دلیل جوش آوردن خودرو در تابستان چیست؟
خودروها به چه دلیل در تابستان، جوش میآورند؟
به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، در بسیاری از موارد، دمای غیر طبیعی موتور میتواند علتی ساده و نهچندان پیچیده داشته باشد، اما در بسیاری از موارد دیگر میتواند به قیمت آسیب جدی به موتور و هزینههای گزاف تمام شود.
کافی است یکبار استرس مواجهه با آمپر بالا یا جوش آوردن در ترافیک ساعت شلوغی را تجربه کرده باشید تا درک روشنی از اهمیت سلامت کامل موتور خودروی خود کسب کنید.
در ماههای گرم سال، فشار مضاعفی به اجزای مختلف موتور و مشخصاً به سیستم خنککننده وارد میشود. اینجا به علائم داغ شدن بیش از حد موتور و دلایل آن پرداخته شده است. جهت پیشگیری یا تعمیر به موقع مسأله داغ کردن موتور، در قدم نخست، باید به شناخت کافی درباره نشانهها، در قدم بعدی، تشخیص و در نهایت، عیبیابی درست دست پیدا کرد.
داغ کردن و جوش آوردن نیز مانند ایرادهای دیگری که از خودروی شما سر میزند، در صورت تشخیص زودهنگام و عیبیابی، با صرف هزینه کمتر و آسیب ناچیزتر، قابل حل است.
یکی از شایعترین مشکلاتی که در خودروهای خود با آن روبرو شدهایم، داغ شدن موتور است. البته در صورتیکه بهعنوان مثال، زیر آفتاب کویر، بیش از ظرفیت مجاز خودرو و در سربالایی، آمپر خودروی شما بالا رفت، نباید متعجب شوید. باید سرنشین و بار کمتری حمل کنید یا تا غروب خورشید در موقعیتی امن منتظر بمانید.
خوشبختانه عوامل رخ دادن مسأله داغ شدن بیش از حد موتور، به چند علت مشخص محدود میشوند. علائم، روش تشخیص و برطرف کردن آنها را بدانید.
کافی نبودن میزان مایع خنککننده
مایع خنککننده موتور، وظیفه انتقال حرارت ناشی از عملکرد اجزای موتور به رادیاتور و از رادیاتور به محیط را دارد.
یکی از رایجترین عوامل داغ کردن موتور، کم بودن میزان مایع خنککننده است. عملکرد درست سیستم خنککننده موتور، مطلقاً وابسته به حجم مشخصی از مایع خنککننده است.
در خودروهای مدرن، این میزان روی منبع رزرو مایع رادیاتور بهصورت حداقل و حداکثر حک شده است. جهت بررسی سطح مایع رادیاتور، خودروی خود را در محلی صاف، پارک و تا خنک شدن کامل خودرو صبر کنید.
سپس با برداشتن در رادیاتور، در صورت کافی نبودن مایع، بهاندازه کافی ترکیب استانداردی از آب و ضد یخ را به آن اضافه کنید. معمولاً در اغلب خودروها باید در سرمای زیاد تا ۵۰% ضد یخ و در گرما تا حداقل ۴۰% از ضد یخ استفاده شود. اگر بهطور منظم، مایع رادیاتور خودروی خود را بهطور کامل عوض نمیکنید، حتماً از آب جوشیده و تصفیهشده استفاده کنید.
جرم گرفتن رادیاتور از عوامل اصلی آسیب دیدن رادیاتور و در نتیجه داغ کردن موتور است. بررسی سطح مایع خنککننده بهصورت منظم، جزء مهمی از نگهداری خودروی شما بهحساب میآید.
اگر پایین بودن میزان سطح مایع رادیاتور، با وجود پر کردن، باز هم تکرار شود، مطمئن باشید در قسمتی از سیستم خنککننده خودروی شما نشتی وجود دارد.
جهت پیدا کردن محل نشتی، ابتدا مایع رادیاتور را پر کنید، سپس به مدت ۵ دقیقه موتور را روشن نگهدارید (اگر موتور شروع به داغشدن کرد، دست نگهدارید) و به دنبال قطره یا لکهای سبزرنگ باشید. زیر خودرو، خود رادیاتور و اتصالات آن را با دقت بررسی کنید.
