پخش زنده
امروز: -
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه توجه اصلی به معلمان باید شود، افزود: معلم رکن اصلی آموزش و پرورش است و معلم با دانش و رفتار خود می تواند بیشترین تاثیر را بر شاگردان داشته باشد.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر ، آقای فانی در آغاز سخنان خود با اهدای سلام بر شهیدان انقلاب به ویژه ۴۱ هزار شهید معلم و دانش آموز و بالاخص شهیدان رجایی و باهنر گفت: آنان الگوی مدیریت در آموزش و پرورش هستند.
می به رهنمودهای مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: ما در آموزش و پرورش که متاسفانه ساخته و پرداخته فکر، برنامه و فلسفه ما نیست به تحول احتیاج داریم.
وی گفت: سرمایه هر کشوری برای توسعه همه جانبه و صحیح نیروی انسانی است، آموزش و پرورش بستر ساخت نیروی انسانی را فراهم می کند و در آموزش و پرورش فردای جوامع ساخته می شود.
فانی افزود: بنده 43 سال تجربه مستقیم در آموزش و پرورش و مدارس دارم و همه مراحل را از معلمی گرفته تا مدیریت های خرد و کلان، استانی و ستادی و تحصیلات تخصصی مرتبط را پشت سر گذاشتهام.
وی گفت: معتقدم برای تربیت نیروی کارآمد متعهد و متدین در آموزش و پرورش باید راهبرد اصلی در این وزارتخانه یادگیری خلاق به جای تکیه بر حافظه، تقویت قوه کشف و حل مسائل علمی، ایجاد عادات و رفتار اجتماعی متناسب با شئونات جامعه اسلامی و ایرانی، تقویت باورهای دینی و مذهبی و عمل به آن و آموزش مهارتها و حرفه های موردنیاز جامعه باشد.
فانی با بیان اینکه این موارد میسر نیست مگر اینکه توجه اصلی به معلمان شود افزود: معلم رکن اصلی آموزش و پرورش است و معلم با دانش و رفتار خود می تواند بیشترین تاثیر را بر شاگردان داشته باشد.
وی با اشاره به این بیت شعر که «درس معلم ار بود زمزمه محبتی، جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را» گفت: همت در آموزش و پرورش باید تربیت معلمانی با انگیزه، با عشق، دارای مهارت حرفه ای، آشنا با شیوه های تدریس و آموزش های غیرمستقیم ، دارای دانش ارتباط با مخاطب و رفتار نیکو باشد.
فانی افزود: برای داشتن چنین معلمانی که هم اکنون نیز در آموزش و پرورش تعداد آنها فراوان است مراکزی برای تربیت معلم و دوره های ضمن خدمت اهمیت مضاعف پیدا می کند که با تاسیس دانشگاه فرهنگیان و توسعه و تقویت امید، تحول درآموزش و پرورش فراهم می شود.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: البته چنین معلمانی نباید دغدغه معیشت داشته باشند تا همه وقت خود را وقف دانش آموزان کنند.
وی تاکید کرد: نقش آموزش و پرورش در فرهنگ عمومی کشور که شاید تا به حال کمتر به آن توجه شده بسیار است.
فانی افزود: عده ای نقش آفرینان فرهنگ عمومی را سازمان صدا و سیما، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی و شهرداری ها می دانند در حالیکه دانش آموزان بیشترین ساعاتشان را در آموزش و پرورش می گذرانند.
وی گفت: معتقدم باید با دستگاه های فرهنگی همکاری، ارتباط و هماهنگی مدام داشته باشیم تا موجب هم افزایی شویم.
فانی افزود: نکات مهمی دارم که وقت طرح آن وجود ندارد و باید آنها را در کمیسیون های تخصصی و جداگانه در خدمت نمایندگان باشم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آموزش ها و شیوه اجرای آن، مسائل مدارس تیزهوشان، امور تربیتی و نقش آن در مدارس، ورزش، هنر، کتابهای درسی، دانش آموزان استثنایی و صدها مسئله که باید در آموزش و پرورش مورد توجه باشد؛ برای حل این مسائل در کمیسیون های مختلف به ویژه کمیسیونهای تخصصی آموزش و پرورش برای حل این مشکلات اقدام خواهیم کرد.
