به گزارش خبرگزاری صدا و سیما شبکه یک سیما در برنامه صبح بخیر ایران با حضور آقای مهندس مسعود امراللهی مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی به موضوع کنترل قیمت کالاهای اساسی در فروشگاهها پرداخت .جزییات این گفتگو را در ذیل می خوانید.
سوال : اعلام شد که ۳۴ قلم کالا به دستور رئیس جمهور قرار است که قیمت هایش با تخفیف و البته در بازه سه ماههای در فروشگاههای زنجیرهای ارائه شود، نه تنها افزایش قیمت ندارد بلکه تخفیف هم بخورد ۱۰ تا اگر اشتباه نکنم ۲۵-۳۰ درصد کالاهای اساسی در اختیار مردم قرار بگیرد، از آن طرف بحث مقابله با گرانفروشی و کم فروشی هم که مطرح بود و بعد یک تیم جدید در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد و آقای امراللهی مسئول این اتفاق شد و پیش بردند و گزارشهای مختلفی هم از کارکرد ایشان در بخشهای هم خبری داشتیم هم برنامههای مختلف، آقای امراللهی از این ۳۴ کالا شروع کنیم.
امراللهی: اگر اجازه دهید من یک مقدار عقبتر بیایم، واقعیت مطلب بر این بود که وزارت جهاد کشاورزی از مزرعه تا سفره مسئول غذای مردم بود، یعنی این رسالت را در خودش میدید. جناب آقای وزیر هم انصافا سه چهار ماه بود در این ایام مدام در حال تحقیق و فکر و به دوستان، مدیران و معاونین که ما چه کار کنیم غذای مردم شب عید ارزان شود در کنار این که هم وفور کالا را ما داشته باشیم ارزان سازی کالا را هم داشته باشیم تا این که ایام مبارک دهه فجر که رسیدیم یک طرح و ایدهای را آقای وزیر بررسی و تائید کردند منتج به این شد که با همکاری بخش خصوصی و اتحادیه فروشگاههای زنجیرهای یکی دو جلسه گذاشتیم دوستان و فروشگاه داران آمدند و نتیجه به این رسید که حدود ۳۴ قلم کالای اساسی و مایحتاج عمومی مردم اعم از برنج، گوشت مرغ، گوشت قرمز، روغن، شکر، حبوبات و کنسروی جات را دوستان بیایند با آن مدلی که خودشان میخواهند یعنی اصلا بحث دستوری نبود یک کار دلی بود یک کار مشترکی بود بین دولت و بین بخش خصوصی که خدا رو شکر این نتیجه گرفت و از ابتدای دهه مبارک فجر این طرح شروع شد و قرار هم بر این شد که انشالله تا پایان ماه مبارک رمضان که میدانید سال آینده ما هم عید نوروز و هم ماه مبارک رمضان با هم تقارن دارند خرید مردم به تبع بیشتر میشود، وظیفه ما هم بر این است که ابتدا کالا به اندازه کافی در حد وفور انشاالله در سطح بازار و در سطح عرضه باشد با قیمت مناسب، این کار هم صورت گرفت و از دوستان هم دعوت کردیم آمدند و جلسهای هم خدمت آقای وزیر بودند و بعد از آن هم آقای وزیر طرح را در هیات دولت بردند و آقای رئیس جمهور هم با توجه به این که میدانید ایشان دغدغه مردم را دارد و همیشه هم نگاهشان این بود که آسایش و آرامش داشته باشیم در حوزه بازار و حوزه مایحتاج عمومی و با این طرح هم موافقت کردند و این طرح هم شروع شده و آخرین اخباری که گرفتم فروشگاهها الان دارند حتی یک تعداد فروشگاه اول آمده بودند و الان خودشان آمدند و استقبال کردند.
