وقتی که به مدت طولانی با خودرو رانندگی میکنید یا در ترافیک هستید موتور خودرو بیش از حد گرم میشود یا به اصطلاح جوش میآورد.
به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سيما، اگر سیستم خنک کننده خودروی شما صحيح عمل نکند گرمای حاصل از احتراق موتور به درستی انتقال نمییابد و باعث آسیب رسیدن به اجزای داخلی موتور میشود.
برای پیشگیری از بالا رفتن آمپر آب باید از سلامت کامل سیستم خنک کننده و داشتن مایع کافی در آن مطمئن شوید؛ و هنگام رانندگی هر از چند گاهی چشمتان به آمپر دمای موتور باشد تا به محض اینکه دما اندکی از حد عادی بالاتر رفت اقدامات لازم برای پیشگیری از جوش آوردن را اجرا کنید.
حال اگر در موقعیتی قرار گرفتید که آمپر آب در حالت عادی از مقدار مشخص شده هنگام روشن شدن فن بالاتر رفت و پس از مدتی به جای قبلی خود بر نگشت باید جلوی بالا رفتن بیش از حد دمای آب گرفته شود.
خرابی سنسور دمای آب یا رله فن از دلایل عمده مختل شدن کارکرد فنهای الکتریکی و بالا رفتن دمای آب میباشد.
دلایل داغ کردن خودرو
۱. پایین بودن سطح آب رادیاتور
سطح آب رادیاتور باید حداقل هفتهای یک بار بازدید شود.
البته در سیستم خنک کننده خودرویی که مداربسته و تحت فشار است، باید با توجه به مندرجات کتابچه راهنمای خودرو عمل شود و در صورت نیاز به اضافه کردن آب، حداقل نیم ساعت صبر کرد تا آب رادیاتور خنک شود.
۲. وجود هوا در سیستم
همانطور که میدانید اگر در سیستم خنک کننده، هوا وجود داشته باشد جلوی گردش آب را میگیرد و باعث بالا رفتن دما میشود. برای رفع این مشکل موتور را با رعایت نکات ایمنی خاموش کنید و پس از خنک شدن موتور باید عمل هواگیری توسط مکانیک ماهر انجام تا مشکل رفع شود.
۳. معیوب بودن ترموستات (قفل کردن ترموستات)
وظیفه ترموستات در موتور خودرو این است که وقتی موتور سرد است مسیر جریان آب را به رادیاتور موقتی مسدود میکند. هر ترموستات در درجه حرارت معینی باز میشود که این عدد روی آن حک شده و در بازار در ۲ نوع ۷۴ و ۸۲ درجه موجود است.
اگر این نقطه به وظیفه خود به خوبی عمل نکند باعث افزایش دمای موتور میشود که در این حالت باید ترموستات را تعویض کرد. روش تشخیص قفل شدن ترموستات به این صورت است که دست خود را به رادیاتور نزدیک کنید و اگر حس کردید دمای آن بالا نیست دستتان را روی رادیاتور بگذارید.
اگر احساس کردید رادیاتور سرد است، ولی دمای آمپر آب موتور از حد عادی بالاتر بود احتمال قفل شدن ترموستات وجود دارد.
۴. مسدود شدن مجاری عبور آب در رادیاتور یا کثیفی پرههای رادیاتور
وجود املاح در آب معمولی و همچنین حرارت بالا سبب ایجاد رسوب در مدار رادیاتور میشود و این رسوبات باعث اختلال در گردش آب خواهد شد.
در این زمينه سازندگان خودرو اغلب توصیه میکنند که در سیستم خنک کننده از مواد افزودنی ضدزنگ رادیاتور استفاده شود.
ضدیخ خاصیت ضدزنگ نیز دارد که ریختن آن در رادیاتور در تمام طول سال کاری مفید و مقرون به صرفه خواهد بود.
البته بهتر است هر ۲ سال یکبار مدار داخلی رادیاتور شست وشو شود.
برای اینکه مطمئن شوید داخل رادیاتور شما جرم ندارد یا مسدود نشده است باید به رادیاتور ساز معتبر مراجعه کنید تا وضعیت کل سیستم را برای شما بررسی کند.
مسلما در صورت انسداد، آب نمیتواند به راحتی گردش کند و خنک شدن موتور مختل میشود.
این مشکل ممکن است در مواقع عادی که فشار روی موتور زیاد نباشد (مانند حرکت در سرپایینی) خودش را نشان ندهد و فقط هنگامی که به موتور فشار بیاورید (مانند حرکت در سربالایی و روشن بودن کولر) بروز کند.
وجود برگ و گل و لای و حشرات در میان پرههای رادیاتور نیز از بازدهی آن به شدت میکاهد.
۵. پارگی تسمه پروانه یا تنظیم نبودن آن
کارکرد صحیح سیستم خنک کننده بستگی به تسمه پروانه یا واترپمپ دارد که وظیفه اصلی آن، گردش آب در موتور است.
اگر تسمه شل بوده و روغنی یا صدمه دیده باشد، آب با سرعت لازم در شبکه خنک کننده نخواهد چرخید و در نتیجه موتور داغ میکند.
۶. از کار افتادن واتر پمپ
اگر مشاهده کردید که موتور خودرو آب کم میکند، فورا پمپ آب را بررسی کنید.
در صورت مشاهده نشتی زیر پمپ آب، به احتمال قوی کاسه نمد داخل پمپ خراب است که در خودروهای جدید قابل تعمیر نیست و باید پمپ آب کامل تعویض شود.
این حالت معمولا به ندرت اتفاق میافتد. برای رفع عیب باید واتر پمپ بررسی شده و در صورت نیاز تعویض شود.
۷. مشکل سرسیلندر و واشر
تشخیص عیب واشر سر سیلندر کار سادهای نیست و باید توسط افراد اهل فن بررسی شود.
ولی علائم شایع آن:
توصیههای ایمنی در صورت جوش آوردن خودرو
برای جلوگیری از مشکلات فوق این اقدامات را میتوان انجام داد: