واقعه مسجد گوهرشاد وقیام علیه بی حجابی
۲۱ تیر ۱۳۱۴ مردم مشهد علیه غربزدگی و دین زدایی رضاخان قیام کردند و تا پای جان بر این قیام باقی ماندند.
به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، واقعهٔ مسجد گوهرشاد یا قیام گوهرشادیکی از وقایع دوران حکومت رضاشاه و نخستوزیری محمدعلی فروغی در دودمان پهلوی است که در ۲۱ تیر ۱۳۱۴ رخ داد.
خیزش مردم در جریان این واقعه
خیزش مردم در جریان این واقعه، در اعتراض به اجباری شدن بر سرنهادن کلاه شاپو توسط حکومت مرکزی رخ داد و به کشته شدن صدها نفر انجامید.
این حادثه بهعنوان یک «رخداد خونین» توصیف شدهاست.
تجمع روحانیون و مردم مذهبی مشهد در مسجد گوهرشاد اگرچه پیش از تصویب قانون کشف حجاب در سال ۱۳۱۴ انجام گرفت، اما در امتداد اعتراض به کشف حجاب در مدرسه شاهپور شیراز بود.
تصویب قانون کشف حجاب بعد از واقعه گوهرشاد
هرچند دی ماه ۱۳۱۴ قانون کشف حجاب در ایران به تصویب رسید، اما در تیر ماه همان سال، علما و مردم مومن و مذهبی مشهد در اعتراض به کشف حجاب در مسجد گوهرشاد تجمع کردند.
این تجمع با واکنش شدید و نظامی حکومت رضاخان مواجه شد و تعدادی بسیاری از معترضان کشته و به معنای واقعی به خاک و خون کشیده شدند.
برخی در سالهای گذشته عدم تطابق زمانی را بهانه قرار داده و عنوان کردهاند که واقعه گوهرشاد در واکنش به قانون متحدالشکل شدن البسه مردان رخ داد و ارتباطی با کشف حجاب نداشت که اکنون ۲۱ تیر ماه (سالروز واقعه مسجد گوهرشاد) به عنوان روز «عفاف و حجاب» شناخته میشود.
شدت گرفتن اعتراضات به رضاخان
اما واقعیت این است که تجمعی اعتراضی مردم در مسجد گوهرشاد به دلیل کشف حجاب بود و اعتراضات روحانیون و مذهبیون از زمان روی کار آمدن رضاخان و به خصوص پس از بازگشت او از سفر به ترکیه، آغاز شد و در ادامه شدت گرفت.
ضمن اینکه خاطرات بازماندگان آن واقعه نیز موید این مطلب است که تجمع در مسجد گوهرشاد در اعتراض به کشف حجاب بود.
نخستین واکنش روحانیت علیه حجاب
نخستین واکنش روحانیت علیه طرح حجابزدایی از قم شروع شد. سه شنبه ۲۹ اسفندماه ۱۳۰۶ شمسی که برابر با روز ۲۷ ماه مبارک رمضان بود، حدود ۵۰ هزار زائر که اکثریت آن بانوان بودند، در حال قرائت دعای ندبه در آستانه تحویل سال بودند. اعضای خانواده رضاخان از جمله، تاجالملوک آیرملو مادر ولیعهد وقت، به قم آمده و در غرفه بالای ایوان آیینه نشسته بودند و حجاب از سر بر میدارند.
هتک حرمت رضاخان به آیت الله بافقی یزدی
آیتالله حاج شیخ محمدتقی بافقی یزدی دعای ندبه را قطع کرده و لب به اعتراض میگشاید که «توی ایوان بروید و از آن جا با صدای بلند از طرف من بگویید: رفع حجاب حرام است، خاصّه در حرم دختر پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم)» این اعتراض آن هم از سوی چهرهای که سابقه اعتراض کتبی پیشین در این خصوص داشت، موجب خشم شدید رضاشاه گشت و با چکمه وارد حرم شده و آیتالله بافقی را شخصا مورد ضرب و شتم قرار داده و زندانی کرد.
حضور ملکه بی حجاب افغانستان در ایران
نخستین شایعات پیرامون قانون کشف حجاب نیز پس از آن پخش شد که ملکه افغانستان ثریا طرزی بدون حجاب به همراه شاه افغانستان در سال ۱۳۰۸ در زمان رضاشاه به ایران آمد.
این رویه ادامه داشت، چنانکه محمدرضا شاه پس از اشاره به این حادثه در کتاب «ماموریت برای وطنم» عنوان کرد: «پدرم بدوا بهرفع حجاب زنان اقدام کرد و در اثر تشویق و تحریض وی در سال ۱۳۰۹ نخستین بار بعضی از بانوان طبقه اول در خانههای خود و مجالس مهمانی به لباس زنان اروپایی در آمدند و عده کمی هم جرأت کرده، بدون حجاب در خیابانها ظاهر میشدند.
در سال ۱۳۱۳ آموزگاران و دختران دانشآموز از داشتن حجاب ممنوع شدند و افسران ارتش با زنانیکه حجاب داشتند راه نمیرفتند.»
رضاشاه پس از سفر به ترکیه در خرداد ماه ۱۳۱۳ و تحت تاثیر اقدامات آتاتورک، ممنوعیت حجاب در مدرسههای دخترانه پخش شد و قانونی در این راستا تصویب شد.
رضاشاه پس از سفر، به مستشارالدوله صادق، سفیر کبیر ایران در ترکیه گفت: «هنوز عقب هستیم و فوراً باید با تمام قوا به پیشرفت سریع مردم خصوصاً زنان اقدام کنیم.» صدرالاشرف نیز در خاطرات خود از تأثیر سفر ترکیه بر رضاشاه یاد کرده و نوشته است: «رضاشاه پس از مسافرت به ترکیه در اغلب اوقات ضمن اشاره به پیشرفت سریع ترکیه، از رفع حجاب زنها و آزادی آنان صحبت و تشویق میکرد.»
آماده سازی برای بی حجاب کردن زنان از سال ۱۳۱۳
در سالهای ۱۳۱۳ و ۱۳۱۴، اقدامات تبلیغاتی به منظور آماده ساختن افکار عمومی برای کشف حجاب انجام گرفت. جشنها و مجالس سخنرانی متعددی در این زمینه در تهران و دیگر شهرها برپا شد.
کانون بانوان در اردیبهشت ۱۳۱۴ تحت نظارت وزارت معارف و به ریاست شمس پهلوی تأسیس شد. در این کانون، اشخاصی نظیر صدیقه دولتآبادی، فاطمه سیاح، بدرالملوک بامداد، هاجر تربیت، فخرالزمان غفاری بایندر و پری حسام شهیدی فعالیت داشتند.
این کانون موظف بود مجالس مختلف سخنرانی برگزار کرده و از اشخاص معروف دعوت کند تا برای حضار راجع به مقام زن و مرد سخنرانی کنند.
در تعقیب این سیاست به وزارت معارف دستور داده شد که در مدارس کشور مجالس جشن و سرور و خطابه با روی باز و بدون حجاب برگزار شود و نیز تصمیم گرفته شد مدارس ابتدایی تا سال چهارم به صورت مختلط توسط زنان اداره شود.
در نشریات نیز مقالاتی در انتقاد از حجاب به چاپ رسید
مردم چرا در مسجد گوهرشاد تجمع کردند؟
در آغاز سال ۱۳۱۴ یکی از گامهای اصلی رضاشاه برای کشف حجاب از شیراز آغاز شد. در جشنی با حضور علیاصغر حکمت، وزیر معارف در مدرسه شاهپور شیراز برگزار شد.
"عدهای از دختران جوان بر روی سن ظاهر گشته، به ناگاه برقع از روی بر گرفتند و با چهرهای باز و گیسوانی نمایان، پایکوبی را آغاز کردند. "
متدینین شیراز چنین ننگی را برنتابیدند، فردای آن روز در مسجد وکیل شیراز اجتماعی با محوریت روحانی مبارز آیتالله سید حسامالدین فالاسیری برگزار شد و خواستار مواظبت مردم در برابر توطئهها شد.
این دعوت مردم به حضور در صحنه منجر به دستگیری و حبس سریع وی شد.
روحانیون حوزه علمیه مشهد در برابر این حادثه، تجمعی اعتراضی در منزل آیتالله شیخ یونس اردبیلی در برابر اقدامهای انجام شده بر علیه حجاب برگزار کردند.
حاصل این تجمع، درخواست از آیتالله حاج آقا حسین قمی، از مراجع وقت که سابقه زعامت حوزه علمیه خراسان را داشتند بود تا جهت گفتگوی مستقیم با رضا شاه به تهران عزیمت کنند.
وی پس از عزیمت به تهران در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی بازداشت و ممنوع الملاقات شد.
واکنش رضاخان به منتقدان بی حجابی
واکنش تند رضاشاه در برابر خیرخواهی روحانیت، موجب تجمعی از روحانیان معترض در مسجد گوهرشاد شد. از تهران به شهربانی مشهد دستور رسید که وعاظ معروف زودتر دستگیر شوند. علما تصمیم گرفتند به شاه تلگراف فرستاده و او را از این کار باز دارند.
هشت نفر از علما، صبح روز جمعه ۲۰ تیر ۱۳۱۴ این تلگراف را امضا کردند. این تجمع با حدود یکصد نفر کشته و زخمی توسط قزاقها، وارد مرحله جدیدی شد.
مردم به مقاومت ادامه دادند و نظامیان عقبنشینی کردند. مردم از اطراف به مسجد گوهرشاد آمده و برای متحصنین غذا آوردند، زنان با علم کردن چادری در وسط مسجد، به نهضت پیوستند. نواب احتشام رضوی برای زنان سخنرانی کرد.
شعارها در این تجمع به صراحت بر علیه حجابزدایی و تغییر لباس بود و شعارهایی نیز بر ضد سلطنت داده شد.
در این مرحله رضاشاه شخصا دستور قتل عام مسجدنشینان را صادر کرد.
۲۱ تیرماه با استقرار نظامیان در نقاط حساس و در مرکز تجمع مردم، مسلسلها بر نقاط مشرف بر تجمع مردم نصب شد.
نیمه شب مسلسلها با هدف تصرف مسجد به کار افتاد. عده کشتهشدگان بین ۲ تا ۵ هزار نفر و دستگیرشدگان ۱۵۰۰ نفر برآورد شده است. نقل موجود حکایت از حمل جنازهها و زخمیها با ۵۶ کامیون و دفن آنها دارد.
منابع: تسنیم، .ویکی پدیا