رئیس اداره نظارت بر بازار بورسهای کالایی سازمان بورس گفت: ۱۳ شرکت برای عرضه خودرو در بورس کالا پذیرش شدند که از این تعداد دو شرکت واردکننده خودرو اخیرا پذیرش شدند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای علیرضا صادقی در گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه تا کنون ۲۱ هزار و ۱۴۰ دستگاه در ۲۱ نوع خودرو برای عرضه در بورس کالا پذیرش شده گفت: عرضه خودرو در بورس کالا عرضه و تقاضای خودرو را به تعادل نزدیکتر کرده است.
مجری: در سالهای اخیر متقاضیان خرید خودرو روشهای مختلفی را برای خرید خودرو تجربه کردند که ثبت نام، قرعه کشی و تقدم در ثبت نام تا تکمیل ظرفیت از جمله آنها بوده که معمولاً هم مردم با این روشها به نوعی مخالف بودند و گلایهمند بودند از روال ثبت نامها تا اینکه عرضه خودرو در بورس کالا به نوعی از مرداد ماه امسال کلید خورد، امروز دوشنبه ۱۰ هزار دستگاه خودروی دنا پلاس دندهای در بورس کالا عرضه و ۱۸۵ میلیون تومان کمتر از قیمت بازار، فروخته شد سعی میکنیم در این برنامه بیشتر در مورد عرضه خودرو در بورس کالا با میهمانان برنامه گفتگو کنیم. آقایان امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو، علیرضا صادقی رئیس اداره نظارت بر بورسهای کالایی میهمان برنامه که در خدمتشان هستیم، آقای صادقی با شما شروع بکنیم؛ امروز عرضه در بورس کالا چگونه بود چه تعداد و با چه قیمتی عرضه شد و کشف قیمتی بود؟
علیرضا صادقی رئیس اداره نظارت بر بورسهای کالایی گفت: امروز شاهد عرضه ۱۰ هزار دستگاه خودروی دنا پلاس در بورس کالا بودیم که تقاضایی معادل حدود ۱۷ هزار دستگاه تقاضا ایجاد شده بود و با قیمتهای ۱۸۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه شد که بر اساس تقاضایی که خریداران وارد سامانه معاملات طی کرده بودند قیمت کشف شده حدود ۳۸۰ میلیون تومان برای این خودرو کشف شد که قیمت منصفانه و مناسبی بود.
مجری: ما در هفتههای اخیر عرضه شاهین را هم داشتیم که در بورس کالا عرضه شد، آن را هم بگویید آنجا شاید به همان اندازهای که عرضه شد حتی فروخته هم نشد درست است؟
صادقی: بله خب آن روز ما شاهد عرضه خودروهای دیگری از خودروسازان بودیم و خودروی شاهین هم از گروه خودروسازی سایپا عرضه شد که بر اساس تقاضایی که بر روی خودروها و خریداران خودرو وارد سامانه معاملات کرده بودند این خودرو با مازاد عرضه مواجه شد و رقابتی روی آن صورت نگرفت و با همان قیمت پایه معامله شد.
مجری: خیلی خب حالا با این ۱۰ هزار دستگاه خودروی دنا که امروز عرضه شد و ۱۷ هزار نفر فرمودید که به نوعی ثبت سفارش کردند برای این قضیه حالا مقایسه که میکنیم با مدلهای فروش دیگر و تعداد عجیب و غریبی که ثبت نام میکنند خیلی متفاوت است! لطفا در همین ابتدای برنامه، اشارهای به روال ثبت نام در بورس کنید تا وارد بحث شویم.
صادقی: عرضه در بورس کالا به این صورت است که خریداران خودرو میتوانند به درگاه هر یک از شرکتهای کارگزاری دارای مجوز معاملات کالا در بورس کالا مراجعه کنند و از طریق آن چنانچه کد معاملاتی بورس کالا ندارند اقدام به اخذ کد معاملاتی از طریق آن کارگزاران کنند و اگر کد معاملاتی دارند که میتوانند سفارش خرید خودشان را در سامانهای که کارگزاران دارند، وارد کنند و به حساب قیمت معاملاتی مورد نظر خودشان را که حاضر هستند آن را انجام بدهند به کارگزاران اعلام کنند و از طریق همان درگاههای کارگزار میتوانند به ثبت سفارش خرید اخذ کد معاملاتی بورس کالا و همچنین معرفی حسابهای بانکی که بابت این معاملات که متعلق به خریداران است، اقدام کنند.