سوال:، چون تعداد به نسبت شروع که شده بود کمتر بود؟
امراللهی: بله، آخرین خبر هم که دیشب از رئیس اتحادیه فروشگاههای زنجیرهای که دادند و این جا جا دارد از این صنف و این اتحادیه تشکر ویژه داشته باشیم، از تولید کنندگان محترم، چون شما ببینید وقتی این کالا از زمان تولید تا زمان مصرف دچار رنج تخفیف شده و یک همکاری است که از تولید تا مصرف دارد صورت میگیرد که انصافا جای تقدیر و تشکر دارد از همه عزیزانی که نسبت به این آرامش و نسبت به این ثبات در بازار و نسبت به این خوبی که دارند به مردم و نتیجه اش هم این میشود که خدای باری تعالی نعمتش را مثل برف امروز که در میهنمان سرازیر کرده باشد و از خدا میخواهیم که شب عید آرامی و شب ماه مبارک رمضان آرامی مردم داشته باشند و ما هم به عنوان خدمتگزارشان و به عنوان کسی که در حوزه نظارت مشغول است شبانه روزی با تیممان که در سراسر کشور هستند در خدمتشان هستیم. سوال:تعداد فروشگاههای رصد شده در شروع طرح کمتر از عددی بود که وعده داده شده بود که شما فرمودید دارد استقبال میشود و اضافه میشوند، نکته این است که الان دقیقا چند درصد تخفیف به خصوص روی اقلام اساسی اولیه مثلا برنج ایرانی و خارجی، گوشت قرمز و گوشت مرغ، گرم یا منجمد خودش تفکیک شود و بعد قیمتی که روی کالا قرار گرفته قیمت تولید اساسا لحاظ میشود بر آن مبنا تخفیف میخورد، قیمت توزیع است و بر آن مبنا تخفیف میخورد و گستردگی این کالاها و تنوعش، اینها را اگر مقداری باز کنید. امراللهی: یک فروشگاه زنجیرهای امکان دارد با یک نشان تجاری فعالیت کند، یک فروشگاه دیگر هم با یک نشان دیگر کار کند، ما آمدیم یعنی دستوری نگذاشتیم که بگوییم شما باید این چند قلم با این نوع را، گفتیم هر کس با هر برندی که دارد کار میکند با هر نشان تجاری که دارد کار میکند خودش بیاید این موضوع را مدیریت کند و تخفیف دهد.
سوال: یعنی درصد تخفیف با خود فروشگاه است؟
امراللهی: سازمان حمایت یک درصد سودی را هم برای تولید کننده و هم برای توزیع کننده لحاظ کرده و این ما بین هم شرکتهای پخش هم هستند این جا یک کاری صورت گرفته به نسبت بیایند درصدهای سودشان را کم کنند، حالا من تولید کننده به نسبت خود تولید کننده، توزیع کننده به نسبت توزیع کننده و آن شرکت پخش هم همین طور، این عدد بشود بین ۱۰ تا ۲۵ درصد، یک سری کالاهای خیلی محدود است که حدود ۳۰ درصد تخیف دارد مثلا الان یک شرکت لبنیاتی با یک نشان برند تجاری فروشگاه زنجیرهای دارد فعالیت میکند حالا احتمال دارد در آن فروشگاه مثلا فلان برند تخفیف داشته باشد، ولی یک برند دیگر تخفیف نداشته باشد ما این را در کل سبد فروشگاههای زنجیرهای گذاشتیم و احتمالا در یک فروشگاه متغیر است پنج قلم کالا باشد در یک فروشگاه ۲۰ قلم کالا باشد و در یک فروشگاه ۳۴ قلم کالا عرضه شود و این کار هم دستوری نبوده که بگوییم شما حتما باید این ۳۴ قلم را در فروشگاهتان تخفیف دهید، چون امکان دارد این فرد با آن نشان یا شرکت اصلا کار نکند این نکتهای بود که در خصوص بحث تخفیف کالاها الان مورد نظر ما است.
سوال: پس اگرکسی برود در یک فروشگاهی متناسب این که آن فروشگاه زنجیرهای با چه نشان تجاری قرارداد بسته مثلا یک مجموعه لبنیات، تولید کننده لبنیات است، یک کارخانه تولید چای یا برنج است هرکدام که دارد با نشانهای تجاری متفاوت وارد میشود متناسب آن تخفیفی که خود تولید کننده داشته یا آن نرخ سودی که به حداقلی شاید آن فروشگاه رسانده
امراللهی: در این ۳۴ قلم که فروشگاههای سطح عرضه انصافا شاید بگوییم سود نگرفتند یا سود خیلی محدود یکی دو درصدی دیگر بیشتر از سه درصد سودی نبوده، یک همکاری بوده بین هم تولید کننده و هم حوزه عرضه که متفاوت هم است الان ما در فروشگاهی کالایی را داریم ۲۵ درصد تخفیف خورده، در فروشگاه دیگری شاید آن جنس کالا با یک برند دیگر باشد با ۱۵ درصد تخفیف خورده باشد این چیزی است که بین آن فروشگاه و اتحادیه است، نکته اصلی موضوع بر این است که سنوات گذشته ما نزدیک به ایام پایانی سال که میشدیم خوب ناخودآگاه هر کس که میآمد خدماتی به مردم میداد چه صنف، چه هر حوزهای بود گران میکردند میگفتند بازار شب عید است وگران میکردند، امسال یک فرهنگ سازی شد که خیلی فرهنگ سازی دقیقی است که ما گفتیم شما به جای این که گران کنید تازه ارزان سازی هم انجام دهید حالا شما ۱۲ ماه سال وقت دارید و میتوانید سود مناسبتان را دریافت کنید، ولی این چند وقته بگذارید مردم با یک دل خوش و این که نگران نباشند در تامین مایحتاج زندگی شان این کار بسیار کار قابل تقدیر و قابل تشکر است که امسال ما از تولید کنندگان و توزیع کنندگان کالاهای ایرانی خدمتشان بودیم.
