دکتر محمد رجبی استاد فلسفه هنر اسلامی گفت: دو رنگ طلایی به معنای ذات بلند پروردگار و لاجورد که در فرهنگ اسلامی به رنگ محمدی شناخته می شود رنگ های اصلی هنر تذهیب است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای رجبی در نمایشگاه زرین نگاره های قرآنی گفت: سایر رنگ ها در فاصله میان این دو رنگ و در واقع میان دو مفهوم بلند نام پروردگار و رسول بزرگوار جای می گیرد.
این پژوهشگر همچنین با اشاره به اینکه تذهیب، ابتدا هنری ساده و بسیار ابتدایی برای فاصله گذاری میان آیه ها و سوره ها بود گفت: هنر تذهیب در کنار تکامل خوشنویسی و کتابت قرآن کریم، به مرور در ساحت یک هنر قدسی به تعالی رسید.
این استاد دانشگاه همچنین گفت: نقوش هنر تذهیب کاملا تجریدی و هندسی است و در نهایت ظرافت و مهارت نقش زده می شود و این نقوش شبیه به هیچ چیز مشخص مادی نیستند زیرا کاملا به کتابت کلام وحی و مفاهیم بلند قرآن متصل هستند.
اردشیر مجرد تاکستانی هنرمند پیشکسوت نگارگری هم با بیان اینکه هنرمندان ایرانی نقشی بسیار مهم در تکامل تذهیب داشتند و آن را به سایر ملل منتقل کردند افزود: گرچه امروزه تذهیب میان هنرمندان افغانستان، ترکیه، تاجیکستان و هند نیز رواج دارد اما تاریخ نشان می دهد تذهیب از دوره صفوی زمانیکه در ایران به اعتلا رسیده بود به این کشورها راه یافت.
این نگارگر پیشکسوت علت تعالی تذهیب در ایران را تکامل دو هنر خوشنویسی و کتاب آرایی دانست و گفت: هنرمندان ایرانی برای اعتلای همه هنرهایی که به کتابت کلام وحی مربوط است بسیار کوشیدند.
نمایشگاه زرین نگاره های قرآنی آثار هنرمندان پیشکسوت و جوان در پژوهشکده هنرهای سنتی به مناسبت ماه مبارک رمضان تا 14 اردیبهشت برپاست.