فانی افزود: خدمت در آموزش و پرورش در هر سطحی را فرصت و نعمت می دانم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه گفت : وظیفه می دانم در چارچوب سیاست های دولت تدبیر و امید به دور از سیاست بازی ها و گروه بازی ها و با مشی اعتدال از همه ظرفیت ، نیروهای انقلابی و ارزشی استفاده کنم چرا که آموزش و پرورش به همه نیروهای معتقد به نظام و انقلاب نیازمند است .
فانی افزود : مسائل آموزش و پرورش بجز با عزمی ملی و پشتیبانی مجلس ، دولت و مردم حل نمی شود و با حمایت شما بزرگواران آستین همت برای فردای روشن تر فرزندانمان بالا می زنیم .
وی گفت : بنده در فرصت باقیمانده اشاره مختصری به چند نکته می کنم اول اینکه راهبرد اصلی امروز آموزش و پرورش کشور ، ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش است و در این راستا ارتقای کیفیت مدارس دولتی ، چون امروز دانش آموزان ما دو سوم دانش آموزانی است که در اوج دانش اموزی داشته ایم و فضاهای آموزش و تجهیزات خوبی در اختیار داریم و به نظر می رسد راهبرد لازم ، کیفیت بخشی است .
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ساماندهی و بهسازی نیروهای آموزش و پرورش، توسعه مشارکت در آموزش و پرورش ، مدیریت بر منابع آموزش و پرورش و ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی را چهار اولویت کاری خود برشمرد و افزود : همه اینها در برنامه تقدیمی بیان شده است .
فانی افزود : از نمایندگان محترم چه عزیزانی که به عنوان مخالف صحبت کردند و رهنمودهای خوبی داشتند و چه از نمایندگانی که به عنوان موافق صحبت کردند صمیمانه تشکر می کنم ، اگر توفیق خدمت پیدا کردم امیدوارم بتوانم از همکاری های دوستان بهره مند شوم.
وی گفت : این تکلیف من است که به قوانین مکلف مجلس اقدام کنم و یکی ، استخدام مربیان پیش دبستانی و نیروهای آزاد است و امیدوارم قبل از مهلت قانونی مصوب مجلس به این مهم عمل کنم .
در پایان سخنان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ، تذکراتی کتبی به وی داده شد که فانی به آنها پاسخ داد .
وی در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان گفت : تذکری دادند که چرا با کسب مجوز استخدام 60 هزار معلم، تکلیف نیروهای پیش دبستانی و آزاد مشخص نشده است و پاسخ دادم که قانون مصوب مجلس را تا قبل از انقضای مهلت قانونی مجلس اجرا خواهم کرد .
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود : تذکر داده اند که چرا تا امروز حقوق معلمان و کادر اجرایی آموزش و پرورش پرداخت نشده است ، تا جایی که اطلاع دارم پرداخت شده است ولی به محض خروج از مجلس ، این موضوع را دنبال می کنم .
سخنان نمایندگان مخالف وموافق وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش
نماینده مردم مبارکه نماینده مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی به عنوان نخستبن نماینده مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: با توجه به تجارب آقای فانی و انگیزه ایشان انتظار داریم برنامههای خود را مشخص و عملیاتی در چارچوب یک برنامه زمانبندی ارائه کنند.
آقای ایران پورافزود: آموزش و پرورش بخش زیربنایی و تأثیر گذار بر سایر بخش های جامعه است و سکان دار چنین وزارتخانه ای باید از توان مدیریت و اداره چنین ظرفیتی برخوردار باشد.
آقای ایران پور گفت: حساسترین سرمایه کشور سرمایه انسانی و تعلیم و تربیت در مقوله آموزش و پرورش است، کوچکترین تصمیمی که در لایه های مختلف آموزش وپرورش گرفته شود در اعماق جامعه تاثیر گذار خواهد بود.
وی افزود: آقای فانی ، توقع این بود در برنامه های خود از توان عظیم خیل بزرگ و عظیم وزارت آموزش و پرورش در تمام بخش های کشور استفاده می کردید، ولی آنچه در برنامه شما مشاهده می شود جزئی نگری و تنها نگاهی به بخشی از جامعه بزرگ آموزش و پرورش کشور است.