سوال: در گوشت منجمد و گرم و برنج ایرانی و خارجی شاملش میشود؟
امراللهی: بله کالاهایی مثل گوشت منجمد، مرغ منجمد دراین طرح هستند با قیمتهای مناسب تر، برنجهای وارداتی و برنجهای ایرانی هستند که در این طرح قرار گرفتند در حوزه لبنیات انواع و اقسام لبنیات، پنیر و شیر است و شیرهای نایلونی با قیمتهای خیلی مناسبتر، مثلا شیر نایلونی ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومانی الان حول و حوش ۱۱ هزار تومان است. اصولا قیمتها برگشته یعنی به قیمت قبل یا مثلا روغن با قیمت مثلا میانگین ۶۳-۶۴ هزار تومان الان دارد با قیمت ۵۸-۵۹ تومان تخفیف میخورد یا گوشت گرم را من بررسی کردم بین حدود ۷۰ هزار تومان تخفیف دارد آن چیزی که نسبت به بازار بیرون است، این است که یک آرامشی به مردم عزیز میدهد.
سوال: مواد شوینده هم جزو این کالاها محسوب میشود؟ یک عددی هم بی سر و صدا یک مقدار افزایش قیمت داشتند.
امراللهی: شوینده در حوزه جهاد کشاورزی نیست آنها با حوزه وزارت صمت است، ولی نکتهای که بود من دیشب داشتم با آقای عالی پور صحبت میکردم ایشان هم گفت ما داریم تلاش میکنیم که شوینده هم به این طرح اضافه کنیم، ولی من اطلاع دقیقی ندارم، ولی دغدغه همه ما به عنوان خدمتگزاران مردم این است که بتوانیم ارزان سازی کنیم فرقی نمیکند چه شوینده باشد چه موادغذایی، انصافا همه این دغدغه را داریم که شب عید آرامی را مردم بگذرانند.
سوال: بحث این است که در این مدت که به خصوص ارز نوسانات خاص خودش را داشت و افزایش قیمت را داشت و همیشه این بهانه بوده که در کشور ما بنزین گران میشد میگفتند این کالاها باید گران شود و نرخ ارز هم خودش مسئله ساز بود و کنترل بازار هم در این شرایط سخت میشود و مجموعههای تولیدی هم به نسبت ادعاهایی هم دارند که باید به آن هم توجه کرد، در بخش تولید ما هم یک عده سر آن سفره نشسته اند و یک نکته است، این که این تفاهم اتفاق بیفتد خودش نکته مهمی است و به شما دست مریزاد میگویم، اما اگر بخواهیم این را تسری دهیم یعنی بتوانیم فضای جذابی ایجاد کنیم که مثلا فروشگاههای کوچکتر یا سوپرمارکتها بتوانند از این طرح استفاده کنندو فروش آنها هم بالاتر برود شما اصلا طرحی دیدید و پیشنهادی داشتید برای مجموعههای کوچکتر که بتوانند این کار را انجام دهند یا خیر؟
امراللهی: آخرین خبری که از رئیس محترم اتاق اصناف ایران گرفتم این دوستان هم در حوزههای خرده فروشی و در واحدهای صنفی کوچکتر دارند تخفیفات فروشگاهی خودشان را اعمال میکنند و خودشان ورود کردند، به تبع همه دستگاههای خدمت رسان به مردم دغدغه دارند که یک ثباتی در بازار باشد و فرقی هم نمیکند حالا پوشاک فروش باشد یا سوپرمارکت باشد یا فروشگاه زنجیرهای، همه دغدغهای دارند که ما چه خدمتی را الان در این بازه زمانی انجام دهیم که مردم با توجه به این شرایط اجتماعی امروز، کالا را ارزانتر بخرند؟ دیروز هم در ستاد اقدام مشترک که بودیم بحث آن جا شد اصناف گفتند ما خودمان هم خودجوش داریم یک سری تخفیفات را اعمال میکنیم، اما نکته مهم این طرح هم بر این است که شاید مردم الان بگویند قبلا که فروشگاههای زنجیرهای تخفیفاتشان را میگذاشتند حالا این زمانش محدود بود شاید دو سه روز بود نهایتا یک هفته بود، اما این الان مستمر سه ماه است یعنی یک خانواده برنامه ریزی دقیق خودش را میتواند بکند که من تا سه ماه این کالا را با این قیمت میتوانم خریداری کنم ضمن این که دیگر مردم نیاز نیست یک جا خریدشان را انجام دهند، کم کم میتوانند در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان به فراخور نیازشان بروند کالای مناسبشان را خریداری کنند با همان تخفیفات بیاید.
