وزیر پیشنهادی علوم،تحقیقات و فناوری گفت: هدف من حرکت شتابان و همه جانبه جامعه دانشگاهی برای تولید علم و فناوری در فضایی آرام ، با نشاط و بدون تنش و حاشیه های غیر علمی است.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر ، فرجی دانا در دفاع از برنامه های خود در مجلس شورای اسلامی با تشکر از رییس جمهور ونمایندگان مجلس شورای اسلامی ، افزود : باید از عنایت استادان و دانشجویان به مسئله دانشگاه و توسعه علمی به جد تشکرکنم که این ایام از طرق گوناگون و از رسانه های اجتماعی پیگیر این موضوع بودند.
وی گفت : در این مدت کوتاه با کمک مدیران و همکاران دانشگاهی سعی کردم برنامه ای براساس رهنمودهای رهبری و اسناد بالادستی تهیه کنم و رئوس برنامه های پیشنهادی من در یک مقدمه و شش سر فصل تقدیم مجلس شده است.
وزیر پیشنهادی علوم ، تحقیقات و فناوری افزود : در این برنامه به اختصار گفته ام نهاد آموزش عالی با چه فرصت ها و تهدید هایی روبروست و چه نقاط قوت و ضعفی دارد.
فرجی دانا گفت : دانشگاه نقش بی بدیل در توسعه پایدار ، موزون و متوازن کشور دارد و از نظر مقام رهبری علم سرچشمه قدرت و ثروت ملی است.
وی با اشاره به رشد دانشگاه ها در 12 سال گذشته درقالب برنامه ریزی های بنیادی ، افزود : در این روند با فرصت ها و قوت های مهمی روبرو هستیم و در عین حال چالش ها و تهدیدهایی چون نبود انسجام در سیاستگذاری و اجرا ، افزایش بی رویه تعداد دانش آموختگان و بیکاری این دانش آموختگان مقابل ما قرار دارد.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری همچنین گفت:مهمترین ضعف ها را در این زمینه در14 بخش خلاصه شده آورده ام و نبود تناسب میان رشد کمی و کیفی آموزش عالی پژوهش و فناوری است.
وی افزود : نبود تناسب میان مهارت های دانش آموختگان و نیازمندی کشور ، تمرکز گرایی در آموزش عالی، نبود همگرایی و هدفمندی پژوهش ها در کشور و نبود نهادهای مستقل ارزیابی و ارزشیابی آموزش در کشور از این جمله است.
فرجی دانا اضافه کرد : در این شرایط ، جامعه ، دولت و صنعت انتظار دارند کار علمی در دانشگاه ها همسو با نیازهای آنها باشد و دانش آموختگانی مسئول و دارای بینش برای کارآفرینی و حل مشکلات کشور تربیت کنند.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه سخنان خود گفت: دانشگاهها و مراکز آموزشی و پژوهشی برای اینکه بتوانند آهنگ رشد علمی خود را استمرار بخشند ، به محیط و فضای مناسب و مساعد نیاز دارند ، فضایی که امن ، آرام ، آزاد و سرشار از همدلی، اعتماد ، مدارا و اخلاق مداری و دارای حرمت ،اعتبار و منزلت باشد.
دکتر فرجی دانا در ادامه سخنان خود در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی افزود: تامین این دو خواسته کلیدی محورهای برنامه پیشنهادی بنده برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که امیددارم با یاری خداوند توجه ویژه دولت تدبیر و امید و پشتیبانی مجلس و همه ارکان و اجزای نظام و احساس مسئولیت و مشارکت تمام اساتید و پژوهشگران، دانشجویان و کارکنان در دانشگاه و موسسات آموزش عالی و پژوهشی عزمی نو برای ارتقای منزلت و نقش دانشگاه در نظام ملی تصمیم گیری و تصمیم سازی کشور جزم شود.
فرجی دانا گفت: نگاهی به سیاستهای کلی نظام و قوانین بالادستی نشان می دهد که نظام جمهوری اسلامی ایران در فراهم ساختن خطوط راهنما برای حوزه علوم ،تحقیقات و فناوری زمینه های مهمی فراهم کرده است که تنها باید با تحرکات جدید در این زمینه اجرا شود.
وی افزود: با تمرکز بر این سیاستها و قوانین می توان چشم انداز روشنی را در این حوزه ترسیم کرد.
