایش تولید، به زودی شاهد صادرات برای کالاهایی با کیفیت کاملا متفاوت و متمایز و قابل رقابت در بازار مشاهده خواهد شد.
مجری: خانم گودرزی خبرنگار تحریه صنعت صدا و سیما، مهمترین مشکلاتی که تولیدکنندهها در این بخش مطرح میکنند چه مشکلاتی است؟
خانم گودرزی: تولیدکنندگان صنعت نوشت افزار تلاش میکنند به جای کپی کردن از محصولات خارجی، محصولاتی را تولید کنند که متناسب با ذائقه ایرانی است، وقتی با تولیدکنندهها صحبت میکنیم بیشتر از تامین نشدن مواد اولیه گلایه مندند و میگویند به اندازهای که تولید داریم مواد تخصیص داده نمیشود؛ البته بخشی از این مواد اولیه هم از طریق پتروشیمیها تامین میشود، به طور مثال میتوانم مدادهای پلیمری را عنوان کنم.
مجری: آقای یقینی پتروشیمیها هم در تامین مواد اولیه نقش دارند و مواد اولیه دیگری که در این صنعت استفاده میشود، چوب است، با سندی که رونمایی شده وزارت صمت برای اینها چه برنامهای دارد؟ آیا در این سند، برای تامین مواد اولیه تولیدکنندگان چیزی مطرح شده است؟
آقای یقینی دبیر مجمع فعالان نوشت افزار ایرانی گفت: اتفاقی که داخل سند افتاده، این است که آسیبهای فعلی که در حوزه نوشت افزار وجود دارد و اینها به نوعی مانع و دست و پاگیر شدند برای این که رشد صنعت، چند پله شود، سرعتش چند برابر شود، کاملا با یک برخوردکارشناسانه که خیلی خوب بود و جزو آن مواردی بود که در تدوین آن نظرات خیلی از بخشهای مختلف و فعال حوزه نوشت افزار گرفته و راهبردهایی چیده شده که بتواند این آفتها و این چالشها را حداقل کم اثرتر کند، زیرا خیلی از این چالش ها، لزوما چالش صنعت نوشت افزار نیست به طور نمونه، چالش تخصیص ارز، این یک مسالهای است که در خیلی از صنایع دیگر هم درگیرش هستند یا نوسانات قیمتی که در تامین مواد اولیه است.
وی افزود: تنظیم موارد گمرکی یا تنظیم بحث تعزیراتی و قیمت مصرف کننده، اینها نکاتی است که زیرساختهای کلی عرضه و تقاضا در داخل کشور محسوب میشود، اما مواردی دیده شده که بتواند این داستانها را کم اثرتر و تا حدودی موانع تولید را کمتر کند.
مجری: در مورد پتروشیمی ها، اگر در سند نوشته میشود باید تعاملات بین دستگاهها هم در آن باشد؟ آیااشاره شده است؟
آقای یقینی گفت: بله کم و بیش اشاره شده، هم اکنون تقریبا در مو اد اولیه، دو گروه اساسی داریم، یکی مواد پتروشیمی و دیگری محصولات کاغذی است نکتهای که وجود دارد نوشت افزار در هرکدام از این گروه ها، به نسبت گروههای مصرف کننده خود، طبیعتا کوچکترند؛ مثلا شاید در حوزه کاغذ ۱۰ درصد مصرف کاغذ کشور در حوزه نوشت افزار است، اما مساله خیلی مهم و جدی است,، اما میدانیم بالاخره این موضوع توسط گروههای دیگر پیگیری میشود.
دبیر مجمع فعالان نوشت افزار ایرانی اضافه کرد: بحث تولید کاغذ داخلی و داخلی کردن مساله کاغذ، در قضیه پتروشیمی، داستان بورس و عرضههای رسمی و غیررسمی که اتفاق میافتد و داستان سهمیههایی که به تولیدکنندهها داده میشود، باید از طریق سامانه باشد، میزان مصرف و فروش باید از طریق سامانه عرضه شود؛ زیرا مسائلی است که خیلی از صنایع دیگر هم در گیر هستند و از طرفی دفتر نوشت افزار هم موضوعات را پیگیری میکند.
