افزایش ۴۶ درصدی تولید خودرو در مقایسه با مدت مشابه ۱۴۰۰
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه هم اکنون رقم تولید خودروسازان کشور، حدود یک میلیون دستگاه است، گفت: تولید امسال ایران خودرو در مقایسه با مدت مشابه پارسال، حدود ۴۶ درصد افزایش یافته است.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای مهدی خطیبی در نشست هم اندیشی عرضه خودرو در بورس کالا، افزود: با محدودیتهای موجود در صنعت خودرو، هم اکنون هیچ راه حل ممکنی بهتر از عرضه خودرو در بورس کالا نیست.با عرضه امروز، بیش از ۳۶ هزار دستگاه خودرو از محصولات ایران خودرو در بورس کالا عرضه شده است که سبب جلوگیری از زیان ۲۸۰۰ میلیارد تومانی شده و تقریبا به همین میزان نیز زیان انباشته سال قبل کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه امروز مهمترین مسئلهای که در صنعت خودرو با آن مواجه هستیم، قیمتگذاری است، گفت: چرا باید در قیمتگذاری خودرو دخالت شود و چرا شورای رقابت، سازمان حمایت و مصوبه سران قوا، ستاد تنظیم بازار در قیمتگذاری خودرو ایفای نقش میکنند؟
خطیبی با اشاره به اینکه برخی عنوان میکنند که بازار خودرو انحصاری است، افزود: امروزه در صنعت خودرو، ۳۸ درصد از نظر ریالی و بیش از ۱۲ درصد از نظر تعدادی، سهم بازار متعلق به خودروسازان غیر ایرانخودرو و سایپا بوده و واردات خودرو نیز شکل گرفته است و با توجه به شاخص هرفیندال یا سایر شاخصها آیا در حال حاضر میتوانیم بگوییم این بازار انحصاری است؟
وی اضافه کرد: با عنوان انحصار، قیمتگذاری دستوری در خودروسازی انجام میشود که باید با آن بهصورت ریشهای برخورد شود و جا دارد نخبگان اقتصادی و جوامع دانشگاهی به این موضوع ورود کرده و این موضوع را در قالب طرح بررسی کنند.
به گفته مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، امروزه بازیگران بسیاری در عرصه صنعت خودرو وجود دارد و با تاکید بر انحصاری بودن این صنعت، در واقع خودروسازان بخش خصوصی را نادیده میگیریم.
وی با اشاره به اینکه به راحتی میتوانیم ثابت کنیم که بیش از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان در پنج سال گذشته از جیب خودروسازان، سهامداران و دولت خارج شده است، افزود: باید بررسی شود که این منابع به کجا رفته است، یک چهارم جمعیت ایران از طریق بورس و سهام عدالت، سهام دار ایران خودرو هستند، یعنی سود و زیان این خودروساز به آنها ارتباط پیدا میکند و ما باید مشخص کنیم که دقیقا از منافع کدام مردم صحبت میکنیم؟ زیرا یک چهارم آنها سهامدار هستند و آمار چهار ماه قبل که حاکی از آن است که بیش از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان از جیب آنها خارج شده، باید مشخص شود کجا رفته است؛ از مدیران ارشد سازمان بازرسی کل کشور درخواست کردهام که به این موضوع ورود و شفافسازی کنند.
خطیبی با بیان اینکه تا زمانی که مجبور و مکلف به فروش زیر قیمت تمام شده هستیم، زیان دهی خودروسازان استمرار خواهد یافت، گفت: روز گذشته، حدود ۱۰ میلیون نفر برای خرید خودرو در بورس کالا ثبت نام کرده اند، این در حالی است که شیشه ایتر و شفافتر از گروه صنعتی ایران خودرو در اطلاعرسانی و ارایه اطلاعات به بازار و مردم وجود ندارد و به همین دلیل بازار به خوبی از قیمت تمام شده محصولات ما آگاه است و در این شرایط بدیهی است که این حجم از استقبال صورت میگیرد.
وی با اشاره به اینکه تکلیف ماده ۹۰ سیاست اجرایی اصل ۴۴ باید مشخص شود، گفت: به طور واضح مشخص شده است که در صورتی که به بنگاه اقتصادی، فروش زیر قیمت تمام شده تکلیف شود، باید جبران زیان صورت گیرد؛ راهکار و آیین نامه نیز برای این موضوع مشخص شده است و سازمان حسابرسی، سازمان برنامه و اداره کل تسویه دیون دولتی سه سازمان و مرجعی هستند که باید به این موضوع ورود کرده و تعیین تکلیف کنند.
خطیبی افزود: خواهش ما این است که به این موضوع رسیدگی شود، زیرا به عنوان مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو مکلف و موظف به حفظ و حراست از منافع اقتصادی سهامداران و امانت دار آنها هستم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه امروز مردم خودرویی که در بازار ۶۰۰ میلیون تومان عرضه میشود را در بورس کالا به احتساب عوارض و مالیات بر ارزش افزوده و ... حدود ۱۸۰ میلیون تومان کمتر خریداری میکنند، گفت: لذا هم خودروساز و هم مردم و هم دولت به دلیل دریافت عوارض و درآمد، از این فرایند رضایت دارند و مشخص نیست به چه دلیل در این فرایند سنگ اندازی میشود.
وی اضافه کرد: از وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس خواهش میکنم در این زمینه پافشاری و استقامت لازم را داشته باشند، ایران خودرو تا جایی که بتواند و موضوعات آیین نامهای اجازه دهد، پای سیاست عرضه خودرو در بورس کالا ایستاده و مکلف است از هر امکانی برای کاهش زیان انباشته خود بهره ببرد.
خطیبی در پاسخ به موارد مطروح شده از سوی کارشناسان این نشست در زمینه مالکیت خودروسازان، افزایش عرضه و ادغام دو خودروساز ایران خودرو و سایپا، با اشاره به اینکه امسال باوجود همه تضاد و تعارض منافع موجود، به طور مشخص ۲۸ درصد سهام ایران خودرو غیر از بورس، متعلق به یک یا دو بنگاه اقتصادی است، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۱۴۵ هزار دستگاه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش تحویل صورت گرفته است، در حقیقت به احتساب خودروهای پلاک شده آماده تحویل و خودروهای آماده پلاک شدن، تاکنون ۷۲ درصد از هدف تولید ۷۵۰ هزار دستگاهی امسال را پوشش دادهایم.