ایران پور ادامه داد: از بایدها و نبایدها گفته اید ولی کمتر از نقاط ضعف و قدرت و فضاهای درونی و برونی که شما در آن تأثیر خواهید گذاشت گفته اید.
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: بخشی از برنامه ها نیاز به توضیح و تبیین بیشتر دارد و باید راه کارهای مدنظر خود را به استحضار نمایندگان برسانید.
ایران پور افزود: شما سه ماه مسئولیت این وزارتخانه را به عنوان سرپرست بر عهده داشته اید و میتواند در این مدت برنامه ریزی های خود را در نظر داشته و مشخص کنید توان اداره چنین وزارتخانه ای را در چهار سال خواهید داشت؟
وی گفت: در برنامه خود به ارتقای مدیریت در آموزش و پرورش اشاره کرده و سخن از چابک سازی در آموزش وپرورش آورده اید، انتظار این است روش های خود را در چابک سازی وزارت آموزش و پرورش به اطلاع نمایندگان برسانید و نظر صریح خود را درباره اخراج مربیان پیش دبستانی و معلمان دبستانی که سالهای گذشته به دلیل سیاستهای وزارتخانه در حق این جوانان تحصیل کرده کشور اعمال شده است بیان کنید.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: توقعی که داریم این است که در کنار بکار بردن الفاظ به صورت عملیاتی، برنامه های خود را شفاف بیان کنید.
ایران پور گفت: نهادینه کردن برنامه محوری در مدیریت آموزش و پرورش را بیان کردید، اما شیوه و روش این نهادینه کردن را که بسیار مهم است اشاره نکرده اید و باید مشخص کنید چه برنامه مشخص و زمانبندی شدهای خواهید داشت؟
وی افزود: بخش عمده ای از مدارس فعلی کشور مدارس فرسوده است و این مدارس روزانه پذیرای میلیون ها دانش آموزان کشور است که در بدترین شرایط استاندارد به تربیت و تحصیل مشغول هستند، برنامه زمانبندی شما برای رسیدن به حداقل های استاندارد در این باره چیست؟
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی همچنین خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: برنامه شما درباره مدارس نیمه تمام کشور چیست و مشخص کنید سلامتی جان و سلامتی روح دانش آموزان از منظر شما چیست؟
سخنان نماینده شیروان مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
نماینده مردم شیروان در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خطاب به آقای فانی گفت: معلمان حق التدریسی با حداقل حقوق و بدون بیمه تدریس می کنند، آیا شما برنامه ای برای انان دارید؟.
عزیزی در مراسم بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آقای فانی 43 سال سابقه در آموزش و پرورش دارد، خطاب به وی افزود: در زمان شما که سرپرست وزارت بودید، یک طرح بسیار خوبی در کشور برای اجرا ناقص ماند و قرار بود رئیس مدارس را معلمان و انجمن اولیا تعیین کنند و به دنبال ان رئیس اموزش و پرورش را نیز معلمان و روسای دبیرستان ها و مدارس و دبستان ها انتخاب کنند، متاسفانه این طرح کامل اجرا نشد.
وی این طرح را خوب دانست و خطاب به آقای فانی گفت: اگر شما به عنوان وزیر انتخاب شدید، ایا این طرح را ادامه می دهید؟
عزیزی همچنین خطاب به وزیر پیشنهادی اموزش و پرورش افزود: نحوه انتخاب شما برای مدیران کل چگونه است و ایا از نمایندگان مشورت خواهید گرفت؟.
سخنان نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: مطالبی که خدمت نمایندگان می گویم مخالفت با شخص آقای فانی نیست بلکه ابهاماتی است که در برنامه وی وجود دارد و با توجه به واقعیت آموزش و پرورش باید به آن پرداخته شود.