فرجی دانا ادامه داد: بنابراین برنامه ای که به محضر مجلس شورای اسلامی ارائه شده است بر پایه همین سیاست ها و قوانین و برای افق زمانی چهارساله تدوین شده است.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری درادامه به مهمترین اولویت های وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در چهارسال آینده اشاره کرد و گفت: این برنامه در 12 بند تدوین شده است که اهم آنها عبارتند از تلاش برای پیشبرد عملی سیاستهای کلی نظام و قوانین بالادست برای توسعه علمی و ارتقاء کیفیت نظام آموزش عالی و پژوهش ، هدفمندکردن توسعه آموزش عالی متناسب با نیازهای جامعه و تحولات نوآورانه علمی ، ارتقاء سطح دانش آفزایی و مهارت ، کارآفرینی و اشتغال دانش آموختگان.
وی افزود: تقویت فضای امید و اعتماد دانشگاهیان و آرامش فضای آموزش و پژوهش ، توجه ویژه به دانشگاههای تازه تاسیس و توسعه آموزش عالی در مناطق محروم کمتر توسعه یافته کشور به خصوص مناطق پیرامونی کشور ، توسعه هماهنگ حلقه های زنجیره علم تا رسیدن به ثروت به ویژه توسعه فناوری و نوآوری از دیگر برنامه هاست.
وزیر پیشنهادی علوم ، تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: نگاه به فرصت ها و تهدیدها از یک سو و قوت ها و ضعف ها از سوی دیگر وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری را در چارچوب این اولویت ها به سوی تمرکز بر شانزده سرفصل تدوین شده در چهار سال پیش رو می کشاند.
وی به اهم موضوعات کلیدی مطرح شده در برنامه پیشنهادی خود پرداخت و افزود : نخستین موضوع کلیدی نقش فرهنگی و اجتماعی و انسان ساز دانشگاه ها و پژوهشگاه هاست.
وی ادامه داد: هدف غایی از توسعه علم و فناوری در کشور پرورش انسان های مومن و مسئول در همه ساختارهای اجتماعی و فردی و ارتقاء کیفیت جامعه اسلامی با تکیه بر علم و دانش است.
فرجی دانا گفت: دانشگاه ها و پژوهشگاهها باید الگوهای واقعی و عملی در سازگاری علم و ایمان و عقل و دین را در جامعه تحقق بخشند.
وی با بیان اینکه نظام علم و فناوری نظامی مبتنی بر فضائل اخلاقی و ارزشهای والای اسلامی و انسانی به شمار می رود افزود: در این نظام آرمانها و ارزشهای اصیل انقلاب اسلامی همچون عدالت و آزادی استقلال و مردم سالاری چراغ رهنماست و حاکمیت همه جانبه آنها بر همه شئون و ابعاد و اندیشه و علم در دانشگاه مورد توجه است.
وزیر پیشنهادی علوم ، تحقیقات و فناوری به تحول و ارتقای علوم انسانی اشاره کرد و گفت : این برنامه مورد توجه نمایندگان مخالف نیز قرار گرفته است و موضوع کلیدی دیگری است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تکیه بر ضرورت بازنگری مداوم علمی و روزآمد کردن متون محتوا و برنامه های آموزشی و درسی در جهت توجه به مبانی دینی فرهنگ اسلامی و ایرانی و نیازهای اجتماعی به انجام خواهد رساند.
وی افزود: انسجام در نظام تصمیم سازی، تصمیم گیری علمی و اجرایی از نیازهای کلیدی این وزارتخانه است.
فرجی دانا گفت: دانشگاه ها و پژوهشگاه ها باید در قبال جامعه و دولت مسئولیت پذیر و پاسخگو باشند و لازمه مسئولیت پذیری و پاسخگویی استقلال مالی، اداری ،علمی و تشکیلاتی دانشگاه هاست.
وی افزود: اعطای استقلال به دانشگاه ها به شکلی که در قانون پیش بینی شده است زمینه را برای پاسخگویی دانشگاه ها فراهم می کند.
وی ادامه داد: وقتی دانشگاه ها مصلوب الاختیار باشند ، مطمئناً نمی شود برای عدم پاسخگویی آنها و نیازهای جامعه از آنها سئوال کرد.
وزیر پیشنهادی علوم ، تحقیقات و فناوری به افزایش کیفیت آموزش و پژوهش و فناوری اشاره کرد و گفت: دانشگاه ها و پژوهشگاه ها باید برپایه نقش جامع علمی کشور به منظور دستیابی به هدف های ملی در تراز جهانی برسند که این موضوع از هدف های بنیادین وزارتخانه به شمار می رود.
وی ادامه داد: البته این موضوع نیازمند نگاه مجدد و تاکید مجدد به منظور ارتقاء کیفی آموزش عالی است و یکی از اهدافی است که خوشبختانه در همه کمیسیون هایی که شرکت کرده ام و در صحبتهای نمایندگان مخالف به آن توجه شده است.
وی ادامه داد : رشد آموزش عالی ، پژوهش و فناوری باید متوازن و هدفمند باشد این مهم با توجه به مزیت های نسبی و نیازهای استانها و مناطق کشور توزیع عادلانه فرصت ها با امکانات زیرساخت ها در مناطق گوناگون ،افزایش بهره وری با استفاده بهینه از امکانات و فرصت ها و متناسب سازی پذیرش دانشجو در جهت تامین نیازهای کشور حاصل می شود.
وزیرپیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه سخنانش گفت: در برنامه پیشنهادی این وزارتخانه بر جهت دادن آموزش و پژوهش و نوآوری به سوی حل مشکلات و رفع نیازهای واقعی جامعه و اقتضائات کشور موضوع کلیدی دیگری است که وزارت علوم با تمرکز بر آموزش پژوهش محور به آن توجه خواهد کرد.
رضا فرجی دانا افزود: توسعه فناوری و نوآوری یکی از مهمترین زنجیره های تبدیل علم به ثروت است، نکته ای که در صحبت مخالفان و کمیسیون ها با جدیت به آن توجه شد و در برنامه این وزارتخانه نیز به آن توجه جدی شده است.
وی گفت: دستیابی به شاخص های اصلی علم و فناوری در زمینه سهم درآمد حاصل از صادرات محصولات مبتنی بر علم و فناوری های پیشرفته و میانی، سرانه تولید ناخالص داخلی از علم و فناوری، شمار ثبت اختراعات علم و فناوری، شمار تولیدات علمی جهانی، نسبت سرمایه گذاری خارجی در علم و فناوری و شمار شرکت های دانش بنیان از هدف های کلیدی در برنامه های پیشنهادی است.
وزیر پیشنهادی علوم ،تحقیقات و فناوری افزود: تکیه بر ضرورت دستیابی به فناوری های پیشرفته و مورد نیاز و سامان دادن به نظام ملی نوآوری ، توسعه فناوری و نوآوری را پی دارد.
فرجی دانا گفت: ارتباط فعال و مؤثر علمی و فرهنگی با دانشگاه ها و پژوهشگاه های دیگر کشورها به ویژه در جهان اسلام از برنامه های مورد نظر وزارت علوم است.
وی افزود: توجه خاص به گسترش زبان فارسی و توسعه مطالعات ایران شناسی و اسلام شناسی در جهان از جایگاه ویژه ای در برنامه پیشنهادی من برخوردار است.
فرجی دانا گفت: ارتقای منزلت اجتماعی نخبگان و بهره گیری از توان آنها و تلاش برای بازگشت نخبگان خارج از کشور در این برنامه نقش کلیدی دارد.
وی در ادامه با اشاره به سؤال کتبی یکی از نمایندگان در خصوص برنامه اینجانب برای بازگشت دانشجویان خارج از کشور گفت: آیین نامه هایی برای انتقال دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور به داخل وجود دارد و ما باید با برطرف کردن ضعف این آیین نامه ها زمینه را برای حضور آنها در کشور فراهم کنیم.
وزیر پیشنهادی علوم افزود: تأمین منابع و اعتبارات مورد نیاز و تخصیص عادلانه آنها به دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی و تناسب زیرساخت ها با نیازها و اهداف آموزشی، تقویت و نوسازی فناوری و تأمین نیروی انسانی متخصص و توسعه منابع انسانی مورد نیاز از اهداف و موضوعات کلیدی در برنامه اجتماعی وزارت علوم است.
فرجی دانا همچنین با اشاره به وجود چند نکته در نطق مخالفان درباره ارتقای کیفیت گفت: بدون شک ارتقای کیفیت که موجب افزایش در اثر بخشی آموزش عالی است از اهم برنامه های این دوره و مورد تأکید دولت قرار گرفته و در این که دغدغه ای برای نمایندگان است ، شکی نیست.
وی درباره تطابق نداشتن برنامه ها با قوانین و اینکه گفته شده است وزیر پیشنهادی با برنامه ها و اسناد بالادستی آشنایی ندارد گفت: من آنها را به کار کارشناسی که معاونت نظارت مجلس در این زمینه انجام داده است ،ارجاع می دهم.
وزیرپیشنهادی علوم افزود: در همه بندهای برنامه ها صددرصد تطابق و همسویی کامل با قوانین بالادستی و اسناد مورد اشاره است.
فرجی دانا با اشاره به سؤالی که درباره دانشگاه های تک جنسیتی مطرح شد،گفت: در برخی موارد موضوع دانشگاه تک جنسیتی با تفکیک جنسیتی تلاقی می کند.
وی افزود: دانشگاه تک جنسیتی درخارج و داخل کشور و همچنین قبل و بعد از انقلاب وجود داشته است و این موضوع به دانشجویان امکان ادامه تحصیل می دهد و مورد مخالفت وزارت و شخص من نیست.
