پخش زنده
امروز: -
تولید لاستیک خودروهای سنگین کمتر از نیاز کشور است و از طرفی لاستیکهای وارداتی هم به درستی توزیع نمیشوند و یا به علت نبود نظارت صحیح در انبارها احتکار میشوند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ این روزها اغلب خودروهای سنگین با لاستیکهای صاف و ترک خورده در جادهها تردد میکنند و علت این امرکاهش عرضه و افزایش قیمت لاستیک خوردوهای سنگین است.
مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران میگوید: پارسال ۸۳۷ هزار حلقه لاستیک خودروهای سنگین در کشور تولید شد، ولی این میزان به علت تعطیلی کارخانه کیان تایر حدود ۵ درصد کمتر از سال ۹۹ بود، کشور ما در سال به یک میلیون و ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک برای خودروهای سنگین نیاز دارد و اگر حمایتهای لازم از تولید داخل صورت بگیرد ما فناوری و نیروی لازم برای تامین بازار را داریم به طوری که نیازی به واردات نباشد.
توزیع لاستیک با نرخ دولتی و به صورت حوالهای هم از سال گذشته قطع شده و کامیون دارها باید از بازار آزاد لاستیک تهیه کنند.
گفتگویی با تعدادی از کامیون دارها داشتیم، آنها میگویند لاستیک مناسب به سختی در بازار پیدا میشود و یا باید قیمتها نجومی پرداخت کرد به طوری که قیمت یک جفت لاستیک در بازار حداقل ۸ میلیون تومان است، این درحالیست که سال گذشته همان لاستیک ۵ میلیون تومان بود.
امسال کارخانه کیان تایر یکی از تولید کنندگان لاستیک خودروهای سنگین در کشور تعطیل شد و همین موضوع باعث کاهش عرضه لاستیک در هفتههای اخیر شده است.
شفیعی مدیر اجرایی این کارخانه میگوید: این کارخانه روزانه حدود ۷۰ تن تولید لاستیک داشت، اما از دو سال پیش با حدود هزار نفر کارگر اعلام ورشکستگی کرد.
چند سالی هست که رانندههای خودروهای سنگین با مشکل تامین لاستیک مواجه هستند و راه حلهای مقطعی نظیر اعطای حواله و یا سهمیه بندی هم نتوانسته مشکل را حل کند، تا زمانی که میزان تولید افزایش نیابد و نظارت جدی بر توزیع نباشد، نمیتوان انتظار داشت که این مشکل رفع شود.
خبرنگار: امیر نوایی