مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی لاستیک، روغن و فیلتر گفت: سازمان حمایت تا این لحظه بهطور رسمی هیچگونه مجوز افزایش قیمتی به این اتحادیه صادر نکرده است.
مجری: علت افزایش قیمت لاستیک چیست؟
آلسارا: افزایش قیمت تولیدات داخلی بستگی به نوع قیمت مواد اولیه دارد، ولی تا این لحظه بهطور کتبی و رسمی هیچگونه مجوز افزایش قیمتی از طرف سازمان حمایت مصرفکننده و تولیدکننده به اتحادیه صادر نشده است.
مجری: پس شما درخواست افزایش قیمت ندادید؟
آلسارا: افزایش و کاهش قیمت کالاها در اختیار اتحادیه نیست، معمولا تولیدکنندهها بر اساس میزان رشد قیمت مواد اولیه و با هماهنگی و تأیید سازمان حمایت میتوانند قیمت کالاهای خود را افزایش دهند.
مجری: وضعیت بازار چگونه است؟ آیا بازار کشش افزایش قیمت دارد و آیا مشتری وجود دارد؟
آلسارا: اگر تعادل بین عرضه و تقاضا حاصل شود، تعامل ایجاد خواهد شد، ولی هماکنون رشد قیمتی نمیبینیم و تقاضایی هم وجود ندارد و بهاصطلاح بازاریها با نخری بازار مواجهایم. یعنی حتی درصورت موافقت سازمان حمایت مصرفکننده و تولیدکنندگان، بازار کشش افزایش قیمتها را ندارد.
مجری: وضعیت لاستیک به چه شکل است و سرانه مصرف لاستیک چقدر است؟
آلسارا: نیاز مصرف انواع لاستیک کشور بین ۲۷ تا ۲۸ میلیون حلقه لاستیک است. سالیانه ۷۰ تا ۷۵ درصد لاستیک توسط تولیدکننده داخلی و تعدادی هم از طریق واردات تأمین میشود. خوشبختانه برای تأمین لاستیک در شرایط خوبی قرار داریم و هیچگونه کمبود لاستیکی در بازار نداریم.
مجری: برای تهیه لاستیک باید به چه نکات و مواردی توجه کرد؟
آلسارا: اطلاعات غلطی در بازار مطرح است که میگویند لاستیک تاریخ گذشته است. لاستیک از زمان تولید ۳۶ ماه و در برخی موارد تا ۶۰ ماه گارانتی دارد. به عنوان مثال اگر لاستیکی تولید ۲۰۲۱ باشد، مصرفکننده هنگام خرید میگوید تاریخ گذشته است، در صورتی که این لاستیک مشروط بر اینکه در شرایط مناسبی نگهداری شده باشد، ۵ سال گارانتی دارد.
مجری: کیفیت لاستیکهای داخلی نسبت به نمونه خارجی را چگونه ارزیابی میکنید؟
آلسارا: تولیدات داخلی ما نسبتا از کیفیت خوبی برخوردار بوده و پاسخگوی نیاز کشور است، همچنین در برخی موارد با بهترین شرکتهای بزرگ دنیا در رقابت هستند. لاستیکهای قاچاقی که وارد کشور میشوند، نیازمند برخورد صریح و جدی سازمانهای مسئول است.