مدیر شبکه امید و کارشناس حوزه نوجوان گفت: مهمترین عاملي که موجب شد سرود «سلام فرمانده» این قدر فراگیر شود مسئله خلاء حماسه بود انگار خانواده ها، نوجوانان و کودکان ما خلأیی به نام خلأ حماسه داشتند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما آقای محمدصادق باطنی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه پنجشنبه شب بخش خبری 21 شبکه یک سیما با اشاره به اینکه ما یک کشور و ملتی هستیم که گوشت و پوستش با مفهومی به نام حماسه عجین شده است، افزود: خیلی نکته مهمی است اینکه ببینیم ارزشی که در سرود «سلام فرمانده» خلق شد، روی چه نیاز و خلأ و مسئلهای دست گذاشته است؟
او ادامه داد: از داستان آرش کمانگیر گرفته تا دیگر داستان های شاهنامه یا آن بعد توجه دینی و شیعی ما از رشادت های حضرت علی بن ابیطالب (ع) تا پهلوانی حضرت عباس(س)، این حماسه با گوشت و پوست، ملیت و با هویت دینی ما عجین شده است.
آقای باطنی افزود: زمانی که مذاکرات برجام توسط تیم مذاکره کننده قبلی داشت انجام می شد، لا به لای همه اتفاقاتی که افتاده بود، آقای عراقچی از آقای ظریف خاطره ای نقل کرد که او گفته بود در میان مذاکرات یکجا من عصبانی شدم و خودکارم را پرت کردم و به طرف مذاکره کننده خارجی گفتم «هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکن!»
او اضافه کرد: از همه آن بسته برجام و اتفاقاتی که در آن رخ داده است جمله ای سر زبان مردم باقی ماند و پس از آن تکرار می شود که هیچ ربطی به ماجراهای برجام و رابطه با آمریکا نداشت و آن جمله این بود که: «هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکن!» می بینید که باز جنس حماسه بود که آن اتفاق را در ذهن مردم ماندگار کرد.
مدیر شبکه امید گفت: یکی از بزرگترین کاستی های ما در سال های گذشته این بود که گونه ای ضعف در این نیاز درونی مردم یعنی حماسه به وجود آمده بود؛ مردم نیاز به حماسه داشتند؛ انگار مجموعه اتفاقاتی که در صحنه بین الملل یا در داخل کشور رخ داده بود می طلبید تا یک بار دیگر به این هویت دینی ملی و جمعی خودمان افتخار کنیم و بگوییم: سلام فرمانده!
آقای باطنی با اشاره به اینکه در سال های گذشته ما سرود هایی داشتیم که استقبالی از آنها نشد که تعدادشان کم هم نیست، افزود: علت این که آن سرودها چندان توفیقی نیافتند این بود که به زبان کودک و نوجوان و با استخدام کلمات و واژگان این نسل سروده نشده بودند.
او ادامه داد: در این سالها هر سرودی که موفق بود برای نزدیک شدن به زبان نوجوان ها تلاش کرده است مثلاً همه این سرود های موفق به زبان اول شخص گفته شده اند.
آقای باطنی اضافه کرد: از سرود "زکودکی عاشق این تبار محترمم" گرفته تا سرود "آبادی این خونه به دست خودمونه" تا سرود "عزیزم حسین" و بالاخره سرود "سلام فرمانده" که می گوید: نبین قدم کوچیکه، این ها همه به زبان اول شخص سروده شده اند و نوجوان و کودک احساس می کند که دارد با زبان خودش این بیان حماسی را خطاب به فرمانده خودش حضرت آقا و در یک سطح بالاتر به امام زمان خودش مطرح و اعلام آمادگی می کند.
این کارشناس حوزه نوجوان افزود: حماسه، مهمترین ویژگی بود که این اثر را به این حد از اثر گذاری رساند و پاسخی جذاب به خلأ حماسه طلبی داد.
آقای باطنی در پاسخ به این پرسش که چطورمی توان این ظرفیت را فعال کرد تا همچنان استمرار پیدا کند؟ گفت: مهمترین مسئله ای که امروز باید در نظام فکری مان اولویت دهیم، کلید واژه ای به نام هویت نسل جدید است و باید برای هویت نسل جدید تلاش و وقت و انرژی صرف کنیم.