فرجی دانا گفت: آنچه این روزها از آن گفتگو می شود بحث تفکیک جنسیتی است و در سند مورد اتکای ما که مبنای عمل است یعنی سند دانشگاه اسلامی، لفظی به نام تفکیک جنسیتی وجود ندارد و در آن سند تقلیل اختلاط در دانشگاه ها به عنوان یک راهبرد ذکر شده که مورد تأکید این وزارتخانه است.
وزیر پیشنهادی علوم درباره تغییرات در وزارتخانه و دانشگاه ها نیزگفت: کارکارشناسی و عملکردها ملاک هرگونه تغییر خواهد بود.
سخنان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی علوم
پس از پایان سخنان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و موافقان و مخالفان وی ، نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی علوم سخنرانی کردند .
نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم گفت : آقای فرجی دانا ، فردی با تجربه و آشنا با مسائل دانشگاهیان است.
آقای علیمردانی گفت: پیشرفت ایران و تبدیل آن به مرجعی علمی از اهداف تعیین شده از طرف رهبری و آرزوی هر ایرانی است که بدون اعتلای علمی و فرهنگی و مدیران صالح محقق نمی شود.
وی افزود : ایران اسلامی که حامل گفتمان مترقی و در معرض نگاه کشورهای مختلف به ویژه مسلمانان است ، باید هدایت حوزه مهم دانشگاه ها را به مدیری لایق و صالح که شایستگی خود را اثبات کرده است ، بسپارد.
نماینده زنجان گفت : آقای فرجی دانا متخصص برق و دانش آموخته دانشگاه های معتبر ایران و جهان است که تجربه مدیریتی موفقی هم دارد.
علیمردانی گفت : وی دانشمندی شناخته شده و نام آور است که می تواند دغدغه های رهبری و مجلس و ملت را در بخش آموزش عالی برطرف کند.
وی گفت : فرجی دانا سطوح مختلف مدیریتی را تجربه کرده و با تار و پود دانشگاه و مسائل مختلف دانشگاهیان آشناست.
علیمردانی افزود : آموزش عالی امروز به حرکت مستمر نرم افزاری نیاز دارد و باید هدایت گر صنعت و تولید و پیوند دهنده نیروهای انسانی تحصیلکرده با منابع توسعه اقتصادی کشور باشد.
وی گفت: آموزش عالی به تحول در فرآیندهای آموزشی ، به روز رسانی منابع علمی ، خودباوری دانشجویان و استادان و جلب مشارکت آنها در داخل و خارج ، بهبود رابطه صنعت و دانشگاه و انطباق محتوای آموزشی با شرایط کشور نیاز دارد.
وی گفت : فرجی دانا در جامعه علمی کشور به عنوان دانشمندی برجسته و شناخته شده است و علاوه بر استادی ، پژوهشگری توانا ، مدیری خلاق و مبتکر و فرهیخته و فرهنگ دوست است که در خانواده ای مذهبی و ولایت مدار در قم پرورش یافته است.
علیمردانی گفت : استادان و دانشجویان دانشگاه تهران شاهد ابتکارات علمی و مدیریتی خلاقانه و عالمانه وی در برخورد با مسائل و اهتمام ویژه به حوزه فرهنگ هستند.
وی گفت : فرجی دانا با تعامل مناسب با تشکل های مختلف دانشجویی و دوری از افراط و تفریط ، مشارکت جریان های مختلف دانشگاهی را جلب کرد و اکنون رویکرد اعتدالی وی می تواند در برطرف کردن مشکلات و کاستی ها موثر باشد.
نماینده مردم لنگرود موافق وزیر پیشنهادی علوم
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی موافق وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: قرار نیست ایشان مشکلات گذشته را پاسخ دهند.
لاهوتی در پاسخ به ایراداتی که نمایندگان مخالف به وزیر پیشنهادی داشتند افزود: آقای فرجی دانا در بند 35 برنامه اش به موضوعات دانش بنیان اشاره کرده است.
وی گفت : برنامه 74 بندی وزیر پیشنهادی منطبق با اسناد بالادستی و برنامه پنجم توسعه است.
نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات خانم طبیب زاده مخالف وزیر پیشنهادی افزود: ایشان اظهار داشتند وزیر پیشنهادی هیچ برنامهای ارائه نکرده و یا همکار دیگری بیان کردند برای اجرای برنامه ایشان 20 سال زمان نیاز است که اینگونه اظهارات در تناقض است.
لاهوتی گفت: در بحث تعهد آقای فرجی دانا در خانواده مذهبی رشد یافته و از موسسین سپاه استان فارس بوده است، در بحث تخصص ایشان از دانشمندان برجسته کشور و رئیس دانشگاه تهران و رئیس مرکز انفورماتیک این دانشگاه بوده است و مقالات متعددی از وی منتشر شده است.