مجری: پس متقاضیان در ابتدا حتماً باید کد بورسی داشته باشند و بعد وارد درگاه کارگزارشان شوند و آنجا ادامه مسیر دهند؛ درست است؟
آقای کاکایی کارشناس صنعت خودرو: ببخشید بفرمایید که باید پول هم در حسابشان باشد.
صادقی : بله بر اساس اطلاعیه اعضایی که روی سایت بورس کالا منتشر میشود مبلغ پیش پرداختی برای هر دستگاه خودرو تعیین میشود که بر اساس قیمت پایه آن کالا است و خریداری که اقدام به ثبت سفاش خرید میکند باید معادل آن درصد پیش پرداخت حالا ۱۰ درصد یا تا ۱۰۰ درصد آن قیمت پایه است باید در حساب بانکی که متعلق به آن خریدار است، موجود باشد که بتواند ثبت سفارش را انجام دهد.
مجری: آقای کاکایی عرضه خودرو در بورس کالا در مقایسه با روشهای دیگری که مردم در سالهای اخیر تجربه کرده اند، چه مزیتی دارد؟
آقای امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو گفت: اولاً وقتی میخواهیم مزیتها را بررسی کنیم باید نسبت به روشهای جایگزین بررسی کنیم ما دو روش بیشتر در دنیا نداشتیم این روش جدید سوم هم اختراع ما ایرانی هاست؛ روش اول فروش در حاشیه بازار است که عملاً در فضای فعلی امکان پذیر نیست هیچ سیاستمداری زیر بار آن نمیرود پس میگذاریم کنار، یک روش دیگر داشتیم در حقیقت به نام قیمت گذاری دستوری که تقاضای بسیار بالایی برای آن به وجود آمد و تبدیل شد به قرعه کشی ملی، و در آخر لاتاری ملی؛ لاتاری ملی چه خاصیتی داشت: شما لازم نبود پول در حسابت موجود باشد و آخرین قرعه کشی که دو روز پیش بوده حدود ۹ میلیون و اندی و نزدیک به ۱۰ میلیون نفر ثبت نام کردند تقریبا ۹۰ درصد آدمهایی که میتوانستند، چرا، چون پول لازم ندارد فقط یک کد ملی با یک مشخصاتی لازم دارد پس همین جا ما یک مزیت میبینیم چند نفر فرمودید؟ ۱۷ هزار نفر، آنجا ظاهراً دو به هزار بوده یعنی همین که شما این روشتان آمده گفته پول باید در حسابت باشد خودش باعث میشود یک عده سرمایه گذاران کنار بروند و یک عده که میخواهند در آن لاتاری یا رانت ملی که حالا شانسی به شما میافتاد خود به خود حذف میشود در عین حال جذابیت برای سرمایه گذار را هم به شدت پایین میآورد، در لاتاری ملی بعضی وقتها ۲ تا ۲ و نیم برابر یعنی ۱۵۰ درصد سود خالص به جیب شما میآید مثلاً قیمت ۲۰۰ تومان بود، اما در بازار ۴۵۰ تومان بود حالا چه طور است چیزی که شما میخرید یک حاشیه بازار خیلی کمی همین امروز ۱۰۰ میلیون تومان بود یادمان هم نرود افرادی که در حال حاضر خرید کنند ۳ ماه اگر اشتباه نکنم ۳ ماه بود دیگر این سری؟ فروش مال چه زمانی است؟
صادقی: تا پایان سال.