مجری: آقای عالی پور مشکلاتی که در صنایع دیگر هم وجود دارد مثل تامین مواد اولیه، موضوع ارز و بحث سرمایه در گردشی که گفته میشود، با سندی که تدوین شده، آیا برطرف خواهد شد؟
آقای عالی پور گفت: ما به لحاظ علمی در توسعه کارآفرینی دو مقوله تحت عنوان ترس از تهدیدها و ترس از شکستها داریم، ترس از شکستها به سوء مدیریت من در ایجاد واحد مالی، در نرم افزار مناسب، نیروی خوب، تخصص و چیزهایی از این قبیل مربوط میشود و ترس از شکستها اینهاست، ترس از تهدیدها اینها عوامل بیرونی است که مثل روابط دیپلماتیک و تحرمها و اینهاست، طبیعتا هر دوی این ها، از عوامل بسیار موثر در توسعه آنها در هر صنعتی است ازجمله صنعت نوشت افزار، اما در مطالعاتی که انجام شده، مثلا درمطالعاتی که برندگان نوبل در حوزه اقتصاد در کتابی به عنوان اسکارسیتی یا کمیابی مطرح شده که فکر کنم تحت عنوان فقر رحمت میکند در واقع نام برده شده، پدیدهای را مطرح میکنند که کشورهای توسعه نیافته بیش از این که عوامل واقعی روی آنها اثربگذارد دچار پدیدهای میشوند به نام بدبختی آموخته شده.
وی اضافه کرد: اگر ما در مورد مشکلات داریم صحبت میکنیم مشکلات را باید به سه دسته تقسیم کنیم، یک، آن چیزی که واقعا قابل حل است و من به عنوان یک صنعتگر به خاطر پذیرفتن این که نباید بتوانم، یعنی اصلا جرات اینکه بتوانم با یک کشور پیشرفته یا توسعه یافته رقابت کنم واقعا این طور نیست که نمیشود، دوم این که مشکلاتی که واقعا هست و سرعت رشد را کم میکند و آنها را باید به آن بپردازیم و دسته سوم آن چیزهایی که در داخل بنگاه باید حل شود و ما با هرسه دسته روبرو هستیم یعنی هم من به عنوان یک صنعت گر دچار یک بدبختی آموخته شده شدم، چون فکر میکنم آن مشکلات میانی وجود دارد پس دیگر اصلا نمیشود و دسته سوم خودم هم وقتی ما یک نقطه تشخیصی وقتی بنگاه را اسکن میکنیم در حوزه کارآفرینی میبینیم که بنگاهها مشکلاتشان بیشتر از مشکلات سیاستگذاریها و اجتماعی هست.
عالی پور گفت:، اما علت اینکه، دیده نمیشود، چون یک، پوشش و کاوری است که مشکل زمینهای است، انتساب میدهیم که همه چی به خاطر آن است، لذا، اگر بزرگنمایی نخواهیم کنیم و واقعی ببینیم، زمینه، یکی از عوامل موثر در رشد است.
وی افزود: ما در رابطه با مواد اولیه و بقیه موارد، همانطوری که آقای یقینی گفتند در حوزه بانک مرکزی به خاطر تحریمها و مسائلی که وجود دارد، در رابطه با تامینی که وجود دارد و مشکلاتی که هست، اما یک نکته را فراموش نکنیم، میزان تولید داخل آیا با قبل یکسان است؟ مثلا ما چندصدمیلیون خودکار حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون خودکار وارد میشده الان همه آنها تولید میشود، یعنی ما، یک افزایش تقاضا در تولید داریم که این دارد خودش را به آن میرساند یک بخش از آسیب به خاطر افزایش تقاضاست، بخشی هم به خاطر سوء مدیریت هاست، بخشی هم به خاطر مشکلاتی که وجود دارد.
مجری: این افزایش تولید ناشی از ممنوعیت واردات است؟
آقای عالی پور گفت: به نظرم هر دو مورد با هم پیش میرود یعنی در بعضی از کالا ممنوعیت باعث شده که قاچاق توسعه پیدا کند یا کالاهای بی کیفیت داخلی هم فروخته بشود در بعضی از حوزهها نه، فرصت داده شده برای آن ریوایز کردن یا بهبود بخش خصوصی و الان ما با شرکت هایی، در مورد فایل لینگ، سیستمهای در واقع مثل زونکن، شما الان زونکن خارجی وارد کنید اقبالی برای فروش ندارد، زیرا ما زونکنهایی که در ایران تولید میکنیم در بخش بزرگی از صنعت نوشت افزار است، چون دو تا سه تا شرکت در رقابت در سطح جهانی کالا میدهند.
وی اضافه کرد: در حوزه خودکارهای معمولی، منظور از خودکارهای معمولی خودکارهای کم ارزش نیست، کد گمرکی آن خودکار معمولی در پروانه است یعنی خودکارهای بدنه پلاستیکی، منظورم خودکارهای فلزی و لوکس نیست، پاک کن، مداد رنگی، ابزار اندازه گیری لوازم مهندسی، خیلی نواقص ممکن است وجود داشته باشد سرعت رشد خیلی بیشتر از آن چیزی است که انتظار میرفت و خیلی خوب پیش میرود.