او فراگیر شدن سرود «سلام فرمانده» را تجربه بسیار موفقی دانست و اضافه کرد: این اثر همه حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجهای را که سال گذشته برای تولید محصولات فرهنگی برای فرهنگ کشور هزینه شد به چالش کشید.
آقای باطنی ادامه داد: این سرود یک چالش بزرگ و یک تلنگر برای همه ما بود که امروز کاری مهم تر از ساختن هویت برای نسل جدید نداریم و امیدوارم که این مسیر را ادامه دهیم.
مدیر شبکه امید درباره هویت بخشی در حوزه کودکان و نوجوانان تاکید کرد: زحمت های آقای نعیمی و یک گروه در لنگرود، فعالیتهای فرهنگی پیش از خود را به چالش کشید و توانست از بسیاری از سرمایه گذاری هایی که تا پیش از این در این بخش شده بود، اثربخشی بیشتری داشته باشد.
او ادامه داد: با یک اتفاق جذاب مواجه شدیم؛ دیدیم چگونه می شود حتی با کاری ساده و زبانی ساده برای نسل جدید هویت ساخت؛ گرچه کارهای بزرگ و و رسمی هم باید تولید کرد اما نکته مهم اینجاست که بچه های ما، دهه نودی ها و دهه هشتادی های ما نشان دادند که آماده اند.
آقای باطنی افزود: آنها هیچ زاویه ای با ما در خصوص انقلاب اسلامی ندارند. آنها از دل این انقلاب متولد شدند و نسل بعدی و نسل پنجم این انقلاب اند.
وی اضافه کرد: این ما هستیم که باید یک بار دیگر در همه کارهای خود بازنگری کنیم و با همه وجود در وسط صحنه بیاییم و از این ظرفیت موجود بتوانیم کمک بگیریم تا ان شاء الله این پرچم را به دست حضرت صاحب الزمان علیه السلام برسانیم.
سرود «سلام فرمانده»، برآمده از دل جامعه است
مسئول گروه فرهنگی ملت امام حسین (ع) گفت: سرود «سلام فرمانده» کار کاملاً مردمی برآمده از دل جامعه و مردم است و بدون هیچ پشتوانه دولتی و پشتیبانی مالی ساخته شد.
حجت الاسلام والمسلمین سعید نعیمی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه بخش خبری 21 سیما که به موضوع «تحلیل اجتماعی و رسانه ای استقبال از سرود سلام فرمانده» اختصاص داشت، افزود: کار تشکیلاتی و هیئتی این سرود از جبهه فرهنگی- هنری و کانون و هیئتی به نام ملت امام حسین (ع) (ماح) آغاز شد این جبهه فرهنگی- هنری به بهانه اینکه جامعه را بتوانیم برای بحث ظهور آماده کنیم این پروژه را پیش بینی کرد و همه در این مسیر تمرین کردیم که بتوانیم جزو سربازان امام زمان (عج) باشیم؛ هیچ گونه پشتیبانی مالی نبود و هر چه بود از لباس تا بقیه هزینه ها را خانواده همین بچه ها تهیه کردند.
حجت الاسلام والمسلمین نعیمی با بیان اینکه پیش از این که این پروژه شروع شود خیلی ها به ما وعده دادند اما عمل نکردند، افزود: کار قبلی ما یعنی «رفیق شهیدم» با موضوع سردار دلها حاج قاسم سلیمانی استقبال داشت اما چون اینستاگرام مطالب مربوط به شهید سلیمانی را محدود کرده بود وایلار نشد و شبکه های ملی هم چند بار نشان دادند اما خوب دیده نشد.
وی اضافه کرد: در گروه مان نذر ظهور گذاشتیم بنابراین در واریزی ها برای این منظور از سه هزار تومان یک کودک تا 313 هزار تومان و مبالغ مختلف که خانواده ها محبت کردند و علاوه بر این که در سرما و گرما کنار ما و فرزندانشان بودند و به این شکل حمایت کردند که بتوانیم در این پروژه سربلند باشیم.
مسئول گروه فرهنگی ملت امام حسین (ع) گفت: از لحاظ هنری و فنی ادعایی نداشته ایم و نداریم و نخواهیم داشت اما یک ادعای بزرگ داریم و آن این است که گاهی کار از دست ما خارج است و خودشان عنایت می کنند؛ سرنوشت این سرود «سلام فرمانده» را ببینید از روز اول تا پایانش که 24 ساعت پیش از نیمه شعبان کار برای پخش رسید، اتفاق های مختلفی را تجربه می کنیم.
