معاون وزیر صمت گفت: برای استقرار صنعت هواپیماسازی؛ رعایت استانداردهای بین المللی، دارابودن نیروی متخصص و زیرساختهای استاندارد و آخرین شرط همکاری با کشورهای دارای تجربه در ساخت هواپیما است.
وی افزود: در سطح دانشگاه، نیروی فارغ التحصیل هوافضا داریم که به لحاظ دانشی در دنیا بین رتبه ۱۲ تا ۱۵ قرار دارند و میتوانیم بگوئیم از نظر نیروی انسانی مشکلی وجود ندارد.
منطقی اضافه کرد: باید زیرساختهای استاندارد وجود داشته باشد تا بتوان هم طراحی محصول را انجام داد یا تجهیزات تست نمونه ساخته شده را نصب کرد و از آنجائیکه معمولا دانش ساخت هواپیما تجمیعی از کل دنیاست باید با کشورهایی که در این زمینه تجربه کافی دارند، همکاری داشته باشیم.
معاون وزیر صمت گفت: در زمینه ساخت قطعات هواپیما، تعمیرات و حتی ساخت مدلهای کوچکتر هواپیما طبق استانداردهای بینالمللی عمل میکنیم.
وی افزود: در حال حاضر ۴۰۰شرکت دانشبنیان فعال در صنعت هوایی داریم و سازمان هواپیمایی کشوری هم روی قطعه و هم روی محصول نظارت خیلی دقیقی دارند.
منطقی اضافه کرد: در حال حاضر ۴ شرط لازم برای ساخت هواپیما در داخل فراهم شده و مطالعاتی در حال انجام است که بدانیم نیازهای ما کدام است.
معاون صنایع حملونقل وزارت صمت گفت: عمدتا هواپیمای زیر ۱۰۰ نفر و بعد از آن هواپیمای دارای ظرفیت بین ۱۵۰ تا ۲۰۰نفر بیشترین نیاز ما در صنعت هوایی است.
وی افزود: در مرحله بعد و در تعداد کمتر، هواپیمای۳۰۰نفر هم جزو نیازهای ما شناسایی شده است؛ هواپیماهای ۱۵۰نفر به بالا جزو راهبردهاست که باید از سازندگان رده یک دنیا بهصورت نو یا کارکرده تأمین کنیم.
منطقی اضافه کرد: برای هواپیماهای زیر ۱۰۰نفره با توجه به اینکه شرایط فراهم است، در وهله اول روی ساخت و توسعه یک مدل هواپیما تمرکز میکنیم که اگر بتوانیم از مشارکت کشورهای دیگر استفاده کنیم سرعت کار افزایش مییابد.
معاون وزیر صمت در پایان اظهار داشت: اگر کل کشور روی این کار تمرکز کند و این موضوع جدی گرفته شود میتوانیم انتهای ۱۴۰۴ نمونه اولیه را داشته باشیم که در حدود ۱۰۰ میلیون دلار نیاز به سرمایه دارد.