حسین طلا افزود: آموزش و پرورش را وزارتخانه ای زیرساختی با هدف توسعه پایدار می دانیم از این رو با توجه به اینکه 12 سال از افق 20 ساله تا 1404 باقی مانده است سؤال من از آقای فانی این است که نوع عمل شما در خصوص تحقق افق 1404 چگونه خواهد بود؟
وی با اشاره به اینکه تحول نظام آموزشی موضوعی دیگر در آموزش و پرورش است خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: شما باید در حوزه تحول در نظام آموزشی عمل کنید اما آنچه ما در برنامه شما مشاهده کردیم، نظام 6.3.3 و سؤال بنده این است آیا ارزیابی از یک سال بررسی روی این نظام دارید و آیا تغییری در این شیوه انجام می دهید و یا قرار است آن را ادامه دهید.
طلا آموزش های فنی و حرفه ای را موضوع دیگر در امر آموزش و پرورش دانست و گفت: هم اکنون حدود 20 درصد از دانش آموزان ما در رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش تحصیل می کنند و در حالی که سه هزار رشته را در مجموعه سازمان فنی و حرفه ای تبیین کرده ایم و آماده آموزش هستیم، حدود 800 رشته در مجموعه این سازمان تعلیم و فقط به 41 رشته در مجموعه آموزش و پرورش عمل می شود.
وی افزود: به روز نبودن تجهیزات مجموعه های فنی و حرفه ای آفتی برای تکنسین های خلاق برای آینده جامعه است و شما جناب آقای فانی برای برون رفت از مشکلات اقتصادی حوزه آموزش و پرورش، برنامه مدارس غیردولتی را پیشنهاد کردید که هم اکنون حدود یک میلیون و بیست و پنج هزار دانش آموز در آن تحصیل می کنند.
این نماینده مجلس گفت: البته فکر می کنم یکی از مهمترین راه های برون رفت همین امر است اما کسی که در این حوزه سرمایه گذاری می کند به استناد قانون باید خدماتی برای آن قائل شد که مهمترین موضوع آن ایجاد صندوق حمایت و توسعه مدارس غیردولتی است که تا کنون محقق نشده است.
طلا با اشاره به اینکه در قانون نظارت بر عملکرد مدارس غیردولتی بر عهده آموزش و پرورش قرار داده شده است اضافه کرد: اختلاف فاحش در نرخ مصوب و نرخ اخذ شده در هنگام ثبت نام در این مدارس و همچنین استفاده از مشاوران مرد در مدارس دخترانه از موضوعات مورد بحث در آموزش و پرورش است.
وی گفت: آنچه می بینیم این است که مشکلات مالی، امر تعلیم و تربیت را به حاشیه و موضوعات حاشیه ای و پوشالی را به متن کشانده است که از جمله آن می توان به ابلاغ نشدن حکم مربیان آزمایشگاه های فیزیک، شیمی و زیست، ابلاغ نشدن برای معاونت های فناوری در مدارس پسرانه، تغییر سرانه معاونت آموزشی از 250 به 350 نفر، محدود کردن مشاوره در مدارس متوسطه، درگیر کردن مدیران برای پرداخت موضوعاتی مانند بهای آب، برق، گاز و فاضلاب و خارج شدن مدیران از وظیفه اصلی خود و همچنین پرداخت نشدن اضافه کار و حق الزحمه مربیان حق التدریسی در ماه های اردیبهشت و خرداد امسال اشاره کرد.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: به نظر می رسد اگر فضاهای آموزشی در راستای اوقات فراغت به صورت خودگردان و انجام قرارداد با آموزشگاه های علمی، هنری و مسابقات در فضاهای ورزشی خارج از مدرسه باشد می تواند مقداری از مشکلات را حل و فصل کند.
طلا با بیان اینکه بیت المال فقط ساختمان، خودرو و بودجه نیست افزود: بیت المال سرمایه هایی است که به پای معلمان ریخته شده و تجربه اندوخته اند و دانش آموزانی که آینده این نظام هستند.
وی با اشاره به اینکه نظام حرفه ای آموزش و پرورش ما در آرزوی نظام طبقه بندی است گفت: در مجموعه وزارت علوم، رده های مربی، استادیار، دانشیار و استاد تمام داریم اما در نظام آموزش و پرورش چنین موضوعی را نمی بینیم.
طلا افزود: حدود 60 درصد کارکنان آموزش و پرورش در کل کشور و 73 درصد در مجموعه تهران را خانم ها تشکیل می دهند که هم نقش معلم دارند و هم نقش مادرانه خود را ادا می کنند.