وی افزود: در زمان مدیریت آقای فرجی دانا در دانشگاه تهران شاهد هیچگونه التهابی نبودیم و همواره ایشان اعتقاد داشت که رشد علمی باید در فضایی آرام صورت بگیرد.
نماینده مردم لنگرود با اشاره به موضوع فرار مغزها از کشور گفت: ایشان معتقد به حفظ سرمایههای انسانی در کشور هستند و به همان مقدار که به علم و پژوهش تاکید دارند برای مسائل فرهنگی نیز اهمیت قائل هستند.
نماینده مردم قائنات مخالف وزیر پیشنهادی علوم
نماینده مردم قائنات در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری خطاب به اصولگرا و اصلاح طلب مجلس گفت: بیاید انتخاب وزیر علوم را جدی بگیریم و به دور از مسائل سیاسی به سوگندی که برای مصالح و منافع مردم خورده ایم، پایبند باشیم.
هروی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی افزود: اگر در سال های گذشته به جای انتخاب سیاسی وزرا، مدیران مدبر و مبتکر در توسعه اموزش و پژوهش به کار گرفته می شد که رویکرد غیر سیاسی داشتند ، امروز ما هم در ردیف صادرکنندگان محصولات علمی در جهان و برخورداری از اقتصاد دانش بنیان بودیم.
وی گفت: فضای آموزشی عالی ما به قدری سیاسی شده است که حضور مدیران سیاسی در راس دانشگاه هایی چون دانشگاه آزاد، پیام نور یا همه دانشگاه های دیگر روندی عادی و معمول شده است.
نماینده مردم قائنات افزود: اشتغالزایی ناشی از حرکت ترمز بریده دانشگاه ها را چه کسی امروز پاسخگوست.
هروی گفت: دائم آمارهای رشد علمی را می دهیم غافل از اینکه اصلا از رشد معنادار دانشجو غافلیم، چرا در رسانه ها اینها بیان نمی شود.
وی ادامه داد: به همین جهت است که امروز باید تمنای مردم روئین تنی را برای تصدی وزارت علوم بکنیم.
نماینده مردم قائنات اظهار داشت: انچه امروز موجب شده است تا سومین نفر پیشنهادی برای وزارت علوم در دولت یازدهم نیز به باد انتقاد گرفته شود، ضرورت توجه بیشتر از هر زمان دیگر نسبت به تولید علم و توسعه علمی، آنهم به صورت جهش پرشتاب است.
هروی با بیان اینکه تبلور تدبیر و عقلانیت شعار محوری رئیس جمهور است،گفت: امروز تمام راهها به دانشگاه ها ختم می شود پس چرا بی تفاوت در مقابل این قضیه باشیم.
وی افزود:سکان اموزش عالی را باید به دست با کفایت ترین، مدبرترین ،با تجربه ترین و عالم ترین شخصیت غیر سیاسی بدهیم.
نماینده مردم قائنات با بیان اینکه چندین سال است که مبحث اسلامی کردن دانشگاه ها مطرح شده است، اما آیا واقعا دانشگاه های ما اسلامی تر شده است یا غیر اسلامی تر، گفت: پاسخ روشن است چون وزرای علوم ما دغدغه علمی و توسعه علمی نداشتند.
هروی ادامه داد: رقابت کمی میان دانشگاه های ما چند سالی است که کیفیت را به مرز فنا و نابودی برده است.
وی تصریح کرد: بسیاری از قوانین برنامه پنج ساله توسعه به دلیل اینکه مورد توجه قرار نگرفته ، بحث اموزش عالی را از یاد برده است.
این نماینده مجلس نهم با بیان اینکه چرا امروز هر نهادی و یا دستگاهی که در حوزه اموزش عالی قرار دارد فقط بر طبل خودش می کوبد ، گفت: این به خاطر این است که نخواسته ایم وزرای علوم ما حکیم و فرهیخته باشند.
هروی با تاکید بر اینکه فردی که می خواهد سکان وزارت مهمی چون علوم و تحقیقات کشور را در دست بگیرد، باید دغدغه داشته باشد، گفت: این دغدغه را من در وجود آقای دکتر کمتر می بینم.
وی با اشاره به اینکه وزیر علوم بدون دغدغه نمی تواند ادعای دانش افزایی کند، افزود: بیاییم به جای فریاد و هیاهو اندکی تامل کنیم.
نماینده مردم قائنات گفت: اگر قرار است اقتصاد دانش بنیان در این کشور جایگزین اقتصاد متکی به نفت شود باید تحولی از ابتدا در بحث اموزش عالی صورت گیرد.
