رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در یک نشست خبری، برنامههای پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش راتشریح کرد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: برنامه درسی در بسیاری از کشورها موضوعمحور است. چالشها و سؤالات زیادی مطرح میشود؛ در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شش ساحت تعریف شده که باید به آن توجه شود در حالیکه نظام آموزشی کنونی کشور تنها به یکی از آن ساحتها یعنی ساحت علمی توجه دارد.
وی تصریح کرد: باید بدانیم برای ۱۰ سال بعد در چه رشته یا درسی نیاز به چه تعداد معلم داریم. موضوع بعدی این است که هر موضوعی که برای آن پژوهش خواهیم داشت باید یک پیوست فرهنگی داشته باشد.
برنامه عملیاتی اجرای سند تحول رونمایی میشود
محبی افزود: شش زیرنظام برای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای تحقق ۳۸ برنامه طراحی شده است که یکی از آنها، زیرنظام پژوهش و ارزشیابی نظام تعلیم و تربیت است. یکی از سؤالات پرتکرار این است که سند تحول چه زمانی قرار است اجرا شود و چند درصد محقق شده است؟ در همین زمینه یک نقشه راه تهیه شده است. این سند راهبردی، علاوه بر بیان فرصتها، تهدیدها، ضعفها و قوتها، تحلیل ذینفعان را نیز انجام داده است. برنامه عملیاتی دقیقی برای پنج سال آینده تدوین شده که ۲۵ آذر در روز پژوهش، رونمایی خواهد شد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در ادامه گفت: برنامه جامع عملیاتی نیز آماده شده که مشخص میکند در هر مقطعی از زمان، چه میزان از سند اجرایی شده است.
محبی به مأموریتهای این پژوهشگاه از جمله توسعه فرهنگ پژوهش و پاسخگویی به نیازهای حال و آینده نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: آیندهپژوهی، روندپژوهی و پژوهشهای کاربردی در این زمینه مدنظر است. بخشی بهعنوان مطالعات فوری را نیز ایجاد کردهایم که نتایج برخی پژوهشها ظرف سه ماه در اختیار ذینفعان قرار میگیرد. ظرفیتهای موجود ما پاسخگوی نیازهایی که داریم نیست و جا دارد از ظرفیتهای موجود در کشور در ابعاد ملی استفاده کنیم. بهعنوان مثال در دانشگاههای علوم انسانی این ظرفیت وجود دارد. برای تحقق ظرفیتهای مغفول مانده سند تحول بنیادین، چند پیشنهاد نیز برای درج بهعنوان احکام برنامه هفتم توسعه ارائه کردهایم.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از فعالیت حدود ۱۰هزار دکترمعلم در نظام تعلیم و تربیت خبر داد و گفت: قانون منع مداخله کارکنان دولت در قراردادها، برای اعضای هیأت علمی، استثناء قائل شده است و ما پیشنهاد دادهایم که برای دکترمعلمها نیز مستثنی شود تا بتوانیم از ظرفیتهای این بخش در توسعه پژوهشها بهرهمند شویم.
محبی در پاسخ به سؤالی در رابطه با این موضوع که اجرایی شدن سند راهبردی پژوهشگاه آموزش و پرورش بهعنوان یکی از اساسیترین کارها به چه میزان میتواند منجر به ارتقای جایگاه پژوهش و برنامههای پژوهشگاه شود، گفت: چشماندازی که دیده شده در سال ۱۴۰۵ ثمره آن مشخص خواهد شد. پیشبینی میشود با اجراییشدن این سند پژوهشگاه آموزش و پرورش در بین پژوهشگاههای علوم انسانی رتبه اول تا سوم را از لحاظ علمی در کشور داشته باشد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: همچنین از حیث حل مشکلات آموزش و پرورش نیز پژوهشگاه مرجعی برای حل مسائل دستگاه و تعلیم و تربیت باشد و همه ارکان به این باور برسند که مسایل و مشکلات موجود توسط پژوهشگاه و در سریعترین زمان ممکن شناسایی و حل میشود.
محبی ادامه داد: انشاءالله بُعد پژوهشی سند تحول بنیادین در سال ۱۴۰۵ محقق شده، البته الزاماتی دارد و شاید قدری با مشکل نیز مواجه شویم، اما این سند طوری نوشته شده که انشاءالله به اهداف مورد نظر میرسیم.
