نسخه شورای رقابت برای کنترل بازار خودرو
مصوبات پانصد و چهلمین جلسه شورای رقابت درباره بازار خودرو در اطلاعیه شماره دو این شورا منتشر و درآن اقدام درنظر گرفته شده این شورا برای کنترل بازار خودرو اعلام شد.
به گزارش گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما پیرو روند معمول اطلاع رسانی روابط عمومی مرکز ملی رقابت، موارد ذیل ماحصل جلسه ۵۴۰ شورای رقابت در خصوص بازار خودرو به اطلاع افکار عموم میرسد:
- ۱- ساختار بازار خودرو کشور به دلیل محدودیتهای طرف عرضه (تولید، واردات)، قوانین و مقررات غیرضروری و بعضاً مزاحم، شرایط تورمی مزمن در اقتصاد ایران، نوسانات ارزی و رویکرد سفته بازانه در بازارها از جمله بازار خودرو و مؤلفههای دیگر مرتبط با این بازار، در حال حاضر هیچ راه حل بهینهای نداشته و لذا شورای رقابت تلاش میکند بهترین نسخه را برای مدیریت بازار خودرو، در شرایط کنونی، در دو مقطع کوتاه مدت و بلند مدت برنامهریزی و عملیاتی کند. در این راستا برنامه کوتاه مدت شورای رقابت به دنبال برطرف کردن التهابات و ایجاد آرامش در بازار خودرو با در نظر گرفتن منافع تمام ذینفعان و واقعیتهای موجود در بازار و برنامه بلندمدت در پی انجام اصلاحات اساسی و نهادینه کردن فضای رقابتی در این بازار میباشد.
- ۲-طبق ماده ۵۸ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و مطالعات انجام شده در مرکز ملی رقابت، بازار خودرو مصداق بازار انحصاری بوده و مشمول بند ۵ این ماده میباشد.
- ۳- مبنای قیمتگذاری خودرو مدل هزینه تمام شده به اضافه سود عادله بوده و در این راستا از ظرفیت نهادهای تخصصی ذیربط استفاده خواهد شد.
- ۴- شناسایی مصرفکنندگان واقعی به منظور تسهیل و دسترسی به بازار از طریق اعمال محدودیتهای فنی و اعتباری امکانپذیر، صورت پذیرد.
- ۵- به منظور توسعه فضای رقابتی و مدیریت بازار، واردات خودرو تسهیل خواهد شد.
- ۶- پیشنهادات لازم برای اصلاح قوانین و مقررات مزاحم و غیرضروری از طرف شورای رقابت ارائه میگردد.
- ۷- پایش بازار خودرو به صورت مستمر انجام و تعدیلات لازم به صورت پویا در متغیرهای مربوط به عرضه، قیمت، شیوه دسترسی و ... اعمال شود.
در خاتمه یادآور میشود، گمانه زنیها و اظهارات بعضا جهت دار کمکی به بهبود شرایط و منافع مصرف کننده نداشته و نظرات کارشناسی و نص صریح قانون مبنای عمل خواهد بود.
لطفا در مورد عدم پرداخت سود به طرح های پیش فروش ۹ ماهه که قیمت خودرو را به روز حساب می کنند و نصف مبلغ خودرو حدود ۹ ماه بدون سود در دست خودرو ساز است فکری شود.
چطور خودرو ساز قیمت خودرو را موقع تحویلی به روز حساب می کند ولی سود پول را با توجه به تورم افسار گسیخته بازار حساب نمی کند این از نظر عقلی که قابل قبول نیست
خواهشا فکر یا تصمیمی در این مورد گرفته شود