کاکایی: تا پایان سال یعنی دو سه ماه باید در صف بایستد به خاطر همان ۱۰۰ میلیون تومان خیلی هم سود خاصی نیست یعنی همین که حاشیه سود کم میشود تعداد متقاضی سرمایه گذاری پایین میآید پس یک عده میمانند آنهایی که توانایی خرید دارند و واقعاً نیاز دارند یا سرمایه گذارهایی که دیگر خیلی حرفهای وارد این بازی میشوند خود این یک مزیت است یعنی خلوت شدن این صف، بماند کوتاه مدت شود یا فوری و فوتی؛ اتفاقی که در بورس کالا در این سه چهار ماهه اتفاق افتاد باعث بالا رفتن قیمت نشد حالا اگر یک وقتی بحث خواستیم میکنیم که چرا در این سه چهار هفته قیمتها رفت بالا؟ این یک بحث جداست، زیرا یادم نرود که بورس کالا شش ماه است تقریباً در حال اجراست و دیدیم که قیمتها را بالا نبرد و همیشه قیمت پایینتر از بازار و خیلی هم طبیعی بود حالا دو تا خاصیت مهم دارد یکی اینکه اولاً پولی است و در اختیار خودروسازی که در این پنج سال به خاطر قیمت گذاری دستوری در مجموع بالای ۱۵۰ هزار میلیارد تومان زیان داد و به علت کمبود شدید نقدینگی روز به روز تولیدآن با چالش بیشتر روبرو شد، قرار میگیرد، حالا میتوانیم انتظار داشته باشیم که تولید بالا رود تولید وقتی بالا رود عرضه بالا میرود کما اینکه نمونه آن را همین امروز نسبت به دو هفته پیش مقایسه کنید عرضه که بالا میرود قیمتها بهتر میشود، خریدارها تعدادشان کمتر میشود؛ به شما قول میدهم سه ماه با همین منوال پیش رود این را میتوانیم بنویسید و یادتان باشد سه ماه دیگر بیاییم با هم صحبت کنیم اگر همین طور تمام خودروهای مربوطه در این بازار عرضه شود به زودی خودروساز باید دنبال مشتری باشد، زیرا که مشتری نداریم که توان خرید را داشته باشد اتفاقاً همانند سال ۹۴ میشود و این بزرگترین مزیت یعنی در حقیقت ایجاد شفافیت در بازار، حذف رانتهای بی مورد و حالا دادن قابلیت به دولت و دو خودروساز اصلی است، در مورد خودروسازهای خصوصی فعلاً کاری نداریم، زیرا از ابتدا هم خیلی مهم نبوده است، دو خودروساز اصلی تولید را بالا ببرند باید دنبال کیفیت و تنوع محصول باشیم و چیزهایی که مردم لازم دارند و دیگر کسی بهانه قیمت را ندارد برای کم کاری.
مجری: آن قیمتهای عجیب و غریب هم آقای دکتر کاکایی ممکن است به حداقل برسد؟
کاکایی: دو تا شرط دارد یکی اولاً بورس کالا محترم شمرده شود و کلاً شما قواعد را رعایت بکنید به طور مثال هنوز متأسفانه ۷۰ درصد خودروهای مربوطه خارج از بورس کالا ارائه میشود ۵۰ درصد اختصاص دارد به طرح حمایت از مادران که از جیب خودروساز، کار دولتی را در واقع انجام میدهند که کار درستی نیست از این منظر، طرح مادران خیلی هم عالی است، اما پول آن را باید دولت بدهد نه خودروساز که این خودش یعنی ۵۰ درصد کم شدن تیراژ، ۲۰ درصد هم اخیراً گفتند برای خودروهای فرسوده که بایستی این یعنی ۳۰ درصد فقط خودروها الآن قرار است در این سه چهار ماه انجام بدهد همین هم باز من قبول دارم من میگویم شما همین هم به طور مرتب و منظم چیزی که بورس کالا هم قانون کرده و گفته است اجازه نمیدهم مثلاً ۵۰۰ دستگاه ارائه بدهید حداقل باید تا ۲ هزار دستگاه برنامه تولید هر هفته یا هر دو هفته داشته باشد حالا اینها را جناب آقای صادقی بهتر از بنده میتوانند توضیح دهند و در چنین حالتی قطعاً اگر حالا آن دومین شرط هم به شرط اینکه قیمت ارز بالا نرود ببینید به هر حال اتفاقی که در این سه هفته افتاد دیدیم دیگر به محضی که جهشهای ارزی را ما دیدیم جهش در همه کالا از جمله خودرو را دیدیم کسی نمیتواند جلوی آن را بگیرد لذا نیاییم بگوییم مثلاَ سه ماه دیگر خدای ناکرده دوباره قیمت ارز افزایش یافت معلوم است، اما اگر قیمت ارز را خدا بخواهد رئیس کل جدید بانک مرکزی گفتند ما کنترل میکنیم اگر این اتفاق بیفتد به شما قول میدهم که هیجانات در بازار به شدت کاهش پیدا کند و دیگر این بازیها در بازار با این عددسازیها از بین میرود عرض میکنم به جایی میرسد که شما مطمئن باشید خودروساز دنبال مشتری میرود و البته باید بگویم در حال حاضر اگر پول هم داشته باشید میخواهید بروید در بازار بخرید بالاخره مشکلاتی با خود به همراه دارد میخواهید از اشخاص حقیقی بخرید در حالی که در این حالت، چون با آرامش میروید و آن خودرویی را میخواهید از حساب خود خودروساز میخرید با آن ضمانتهای مربوطه، پس آنها هم مزیت است.
مجری: خب آقای صادقی روش عرضه چگونه خواهد بود این مدل عرضهای که خودروساز باید داشته باشد چگونه است در ادامه راه؟
صادقی: خودروسازها بر اساس تعهد عرضهای که در زمان پذیرش توسط هیئت پذیرش بورس کالا دارند، متعهد به عرضه درصدی از تولیدشان در بورس کالا هستند و بر اساس آن اقدام به عرضه در بورس کالا میکنند خودروی خودشان را و تداوم عرضه ها؛ ما پیگیر هستیم از مجموعه بورس کالا و سازمان بورس که تداوم عرضه صورت بگیرد در خودروهایی که پذیرفته شده در بورس و عرضه هفتگی را شاهد باشیم که خودروسازها انجام داده اند.
مجری: یعنی یک برنامهای را به شما میدهند که امروز اگر دناپلاس دندهای عرضه شده عرضه بعدی کی خواهد بود تعدادش چقدر خواهد بود و تا پایان سال چگونه خواهد بود؟
صادقی: بر اساس آن تعهد عرضهای که دارند شرکتهای خودروسازی در زمان پذیرش اعلام میکنند و به صورت عرضههایی که حالا هفتگی یا دو هفتهای باشد اعلام میکنند و در بورس عرضه آن را انجام میدهند تا آن تعهد عرضهای که دارند ایفا شود.
مجری: یعنی تکلیف شده به خودروسازان دیگر درست است؟
صادقی: بله در زمان پذیرش این تکلیف میشود به خودروساز.