هروی ادامه داد: نقشه جامع علمی کشور تبیین شده است اما یک بار نیامدیم آن را نقد و بررسی کنیم.
وی افزود:سند مهندسی فرهنگی را که رهبری سالیان سال است فرمان تبیین داده اند هیچ گاه پیگیری نکرده ایم.
هروی گفت: سکوت معنادار شورای عالی انقلاب فرهنگی در قبال چالش های آموزش عالی قابل تامل است ، انهایی که این روزها دم از اموزش عالی می زنند و گریبان چاک می کنند چرا این روزها در قبال این همه مشکلاتی که دامن اموزش عالی را گرفته است مهر سکوت بر لب دارند.
نماینده مردم قائنات افزود: اموزش عالی امروز ستون فقرات نظام در کشور است و باید وزیر علوم حساس ترین شخص علمی و با کفایت ترین و با درایت ترین پشتوانه و کارنامه را در این راستا داشته باشد.
وی گفت: اکنون با این همه گرداب ها بر سر راه کشتی اموزش عالی ،آیا دکتر رضا فرجی دانا قدرت به دست گرفتن این سکان را در این دریای پرتلاطم دارند، آیا آشنایی وی با آموزش عالی و بحث اموزش و پژوهش به نحوی است که بتواند از پس این منصب و این جایگاه بر بیایند.
هروی گفت: آیا آقای فرجی دانا از ترکیب هیئت امنای دانشگاه های غیر انتفاعی یا دانشگاه آزاد اسلامی اطلاع دارند.
نماینده مردم قائنات افزود: برخی از مسائل اساسی و کلیدی را باید ایشان کاملا آشنا باشد که من در برنامه وی ابدا چنین چیزی را ندیدم.
هروی ادامه داد: آیا آقای فرجی دانا با چند سال ریاست یک دانشگاه اطلاع دقیقی از دانشگاه های کشور دارند.
وی گفت: 2500 دانشگاه در این کشور وجود دارد و 2500 دانشگاه را هدایت کردن با یک دانشگاه تهران را اداره کردن خیلی تفاوت دارد.
این نماینده مجلس نهم افزود: آیا آقای دکتر توان ایجاد تحول در علوم انسانی و ارتقای علوم انسانی را هم دارند ، با توجه به اینکه اصلا رشته وی غیر از علوم انسانی است.
هروی با بیان اینکه اقای فرجی دانا با چه پیشینه ای می خواهند ارتقای علوم انسانی را درکشور پیاده کنند، گفت: بازنگری در علوم انسانی را کسی می تواند اجرایی کند که بر علوم انسانی اشراف داشته باشد یا حداقل این است که رشته آن باشد.
وی افزود: اموزش عالی ما متاسفانه اموزش محور است و سکان این وزارتخانه را باید کسی به دست بگیرد که با پژوهش یگانه باشد نه بیگانه تا بتواند این نگاه را به پژوهش محوری هدایت کند.
هروی گفت:آقای فرجی دانا حتی یک کتاب هم درکارنامه شان دیده نمی شود و تمام مقالات ایشان کار گروهی یا مقالات دانشجویان است.
نماینده مردم قائنات افزود: نمایندگان دقت کنند ؛ کسی را که می خواهند انتخاب کنند بر مصدر وزارت علوم می خواهد بنشیند.
وی گفت: کسانی که از کارنامه درخشان اقای فرجی دانا دم می زنند،بفرمایند که وی چند کتاب در کارنامه دارند.
هروی افزود: باید از آقای فرجی دانا پرسید که رتبه استاد تمامی را چگونه بدون داشتن این چنین پژوهش هایی به وی دادند.
این نماینده مجلس نهم گفت: اقای دکتر چه اطلاعاتی از طرح آمایش سرزمین در وزارت علوم و اموزش عالی و چه اطلاعاتی از مناطق محروم دارند.
سخنان نماینده تهران، مخالف وزیر پیشنهادی علوم
نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم ، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مخالفت من با فرد نیست و آقای فرجی دانا برای بنده محترم است گفت: بحث ما متوجه برنامه ها و تفکرات سیاسی شخص است.
خانم طبیب زاده گفت: تمایز یک مدیر اجرایی نسبت به دیگری در عرصه مدیریتی و تصمیم گیری، اشراف بر قوانین و مقررات در حوزه مسئولیتی، اطلاع از مشکلات موجود، توانایی ارائه راهکار عملی با در نظر گرفتن اولویتها با توجه به بضاعت نیروی انسانی و منابع مالی در اختیار اوست.
وی خطاب به وزیر پیشنهادی اظهارداشت: در برنامه ای که شما ارائه کرده اید بخش راهکارهای اجرایی و راهبردها ادغام شده و وزن عمده را راهبردها اشغال نموده در حالیکه انتظار نمایندگان از شما بیان راهکارهای عملی در چارچوب مقررات است.
طبیب زاده با بیان اینکه نه امکانات مالی و زمان وزارت چهارساله هیچ وزیری اجازه پرداختن به همه امور ایده آل را نمی دهد افزود: از این رو باید در هر سال مالی، مدیر اجرایی با زمان بندی مشخص درصدی از مقاصد قابل تحقق خود را با اولویت پیشنهاد کند و در نهایت در بازه زمانی 4 ساله انجام آنرا متعهد شود.
وی گفت: متاسفانه پیشنهادهای شما بصورت شعاری یا به عبارتهای کلی بدون درنظر گرفتن منابع مشخص مالی است که در آن تمام موضوعات بی اهمیت درحوزه علم و فناوری نوشته شده است و هیچ مسیر و زمان بندی مشخصی برای دسترسی به اهداف، رفع مشکلات و اجرای راهبردها وجود ندارد.
نماینده تهران گفت : این در حالی است که در شرایط تحریم های ناجوانمردانه غرب علیه کشورمان وزیر علوم به عنوان سکان دار علم و فناوری در کشور باید برنامه خود را برای تقویت ساختار درونی قدرت به تاکید مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری به طور مشخص بیان نماید.
طبیب زاده گفت: می توان ادعا کرد که شما به این نیاز نپرداخته و حتی گاهی به صورت متناقض شعار داده اید مثلاً از طرفی بر لزوم پاسخگو کردن دانشگاه ها و اعضای هیات علمی تاکید می کنید و از طرف دیگر به مسئله افزایش بدون حد و مرز استقلال و اختیارات دانشگاه ها پرداخته اید.
نماینده مردم تهران در ادامه سخنانش در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری خطاب به وی گفت: در بخش راهکارها موارد متعددی را پیشنهاد داده اید که بدون در نظر گرفتن زمان و اولویت بندی قطعا از اجرای آنها بر نخواهید آمد و این موارد در حد ادعا باقی خواهد ماند.
زهره طبیب زاده نوری افزود:بر اساس منابع مالی موجود و عینیات بودجه فعلی کشور ، موارد مطرح شده در 20 سال آینده هم قابل اجرا نیست چه برسد به چهار سال آینده.
وی گفت: همچنین مواردی مطرح شده است که تحقق آنها در حدود اختیارات و مسئولیت های جنابعالی نیست بلکه فرادستگاهی است به عبارت دیگر مواردی را قول داده اید که قانونا قادر به تحقق آنها نیستید و در حوزه مسئولیت دستگاه های اجرایی دیگر قرار دارد.
طبیب زاده افزود: ساماندهی بودجه دستگاه ها و شرکت های دولتی و الزام آنها به تامین منابع مورد نیاز پژوهش ها فرادستگاهی و از عهده شخص جنابعالی خارج است.
وی ادامه داد: با کدام منابع مالی از مؤسسات آموزش عالی غیر دولتی حمایت مادی و تسهیلاتی خواهید کرد؟
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: لطفا بودجه جاری دانشگاه های دولتی را تامین کنید بعد به مراکز خصوصی قول دهید.
وی گفت: بر اساس کدام مجوز قانونی از برنامه پنجم توسعه بخش خصوصی دانشگاهی را مشمول معافیت مالیاتی و معافیت گمرکی می کنید؟
طبیب زاده افزود: با توجه به اینکه با گذشت سه سال از برنامه پنجم توسعه بخش دولتی نتوانسته است اندکی از سهم قانونی خود را از تولید ناخالص داخلی در بخش پژوهش افزایش دهد چگونه به بخش خصوصی افزایش اعتبارات پژوهشی از تولید ناخالص داخلی را نوید می دهید؟
وی گفت: ایجاد وتقویت مراکز علمی و تحقیقاتی و فناوری توانمند در تراز بین المللی و با امکانات خاص در رشته های مختلف علوم و فنون بنیادی را با کدام منابع مالی متعهد می شوید؟
طبیب زاده افزود: وقتی پارسال بودجه مؤسسه رویان- تنها تابلوی با اهمیت نظام، در زمینه تحقیقات بنیادی - به 40 درصد تقلیل یافته است تامین منابع مالی جهت ایجاد مراکز تحقیقاتی در تراز بین المللی چگونه وعده داده می شود؟
وی گفت: ایجاد فرصت های شغلی مناسب برای نخبگان را قوا داده و از حمایت از سرمایه گذاری های خطرپذیر برای تبدیل دانش فنی صحبت کرده اید، با کدام توانایی مالی ایجاد فرصت های شغلی را که در اختیار سایر دستگاه های دولتی است متعهد می شوید؟
این نماینده مجلس ادامه داد: اگر این موارد را به عنوان ایده ال ها مطرح کرده اید، پس تفکیک بفرمایید چه بخش از قول های برنامه شما به عنوان راهکار عملی و اجرایی اساسا قابل تحقق است؟
طبیب زاده افزود: تامین اجتماعی برای نخبگان و خانواده های آنها و حمایت از ایجاد و توسعه بهنگام منابع نهادهای مالی نظام علم و فناوری چگونه عملی خواهد شد ؟
وی خطاب به فرجی دانا گفت: همه موارد ادعایی اشاره شده نشانه اشراف نداشتن جنابعالی به امکانات و منابع موجود کشور است.