وی گفت: تسری ندادن تسهیلات برای این گونه مادران و همچنین ابلاغ نشدن 9 ماه مرخصی بارداری خانم ها در وزارت آموزش و پرورش موجب شده یا از مجموعه مادران دلسوز در بدنه آموزش و پرورش محروم شویم یا فرزندان این قشر فرهیخته در اجتماع کاهش یابد که رفع این مشکلات باید در برنامه آقای فانی باشد.
طلا افزود: برخی از معاونان در مجموعه آموزش و پرورش در دو یا چهار هیئت مدیره حضور دارند که برای رعایت قانون بد نیست به این نکته توجه شود.
وی گفت: صندوق ذخیره ارزی متعلق به فرهنگیان است اما فرهنگیان آن را در زندگی خود حس نمی کنند، جناب آقای فانی برنامه شما برای اینکه رفاه را در این قشر تسری دهید چیست؟
طلا با اشاره به جلسه نمایندگان مجلس در حضور رئیس جمهور و نیز مطرح شدن بحث سفر و تبریکات مقامات بلندپایه کشورها برای حضور 36 میلیونی مردم در انتخابات از سوی رئیس جمهور، افزود: خداوند و ملت ایران از کسانی که فتنه 88 را ایجاد و این پیروزی را به کام مردم تلخ کردند نگذرد و انتظار این است که چنین افراد تندرو در وزارتخانه حساس آموزش و پرورش که آینده نظام است حضور پیدا نکنند و آن را دستمایه موضوعات و نگاه های سیاسی خود قرار ندهند.
سخنان نمایندگان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
نماینده بناب در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آقای فانی ، فردی با تجربه است و به کار کارشناسی اعتقاد دارد.
آقای باقری بنابی افزود: آقای فانی ، مراحل مختلف تلاش در آموزش و پرورش از مدرسه تا منطقه و استان را تجربه کرده است و اندیشه کار گروهی و جمعی دارد.
وی گفت: آقای فانی از بدنه آموزش و پرورش است و اعتدال را به خوبی می شناسد.
باقری بنابی افزود: در حالی از ایشان دفاع می کنم که انتقادهای خوبی هم به دولت به ویژه در انتخاب استانداران دارم و در این زمینه گلایه های شدیدی مطرح کرده ایم که عمل نشده است.
وی گفت: آقای فانی در بحث هایی مثل امتحانات هماهنگ، پژوهش های آموزشی، مدارس نمونه ، روش سالی- واحدی و گروه های درسی ؛ نقش اساسی داشته است.
نماینده بناب با بیان اینکه هم اکنون فضای سیاسی کشورخوب نیست گفت: از نظر تقوای سیاسی کارها خوب پیش نمی رود.
باقری بنابی افزود: باید برای تهمت ها، دروغ ها و افتراها در رسانه های کشور چاره اندیشی شود.
وی گفت: نهادهای امنیتی و قوه قضائیه باید در این خصوص اقدام کنند.
باقری بنابی تأکید کرد: تقاضا دارم در این زمینه همه رعایت کنند در غیر این صورت ؛ آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی نیز رعایت ما را نخواهند کرد.
سخنان نماینده فارسان به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
نماینده مردم اردل و فارسان در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: دوستانی که در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش صحبت کردند هیچگونه مخالفتی با برنامه های وی نداشتند و همه صحبتها در قالب سوال بود.
عزیزی افزود: نگاه دکتر فانی به بخش آموزش و پرورش نگاه کلی است و ما نمایندگان اگر منشور و رسالت آموزش و پرورش را مطالعه کنیم تمام نقاط ضعف و قوت تشریح شده است.
عزیزی با بیان اینکه یکی از بحث هایی که مخالفان در قالب سوال از دکتر فانی داشتند این بود که راهکار و برنامه وی چیست ؟ گفت: ما راهکار و برنامه ها را در آموزش و پرورش بر اساس اسناد بالا دستی ، اصل سوم ، پانزدهم و سی ام قانون اساسی ،قانون برنامه پنجم توسعه ، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ، شورای عالی آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین داریم و تمام برنامه های ما تعالی آموزش و پرورش و رسیدن به آن تعالی الهی است که در سند تحول به طور دقیق به آن اشاره شده است .
