تمام فضائل قرآن در وجود ائمه اطهار جمع شده و یا حتی باید گفت اهل بیت وحی صاحبان اصلی این فضائلند و قرآن نیز دعوت به فضائل عترت میکند.
به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا وسیما قرآن که به عنوان برترین معجزۀ خاتمالأنبیاء شناخته میشود، زبان گویای حقایق عالم است؛ یعنی این کتاب آسمانی به مثابۀ منشوری به وسعت عالم است که تمام مفاهیم عالم هستی را در خود منعکس کرده است؛ از دیگر سو معارفی از قصۀ برترین خوبان عالم را در خود جای داده و داستان آنها را به عنوان «آیه» و نشانه و یا عبرت، فراروی انسانها در تمام زمانها و مکانها قرار داده است تا از درسهای آن در مسیر برنامههای الهی پند گیرند؛ و یا از وجهی دیگر به معرفی برترین صفات و ویژگیهای نخبگان بشریت یعنی انبیاء و رسولان و اوصیاء پرداخته و ما را دعوت به تبعیت و اقتدا به مسیر ایشان کرده است.
در این بین، اهل بیت عصمت و طهارت علیهمالسلام و در رأس ایشان امیرالمؤمنین علیهالسلام، دارای ویژگیهایی قرآنی هستند و بلکه باید گفت تمام فضائل قرآن در این انوار مقدس جمع شده و یا حتی اهل بیت وحی صاحبان اصلی این فضائلند و قرآن نیز دعوت به فضائل عترت میکند. این حقیقت، مبتنی بر احادیث فراوانِ موجود در منابع روایی است. خداوند در آیۀ9 سورۀ اسراء می فرماید «إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ یَهْدی لِلَّتی هِیَ أَقْوَم»؛ یعنی این قرآن بهسوی با قوامترین (مسیر) هدایت میکند. امام صادق علیهالسلام ذیل این آیه فرمود «یَهْدِی إِلَى الْإِمَامِ»؛ یعنی بهسوی امام هدایت میکند.
ویژگیهای قرآنی امیرالمؤمنین علیهالسلام
1- امام مبین:
2- صراط مستقیم:
از جمله ویژگیهای قرآنی و مشهور امیرالمؤمنین علیهالسلام در قرآن، صراط مستقیم است؛ یعنی صراطی که بسیار با قوام است. از این رهگذر، هرکه در طول تاریخ در صراط مستقیم گام نهاد و به قرب الهی دست یافت، با معرفت علوی به این موهبت رسید. امام صادق علیهالسلام در روایتی فرمود: «الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ قَالَ هُوَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع وَ مَعْرِفَتُهُ»؛ یعنی منظور از صراط مستقیم امیرالمؤمنین علیهالسلام و معرفت اوست. روایات متعددی نیز مبنی بر تعلیم و تربیت باطنی انبیای الهی توسط رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمؤمنین علیهالسلام و حتی حضرت فاطمه سلامالله علیها خبر میدهند.
3- نور
طبق احادیث ما، امیرالمؤمنین علیهالسلام مظهر نور است، همان نوری که بر رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم نازل شد. در انتهای آیۀ157 اعراف میخوانیم «فَالَّذینَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذی أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» یعنی کسانى که به او (پیامبر) ایمان آوردند و او را [ در برابر دشمنان ] حمایت کردند و یاریاش دادند و از نورى که بر او نازل شده پیروى کردند، آنها همان اهل فلاح و رستگاریاند.
در این آیه، شرط رستگاری پس از ایمان و حمایت و نصرت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم، تبعیت از نوری است که بر نبی خدا نازل شده است. امام باقر علیهالسلام فرمود آن نور، «هو أمیر المؤمنین و الأئمّة- علیهمالسلام» هستند. امام صادق علیهالسلام نیز فرمود «النُّورُ فِی هَذَا الْمَوْضِعِ- عَلِیٌّ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةُ ع.» یعنی النور در این موضع، علی امیرالمؤمنین علیهالسلام و ائمه هستند.
4- ایمانآورنده:
جالب است که طبق روایات، آن بزرگواری که توسط منادی آسمانی به رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم ایمان آورد، امیرالمؤمنین علیهالسلام است و غیر از این هم نمیتواند باشد. امام صادق علیهالسلام ذیل این آیه فرمودقال: هو أمیر المؤمنین نودی من السماء أن آمن بالرسول فآمن به؛ یعنی این منادی، همان امیرالمؤمنین علیهالسلام است که از آُمان نداء می دهد که به رسول؛ یعنی این ایمانآورنده، امیرالمؤمنین علیهالسلام است که از آسمان ندا داده شده به رسول ایمان بیاورد، پس ایمان آورد.
5- تصدیقکننده نبی:
روایات گویای آن است که آنکه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را در آیۀ «وَ الَّذی جاءَ بِالصِّدْقِ وَ صَدَّقَ بِهِ أُولئِکَ هُمُ الْمُتَّقُون» (و آنکه (پروردگار) الصدق را آورد و کسانى که آن را تصدیق کردند، هم آناناند که پرهیزکارند) امیرالمؤمنین علیهالسلام است. امام باقر علیهالسلام فرمود «وَ الَّذِی جاءَ بِالصِّدْقِ هُوَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ صَدَّقَ بِهِ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ ع.») و یا خود امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمود «وَ الَّذِی جاءَ بِالصِّدْقِ وَ الَّذِی وَ صَدَّقَ بِهِ أَنَا»؛ من همان تصدیقکننده هستم.
منبع : خبرگزاری تسنیم