عالیپور گفت: اینکه ما در حوزه علمی دو بازار به عنوان بازار اصلی برای تولید ضروری است یکی بازار صنعتی و دوم بازار مصرفی؛ ما شرکتهایی هستیم که یا بی توبی یا بی توسی کالا را برای مصرف کننده و کسی که میخواهد زنجیره ارزش کامل کند میدهیم. اما بازار صنعتی، یک مدیریتی نیاز دارد که همیشه با پول مردم، هزاران تن کالا در انبارها باشد، یعنی دولت به جای این که واردات را ممنوع کند باید وارد کنندگان را به سمت رفتن از بازار مصرفی به سمت بازار صنعتی تشویق میکرد، مثلا ما در ایران پی امای تولید نمیکنیم در حالیکه بسیاری از خودکارهای باکیفیت دنیا که از ژاپن یا از کشورهای دیگر وارد میشود با این مواد تولید میشود، و من باید خودم وارد کنم درحالی ما اگر ما واردکننده را تشویق بکنیم که انبارهای بازار صنعتی را پر کنند و من معتقد هستم بدون اینکه دوئلت سرمایه گذاری کند، بدون اینکه من معطل سه ماه واردات باشم، افراد بسیار زیادی پولهای دارند که به جای اینکه سود بانکی بگیرند، میشوند وارد کننده بازار صنعتی کالاهایی که ما نداریم، مثل چوب برای مداد، مثل نوک برای خودکار.
مجری: به جای محصول نهایی، مواد اولیه تولید کنند؟
آقای عالیپور: و این بازار بسیار بزرگ است ما مشکلی که الان در بخش مدیریت کشور در این بخش داریم این است که چیزی به عنوان سند بازار صنعتی نداریم، بازار صنعتی خودش یک مدیریتی میخواهد به خاطر این که دولت پول نمیگذارد، تولیدکننده پول نمیگذارد، یک نفری که پول زیادی دارد و قوای تولید هم ندارد به لحاظ این ترید یا ویژگی فردی، که تولیدکننده نیست واردکننده است تشویق میشود به سمت تامین اینها و من تولیدکننده، صبح زنگ میزنم دو ساعت بعد کالا در انبارم هست.
مجری: آقای یقینی این جهت دهی در سند دیده شده؟
آقای یقینی: کم و بیش بله، اتفاق اساسی که در این سند افتاده، یک اتفاق ویژهای در داخل این سند افتاده که از به حاشیه رفتن سند جلوگیری بکند، موضوع شکل گیری یک کارگروه ملی است که اعضای آن از دستگاههای مربوطه، افراد حقیقی و حقوقی که جزو موثرین حوزه نوشت افزار است تشکیل شده، که این کارگروه کمک کند به صورت یک جلسات مستمر و منظم، سیاست گذار اصلی و ملی در حوزه نوشت افزا باشند و بتوانند مسائل اصلی را پیگیری بکنند این خیلی نکته حائز اهمیتی است و طبق صحبتی که مسئولان وزارت صمت هم انجام دادند قرار بر این است که بالافاصله بعد از رونمایی سند از همین هفته یا نهایتا هفته آینده، نخستین جلسه این کارگروه با بعد از رونمایی از سند، شکل بگیرد و کمک کند این کارگروه جایگاه خودش را پیدا کند.
مجری: تشکلها و تولیدکنندهها هم در این کارگروه عضو هستند؟
یقینی گفت: فقط دستگاههای حاکمیتی نیستند، تشکل ها، بخش خصوصی هم داخل این کارگروه کاملا جایگاه دارند و این خیلی ما را امیدوار میکند که بتوانیم مسائلی که داخل سند، شاید بررسی جزئی نشده، بررسی کارشناسانه و پیگیری شود، رفت و آمد شود در آن دستگاهی که آن مساله وجود دارد، و این خیلی نکته حائز اهمیتی است.
مجری: آقای عالی پور بحث کالای قاچاق چقدر به این صنعت ضربه میزند؟
عالیپور گفت: فکر میکنم کالای قاچاق به خاطر پایین آوردن رقابت در عرضه، یعنی ما نتوانستیم بین کالایی که باید تولید شود و کالایی که نباید تولید شود تنظیم گیری کنیم، چون پرداختن به تولید همه کالاها، این نتیجه را خواهد داشت، منجر به اشتغال و سرمایه گذاریها میشود یکی از چیزهایی که در طرح تنظیم گری ما تقاضا کردیم و در سند هم بر روی آن تاکید میشود این است که ما کالاها را به سه گروه تقسیم بندی کنیم که در آن جا کدام کالا را برای تولید تشویق کنیم و کدام کالا را برای تولید تشویق نکنیم، مثلا ما کالایی داریم که به لحاظ محیط زیست تولید آن در دنیا جمع میشود,، اما ما در ایران با افتخار میگوییم میخواهیم تولید این را راه بیندازیم.