سوال: نمیشود بیشتر از این سه ماه؟
امراللهی: دیگر هزینه فروشگاهها فکر کنم دیگر جواب ندهد، چون انصافا خیلی دارند کمک کنند.
سوال: شاید فروشگاههای کوچکتر یک مقدار آسیب هم ببینند و باید یک کم حواسمان باشد از این بابت عرض کردم که با اصنافش هماهنگ کردید آنها هم بیشتر و جدیتر
امراللهی: خیلی جالب است اتحادیه فروشگاههای زنجیرهای هم زیرمجموعه اتاق اصناف است یعنی کار، کار اصناف است و برای خود بخش خصوصی است یعنی یک چیز متفاوتی نیست و به تبع در سیاست هایشان طوری رفتار میکنند که همان نکته حضرتعالی که هوای صنف کوچکترمان را هم داشته باشیم انشالله لحاظ شود.
سوال: فروشگاههایی که یک وابستگیهای دولتی دارند شایدبه قول معروف به یک دستگاه مربوط میشوند به یک ارگان تا خصوصیترها شاید دستشان بازتر باشد یا این که نه فرقی نمیکند؟
امراللهی: بله نکته دقیقی است، آنها را ما یک مقدار زورمان بیشتر میرسد، ولی واقعیت مطلب بر این است که انصافا بخش خصوصی پیش قدمتر بود یعنی انصافا میگویم حضرت امام فرمودند کار را به دست مردم بسپارید الان مردمی شده خودشان وسط آمده اند و خروجی خوبی گرفتیم و آن فروشگاهها هم پیش قدمتر هستند و دغدغه شان این است که درصد سودشان کمتر باشد شایدشما در بحث اصلاح نظام کارآمدسازی یارانهها، فروشگاههای دولتی هم پیش قدم شدند و فروشگاههای خصوصی هم آمدند و یک کار مشترکی است و همه با هم همدل جلو میروند که انشالله بتوانیم آرامشی را در بازار داشته باشیم ما هم به عنوان دستگاه نظارتی فعالیت خودمان را به صورت شبانه روزی داریم و نظارت ویژه داریم و علیرغم این که این کار یک کار دلی و خودجوش است، اما به عنوان دستگاه نظارتی پای کار هستیم و مطالبه گر حق مردم هستیم واین نکته مهمی است گاهی بازرسین ما در سطح کشور میگویند فلان فروشگاه کالایش این جوری بود، میگویم شما آن نظارت و رصد دقیقتان را داشته باشیم ما هم تهران هماهنگ میکنیم، چون میدانید فروشگاههای زنجیرهای سیستمشان متمرکز است از تهران فرماندهی میشود و تبعیت میکنند به سراسر کشور، این است که الحمدلله ارتباط خیلی خوبی بین مجموعههای دولتی وبخش خصوصی در این حوزه است.
سوال: بعضی از کارخانجات تولید لبنیات قیمتها را بالا بردند خود شما هم در فروشگاهها بودید و برخوردهای لازم به وجود آمد که بازار کنترل شود، از آن بازه زمانی تا الان آیا فضای غیرعادی دیده شده؟
امراللهی: نه، حتی انجمن لبنیات هم هفته گذشته که باز این جا جای تقدیر دارد در سازمان میادین شهرداری تهران که من دیدم دبیر انجمنشان این پیام را هم به شهرداریهای کشور داد آن جا هم دارند حدود ۱۷-۲۰ درصد در حوزه لبنیات، ما قبلا ۴ قلم کالای تنظیم بازاری داشتیم ماست و شیر و پنیر یو اف ۴۰۰ گرمی بود، ولی الان آنها تخفیفاتشان را در کالاهای لبنی دیگرشان هم آوردند یعنی صحبت آقای بنی تبار این بود که حتی بستنی هم شامل این تخفیف میشود. همه داریم دست به دست هم میدهیم انشاالله سفره مردم عزیز ما هم رنگینتر شود و هم این که وفور کالا داشته باشد در کنار ارزانی کالا و دعایمان کنند که بتوانیم ما خدمتگزاران این مردم عزیز خدمات خوبی ارائه دهیم.