کتاب «طراحی زنجیره تأمین نظام اداره خدمت فرهنگی تبلیغ دین» نوشته کریم ابراهیمی، میثم شهبازی، جعفر رحمانی و مرتضی سلطانی در ۴۷۹ صفحه روانه بازار نشر شد.
امروزه یکی از اساسیترین و ضروریترین مباحثی که در مدیریت فرهنگی کشور نیاز به ترمیم و بهینهسازی دارد، ایجاد هماهنگی و همافزایی و پیشگیری از موازیکاری کنشگران کلان و ساختارهای رسمی فعال در عرصه فرهنگ است. این امر متوقف بر شناسایی کنشگران کلان، نهادها و ساختارهای رسمی حوزه فرهنگ بهویژه فرهنگ دینی است.
در پژوهش پیش رو که پژوهشی انضمامی و کاربردی و در عین حال راهبردی است، پژوهشگران تلاش کردند ضمن شناسایی کنشگران کلان حوزه فرهنگ دینی به ویژه امر تبلیغ دین، به توصیف وضع موجود به نقش یا نقشهای هر کدام از این کنشگران، فرایند و ساختار ارتباطی آنها و طراحی و تجویز وضعیت مطلوب نقش، فرآیند و ساختار ارتباطی کنشگران کلان عرصه فرهنگ با استفاده از چارچوب علمی مدیریت زنجیره تامین خدمات بپردازند.
امید است با مدل مطرح در این پژوهش، ارتباطات و هماهنگی دستگاههای فرهنگی کشور کارآمدتر شود و نظام مدیریت فرهنگی کشور در راستای عرضه خدمات فرهنگی به ویژه خدمت تبلیغ دین به نکات آرمانی بیش از پیش نزدیک گردد.
این تحقیق بر آن است به منظور رفع کژکاردکردهای نهادهای رسمی متولی تبلیغ دینی و اصلاح تشکیلات دخیل در این امر، به ارزیابی وضع ساختار موجود مدیریت تبلیغ و طراحی زنجیره تامین آن بپردازد و از این طریق بازدهی تبلیغ دینی را افزایش دهد.
زنجیره طراحی شده در این پژوهش بر آن است که در تعیین و ایضاح نقش کنشگران کلان حوزه تبلیغ دین تعریف نقشههای هفتگانه به منظور طراحی نظام مسئول حکمرانی و تعیین فرایند و نظام تعاملاتی کنشگران کلان نقش آفرینی کند، در صورتی که این زنجیر در لایه سیاستی، تقنینی، راهبردی و مدیریتی اشراب و اجرایی شود، میتوان متوقع ارتقای بهرهوری و اثرگذاری در نظام اداره تبلیغ دینی بود.
ساختار اثر
این اثر در چهار فصل تألیف شده است؛ در فصل اول که به کلیات طرح تحقیق پرداخته شده و ضمن اشاره به مدیریت زنجیره تأمین خدمات مدیریت فرهنگ، به تبلیغ دینی و روشهای سیستمهای نرم اشاره شده است.
در فصل دوم در ابتدا «خدمات فرهنگی و تبلیغی؛ چیستی، شرایط و انواع آن» تبیین و ضمن اشاره به نظام اداره خدمات فرهنگی و واکاوی معنایی تبلیغ، اهداف اصلی مؤثر در برنامه ریزی تبلیغ دین تشریح شده و ضمن اشاره به سازماندهی تبلیغ و ارکان و الزامات تبلیغ، به ابزار و قالبهای آن اشاره شده و چالشها و آسیبهای مدیریتی و ساختاری و نیز نظام اداره تبلیغ و مسابقه زنجیره تأمین مورد تأکید قرار گرفته است.
در ادامه این فصل، ضمن اشاره به مدیریت زنجیره تامین خدمات، انواع رویکردها به مدل سازی زنجیره تأمین خدمات تشریح و ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین خدمات نیز اشاره شده و در پایان مبحثی تحت عنوان مدیریت و راهبری فرهنگ و تبلیغ تبیین شده است.
در فصل بعدی روش جمع آوری دادهها و اطلاعات و همچنین ابزارهای این امر بررسی شده است.
در چهارمین و آخرین فصل از کتاب حاضر که با عنوان «تجزیه و تحلیل دادهها و اطلاعات» به رشته نگارش درآمده، اطلاعات جمع آوری شده از طریق مطالعات کتابخانهای، حضور میدانی و مصاحبههای انجام شده با خبرگان دانشگاهی و سیاست گذاران و مدیران عرصه خدمات فرهنگی تجزیه و تحلیل خواهد شد. به منظور احصای عارضهها، نقشهای بهبوددهنده عارضهها از روش تحلیل مضمون و به منظور شناسایی موجودیتهای مرتبط با نقش ها، از مدل مرجع اسکور و برای شناسایی و ساختاردهی مسئله و طراحی مدل مفهومی بر اساس آن نظر روش شناسی سیستمهای نرم استفاده شده است.
علاقهمندان برای خرید اینترنتی این کتاب میتوانند به نشانی اینترنتی http://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.