وی افزود: دلیل اینکه این برنامه ها اجرایی نشده این است که ما نقشه راه نداریم که در برنامه دکتر فانی دقیقا به نقشه راه به عنون یک قطب نما برای رسیدن به هدف اشاره شده است.
نماینده مردم اردل و فارسان در ادامه با بیان اینکه تحقق ارزش ها و آرمانهای انقلاب اسلامی مستلزم تلاش همه جانبه در ابعاد علمی ، اجتماعی ،سیاسی است گفت: عرصه تعلیم و تربیت از مهمترین زیر ساخت های همه جانبه کشور و ابزار جدی برای ارتقای سرمایه انسانی و شایسته کشور در عرصه های مختلف است.
وی افزود: تحقق این آرمانها در گرو تربیت انسانها عالم ، توانمند ، متقی ، آزاد و اخلاقی است.
عزیزی گفت: تعلیم و تربیت که تحقق حیات طیبه است در گرو تمدن ایرانی اسلامی می باشد و بی شک نقش آموزش و پرورش به عنوان نهاد مولد سرمایه انسانی و اجتماعی در این میان بسیار مهم است.
نماینده اردل و فارسان در ادامه افزود: در دنیای امروز که دشمنان ، دین مداری ، آزادگی ، دانایی و دستاوردهای علمی و فرهنگی را با استفاده از جنگ نرم هدف قرار داده اند ، اهمیت و نقش نظام آموزش و پرورش صد چندان است.
وی افزود: در واقع مراجع و نهادهای سیاستگذار نیز همواره دغدغه خود را به ضرورت تحول و اصلاح نظام آموزشی متناسب با تغییرات روز افزون در علوم و پیشرفت تکنولوژی ابزار داشته اند.
عزیزی گفت: در این میان رهنمودهای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری که مسئله آموزش و پرورش را در راس امور کشور دانسته اند از جمله دلایل ضرورت تحول بنیادین در این نهاد است.
وی در ادامه به وضع موجود کشور در بحث آموزش و پرورش بر اساس گزارش های یونسکو در سال های 2011 و 2012 اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه ما جمعیت دانش آموزی حدود 15 میلیون نفری را در کشور داریم ، در بدنه آموزش و پرورش رتبه 7 شاخص توسعه انسانی و رتبه 88 جهانی را داریم و از نظر شاخص نیز رتبه 15 منطقه را داریم.
وی افزود: این رتبه بندی برای کشورهایی است که عضو یونسکو هستند.
عزیزی گفت: یونسکو 782 شاخص برای ارزیابی های خود دارد ، که نسبت شاگرد به معلم ، نرخ بیکاری و درصد معلمان زن از جمله ملاک های ارزیابی است.
وی در ادامه دفاعیات خود به ویژگی های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود : در بعد شخصیتی وی انسانی با اخلاق ، ولایت مدار ،توانمند و شجاع و در بعد علمی نیز متخصص ،کاردان ،محقق و پژوهشگر ،استاد دانشگاه و مولد چندین کتاب است.
این نماینده موافق وزیر پیشنهادی اموزش و پرورش گفت: وی در کالبد آموزش و پرورش رشد کرده و تجربه کسب کرده است و با چالش های موجود کاملا آشناست و به راحتی مورد قبول افراد ستادی و معلمان قرار گرفته اند و وابسته به هیچ جناح سیاسی و گروه خاصی نیست.
نماینده اردل و فارسان در ادامه اظهار داشت: همچنین مطابقت برنامه های وی با اسناد بالادستی ، داشتن نظام ارزشیابی آموزشی ، داشتن نقشه راه در برنامه ها برای طی مسیر به منظور رسیدن به اهداف ، نهادینه کردن برنامه محوری در سطوح مختلف آموزشی و پرورشی ، طراحی و تدوین استقرار هوشمند از فناوری اطلاعات و ارتباطات ، ارتقای جایگاه زنان در ارتقای مدیریت عالی ، توجه به اقتصاد آموزش و پرورش ، کاهش تمرکز و تفویض اختیار به استانها با تاکید بر اقدامات اجرایی ، اجرای تدریجی هوشمندانه و به دور از شتابزدگی برنامه ها ، توجه به طرح جامعه تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز ،استاندارد سازی هنرستانهای فنی و حرفه ای و تدوین اجرای برنامه ها ، طراحی و اجرای نظام خاص بازنشستگی فرهنگیان ، توجه به توسعه همکاری های بین المللی و اعتلای برنامه های آموزشی و پرورشی از جمله برنامه های وزیر پیشنهادی است.