این فعال صنعت نوشت افزار گفت: مثلا درمورد لاکهای غلط گیر مایع، یا کالاهای دیگر است یا مثلا همین مدادهایی که تحت عنوان دوستدار محیط زیست نامیده میشود مدادهای پلاستیکی، شما در نگاه اول، گاهی اوقات میگویید این مدادها پلیمری هستند و، چون درخت برایشان قطع نمیشود دوستدار محیط زیست است درحالیکه در خیلی از جاهای دنیا این طور نیست، داستان به این صورت است که امروز درخت کاریهایی در دنیا انجام میشود که ظرف سه سال به ۱۵ متر ارتفاع میرسند و این درختها برای قطع شدن، در ذونهای مختلف به خصوص در روسیه و کشورهای دیگر براس ساخت کاغذ و بقیه موارد نجام میشود.
وی اضافه کرد: لذا اگر از نوع چوبی که برای این هدف در مزارع خاص تولید شده استفاده شود آن چوب قابل بازگشت به محیط زیست است، اما پلیمرهایی که استفاده میشود آیا قابلیت برگشت دارند؟! چطور ممکن است محصولات پلیمری دوستدار محیط زیست باشد؟ و اینکه مثلا مقام مسئولان ندانند و حمایت کنند از این کالا، اینها نشان دهنده صنعت است.
عالیپور گفت: گاهی اوقات ممکن است مسیرغلطی طی شود، در حالی که پلیمرهایی در دنیا در دو گروه زیست تخریب پذیر و زیست سازگار یا اوکی کامپوست در دنیا وجود دارد، اگر در یک جایی ما میشنویم که از پلیمر استفاده میشود زیست تخریب پذیرها مناسب نیستند، چون تخریب میشوند، اما شما آنها را نمیبینید، ولی درطبیعت دارد آسیب میزند
تولید کننده و فعال صنعت نوشت افزار ادامه داد:، اما اوکی کامپوستها که ما در ایران نداریم اینهایی هستند که وقتی تجزیه میشوند نه تنها مضر نیستند نقش کود را هم برای خاک بازی میکنند لذا اگر ما در یک جایی میشنویم مداد پلیمری زیست سازگار، تولید میشود این با این که ما بیاییم بگوییم ما مداد پلیمری تولید میکنیم، چون مدادچوبی درخت قطع میشود این عدم مدیریت صنعت کشور است، ما از این موارد زیاد داریم تصمیم گیریهایی که به نام تولید در خیلی از کالاها انجام میشود و اینها قطعا در دنیا رویه متفاوتی را دارند فکر میکنم که روی این موضوع باید تجدیدنظر شود و کمی علمیتر به قضیه نگاه کنیم.
مجری: آقای یقینی برای جذابیت محصول ایرانی، و جذب مخاطب که غالبا دانش آموزان، کودکان و نوجوانان هستند در این سند تدابیری اندیشه شده است؟
یقینی گفت: نوشت افزار ذاتا یک محصول فرهنگی است و بر مخاطب خود اثر میگذارد طوریکه با خیلی از آن شخصیتها که بر روی نوشت افزار هست، در یک مجموعه دیگری آن دوست شده با با آن شخصیت و در نوشت افزار و بقیه محصولات فرهنگی ارتباطش را تعمیق میبخشد و برایش یک نقش الگو بازی میکند، این خیلی موضوع اهمیت دار و اصطلاحا ما میگویم حتی هویت ساز است؛ حتی اسم و نام و نشان ایرانی بودن بعضی موقعها اهمیت پیدا میکند و مهم است.
وی افزود: این اتفاقی است که الان تقریبا چندسال است که در داخل کشور شروع شده، طبیعتا نوشت افزار متولی این حوزه نیست، بالاخره استفاده کننده از محتواست,، اما تولیدکنندهها به خاطر این که درگیر این موضوع هستند و بازخوردها را میبینند از دانش آموزان، از بچهها و از خانواده ها، همه تلاش شان براین است که هر روز از نظر طراحی، از نظر اصول رنگ، اصول بسته بندی، اندازه، وزن و از نظر محتوایی، سالم و بومی و مروج فرهنگ خودمان باشند.
