دبیر کارگروه درمان سندیکای بیمه گران ایران گفت: برای رفع مشکلات بیماران در بهره مندی از خدمات نسخه الکترونیک بیمه های تکمیلی باید با بیمه های پایه هماهنگ شوند.
سجاد رامندی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، افزود: در صنعت بیمه بیش از ۳۰ شرکت بیمه تجاری داریم که قبلا با نرم افزارهای جداگانه بیمه طراحی شده بودند اما حالا باید با داده ها و جزئیات یکپارچه داده های سلامت را پردازش کنند و همین موضوع موجب شده هماهنگ کردن داده های سلامت زمان بر شود.
وی گفت: موضوع بعدی نحوه عقد قراردادبیمه های تکمیلی با مراکز درمانی است. چون برخی از این مراکز بیمه های تکمیلی با بیمه های پایه طف قرارداد هستند و فرد مراجعه کننده اگر با نسخه الکترونیک به این مراکز بروند داده ها به بیمه پایه و سپس بیمه تکمیلی انتقال می یابد.
رامندی با بیان این که البته در برخی موارد بیمه های پایه با مراکز قرارداد ندارند که در این صورت بیمه های تکمیلی با چالش مواجه می شوند ادامه داد: تعداد زیادی از بیمارستان های خصوص شهر تهران با بیمه پایه طرف قرارداد نیستند و هنوز از نسخه کاغذی استفاده می کنند و افرادی که به مراکز خصوصی رفته و از بیمه تکمیلی خود قصد استفاده دارند انتظار دارند هزینه را دریافت کنند.
وی افزود: از طرفی این مراکز هنوز اسناد را به صورت کاغذی دریافت می کنند. وضعیت بیمه در این موارد یا باید صراحتا بگوید هزینه را پرداخت نمی کند که در این صورت افراد جامعه ضرر می کنند و یا به بیمارستان ها فشار بیاورد و تا در همه موارد نسخه الکترونیک صادر کنند.
کارشناس بیمه با بیان این که در برخی موارد مراکز با بیمه پایه قرارداد دارند اما با بیمه تکمیلی طرف قرارداد نیستند گفت: دراین موارد چون نسخ الکترونیک با بیمه پایه قابل پیگیری است تنها کد رهگیری بیمار باید به بیمه تکمیلی داده شود و هزینه ها از بیمه تکمیلی دریافت شود.
وی افزود: در حال حاضر با وب سرویس هایی که بین بیمه پایه و تکمیلی ایجاد شده به راحتی دسترسی رویت اطلاعات وجود دارد.
رامندی ادامه داد: این اطلاعات در بیمه سلامت کامل تر است اما در بخش تامین اجتماعی شرکت های بیمه مشکلاتی دارند برای نمونه کدینگ نسخه الکترونیک در تامین اجتماعی با بیمه سلامت یکسان نیست و اطلاعات که بیمه تکمیلی لازم دارد طبیعتا به دست بیمه تکمیلی نمی رسد.