معاون پرورشی و فرهنگی با بیان اینکه گمشده دانش آموز امروز نشاط حقیقی است، تاکید کرد: هویتبخشی و نشاط آفرینی در مدارس بر اساس تربیت اسلامی، نیاز اصلی جامعه است.
باقرزاده با بیان تاریخچهای از تشکیل معاونت پرورشی و فرهنگی به ذکر سیری از فعالیتهای این حوزه در دهههای اخیر پرداخته و دلیل نشاط حاکم بر مدارس در دهه شصت را فعالیتهای هویت بخش و نشاط آفرینی، چون برگزاری اردوهای مختلف و هدفمند و همچنین برگزای فعال مراسمهای ویژهای همچون دهه مبارک فجر دانست و آن را حاصل روحیه انقلابی و جهادی مربیان تربیتی عنوان کرد.
معاون پرورشی و فرهنگی با تاکید بر اینکه اصلیترین دلیل اثر بخش بودن آن فعالیت ها، ارتباط مستمر و صمیمانه بین دانش آموزان و مربیان بود، گفت: انحلال و تعطیلی معاونت پرورشی در برههای با استدلال اینکه کار تربیت یک مسئولیت جمعی است، قطعا غلط بوده و به خاطر عدم پیش بینی ساز و کارهای لازم برای آن و همچنین عدم تبیین وظایف هر یک از عوامل تربیت بود که موجب شد آموزش و پرورش در آن زمان از اهداف اولیه خود دور شود.
باقرزاده افزود: البته پس از این زمان با تدبیر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و تاکید ایشان بر ایفای نقش هدایتگری و تنظیم گری مجددا این معاونت احیا شد، اما به دلایل زیادی هیچ گاه نتوانست نقش آفرینی قبلی خود را آنگونه که مطلوب رهبر معظم انقلاب بود، داشته باشد.
وی تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی کشور در راستای دو هدف هویت و نشاط آفرینی در مدارس به دنبال برنامه ریزی صحیح در این زمینه است که به طور حتم نیل به این اهداف موجب جلوگیری از آسیبهای اجتماعی و مصون ماندن دانش آموزان از این آسیبها است.
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: موضوع مهم دیگر پس از تقویت هویت در دانش آموزان، نشاط است که باید از جنس نشاط حقیقی و به دور از مسائل ظاهری و دنیوی باشد.
باقرزاده به برگزاری جلسات متعدد کاری با حضور مربیان تربیتی مدارس و معاونین پرورشی و فرهنگی استانها اشاره کرده و گفت: در خصوص هویت بخشی به دانش آموزان و ایجاد نشاط در مدارس معاونین پرورشی و فرهنگی استانها نیز به اقتضای فرهنگ و جغرافیای خود نشستهایی را برگزار نموده تا بتوانیم به هدف اصلی خود که احیای واقعی معاونت پرورشی است دست پیدا کنیم.
وی خاطرنشان کرد: اصول حاکم بر فعالیتهای پرورشی به سوی مشارکت فعال دانش آموزان باید حرکت کند. تربیت دانش آموزِ امیدوار و برخوردار از هویت اسلامی ایرانی، انقلابی و دارای سلامت روانی، اجتماعی و معنوی هدف و غایت ما است و احیای نقش تنظیم گری مربی؛ اعتلای منابع انسانی؛ کیفی سازی فعالیت ها، ارزیابیها و سنجش اثربخشی برنامهها در متن فعالیتهای آموزشی از راهبردهای اصلی ما خواهد بود.
معاون پرورشی و فرهنگی ضمن ارائه آماری از منابع انسانی مورد نیاز برای تحقق فعالیتهای پرورشی، به کمبود مربیان تربیتی در مدارس اشاره و تصریح کرد: از همین تعداد مربی تربیتی که داریم تعداد بالایی امسال بازنشسته خواهند شد. از سویی آمار دانشجویان ورودی دانشگاه فرهنگیان در رشتههای مرتبط تربیتی رقم ناچیزی است که سعی داریم این تعداد را با کمک مجلس و دولت افزایش دهیم.
باقرزاده گفت: از مربیان تربیتی عزیزی که در حال حاضر در حال فعالیتند نباید غافل شد، بنابراین، برنامه ریزی برای ارتقای توانمندیهای آنان جهت ارتباط فعال با دانش آموزان را در دستور کار قرار دادیم و با فعالیت هایی، چون سفرهای تربیتی یک روزه، اردوهای راهیان نور و راهیان پیشرفت و برنامههای دیگر به عنوان کارگاههای عملیاتی این حرکت را گستردهتر و عمیقتر میکنیم.
معاون پرورشی و فرهنگی به تغییر رویکرد نظارت و ارزیابی فعالیتهای مربیان تربیتی مدارس از کمی به کیفی، تجمیع برنامهها در سامانهای تحت عنوان نورینو، ارتباط مستقیم فعالیتهای فرهنگی و قرآنی با متن کتب درسی دانش آموزان اشاره و نمودار مفهومی توزیع ماموریت تربیتی معاونت پرورشی و فرهنگی در تعامل با ارکان تربیت را تشریح و تاکید کرد که هدف این نمودار باید به نقش آفرینی فعال دانش اموزان در بستر و موقعیتهای خلق شده منجر شود.