مجری: آقای کاکایی اصلاً خودروساز میتواند با این روش مدیریت کند مدلهای عرضه را یعنی یک مدت عرضه نکند قیمت بازار بالا برود بعد اگر این تکلیفها نباشد چگونه میتواند مدیریت کند؟
کاکایی: بله، خیلی کارها را میتوان انجام داد، اما یادآوری کنیم که دو خودروساز اصلی که تحت امر دولت هستند همه کارهایشان هم شفاف است یعنی نمیتوانند موضوعی را پنهان کنند و بخواهند بازارسازی کنند ضمن اینکه برای این دو سه ماه آینده البته این کار را خیلی نمیشود ادامه داد، ولی در این دو سه ماه آقایان برنامهها را گرفتند و دیگر خودروساز نمیتواند کاری کند روزهای اول اگر یادتان باشد یک مقدار عرضهها کم بود علتش هم این بود تا این ساز و کار بورس معلوم شود، زمان بر بود میدانیم که خودروساز تعهدات سنگینی به بورس میدهد محض اطلاع به شما میگویم قانون بورس خیلی محکم است اگر به طور مثال خودروساز محصول را دیر تحویل دهد، بورس، جریمههای بسیار سنگینی را مستقیم کسب میکند؛ از کجا؟ از ضمانتی که خودروساز داده است و یکی از علتهایی که طول کشید این بود و مطمئن هستم که در حقیقت حداقل این طور میتوانم بگویم که دولت هیچ بهانهای ندارد و لذا میتوانیم مطمئن باشیم که یک برنامه منظمی برای عرضه خواهد بود حداقل درباره دو خودروساز اصلی در خودروسازهای دیگر شاید یک مقدار متفاوت باشد، اما آنجا هم به اشباع رسیدیم؛ مثلاً در مورد فلان خودرو، اسم آن را نمیخواهم ببرم آخرین باری که یک خودروی سنگین یعنی شاسی بلند عرضه شد بعد از ۵ بار، دفعه پنجم قیمت خرید معادل قیمت پایه بود یعنی مشتری خاصی نداشت و این یعنی تعادل, تولید هم در آن قسمت دو و نیم برابر شده یعنی ما بخش مونتاژی مان که قیمت خودروها بیش از ۷۰۰ میلیون است در طی این مدت دو و نیم برابر پارسال شده لذا بعید است در آن زمینه مشکلی داشته باشیم مشکل اصلی ما در قسمت خودروهای زیر ۵۰۰, ۶۰۰ میلیون تومان و به پایین که فعلاً ۲۰۷ و دناپلاس است و حالا میگویم فقط امیدوار هستم دولت بر قول خودش بماند، این امر موضوع خیلی مهمی است متأسفانه در همین دو هفته یک دفعه وکلای مجلس تنش شدیدی به بازار آوردند که این کار غیر قانونی است، تهمتهای بدی زده شد، میبینیم که هر کدام از این حرفها تنش به بازار وارد میکند لذا اگر مسئولین با یکدیگر توافق کنند و کسی زیر قولش نزند، روزهای آینده روزهای خوبی را خواهیم داشت به لحاظ قیمتی یعنی جهشی که در این سه هفته داشتیم فکر کنم حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد آن حباب بود یعنی حتی اضافه بر جهش قیمت ارزی بود علی القاعده باید این حباب بترکد یعنی کاهش پیدا کند بخصوص که به ما گفتند واردات هم داریم، میتواند کمک کند برای اینکه این تنشها از بازار خارج شود.
مجری: آقای تقوایی منش کارشناس صنعت خودرو لطفا بگویید مزیتی که به هر حال عرضه در بورس کالا دارد و اینکه آیا همه راهها برای مدیریت عرضه از سوی خودروساز بسته شده یعنی بورس کالا این قدر قوی میتواند عمل بکند که خودروساز مدیریت نکند به نوعی عرضه را یا نه چگونه است؟
تقوایی منش در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: به دلیل قرارگیری خودروها در مکانیزم عرضه و تقاضا و کشف قیمت واقعی خودروها در همان بورس کالا شاهد روند تعادلی قیمت در بازار خودرو خواهیم بود و این باز میگردد به عواملی که ضمانت اجرایی معاملات در بورس کالا آن قدر بالاست که در واقع تولید کنندگان میتوانند مبلغ معاملات را به موقع دریافت کنند و خریداران خودرو نیز در صف یا همان سررسید محصول میتوانند خودروی خریداری خودشان را به موقع بدون دغدغه دریافت بکنند البته اگر ما پرهیز کنیم از آن تنشهایی که بعضی از افراد و سوداگران و دلالها وارد میکنند به بازار سرمایه خودرو، آرام آرام شاهد ترکیدن حباب بازار خودرو میشویم یعنی در واقع خودروساز به سمت خوبی رفته که هم دسترسی آسان تری که اطلاعات خودروساز داریم در بحث تولید خودرو, تکنولوژی خودرو، به روز بودن خودرو و هم کشف معاملات مالیاتی خودرو یعنی هم دولت مرتفع میشود و هم خریدار در واقع زنجیره خوبی است برای بازار سرمایه که البته خودروساز به نظرم خب دولت دارد هم افزایی میکند با تولیدکننده دولتی و بخش خصوصی آن و این روند، روند خوبی است هم برای خودروساز که در واقع در چرخه مالی اش دریافت مالی خوبی داشته باشد هم خریداران از یک ثبات قیمتی خوب و نسبت متعادلی دارند برخوردار میشوند و دست یک سری در واقع دلالها هم دارد در واقع کوتاه میشود از این قضیه امیدوارم با سیاستهای خوبی که پیش گرفتند؛ بورس کالا در واقع محل امنی است این مرکز بازار سرمایه برای هر نوع کالایی مخصوصاً عرضه خودرو.
