یکی از مهمترین الزامات ورود فناوریهای نوین به بازار، این است که حق مالکیت افراد یا شرکتهای نوآور در قبال حقوقشان قابل اثبات و حفاظت باشد.
افراد برای حفظ این حق نیازمند دریافت آموزش، مشاوره، نیازسنجی و خدمات در حوزه مالکیت فکری هستند. چیزی که به تنهایی و بدون کمک گرفتن از مراکز یا افراد دارای تجربه و تخصص؛ برای آنها به دست نمیآید. در ایران هم با شکل گیری زیست بوم فناوری و نوآوری و اولویت قرار گرفتن ایدهها و خلاقیتها؛ قطعا چنین خدماتی نیاز است تا افراد برای ارائه ایده خود هراسی نداشته باشند و بدانند که از آن مراقبت و محافظت میشود.
شرکتهای دانشبنیان به عنوان بازیگران این عرصه در کنار دریافت کنندگان این خدمات میتوانند عرضه کننده آن نیز باشند. یعنی بازاری دو طرفه که عرضه و دریافت خدمات از یک جنس است. به طور مثال با تلاش شرکتی دانش بنیان و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حفاظت از داراییهای معنوی شرکتها در حوزه مالکیت فکری فراهم شد و خدماتی در حوزه ثبت برند، ثبت اختراع، ثبت طرح صنعتی، خدمات حقوقی و کپیرایت خدمات و مشاوره ارائه میشود.
بخش زیادی از داراییهای کسبوکارهای امروزی از جنس داراییهای معنوی مانند امتیاز برند، نوآوری، اختراعات، طرحهای صنعتی و موضوعات اینچنینی هستند. ثبت علائم تجاری یا برند در هر کشور سبب میشود مالکیت استفاده از آن علامت تجاری در آن کشور در انحصار مالک آن برند قرار گیرد و از هرگونه سوءاستفاده افراد سودجو جلوگیری شود.
پس از ثبت علامت تجاری در هر کشور، مالک آن علامت میتواند با اطمینان خاطر صادرات محصولات خود را به آن کشور انجام بدهد، درواقع ثبت علامت تجاری یا ثبت برند باعث حفاظت از آن برند و درنتیجه بازارهای آن شرکت میشود.
مالکیت یک اختراع فقط در صورت ثبت اختراع در کشورهای هدف به نام مخترعان، محرز و قانونی شناخته میشود که ثبت اختراع، ثبت طرح صنعتی و خدمات حقوقی برای جلوگیری از سوءاستفادههای احتمالی از دیگر خدمات ارائه شده توسط این شرکت هستند. همچنین این شرکت خدمات تخصصی در زمینه حفاظت از حقوق مؤلفان در عرصه ملی و بینالمللی ارائه میدهد.