با ایجاد برنامه توسعه برای شتابدهندهها در حوزه گیاهان دارویی می توان بازار این محصولات را توسعه داد.
به طور مثال در صنعت گیاهان دارویی غفلت از مزیتهای اقلیمی، نیاز بازار، شناخت درست از بازار جهانی، توانمندیهای موجود و غیره؛ زمینه شکست پروژهها و عدم موفقیت در بازار داخلی و بینالمللی را برای فعالان این حوزه ایجاد میکند. به همین دلیل تنها کسب و کارهایی در بازار ماندگار میشوند که متفاوتتر و با مزیتهای رقابتی بیشتری فعالیت میکنند.
چند سالی است که داروهای گیاهی دوباره به کانون توجه پروتکلهای درمانی بازگشتهاند. در واقع این اتفاق هم در پی افزایش نیاز به دارو، سازگاری گیاهان دارویی با بدن و تاکید سازمان جهانی بهداشت بر جایگزینی داروهای شیمیایی به وسیله داروهای طبیعی رخ داده و موجب شده است تا تجویز و مصرف داروهای گیاهی افزایش یابد. همچنین عوارض جانبی، هزینهبر و زمانبر بودن کشف و تولید داروهای شیمیایی، مصرف گیاهان دارویی را در صنایع بهداشتی و دارویی افزایش داده است.
به همین دلیل همه کشورها در تلاش هستند تا بر مبنای ظرفیتهای اقلیمی و سرزمینی خود تولیدات این محصولات را ارتقا دهند و به بازار جهانی آن هم دست یابند. در ایران که یکی از کشورهای پیشرو و دارای تاریخی برجسته استفاده از این گیاهان محسوب میشود هم این موضوع مدنظر قرار گرفته و نهادهای مختلفی در این زمینه فعالیت میکنند.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم به عنوان یکی از بازیگران این عرصه به این حوزه ورود کرده است و با شناخت خوبی که از زیست بوم نوآوری کشور دارد، با ایجاد برنامه توسعه شتابدهنده حوزه داروها و فرآوردههای گیاهی انسانی و دامی به منظور تکمیل زنجیره ارزش گیاهان دارویی و توسعه بازار اقدامات موثری را در حمایت از گروههای فناور عملیاتی کرده است. همچنین هرساله بیش از دهها طرح توسعه محصولات فناورانه نیز با سرمایه گذاری بخش خصوصی و حمایتهای ستاد اجرایی شده و محصولات آن وارد بازار سلامت کشور میشود.