آقای نعیمی افزود: از تعویض شعر در مسجد مقدس جمکران، از روضه هایی که ما می گرفتیم و در ماشین می نشستیم روضه می خواندیم، پیاده می شدیم و در زمان شعر گرفتن و آهنگ سازی روضه می خواندیم، تغییراتی که آهنگ سازی و شعرسازی داشت، همه عنایت بود و من به چشم دیدم و درک کردم که گاهی اصلاً از دست ما خارج است و کاملاً عرفانی و با ادعا می گویم نیت خالص بچه های تیم و رفقایی که به اسم همیار کار کردند در این ماجرا نیت خالصشان موجب شد که عنایت ویژه ای از سمت خود حضرت ولی عصر (عج) و خداوند متعال به این اثر شود.
وی با بیان اینکه برای ایجاد یک لحظه حال خوب آماده ایم و همیشه شعارمان همین بود، اضافه کرد: ان شاء الله این حال خوب ما تؤام با فرج و ظهور آقاجانمان امام زمان (عج) باشد و انگیزه برای این کار داریم.
مسئول گروه فرهنگی ملت امام حسین (ع) گفت: همین که دشمنان عصبانی شدند و از این عصبانیت دارند می میرند انگیزه ای مضاعف برای ما ایجاد کرد که هر چه کاشتند بر باد رفته است.
حجت الاسلام والمسلمین افزود: با همین دهه نودی ها و دهه هشتادی ها با قدرت ادامه می دهیم و به زودی ان شاء الله بیشتر دادشان در خواهد آمد.
سرود «سلام فرمانده»؛ سرود ملی دهه نودی ها
استاد ارتباطات، مردمی بودن را از ویژگی های مهم سرود «سلام فرمانده» برشمرد و گفت: این سرود ملی دهه نودی هاست.
سید بشیر حسینی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه بخش خبری 21 سیما با اشاره به جمعیت بیش از صد هزار نفری شرکت کنندگان در ویژه برنامه سرود «سلام فرمانده» در ورزشگاه آزادی تهران افزود: مجلس معصومانه عجیبی بود و در کمتر از سه روز، 270 هزار نفر برای شرکت در این برنامه نام نویسی کردند به طوری که مسئولان برگزاری، نگران ازدحام جمعیت بودند و چند روز پیام داده می شد که لطفاً نیایید و کسانی که ثبت نام نکرده اند از پای گیرنده هایشان برنامه را مشاهده کنند.
وی افزود: سالها یک لکنتی داشتیم و بغضی در گلوی مردم بود به دو واسطه؛ هم فضای کرونا تجمع ها را از ما گرفته بود و دور شده بودیم و هم انگار مردم ایران فارغ از حتی دو گانه انقلابی و غیرانقلابی که گاهی تقسیم بندی می شود، این شعر این دوگانه را شکست و نشان می دهد چقدر مردم باهم یکی هستند؛ انگار مردم چیزی در گلویشان گیر کرده بود و می خواستند یک شعر، فرمان، عهد و بیعتی را توأمان و همه باهم بخوانند.
آقای حسینی اضافه کرد: چند سالی بود اگر در فضای مدارس و مهد کودک های ما شعرهای آن طرف آبی با مضمون های خاص خوانش می شد سریع تبلیغات می شد که نسل جدید نه تنها زبانش بلکه باور و اعتقادش هم عوض شده است.
استاد ارتباطات افزود: نسل جدید با واژه های جدید متعلق به خود که برای نسل های قبلی غریبه است گاهی اوقات شعرهایی را می خواند و چند سالی بود شعرهای آن ور آبی از برخی خواننده ها مقداری رواج پیدا کرده و با اقبالی مواجه شده بود و بزن و بکوب و سر و صدایی داشت.
او ادامه داد: مدل تبلیغات رسانه ای آن هم این گونه بود که هر نفری که فیلمش را می فرستاد سریع استوری و در صفحات مجازی پخش می شد و با یک پروپاگاندا و تبلیغات بسیار پرحجم و با تحلیل های مضاعفی که فرامتن به آن تحمیل می کرد یک پیام را سعی می کرد برساند که اگر نسل جدید زبانش عوض شده یعنی باور و اعتقادش عوض شده است و عهدش عهد سابق نیست و پیوند نسلی با نسل قبلی و پدر و مادر خود و نسل دفاع مقدس ندارد و این نسل، نسل سوخته و از دست رفته است.
