رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان سیاستگذاری آموزشی برای حمایت بیشتر از نخبگان و استعدادهای علمی برتر کشور را تشریح کرد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، سیاستگذاری آموزشی را حاوی برنامههای مدونی برای شکوفایی و محک استعدادهای علمی دانش آموزان دانست و دو مسیر خیلی مهم برای تقویت حوزههای علمی را شناسایی استعدادها و حمایت از آنها با اجرای طرح شهاب، به منظور جذب مدیران و معلمهایی با توانمندیهای بالا و علاقمندی برای ارتباط با نخبگان معرفی کرد.
سید محمد صادق موحد معاون مستعدان و آینده سازان بنیاد ملی نخبگان مهمان دیگر این برنامه از برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان با همکاری وزارت علوم برای طراحی برنامه جدیدی به منطور حمایت از برگزیدگان و موفقیت سازان عرصه المپیادی کشورمان گفت: در حال حاضر ما بالغ بر ۱۰ جامعه مخاطب در بنیاد ملی نخبگان داریم که بیش از ۱۸ طرح و تسهیلات و همچنین برنامههای توسعهای برای آنها به اقتضاء جامعه مخاطب اجرا میکنیم.
موحد، درباره اثر بخشی این طرح گفت: تا حدی بنیاد ملی نخبگان در این موضوع، موفقیتهای نسبی کسب کرده منتهی آن حد ایده آل نبوده که به تقسیم وظایف ملی که ذیل سند راهبردی کشور در امور نخبگان هست بر میگردد که فقط و فقط به عهده بنیاد ملی نخبگان نیست برخی از مأموریتها و سایر دستگاهها هم بایستی در واقع به این مهم اهتمام بورزند.
معاون مستعدان و آینده سازان بنیاد ملی نخبگان، مهاجرت نخبگان را معلول علتهای مختلفی دانست و گفت: در برنامههای بنیاد تلاشمان این است که با برگزاری کارگروههای فکری در بنیاد، دغدغههای جامعه مخاطب را در سنهای مختلف و بنا به اقتضائات مختلف شناسایی و برنامههای توانمندسازی را فراهم کنیم که این احساس در آنها ایجاد شود که میتوانند برای کشورشان مؤثر و مفید باشند یعنی این دیدگاه؛ توانمندی بیشتر یعنی خدمت بیشتر و در نتیجه اثرگذاری بیشتر.
موحد در ادامه گفت: طی رایزنیهایی که ما با وزارت علوم داشتیم به این نتیجه رسیدیم که بایستی یک برنامه جدید و جامع نگر را طرح کنیم که برگزیدگان المپیادهای دانش آموزی از بدو ورود به در رشتههای اولویت دار کشور (که یک فهرست مشخصی است و به زودی از آن رونمایی خواهیم کرد) تحصیل کنند و تا پایان تحصیلاتشان در مقاطع تحصیلی مختلف مشمول تسهیلات و پشتیبانیها شوند.
درگاههای خروجی متنوعی را هم برای آن در نظر گرفتیم و هدف غایی ما فقط رساندن این دوستان به عضویت هیأت علمی نیست بلکه اگر بخواهند شرکتی را بر اساس ایدههای نوآورانه و فناورانه تأسیس کنند تسهیلاتی را برای ایشان در نظر گرفته ایم و همچنین با تأسیس صندوقی بر اساس اساسنامه بنیاد، بخشی از دغدغه معیشتی این جامعه مخاطب را در صورتی که نتوانند به آن جایگاه شغلی مدنظر برسند تا یک بازه زمانی قابل توجه بعد از دانش آموختگی در دوره دکترای تخصصی برای آنها رفع میکنیم.
در ادامه برنامه، قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزارت علوم در ارتباط زنده تلفنی از تصمیم سازی برای رفع مشکلات و چالشهای نخبگان گفت: با توجه به آیین نامه، نخبگان در رشتههای مختلف با توجه به معدل مناسب میتوانند برای مقطع بعد بدون کنکور و با مصاحبه وارد دانشگاه شوند و پذیرش بگیرند.
محمدصادق موحد در ادامه درباره انواع طرحهای تسهیلاتی بنیاد برای حمایت از نخبگان گفت: طرح شهید احمدی روشن که دوره ششم آن در حال اجراست و برنامه ریزی برای اجرای دوره هفتمش با قوت در بنیاد دنبال میشود و طرح دیگر که به منظور حمایت از رویدادهای رقابتی مسأله محور است طرح شهید بابایی بنیاد ملی نخبگان است که از سال ۱۳۹۹ شروع شده و تلاش بنیاد این است که یک فضایی را برای جامعه مخاطب و اجتماع نخبگان فراهم کند که درگیر مسألههای واقعی کشور بشوند.
موحد درباره تفاوت استعداد برتر و نخبه گفت: صاحب استعداد برتر فردی است که توانمندیهای بالقوه دارد و هنوز شرایط برای بالفعل شدن همه توانمندی هایش فراهم نشده، اما نخبه یک فرد برجسته و کارآمد است که میتواند در خلق و کشف علم و دانش و همچنین تولید دانش فنی در عرصه هنر، ادب و مدیریت اثرگذاری مهمی داشته باشد.
عموعابدینی نیز درباره علت مهاجرت نخبگان گفت: از یک سو، افرادی تمایل دارند که برای ادامه تحصیل شان از ظرفیتهای خارجی کشور استفاده کنند و از سوی دیگر ظرفیتهای مختلفی در سطح جهان برای جذب افراد برتر یا استعدادهای برتر و نخبگان ارائه میشود. اتحادیه اروپا، امریکا، کانادا و کشورهای مختلف تسهیلات ویژهای قرار میدهند تا بتوانند از تمام کشورها استعدادها را داشته باشندو در بحثهای تسهیلات تکمیلی و انجام پروژهها و ایجاد اشتغال، شغلهای مناسب قرار میدهند تا بتوانند نخبگان را جذب کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم، در ارتباط تلفنی درباره طرح تحول دولت سیزدهم گفت: در بخشهای مختلف سند تحول به موضوع نخبگان توجه ویژهای شده از جمله؛ ارائه تسهیلات به نخبگان و استعدادهای برتر در دوره لیسانس که به جای ورود به کارشناسی ارشد، مستقیماً وارد دکتری شوند و دیگراینکه پرداخت تسهیلات مالی و پرداخت حقوق است، مانند کشورهای دیگری که این کار را انجام میدهند.