جزئیات قدردانی از برگزیدگان هفته پژوهش
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در ادامه به برنامههای هفته ملی پژوهش (۱۹ تا ۲۵ آذر) اشاره و اعلام کرد: در روز ملی پژوهش همایشی با حضور وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری برگزار و از برگزیدگان جشنوارههای پژوهشی تقدیر خواهد شد. در این همایش از ۳ دانشآموز پژوهنده منتخب، ۳ معلم برتر پژوهشگر و دو پایاننامه منتخب تجلیل میشود.
به گفته رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش بیش از ۹۰ دانشآموز پژوهشگر و فناور در این همایش تقدیر خواهند شد. همچنین معلمان پژوهنده، دانشجومعلمان و پژوهشگران برتر تقدیر میشوند.
محبی گفت: در این همایش همچنین از یک رساله کارشناس ارشد و یک رساله دوره دکترا و سه مدیر پژوهشسرای برتر نیز تجلیل به عمل خواهد آمد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: در هفته پژوهش، از اولویتهای پژوهشی پژوهشگاه نیز رونمایی خواهیم کرد. بازدید دانشآموزان از مراکز علمی، دانشگاهها، پارکهای علم و فناوری و شرکتهای دانشبنیان در یکی از روزهای هفته پژوهش برنامهریزی شده است. همچنین بازدیدها و برنامههای مختلف دیگری برای مدیران و معلمان نیز تدارک دیده شده است.
عناوین روزهای هفته پژوهش
به گفته دبیر ستاد بزرگداشت هفته پژوهش، عناوین این هفته به شرح زیر نامگذاری شده است:
- روز اول (۱۹ آذر) به موضوع «مهارت و اشتغال دانشآموزان» اختصاص داده شده است. به همین منظور، تعامل با مسئولان بخش آموزشهای فنیوحرفهای و تقویت رویکرد پژوهش و پژوهشگری در آموزشهای فنیوحرفهای در دستورکار است.
- روز دوم (۲۰ آذر) مراسم روز ملی پژوهش برگزار و با حضور وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری، از برگزیدگان دانشآموزی و فرهنگیان در حوزه پژوهشگر برتر، معلم پژوهنده، مدیر پژوهشسرا، دانشجویان برگزیده دانشگاههای شهیدرجایی و فرهنگیان، طرح و پایاننامه، کمیته پژوهشی حوزه ستاد، شورای تحقیقات استانی در اردوگاه شهید باهنر تجلیل خواهد شد. همچنین در همین روز از سند و نقشه راهبردی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و اولویتهای پژوهشی وزارت آموزش و پرورش رونمایی میشود.
- روز سوم (۲۱ آذرماه) که به بازدید از پژوهشسراهای دانشآموزی اختصاص دارد، پای صحبتهای دانشآموزان عضو پژوهشسراها، مدیران و معلمان خواهیم نشست تا از زبان آنها، نقاط قوت و ضعف، فرصتها، تهدیدها و انتظارات را بشنویم.
- روز چهارم (۲۲ آذرماه) طرح «ارتباط مدرسه و دانشگاه» اجرا خواهد شد.
این طرح با هدف تعامل سازنده بین مدارس و دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری، آشنایی دانشآموزان با امکانات آموزشی و پژوهشی موجود در دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری استان و منطقه، جهت استفاده در طرحها و پروژههای پژوهشی خود در آینده و ایجاد انگیزه بیشتر در دانشآموزان برای مطالعه، پژوهش و کار علمی اجرا خواهد شد.
وی هدف از اجرای این طرح را آشنایی دانشآموزان با گوشههایی از رشد و شکوفایی علمی ایران اسلامی دانست.
- روز پنجم (۲۳ آذرماه) بر توسعه حرفهای معلم متمرکز است. در این روز نشست معلمان پژوهنده منتخب سراسر کشور به صورت مجازی برگزار و چالشهای برنامه معلم پژوهنده، آسیبهای احتمالی و نحوه ارتقای کیفیت آن مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
- روز ششم (۲۴ آذرماه) که به مدیریت مبتنی بر پژوهش اختصاص یافته است، اعضای هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در استانها و نشستهای علمی پیشبینی شده حضور خواهند یافت.