یقینی ادامه داد: الان بحث قانونی ممنوعیتی نداریم، اما همین اتفاق که خود تولیدکنندهها به صورت خودجوش، از روی دغدغه و اینکه میفهمند این یک کالایی است که روی ذهن کودک اثر میگذارد از محتواهای ناسالم کمتر استفاده میکنند واقعا هم اکنون در تولیدکنندگان رسمی کسی که از محتواهای ناسالم استفاده کنند نداریم این جای شکر دارد در این زمینه به مرور باید اتفاق بهتری بیفتد، مشوق ایجاد شود، بحث ذائقه سازی و و کارکترها و شخصیتها توسط صدا و سیما یا از طریق کانالهای رسانه ای، در محصولاتی مثل نوشت افزار ترویج شود و تعمیق پیدا کند.
مجری: آقای عالیپور، نقش شرکتهای دانش بنیان در این سند چگونه است؟ آیا شرکتهای دانش بنیان در این سند ورود کرده اند؟ آیا واحدهای تولیدی استقبال میکنند از این قضیه؟
عالیپور گفت: اگر بخواهیم با یک عنوان جامعتری صحبت کنیم شرکتها آیا به نوآوری پرداختند یا خیر؟ اولا که شرکتهای دانش بنیان در این حوزه وارد شدند. شرکتهای نانوفناور وارد شدند. در حوزه رنگهای هنری آنتی اسکلش یا ضد خراش و سائیدگی، چسبهای نانو که قدرت چسبندگی بالاتر از چسبهای معمول را حداقل تا ۴ دهم دارد و آن چسبهای ماکت سازی که براساس استانداردها، خوب انجام میشود.
این تولید کننده صنعت نوشت افزار افزود: محصولات آنتی باکتریال که کد آیسیک (طبقه بندی بین المللی صنایع) دارند یک کد بین المللی است که نخستین بار ایرانیها و همین صنعت نوشت افزار ایجاد کردند.
وی با بیان اینکه ۱۱ کد ایسیک جدید در وزارت صمت ایجاد شده است گفت: برای نخستین بار پلیمرهای آنتی باکتریال مطرح است، الان در مورد نقره، روی و طلا کار میشود، روی این حوزه در محصولات نوشت افزار، بله بسیار بسیار رقابت در این عرصه وجود دارد، یک اشتباهی که اشکالی که ما داریم ما داریم این است که ما به لحاظ علمی در حوزه حقوقی که اثر نو واثر نو انجبی را تعریف نکردیم در بازار، و لذا مردم از حقوق خودشان مطلع نیستند یعنی اگر شرکتی برایش در یک جای دنیا پتنتی صادر شده برای ۵ سال، معنی اش این است که بعد از آن پنج سال، آن از آن بازار استفاده کرده و دیگر هم حق استفاده از آن دیزاین را ندارند، چون اگر آن شرکت نمیداد شاید یک نفر دیگر یک هفته دیگر میداد، به همین دلیل وقتی که در بازار آن کالا را میآیند میزنند بعضیها به این میگویند کپی، در حالی که از نظرحقوقی و علمی این کپی تعریف نمیشود، و قابل پیگیری هم نیست
عالی پور گفت: ما مقداری ضعف علمی در حوزه آموزش در مورد کار نو و کار نو امجدی داریم، اما در یک کلام، با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یک ایجاد دفترتخصصی نوشت افزار در وزارت صمت، کاری بسیارارزشمند بوده که امیدوار هستیم با تغییر وزارتخانه از بین نرود دو در بخش گروه پیکربندی سازمانها درمورد ویژندها در این سند اتفاقهای خوبی دارد میافتد، مشکلاتی هم وجود دارد، اما فکر میکنم که آینده بسیاربسیار برای این صنعت روشن خواهد بود.
مجری: آقای یقینی آیا در سند به آینده صنعت هم اشاره شده؟ قرار است ما از چه افقی به کجا برسیم؟
دبیر مجمع فعالان نوشت افزار ایرانی، درباره آینده صنعت نوشت افزار که در سند راهبردی به آن اشاره شده است گفت: قرار است در افق ۱۴۰۵ در صنعت نوشت افزار چند اتقاق اساسی بیفتد؛ یکی از این اتفاقات، افزایش حدود ۲۰ درصدی سهم صادرات و رشد بیش از ۸۰ درصدی تولیداز بازار است که هم اکنون ۵۰ درصد است.
آقای عالیپور گفت: اگر دولت روی یک مشکل تمرکز کند و بتواند سریع حل کند به شما تعهد میکنم تولیدات این صنعت دو برابر خواهد شد که آن تامین مالی در گردش است.