مدیر مرکز نوآوری ویکست در نمایشگاه اینوتکس گفت: باتوجهبه رشد چشمگیر پلتفرمها، تولید محتوا مطابق با آنها رشد نکرده که با این شرایط آینده صنعت تولید محتوا بسیار روشن است و ایران نیز در این زمینه جای رشد بسیاری دارد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما: به نقل از ستاد خبری نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۲، صابر خسروی مدیر مرکز نوآوری ویکست در بخش تأملاتی درباره آینده محتوا اظهار کرد: تولید محتوا به لحاظ مفهومی در آینده تغییر نمیکند، در سال ۲۰۲۰ سهام نتفلیکس از سهام اگزوموبیل بالاتر رفت که برای تولیدکنندگان تولید محتوا خوشایند بود که در سال ۲۰۲۰ وضعیت دیتاهای اینترنتی در هر دقیقه نشان داده که نتفلیکس ۴۰۴ هزار ساعت و یوتیوب ۵۰۰ ساعت تولید محتوا داشتهاند.
او در زمینه آینده صنعت محتوا در ایران گفت: در ایران همیشه دچار یک عقبماندگی از جهان هستیم و همیشه هر تکنولوژی ۵، ۶ سال بعد از ورود به عرصه جهانی وارد ایران میشود و در ایران تنها نیاز است روندها در سطح جهان را پیگیری کنیم.
خسروی با بیان اینکه کرونا صنعت تولید محتوا را در دنیا و ایران متحول کرد، افزود: از سه سال پیش رویدادهای آنلاین خیلی پیشرفت کرد، همچنین روندهای صنعت محتوا نشان میدهد که از قبل از کرونا حوزههای دیجیتال مدیا بهخصوص فضای گیم خیلی رشد پیدا کرد.
او بیان کرد: ویدئوگیم سهم غالب در تولیدات محتوا دارد که بعد از آن ویدئوهای درخواستی قرار دارد، درعینحال سهم بیش از ۵۰ درصدی در تولید محتوا برای گیم است.
مدیر مرکز نوآوری ویکست اظهار کرد: علاوه بر اینکه پلتفرمهای انتشار دیجیتال رشد زیادی داشتند، شبکههای اجتماعی انتفاعی نیز سود زیادی داشته مانند اسپاتیفای و نتفلیکس.
او تاکید کرد: پلتفرمهای انتشار در آینده روند روبهرشدی دارند که ایران نیز در این زمینه جای رشد بسیاری دارد.
خسروی با مقایسه دو شرکت دیزنی و نتفلیکس گفت: دیزنی در سال ۲۰۱۹ با افزودن دیزنی پلاس توانست به رقابت با نتفلیکس ادامه دهد.
او با بیان اینکه تبلیغات دیجیتال جایگزین خوبی برای تبلیغات سنتی است، افزود: ۸۰ درصد بازار تبلیغات دنیا در هشت شرکت بوده که گوگل و فیسبوک سهم بیشتر از ۵۰ درصدی دارند.
مدیر مرکز نوآوری ویکست اظهار کرد: امروز با خلأ تولید محتوا مواجه هستیم و پلتفرمها بهشدت رشد کردند، اما تولید محتوا در آن حد رشد نکرده است.
او با بیان اینکه تولید محتوا همراه با محصولات جانبی سودآوری زیادی دارد، گفت: در دنیا ۳۰ درصد درآمد صنعت انیمیشن از تولید و ۷۰ درصد از تولید محصولات جانبی است و باتوجهبه درآمدزایی بالای تولید محصولات جانبی، تولید محتوا همراه با محصولات جانبی بسیار مهم است.
خسروی درباره آینده تولید محتوا در دنیا بیان کرد: تولید محتوا آیندهدار است، بااینحال درباره آینده این صنعت باید روند آن در چند سال گذشته را بررسی کنیم که اکنون تولید محتوا خیلی کم است و بازار فعال جهانی پیشروی تولید محتوا است.