معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طرحی را باعنوان «نوآفرین» ایجاد کرده است تا از شرکتهای نوپایی حمایت کند که در مسیر دانش بنیان شدن هستند
آقای حامد منکَرِسی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به نامگذاری شعار سال افزود: سالهاست که به ارتباط میان شرکتهای دانش بنیان و اشتغال زایی آنها بیتوجهی شده و به همین علت لازم است دستگاههای اجرایی برنامههایی برای حمایت داشته باشند.
وی گفت: حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات از موضوعات مهمی است که بیشترین ارتباط را با موضوع دانش و فناوری دارد و بسیاری از شرکتهای دانشبنیان مستقیم و غیر مستقیم از خدمات و علوم و دانش این حوزه استفاده میکنند.
معاون سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه ما حدود ۶ هزار شرکت دانش بنیان در عرصههای مختلف داریم، افزود: هزار و ۵۰۰ شرکت از این تعداد در حوزه فناوری اطلاعات و نرم افزار فعالیت میکنند که البته باید این تعداد افزایش یابد.
وی گفت: با توجه به سطوح فناوری که برای دانش بنیان شدن نیاز است خیلی از شرکتهای نوپا زمان و سرمایه زیادی را باید صرف کنند تا اینکه بتوانند به سطحی از فناوری برای دریافت گواهی دانش بنیان برسند.
منکرسی افزود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این حوزه پیشگام شد و طرحی با عنوان «نوآفرین» را ایجاد کرد تا فاصله میان شرکتهای نوپا و دانش بنیان را بتواند پر کند.
وی اضافه کرد: در این طرح خدمات و حمایتها از شرکتهای نوپایی که هنوز دانش بنیان نشده اند ارائه میشود تا بتوانند توانمندیهای لازم را برای کسب و فناوری خودشان توسعه دهند و به سطح دانش بنیان برسند و وارد بازار شوند.
منکرسی افزود: در طرح نوآفرین ۱۹ هزار شرکت و تیم استارتاپی حضور دارند که بسیاری از آنها البته هنوز دانشبنیان نیستند و نیازمند زمان هستیم تا تبدیل به شرکتهای دانشبنیان شوند.
وی گفت: در این طرح خدماتی نظیر مشاوره حقوقی، بسترها و فضای ابری و امکاناتی در اختیار شرکتها قرار میگیرد و تسهیلات کمبهره هم برای این شرکتها در نظر گرفته شده است به این ترتیب که برای شرکتهای نوپای کمتر از ۳ سال فعالیت با نرخ ۵ درصد و برای شرکتهای غیر نوپا با نرخ ۹ درصدی تسهیلات ارائه میشود که میتواند کمک خوبی برای شروع کار آنها و ورودشان به حوزههای دانش بنیان مورد نیاز کشور باشد.
معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: طبق آمارهای منتشر شده حدود ۶۰ درصد استارت آپها قبل از اینکه انسجام لازم پیدا کنند و به شرکت تبدیل شوند شکست میخورند، زیرا ایده اولیهها ممکن است پختگی لازم را نداشته باشند، اما پس از اینکه به یک سطحی برسند که بتوانند تشکیل شرکت دهند و فناوری را وارد بازار کنند میتوانند به حیات خود ادامه دهند و موفق عمل کنند.