فناوری هوش مصنوعی در حوزههای مختلفی، چون سلامت، کسبوکار، آموزش و پرورش، اقتصاد، قانون و قضا، تولید و تفسیر دادهها و حملونقل کاربرد دارد.
این مفهوم پیچیده در دنیا با ۱۷ فناوری «رباتیک»، «داده کاوی»، «کلان داده»، «اینترنت اشیا»، «اتوماسیون صنعتی»، «ذخیره سازی و پردازش ابری»، «سنسورهای حرکتی»، «پردازش زبان طبیعی»، «پردازش تصاویر»، «پلتفرم آنلاین»، «اتومبیلهای خودران»، «واقعیت افزوده»، «بلاکچین»، «کامپیوتر ویژن»، «یادگیری ماشینی»، «اپلیکیشن موبایل و پلتفرم نرمافزاری» توسعه یافته است.
این فناوریها به کسب و کارها کمک کرده است تا رونق گیرند و به نیاز مردم پاسخ دهند. هوش مصنوعی در ۴ حوزه مهم میتواند برای شرکت ارزشآفرینی کند. «ارائه طرح و تحقیق و پژوهش»، «تولید»، «ترویج» و «ارائه» ۴ مرحلهای هستند که در کسب و کارها میتوانند با کمک هوش مصنوعی کارآمدتر و کاربردیتر شوند.
«جمعآوری و تحلیل اطلاعات جمعآوری شده از فرآیندهای مختلف سازمان به منظور بهبود تصمیم گیری مدیران و پیش بینی آینده»، «پردازش زبان انسان با کمک هوش مصنوعی به منظور بهبود نحوه برقراری ارتباط بین انسان و رایانه و افراد مختلف در جوامع گوناگون»، «پردازش تصویر و ویدئو برای پیش بینی اتفاقات»، «کاهش اشتباهات و تحلیل عملکرد افراد بر اساس حرکات آنها» از جمله مزایای استفاده از هوش مصنوعی در کسب و کارهاست.
با توجه به بررسیهای جهانی؛ هوش مصنوعی تاثیر شگفت انگیزی بر تولید ناخالص داخلی جهان تا سال ۲۰۳۰ خواهد داشت و پیشبینی میشود تولید ناخالص داخلی جهان به واسطه هوش مصنوعی به ۷/۱۵ هزار میلیارد دلار برسد. چین، آمریکای شمالی و اروپای جنوبی مناطق پیشرو در این حوزه هستند و درآمد بالایی از این فناوری دارند.
این مفهوم جهانی در ایران هم با کمک شرکتهای دانش بنیان و خلاق در حال توسعه است. ایران چند سالی است که در میان کشورهای قدرتمند و دارای فناوری هوش مصنوعی قرار دارد. این دستاورد نتیجه فعالیت ۲۳۵ شرکت فناور است.
بیشتر این شرکتها در حوزه خدمات دیجیتال، دستیار هوشمند، ذخیرهسازی و تجزیه تحلیل داده، فناوری اطلاعات و فضای سایبری، حملونقل هوشمند و شهر هوشمند فعالیت میکنند.