نتایج یک مطالعه جدید نشان میدهد: مادرانی که نوزادانشان را با شیر خود تغذیه میکنند ممکن است به عملکرد بهتر فرزندانشان در امتحانات مدرسه در سنین نوجوانی کمک کنند.
به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما ، تیمی از پژوهشگران بریتانیایی در مطالعات جدید خود دریافتند: کودکانی که مدت طولانیتری از شیر مادر تغذیه میکردند، در مقایسه با همسالان خود که از شیر مادر تغذیه نمیکردند، در سن ۱۶ سالگی بیشتر به نتایج بالاتری در نمرات درسی دست یافتند.
این همبستگی حتی پس از تعدیل متغیرهایی مانند وضعیت اجتماعی – اقتصادی و توانایی فکری والدین ادامه داشت. در این راستا تیمی از دانشگاه آکسفورد دادههای گروه بزرگی از کودکان بریتانیایی شامل ۱۹ هزار کودک متولد شده در بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ را ارزیابی کردند.
در ادامه این کودکان در سنین ۳، ۵، ۷، ۱۱، ۱۴، ۱۷ و ۲۲ سالگی مجددا بررسی و این دادهها به مجموعه دادههای ملی دانش آموزان متصل شد، که اطلاعات تحصیلی دانش آموزان ثبت نام شده در مدارس دولتی انگلیسی را جمع آوری میکند. محققان سپس یک گروه نماینده متشکل از نزدیک به ۵ هزار شرکت کننده تا سن ۱۶ سالگی را با تمرکز بر نتایج امتحانات دبیرستان، به ویژه نمرات آنها در دروس زبان انگلیسی و ریاضی، مورد بررسی قرار دادند.
پژوهشگران طی بررسیهای بعدی خود دریافتند: حدود یک سوم از این نوجوانان، کمی بیش از ۳۲ درصد، هرگز با شیر مادر تغذیه نشدند، در حالی که بقیه برای مدت زمانهای مختلف با شیر مادر تغذیه شده بودند.
نتایج این مطالعه نشان داد: طول مدت شیردهی مستقیماً با عملکرد امتحانات کودکان ارتباط دارد. تقریباً ۱۹ درصد از کودکانی که بیش از ۱۲ ماه با شیر مادر تغذیه شدهاند، نمرات بهتری داشته و ۲۸.۵ درصد از کسانی که حداقل ۱۲ ماه از شیر مادر تغذیه میکردند، در مقایسه با ۹.۶ درصد در میان کودکانی که با شیر مادر تغذیه نمیشدند، نمره قبولی A یا A+ به دست آوردند.
مطالعات پیشین نشان داده بود که مدت زمان طولانیتر شیردهی ممکن است منجر به افزایش نتایج بهتر آموزشی در آینده شود. با این حال، چنین نتایجی نسبتاً نادر هستند و اکثر این مطالعات عوامل بالقوه تأثیرگذار را در نظر نگرفته اند. این عوامل ممکن است شامل مادران با وضعیت اجتماعی – اقتصادی بالاتر یا مادرانی با ضریب هوشی بالاتر باشد. یکی از یافتههای بسیار جالب محققان این است که هر چقدر ضریب هوشی یک مادر بالاتر باشد، احتمال بیشتری دارد که به فرزندان خود برای مدت طولانی تری شیر بدهند و فرزندانی داشته باشند که نتایج تحصیلی بالاتری کسب کنند.
دکتر رنه پریرا الیاس، از واحد اپیدمیولوژی ملی پری ناتال در بخش بهداشت جمعیت نافیلد، دانشگاه آکسفورد و سرپرست این تیم مطالعاتی در رابطه با یافتههای این مطالعه میگوید: مدت زمان شیردهی با بهبود نتایج آموزشی در سن ۱۶ سالگی در میان کودکان ساکن انگلستان، پس از کنترل عوامل مخدوش کننده مهم همراه بود. با این حال، اندازه اثر متوسط بود و ممکن است مستعد ابتلا به سردرگمی باشد. ما توصیه میکنیم در صورت امکان، تغذیه با شیر مادر باید تشویق شود، زیرا پیشرفتهای بالقوه در تحصیلات تنها یکی از مزایای بالقوه تغذیه با شیر مادر است.
شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Archives of Disease in Childhood منتشر شده است.
مترجم: فاطمه کردی