جشنواره کشوری رویش با حضور میهمانانی از ۵ استان کشور در دانشگاه فرهنگیان کرمان به کار خود پایان داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز کرمان، این جشنواره با محوریت کارگاههای توانمندسازی اعضای کانونها و انجمنها و برپایی نمایشگاه از آثار و دستاوردهای کانونها و انجمنها با حضور استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان با تجلیل از ۱۲ برگزیده در دانشگاه فرهنگیان کرمان برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی نماینده، ولی فقیه در استان در این مراسم گفت: اگر میخواهید دانش آموزی را متحول کنید، باید اول جهان بینی آن را تغییر دهید؛ و تا جهان بینی تغییرنکند، ایده و عقیده تغییر نخواهد کرد.
امام جمعه کرمان گفت: فرصت معلمی، فرصتی طلایی است و معلم و مربی در پرورش باید موانع تعلیم و تربیت را بردارند و مسیر تعلیم و تربیت را روشن کنند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان استان کرمان نیز در این مراسم گفت: دانشجو معلمان، نخبههای فرهنگی و مسئولان آینده نظام آموزش و پرورش هستند.
حجتالاسلام عباس توان، افزود: دانشگاه فرهنگیان، علاوه بر رسالت انتقال آموزش و رسالت فرهنگی و تربیتی، یک دانشجو را برای معلمی آماده میکند و بایستی یک شخصیت معلمی را بسازد که با اخلاق و باانگیزه باشد.
به گفته حجتالاسلام توان دانشجو معلم در کنار کار آموزشی نیاز به کارنامه تربیتی هم دارد.
وی میگوید: جشنواره رویش به عنوان عرصه تجلی توانمندیها و استعدادهای ارزشمند کانونهای فرهنگی و انجمنهای علمی، بستر مناسبی برای انعکاس ظرفیتهای قابل توجه کانونهای فرهنگی است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان استان کرمان گفت: هدف از برگزاری جشنواره رویش، جلب و مشارکت دانشجو معلمان درفعالیتهای فرهنگی و اجتماعی، حمایت و تشویق استعدادهای شاخص و ناب دانشجویی در حوزه کانونهای فرهنگی، انعکاس و انتقال تجربههای علمی، فرهنگی و اجتماعی موفق و الگو بین دانشجو معلمان و افزایش دانش و سواد فرهنگی، اجتماعی و علمی در حوزه کانونها و انجمنها است.
سرپرست معاونت فرهنگی دانشگاه فرهنگیان کشور در این مراسم با گرامیداشت یاد شهدا گفت: شهید سلیمانی الگویی برای معلمان آینده است.
علی محمدی افزود: پس از بهتر شدن اوضاع شیوع کرونا ویروس، با برگزاری برنامههای فرهنگی، دانشگاه پویا و با نشاط شد.
به گفته سرپرست معاونت فرهنگی دانشگاه فرهنگیان کشور جشنواره رویش محلی برای گردهمایی کانونها و انجمنهای علمی دانشجو معلمان و محلی برای بروز استعدادها و تبادل اندیشهها، تجارب و ایدههای ناب معلمی است که حرکتی بسیار ارزشمند است.
وی افزود: برای تحقق رسالت مهم تربیت محوری و ماموریت جدید در تربیت معلم مطلوب، باید باور کنیم علاوه بر کلاسهای آموزش، نیاز به کارگاههای عملی تربیت و تعلیم داریم و نمایشگاهها و جشنوارههایی همچون رویش همان کارگاههای عملی تعلیم و تربیت هستند که بخشهای مختلف آموزش را شکوفا میکند؛ بنابراین اهمیت زیادی دارند.
محمدی گفت: دانشگاه فرهنگیان در حوزههای آموزشی، پژوهشی، اعضای هیئت علمی و زیرساختها به دلیل نوپا بودن با مشکلاتی مواجه است؛ اما در حوزه فرهنگی، تربیتی، دینی و انقلابی جزو دانشگاه برتر کشور است.
اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش هم در این مراسم گفت: همان گونه که شهید سلیمانی گفتهاند: «کسی که شهید است میتواند شهید شود» به تاسی از این سخن باید گفت: کسی که تربیت یافته نباشد، نمیتواند مربی باشد.
وی گفت: در یک نگرش، تربیت اسلامی همان تعلیمات اسلامی است و کسی که تعلیم و معرفت اسلامی داشته باشد، تربیت شده است. در این نگرش؛ اگر کسی بتواند تعلیمات اسلامی را به کسی منتقل کند، او را تربیت کرده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: مربیان همواره در معرض نگاههای دقیق کودکان و نوجوانان قرار دارند و رفتار، اندیشه و عملکرد آنها مورد توجه است؛ بنابراین اگر بین مربی و شاگرد محبت شکل بگیرد، مربی الگوی خوبی میشود.