آقای حسینی افزود: عقده ای در گلوهایمان گیر کرده بود انگار می خواستیم جایی فریاد بزنیم و بگوییم باهمیم، ببین قد من کوچک است ولی این قد کوچک یک کار دیگری می کند، اگر واژه های زبانمان مقداری واژه های شبکه های اجتماعی شده اما مفهومش همین است، چه کسی گفته عاشقی برای قدیم است، این که تویی در دنیای انتخابم، خفن ترین تصمیم زندگی ام اگر یک دفعه واژه خفن می آمد در ادبیات کودکانه معنایش همان نگاه عاشقانه سابق ارادت به آل الله بود و این پیوند امام زمانی، برای همین اتفاقاً واژه هایی که ما در روایات زیاد داشتیم، السلام علیک یا قادت الامه ما امام عصر و امام زمان (عج) را در روایات فراوان داشتیم، این نسل نسلی بود که دنبال این می گشت که هویت خود را فریاد کند.
وی اضافه کرد: خوش به حال دهه نودی ها که الآن سرود ملی دارند، سرود ملی یک سرود مشترک برای همه ماست اما نسل های مختلف وقتی به زبانشان یک سرود خوش می آید و خوش آهنگ می شود یک تعلق نسلی به آن پیدا می کنند.
آقای حسینی اضافه کرد: الآن این نسل نودی این سرود را برای خود می داند و مستقیم با آن صحبت کرده و انگار حرف دل چند نسل به هم پیوند خورده و اینجا متبلور شده است.
استاد ارتباطات گفت: شعر سرود «سلام فرمانده» شاید از نگاه کارشناسان، عجیب و خارق العاده نیست و نقص هایی دارد و برگ برنده هایش هم بی شمار نیست اما نتیجه اش بی شمار است و همه اعجاب داستان همین است.
آقای حسینی افزود: هر چقدر شما بخواهید با چرتکه و عدد و رقم بگویید مزایای این کار این گونه بوده است و باید چنین خروجی بدهد من با شما مخالفت می کنم، می گویم مزایای آن متناسب با واقعیت پدید آمده است و یک بخش از واقعیت پدید آمده این است که یک بخش عجیب از واقعیت تمدنی، هویتی، گفتمانی و جنبش اجتماعی ایجاد شده و ظرفیت فعال و بالفعل شده است که باید به آن اشاره کنیم.
وی درباره فضاسازی های مختلف شبکه های معاند هم گفت: چقدر لجشان درآمد و اتفاق امروز به یک یوم الله و به یکی از صحنه افتخارآمیز نسل جدید تبدیل شد، بله لشکر کشی کردیم، با افتخار بلند می گوییم لشکر کشی کردیم، لشکر مردمی و شروع این لشکر تهران و حتی مرکز استان هم نبوده بلکه از شهرستان لنگرود بوده است.
این استاد ارتباطات با بیان اینکه یکی از جذابیت های این کار مردمی بودن آن است، گفت: مردم لمسش کردند و مردم پای کار آمدند برای این که در ورزشگاه آزادی خون از دماغ بچه ای نیاید؛ مردم گوسفند نذر کردند و آمده بودند اشک می ریختند و حاجت می گرفتند.
آقای حسینی افزود: بله لشکر صاحب زمانی که داشتیم «ای لشکر صاحب زمان آماده باش، آماده باش» و هویت بخش نسل دفاع مقدس بود این بار برای نسل دهه نودی مان با همان فضا بود.
او در پاسخ به این پرسش که چطور اثرگذاری «سلام فرمانده» را در کارهای دیگر ادامه دهیم؟ گفت: دو قطبی سازی نکنیم بلکه جریان سازی کنیم؛ خطای بزرگی است که بگوییم مدل «سلام فرمانده» و بیان صریحش تنها مدل موفقیت است در حالی که این اثر قله موفقیت است.
آقای حسینی تاکید کرد: این جریان مردمی را باید ادامه دهیم و کار را به مردم و اهل دلش بسپاریم.
عالی بود
این همه گزارش خبرنگاران در زمینه مراسم بی نظیر سلام فرمانده روز پنجشنبه تولید شد چر در بخش گزارش ها و تاپ سایت نیست؟ فقط سلام فرمانده پلاتوی اقای یوسفی بود؟؟؟؟
ویدئوی بخش دوم صحبت های آقای حسینی را میخواستم
کجا هست که دانلود کنم؟