سرپرست دانشگاه علمی کاربردی گفت: دانشگاهها محل اصلی تحقق فعالیتهای تولید نیروی انسانی مورد نیاز و دانش بنیان نمودن فرآیندها محسوب میشود.
وی افزود: دانشگاه جامع علمیکاربردی به عنوان مرجع و متولی آموزشهای تاثیرگذار در توسعه اشتغال کشور، رسالت تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی متخصص و ماهر مورد نیاز بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را برعهده دارد. در این دانشگاه، عواملی از جمله بههنگام بودن آموزشها، مرتبط بودن آموزش با نیاز روز دنیای کار، در نظر گرفتن نیازهای آینده بازار کار براساس تکنولوژیهای پیشرو و با بهرهمندی از آخرین مهارتها و فنون، تاثیرگذار و نقشآفرین هستند.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید کرد: این دانشگاه به دلیل همراستایی و قرابت ماموریت و رسالت خود با اهداف پیش رو و اتکا به سه خصیصه بنیادی، ساختار کارآفرینانه، برنامه درسی عملگرایانه (دروس با سهم ۶۰ درصد عملی و ۴۰ درصد تئوری) و مدرسان کارآفرین؛ پیشتازی در تحقق دانشگاههای نسل سوم و آموزش کارآفرینانه را برخورد تکلیف نموده است.
دانشگاه جامع علمیکاربردی با طراحی و تدوین برنامه راهبردی و برخورداری از مزیتهایی از جمله گستره فعالیت در سطح کشور (۳۱ استان، بیش از ۵۷۰ مرکز آموزش علمی کاربردی) و تنوع برنامههای درسی مهارتمحور و فناورانه (بالغ بر ٩٠٠ عنوان برنامه درسی در دورههای مقطعدار و ۹۵۰ عنوان دوره کوتاهمدت و ترویجی) وجود شبکه آموزشی وسیع (بیش از ۲۲۰ هزار دانشجو و ۳۵ هزار مدرس) نقشه راه خود را با مورد نظر قرار دادن، رصد و رفع نیازهای آموزشی بازار کار مدون و بستر قابل توجه و اثرگذاری برای تحقق تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرینی در کشور فراهم نموده است.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامهها و سیاستهای این دانشگاه در راستای شعار سال تاکید کرد: این دانشگاه سبت به بازبینی مأموریتهای خود و برنامهریزی ویژه فرآیندهای اجرایی متناسب با نقش نیروی انسانی در تولید دانشبنیان و اشتغالمحور اقدام نموده است؛ لذا این دانشگاه از دو منظر به شعار سال توجه دارد. از یک سو تلاش مینماید نقش خود را در تحقق شعار سال در چارچوب کارکردهای دانشگاه و با تربیت نیروی انسانی ماهر از طریق اجرای دورههای علمیکاربردی متناسب با نیاز کار و توام با فناوریهای نوین روز محقق نماید و از سوی دیگر با سه رویکرد عمده توسعه فناوری، توسعه اشتغالآفرین و توسعه صلاحیت حرفهای یاریگر دیگر نهادها و سازمانها در تحقق توسعه متوازن و پایدار تربیت نیروی انسانی متخصص کارآمد و مورد نیاز بخشهای مختلف کشور باشد.
دانشگاه جامع علمیکاربردی باتوجه به انعطاف پذیری خود و ارتباط با بازار کار و بخش خصوصی میتواند محور توسعه اشتغالآفرین در کشور باشد لذا تلاش مینماید پیشران این حرکت در آموزش عالی بوده و برای اشتغال همه دانشآموختگان آموزش عالی کشور برنامه ریزی نماید.
وی افزود: تقویت و توسعه دورههای مهارتی آموزش عالی در مناطق مختلف کشور متناسب با مزیتهای منطقهای و کارآمدسازی و توانمندسازی دانش آموختگان در راستای کارآفرینی و ورود به بازار کار و رفع نیازهای بومی و ملی، مهمترین سیاست دانشگاه جامع علمی کاربردی طی سال ۱۴۰۱ است و برای دستیابی به آن اقدامات عملی متعدد شامل: توسعه روشهای شناسایی نیازهای آموزشی بازار کار و تبدیل آن به آموزشهای بلندمدت و تکمیلی بین سطوح تحصیلی، تبیین نقش این دانشگاه در توانمندسازی افراد برای دستیابی به اشتغال پایدار مولد به ویژه در گروههای زنان سرپرست خانوار، مشمولان وظیفه عمومی و طراحی و اجرای آموزشهای اشتغالآفرین و کم سرمایهبر و مشاغل نوظهور متناسب با بخشهای مختلف و بازارهای جهانی، توانمندسازی مهارتی خروجی سایر زیرنظامهای آموزش عالی، برنامهریزی برای تبدیل دانشگاه به قطب تربیت تکنسین در منطقه و راهبری و توانمندسازی مراکز رشد و نوآوری و ارائه خدمات لازم در فرآیند تبدیل ایده به محصول را پیشبینی نموده و فرمایشات رهبر معظم انقلاب را سرلوحه کار خود قرار داده است.