طبیب زاده در ادامه گفت: در سال های اخیر مقام معظم رهبری بر دو محور عمده یعنی پیشرفت علمی و اسلامی شدن دانشگاهها و تحول درحوزه علوم انسانی تاکید وافر فرموده اند که در بعد اول ، برنامه شما فاقد اولویت بندی و غیر واقع بینانه است.
وی افزود: اینها نشانه کمبود بضاعت اطلاعاتی شما در بحث با اهمیت تحول در علوم انسانی و اسلامی شدن دانشگاههاست و نشان می دهد شما اساسا مؤلفه های دانشگاه اسلامی و تربیت دینی را نمی شناسید که نتوانسته اید راهکارهای تحقق آن را مشخص کنید.
طبیب زاده در ادامه گفت: خواهشمندم رابطه فکری خود را با مقوله های دانشگاه های تک جنسیتی و تفکیک جنسیتی کلاس ها در حد مقدورات ، اجرای اردوهای مختلط مرسوم در دوران اصلاحات، اجرای ظواهر اسلامی در دانشگاه ها و برخورد با دانشجویان و استادان ستاره دار و کسانی که دانشگاه را به صحنه جنگ خیابانی بدل کرده بودند ، بیان کنید.
وی گفت: در انتخابات اخیر بارها درباره دانشجویان ستاره دار صحبت شد که صرفا کارکرد انتخاباتی داشت.
طبیب زاده افزود: اگر منظور شما از استاد و دانشجوی ستاره دار افرادی هستند که سردمدار برپایی تحصن ها و تظاهرات های دانشجویی امثال واقعه 16 آذر در جریان فتنه 88 در دانشگاه و خیابان هستند که مبادرت به حرمت شکنی عکس امام و رهبری عزیز و شعارهای انقلاب کردند ویا عناصری هستند که فتنه 78 کوی دانشگاه را رقم زدند یا چادر نمایشگاه دانشجویان بسیجی دانشگاه علم و صنعت را به آتش کشیدند یا مسائل اخلاقی داشتند که کمیته انضباطی با آنان برخورد کرده است، بفرمایید تا مجلس شورای اسلامی در این مقوله مواضع صریح شما را به روشنی بدانند.
وی گفت: ولی اگر افرادی به ناحق و غیر از موارد اخلاقی و امنیتی فوق ستاره دار شده اند به نظر من باید مسئولان تضییع کننده حقوق این دانشجویان و استادان محاکمه و مجازات شوند .
طبیب زاده افزود: برای اصلاح حداقلی وضع پوشش و آرایش ظاهری دانشجویان در دانشگاه ها چه طرحی دارید؟
وی گفت: نحوه برخورد شما با استادانی که علنی در کلاس های درس علیه انقلاب و نظام مقدسات مردم صحبت می کنند چیست؟
طبیب زاده افزود: آیا معتقدید باز هم جذب اعضای هیئت علمی باید صرفا به گرو های آموزشی موکول شود که به شکل کاملا سلیقه ای مبادرت به حذف متخصصان متدین در گروه های آموزشی کنند .
وی گفت: نحوه برخورد شما با دانشجویان هنر دانشگاه تهران که تئاترهای اجرا شده در این دانشگاه در سال های گذشته و فضای اخلاقی موجودش کوچکترین شباهتی به فضای دانشگاه در یک کشور دین مدار ندارد چیست؟
طبیب زاده افزود: با توجه به سوابق و گرایش های سیاسی شما چه تضمینی وجود دارد که وقایع سال 78 و 88 بار دیگر دانشگاه های تحت مسئولیت شما تکرار نشود.
وی گفت: مجلس محترم بداند با انتخاب امثال دکتر فرجی دانا به این طیف و تفکر سیاسی و اخلاقی رای می دهند .
طبیب زاده افزود: اگر همکاران، حاکمیت مجدد رفتارهای برشمرده را با آموزش عالی کشور قائلند و در قیامت نمی خواهند پای این رای بایستند و در درگاه الهی جوابگو باشند، به ایشان رای مثبت بدهند.