وی افزود: یکی از نگاهها و برنامههای مهم آقای فانی تدوین و اجرای برنامه به منظور ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش است و ما امیدواریم وی در سال آینده از عملیاتی شدن برنامههایش به مجلس گزارش دهد.
پیشنهاد می کنم برای تحقق برنامه های بنیادین آموزش و پرورش نمایندگان به وی رای اعتماد بدهند.
سخنان نماینده مردم بروجن موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
نماینده مردم بروجن موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه رسالت خطیر آموزش و پرورش و رشد استعدادهای فکری فرآهم آوردن زمینه تربیت پذیری دانش آموزان برای دستیابی به مراتب حیات طیبه است گفت: در این فرایند تقویت دینی و اخلاق گرایی ، عقلانیت ، تدبر و اعتدال ، تقویت هویت ایران اسلامی در مطلع اصلی برنامه ها و فعالیت ها قرار دارد.
وی آموزش و پرورش را به منزله مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی و امری حاکمیتی دانست که باید مبتنی بر مشارکت پذیری و توسعه همکاریهای بین دستگاهی و کاهش تصدی گری های غیرضروری در بعد اجرا باشد تا زمینه تربیت پذیری نسل جوان را مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی فراهم آورد .
امیر عباس سلطانی اضافه کرد: بانک جهانی در تعریفی که برای توسعه کشورها ارائه داده سه عنصر سرمایه انسانی، و طبیعی را برشمرده که بر اساس آن ، کشوری توسعه یافته است که سهم سرمایه آن بیشتر باشد.
وی اضافه کرد: با این بیان آموزش و پرورش تامین کننده زیرساخت سرمایه انسانی درهر جامعه است .
سلطانی افزود : خاطرنشان می شود که خروجی آموزش و پرورش ، ورودی های جامعه به دانشگاه هستند لذا با توجه به این مطالب در سکان هدایت آموزش و پرورش مردی وجود دارد که از جنس آموزش و پرورش است و کوله باری از دانش و تجربه 43 ساله دارد و درد آشنا به مسائل آموزشی و تربیتی و دانش آموخته دوره دکترای رشته مدیریت دانشگاه تربیت مدرس و مدیریت مناطق است تا بدین ترتیب شاهد آموزش و پرورشی پویا و زنده باشیم.
وی در ادامه درباره علت دادن رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش موارد زیر را برشمرد.
1- برنامه جامع و مدرن برای بهسازی و بازسازی در نیروی انسانی و توسعه مسیر شغلی که مهمترین آنها برگزاری دوره های آموزش مختلف در فواصل مشخص برای کارکنان و معلمان و مسئولان آموزش و پرورش است که منطبق بر نیازسنجی آموزش و پرورش و ارزیابی دقیق می تواند در بهسازی منابع انسانی موثر باشد.
2- با توجه به اینکه سال هاست در کشور کمیت گرایی اصل و اساس برنامه های آموزش و پرورش قرار گرفته ، توجه به بالا بردن کیفیت مطابق با استانداردهای جهانی و ایجاد زمینه تحصیلات تکمیلی با حفظ کیفیت در دوره های مختلف اداری ، ستادی و آموزش و پرورش است.
3- اعتقاد به عنصر معلمان به عنوان آخرین امید برای تحول آموزش و پرورش و تامین کننده امکانات در تعیین مدرسین با اخلاق و با سواد و به کارگیری بازوان قوی در پردیس ها برای ارائه برنامه های مناسب با رسالت دانشگاه فرهنگیان بسیار اثرگذار است که در آن صورت شاهد تحولات مبنایی و محتوایی نظام آموزش و پرورش خواهیم بود.
