معاون وزیر صمت گفت: شورای رقابت میگوید جایی قیمت گذاری میکند که انحصار وجود داشته باشد بنابراین به سمتی میرویم که عوامل انحصار را به نوعی از بین ببریم.
آقای منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما درباره نحوه قیمت گذاری خودروها، گفت:روشها در کشورهای مختلف، متفاوت است، نخستین موضوع این است که در کشورهای مختلف تعداد عرضه بیش از تقاضا است برای اینکه صادرات انجام میدهند، موضوع دوم علاوه بر تولید یکسری خودروهای دیگری هم وارد میکنند و موضوع بعدی طیف جمعیتی که از نظر قدرت مالی همه را در برمی گیرد این سه مولفه باعث میشود همه خودروسازان به صورت رقابتی عمل کنند.
وی افزود: در واقع هیچ کدام از این سه ویژگی رقابتی عمل کردن خودروسازهای خارجی در کشور ما وجود ندارد، زیرا ظرفیت تولید نسبت به تقاضا پایینتراست که سال آینده برطرف خواهد شد.
منطقی اضافه کرد: نکته بعدی این است که میتوانیم تقاضارا پاسخگو باشیم، تقاضایی که در شرایط نرمال انباشته نشده باشد و خودرو هم کالای سرمایهای نباشد، با برنامه ریزی تولیدی که برای سال آینده انجام داده ایم حداقل یک میلیون و هشتصد هزار دستگاه خودرو عرضه خواهد شد که انتظار میرود شرایط را مطلوب کند.
معاون وزیر صمت در ادامه بیان داشت: نکتهای وجود دارد که شورای رقابت میگوید جایی قیمت گذاری میکند که انحصار وجود داشته باشد بنابراین به آن سمت میرویم که عوامل انحصار که این سه عامل است را به نوعی از بین ببریم.
منطقی درباره موضوع حذف قرعه کشی در کشور به کجا انجامیده است، گفت: اتفاقی که در دنیا بعد از کرونا افتاده، درخواست برای خودرو بالا رفته است و در حال حاضر در کشورهای مختلف صف انتظاری تشکیل شده و هر کسی درخواست خودرو دارد باید وارد این صف شود و مبلغی را بپردازد.
وی افزود: ما هم خواستیم از این پدیده استفاده کنیم و گفتیم هر کسی که متقاضی خودرو است حتما به او خودرو داده میشود، اما در ایران یک صف درست میکنیم، همه متقاضایان فکر میکنند اگر روز اول پول خود را پرداخت کنند در صف اول قرار میگیرند و این امر باعث به هم ریختگی و تقلبهای مختلف میشود.
منطقی اضافه کرد: اعلام کردیم همه متقاضیان پول را با خیال راحت پرداخت کنند تا همه به صورت یکسان از این کار بهرهمند شوند، زیرا ساز و کاری وجود دارد که به صورت رندم آمار را به هم میریزد و بعد بر مبنای بهم ریختگی منظم میکند در واقع کاری آماری است که در تمام دنیا این کار انجام میشود تا متقاضیانی که در ابتدا پول واریز کرده اند خود را ذیحق ندانند و ما توانستیم این کار را انجام دهیم.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت با اشاره به اینکه اینطور نیست که هر کسی اول مراحل ثبت نام را طی کرد به او زودتر خودرو واگذار خواهیم کرد، گفت: معمولاً در این حالت تقلبهای مختلف اتفاق میافتد، زیرا ما سوابق را داریم؛ راه دیگر این بود مکانیزمی ایجاد شود آن کسی که بیشتر پول واریز کرده در اولویت قرار گیرد، اگر ببینیم این مکانیزم پاسخگو است، میتو انیم آن را انجام دهیم.