مجری: آقای صادقی در حال حاضر تعیین کف قیمت بر عهده خودروساز است یا چگونه است؟
صادقی: بر اساس اطلاعیه عرضهای که خودروساز اعلام میکند و روی وب سایت بورس کالای ایران منتشر میشود قیمت پایه توسط خودروساز اعلام میشود و در سامانه بورس کالا درج میشود و خریداران بر اساس این قیمت پایه قیمتهای مدنظر خودشان را و میزان تقاضایی که روی این تعداد دستگاهی که عرضه شده اعلام شده در واقع قیمت مدنظر خودشان تا چه قیمتی حاضر به خرید این خودرو هستند را به کارگزار اعلام میکنند و کارگزاران هم که از طریق سامانههای معاملاتی وارد سامانه معاملات بورس کالا میکند و بر اساس مکانیسمی که در حال حاضر وجود دارد قیمتی کشف میشود و به خریداران خودرو تعلق میگیرد.
کاکایی: توضیحی بدهم که سوء تفاهم نشود؛ قیمت پایه را خودروساز هر عددی که دوست داشته باشد نمیتواند بدهد طبق یک ضوابطی با وزارت صمت هماهنگ میکند و آنجا قیمت تعیین میشود.
مجری: در حال حاضر مرجع قیمت گذاری فکر میکنم که دیگر از این به بعد شورای رقابت دوباره ورود میکند به قضیه یا نه چگونه است؟
کاکایی: هنوز نیست لزوماً فعلاً گفتند یک مصوبهای گرفتند یک سال شورای رقابت کنار رفته بود و حالا دوباره برمی گردد اطلاعی که دارم هنوز تصمیم نگرفتند چه کار کنند، چون واقعیت این است ببینید قیمت پایه یک موضوع است که خب ضوابط دارد روشن است تقریباً یک قیمت تمام شده است که باید ارائه شود و پس از عرضه در بورس دیگر بر اساس تعادل بازار است دیگر شورای رقابت معنی ندارد شورای رقابت کجا میآید در بازی, به خصوص اگر بخواهد بیاید در بازی باید مراقب همان برنامهای که شما گفتید باشد یعنی مطمئن شود که به موقع عرضه میکنند و قانون به شدت پشت بورس کالا هست و بورس کالا خیلی قوی سر این ماجرا است برای همین مطمئن نیستم شورای رقابت دیگر بخواهد مستقیم روی قیمت تصمیم گیری کند، چون قیمت گذاری حذف میشود این موضوع را یادمان نرود بورس کالا یعنی حذف قیمت گذاری.
مجری: آن قیمت پایه چطور آقای کاکایی؟
کاکایی: قیمت پایه را عرض کردم آن ضوابطی است که به اصطلاح مثلاً حتی خودروهای خارجی را نگاه کنید میبینید یک سری مدارک نشان میدهند آن عدد و رقم را چک میشود قیمت پایه یعنی قیمت تمام شده است پول مثلاً همین عددهایی که در بورس اعلام میشود در بورس پول به اصطلاح بیمه و مالیات و آن شماره گذاری را جدا حساب میکنند این تکه را که مربوط به هزینه هاست میآید وزارت صمت تایید و بررسی میکند سپس به عنوان بورس در بورس کالا اعلام رسمی میشود و کسی نمیتواند این عدد را همین طور بالا ببرند من میخواهم این موضوع را تأکید کنم، چون باز این شبهه پیش میآید که مثلاً خودروساز یا اگر عدد دو برابری اعلام کرد نه همچنین چیزی شدنی نیست و تحت کنترل است.
