کمیسیونر امور بازارهای داخلی اتحادیه اروپا اعلام کرد شرکتهای بزرگ فناوری آمریکایی موافقت خود را با پیروی از قانون فناوری جدید منطقه که آنها را واجد شرایط دروازه بانی اینترنت میکند، موافقت کردند.
سامسونگ و بایت دنس مالک متا هم اعلام کردند که این معیارها را برآورده خواهند کرد، اگرچه تیک تاک در مورد اینکه آیا باید در لیست گنجانده شود یا خیر، اختلاف نظر داشت.
براساس قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA) که در نوامبر اجرایی شد، شرکتهایی با بیش از ۴۵ میلیون کاربر فعال ماهانه و سرمایه بازار ۷۵ میلیارد یورو (۸۲ میلیارد دلار) به عنوان دروازهبان اینترنت معرفی میشوند که سرویسهای اصلی سکو را ارائه میکنند.
شرکتهایی که به این عنوان برچسبگذاری شدهاند، ملزم خواهند بود تا قابلیت اتصال متقابل بین برنامههای پیامرسان خود و رقبایشان را فراهم کنند و به کاربران اجازه دهند خودشان درباره نصب برنامههای پیش فرض روی دستگاه هایشان تصمیم بگیرند.
آنها اجازه نخواهند داشت خدمات خود را بر رقبا ترجیح دهند یا از حذف نرم افزارها یا برنامههای از پیش نصب شده توسط کاربران جلوگیری کنند، دو قانونی که به شدت به گوگل و اپل ضربه میزند.
برتون در بیانیهای گفت: اروپا فضای دیجیتال خود را به طور کامل سازماندهی میکند تا هم از شهروندان اتحادیه اروپا بهتر محافظت کند و هم نوآوری را برای استارتاپها و شرکتهای اروپایی افزایش دهد.
شرکتها در صورت نقض قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا میتوانند تا ۱۰ درصد از گردش مالی سالانه جهانی جریمه شوند. کمیسیون اروپا جزئیاتی از خدمات برخط اصلی شرکتها را که مشمول قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا هستند، ارائه نکرد.
کمیسیون اروپا پس از بررسی اطلاعاتی که شرکتها در اختیارش میگذارند، تا ۶ سپتامبر شرکتهای دروازه بان اینترنت را تعیین میکند. پس از آن شرکتها ۶ ماه فرصت دارند تا از قانون بازارهای دیجیتال پیروی کنند.