4- اعتقاد به منزلت اجتماعی و بهبود وضعیت معلمان و افزایش انگیزه آنان برای خدمت ، ارتقای کیفیت نظام تربیت معلم و توسعه مستمر شایستگی ها و توانمندی های فنی و حرفه ای و تربیتی فرهنگیان که در اولویت برنامه ایشان قرار دارد.
5- افزایش کارایی و اثربخشی سازمان بزرگ ویژه آموزش و پرورش با بکارگیری مدیران مجرب و توانمند و دارای مقبولیت و محبوبیت با رعایت اصل شایسته سالاری و پرهیز از ملاحظات جناحی و ایجاد زمینه مشارکت حداکثری در فرایندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری.
6- با ورود به اینکه آموزش و پرورش نهاد فرهنگی،علمی است نه یک پایگاه سیاسی خاص و به امید اینکه شاهد روزی باشیم که آموزش و پرورش به عنوان اصلی ترین نهاد کشور بتواند تحول بنیادین و اساسی در زمینه های آموزشی و پرورشی و تربیتی و تحول جوانان را ایجاد کند با رای قاطع به آقای فانی بتوانیم این رسالت بزرگ را همراه باشیم.
سخنان نماینده تربت جام، موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
نماینده تربت جام و تایباد که به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مجلس سخنرانی می کرد گفت: بسیاری از صاحبنظران آموزش و پرورش را فصل مشترک دولت و مردم می دانند از این رو دولت تدبیر و امید باید وجه تربیتی آموزش و پرورش را تقویت کند.
اسداللهی افزود: مهمترین ویژگی دکتر فانی این است که از سال 1349 که وارد این وزارتخانه شده به شکل مستمر در این مجموعه حضور داشته است.
وی گفت: در دوره های گذشته هر جناح و دولتی که سر کار بوده به شکل فله ای افرادی همچون آقای فانی را کنار گذاشته اند و این مجموعه از وجود چنین عنصر ارزشمندی محروم مانده است که باید در این زمینه چاره اندیشی شود.
وی افزود: ایراداتی به ایشان از جانب برخی نمایندگان وارد شده که بیشتر به دوره های قبل بر می گردد.
نماینده تربت جام گفت: معاونت نظارت مجلس بیشتر برنامه های فانی را منطبق با اسناد بالادستی و برنامه چشم انداز 1404 دانسته است.
اسداللهی افزود: آقای فانی همواره با برنامه های آموزش و پرورش از نزدیک آشنا بوده است و پس از دوره 72 روزه سرپرستی وی هیچگاه از این وزارتخانه فاصله نگرفت بلکه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئول کمیته تعلیم و تربیت بود.
وی گفت: در دوره اخیر نیز که سرپرست وزارت آموزش و پرورش بود از برنامه های این وزارتخانه ارزیابی صحیحی داشت.
اسداللهی افزود: در برنامه های وزیر پیشنهادی به موضوع مهارت آموزی تأکید فراوانی شده است.
وی گفت: فانی بر یادگیری مهارت های فنی و حرفه ای در آموزش های عمومی متناسب به نیاز دانش آموزان نیز توجه کافی داشته است.
نماینده تربت جام افزود: آقای فانی در زمینه تأمین منابع برای وزارت آموزش و پرورش، به یافتن منابع جدید، افزایش سهم بخش دولتی، استفاده از معافیت های مالیاتی تأکید دارد که در این زمینه حمایت مجلس و دولت می تواند مشکل آموزش و پرورش را برطرف سازد.
اسداللهی گفت: وزیر پیشنهادی همواره اذعان داشته است که آموزش و پرورش باید معلمانی با مهارت و انگیزه داشته باشد و اگر با همین رویکرد در آموزش و پرورش برنامه ریزی شود، این وزارتخانه متحول خواهد شد زیرا بسیاری از معلمان در شرایط بسیار سختی به سر می برند و انگیزه لازم را از دست داده اند.
وی تصریح کرد: به همین جهت است که در تأمین نیرو برای مناطق محروم با مشکل مواجهیم.
بررسی صلاحیت ۳ وزیر پیشنهادی
بررسی برنامهها و صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و ورزش و جوانان صبح امروز در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.
در ادامه این جلسه ، به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد لایحه اصلاح قانون بودجه سال 1392 کل کشور رسیدگی می شود.