مجری: آقای صادقی در مورد خودروهای وارداتی چگونه خواهد بود روند کار؟
صادقی: تا کنون ۲۱ مدل خودرو در قالب ۱۳ شرکت خودروساز در بورس کالا پذیرش شدند که پذیرشهای اخیر مربوط به دو شرکت وارد کننده خودرو بودند که خودروهای وارداتی را درخواست پذیرش در بورس کالا دادند و مجموعاً ۲۱ هزار و ۱۴۰ دستگاه پذیرش شده که حالا آماده عرضه هستند و آن وارد کننده در واقع باید مقدمات کار را انجام بدهد که آماده عرضه در بورس کالا شود و بورس کالا آمادگی اش را دارد که این عرضه را روی تابلو ببرد.
مجری: آقای کاکایی روند کار تا چه زمانی این گونه خواهد بود تا چه زمانی بورس کالا مرجع خواهد بود برای ارائه یعنی به جایی خواهیم رسید که به هر حال مردم به یک نمایندگی مراجعه کنند و خودرویی که میخواهند خرید کنند، چه اتفاقی باید بیفتد که مردم به این نقطه برسند؟
کاکایی: خیلی سؤال مهمی کردید میخواهم بازگردم به آن صحبتی که آن دوست عزیزمان کردند یک خبر خوبی هم امروز شنیدم این بود که شاخص بورس حدود ۳۷ هزار واحد افزایش داشت , اگر اقتصاد رونق پیدا کند خیلی از این پولها از این سند و از این بازار بیرون میرود یعنی یکی از مشکلات ما در بازار خودرو این است که خیلی از بازارهای دیگر به نوعی با شکست روبرو شدند و مردم در آن بخش مشکل دارند، نگران آینده شان هستند و هجوم میآورند به این بازار بخصوص در این سه هفته ما این را با چشمانمان دیدیم عددها مشخص است پس میتوانم این طور بگویم هر وقت که بتوانیم ثباتی در بازارهای سرمایه درست کنیم بورس کالا نه, خود بورس رونق پیدا کند ثبات قیمت ارز و اینها را داشته باشیم مطمئناً به تعادل میرسیم شبیه آن اتفاقی که در سال ۹۴ افتاد, ۹۴ اگر یادتان باشد عرضه و تقاضا به تعادل رسید و ما طی دو سال بعدی آن هم تقریباً افزایش قیمت جدی در خودروسازها نداشتیم چرا؟ چون اگر افزایش قیمت میدادند اصلاً نمیتوانستند بفروشند با انواع لطایف الحیل باید فروش میرفتند اینکه زمان آن دقیقاً چه وقت است نمیتوانم دقیق به شما بگویم چرا؟ چون ما ۵ سال است به صنعت خودرو ضربه میزنیم ۵ سال میتوانم با جرأت بگویم بالای ۱۵۰ هزار میلیارد تومان زیان مستقیم به این صنعت وارد شده؛ یک یادآوری میکنم خیلیها میگویند یعنی باید تمام آن زیان را مردم بدهند؟ خیر، منظورم این نیست به هر حال یک تورم ۴۰ درصدی داریم، حجم نقدینگی مورد نیاز برای ادامه تولید چقدر میشود؟ سالانه باید به همان مقدار افزایش پیدا کند همین مقدار ۴، ۵ سال است افزایش پیدا نکرده یعنی با چنگ و دندان روز به روز با بدهی بیشتر خودروساز ادامه داده است ضمن اینکه این خبر خوش را به شما بدهم همین اتفاقی که امسال افتاد کرونا که به وجود آمد کمبود چیپ در دنیا داشتیم و یک سری اتفاقات و دیدید که سال قبل یک سری دپو شدنها و کمبودها بود، اما در حال حاضر در دنیا سرمایه گذاری سنگینی روی تولید چیپ انجام داده اند طوری که تولید در حال افزایش است و با افزایش تولید اوضاع خوب میشود.