فن رادیاتور معیوب
اگر به هر دلیل در عملکرد فن رادیاتور اختلالی ایجاد شود، موتور خودروی شما داغ کار خواهد کرد. جهت بررسی پروانه یا فن رادیاتور، در حالت خاموش پرههای فن را بچرخانید، اگر چرخش بهسختی صورت بگیرد، به احتمال زیاد زمان تعویض آن فرارسیده است. طبیعتاً اگر پرههای پروانه آسیبدیده باشند، عمل مکش هوا به سمت رادیاتور بهدرستی انجام نخواهد شد.
حتماً قسمت مشبک جلویی رادیاتور را بررسی کنید. هر شیء که مانع ورود جریان هوا از فن به رادیاتور شود، باعث ایجاد اختلال در عملکرد سیستم خنککننده میشود و دمای موتور، افزایش غیر عادی خواهد یافت.
جهت بررسی عملکرد سنسور و کلاچ فن، موتور و کولر را روشن کنید، اگر بعد از تقریباً ۲ دقیقه فن روشن نشد، بدون تردید ایرادی در سیستم وجود دارد. میتوان به مواردی همچون خرابی فیوز فن، سنسور، سوییچ فن و ایراد در سیمکشی، اشاره کرد.
معمولاً در خودروهای دو دیفرانسیل، دیفرانسیل عقب و قدیمی که موتور بهصورت طولی قرار میگیرد، فن رادیاتور بهصورت مکانیکی با تسمه به واترپمپ متصل است. پس در صورت شنیدن صدای جیرجیر لیز خوردن تسمه، شل بودن و خشکی بیش از حد آن، باید به فکر تعویض تسمهپروانه باشید.
اگر تسمه فن پاره یا جدا شود، بلافاصله دمای موتور افزایش زیادی پیدا خواهد کرد. در خودروهای جدید و دیفرانسیل جلو، فن رادیاتور بهوسیله یک موتور الکتریکی به کار میافتد.
دلایل بسته شدن مسیر ورود هوا به رادیاتور
ترموستات خراب
وظیفه ترموستات، جلوگیری از جریان مایع خنککننده جهت رسیدن دمای موتور به دمای عادی (خصوصاً در سرما) است. واضح است که اگر ترموستات، خراب و کلاً مانع جریان مایع رادیاتور شود، در زمان کوتاهی دمای موتور بالا رفته و داغ میکند. اگر دمای محیط سرد نباشد، حتی در حال حرکت نیز آمپر دما بالا خواهد رفت.
معمولاً در صورت تکرار جوش آوردن خودرو، تعویض ترموستات پیشنهاد میشود. اگر بدون مقدمه و تغییری در عملکرد موتور، خودروی شما شروع به داغ شدن کرد، توجه کنید در زمان بالا رفتن نشانگر دمای موتور، صدای فن شنیده میشود و دور تند آن عمل میکند؛ به احتمال زیاد، ترموستات خودروی شما نیاز به تعویض دارد.
واترپمپ معیوب
خرابی واترپمپ، به چند شکل خود را نشان میدهد. اگر در عملکرد نشانگر دمای موتور متوجه نوسان و بالا پایین رفتن دما شدید، به احتمال زیاد واترپمپ شما درست عمل نمیکند. از موارد دیگری که میتوان به آن اشاره کرد، استهلاک واشر واترپمپ است که بهصورت نشت مایع رادیاتور قابل تشخیص است.
نشتی در محل قرارگیری واترپمپ روی موتور اتفاق میافتد. در خودروهای جدید معمولاً اگر در محل قرارگیری تسمه تایم یا زیر آن مایع خنککننده دیده شود، به احتمال زیاد واشر واترپمپ نشتی دارد. در برخی خودروهای قدیمی، فن رادیاتور، مستقیم به واترپمپ متصل است که با فشار وارد کردن به پروانه میتوان متوجه میزان بازی پولی و محور واترپمپ شد.
اگر در خودروی شما، واترپمپ و پولی آن در دسترس باشد، بازی بیش از حد پولی یا شفت، نشاندهنده خرابی بلبرینگ واترپمپ است. البته در صورت خراب شدن بلبرینگ واترپمپ، صدایی شبیه به صدای حرکت چرخدنده نیز از موتور شنیده میشود.
آسیبدیدگی واشر سرسیلندر
واشر سرسیلندر، فاصله بین بلوک موتور (بخش تحتانی موتور) و سرسیلندر (بخش فوقانی موتور) را پر میکند. وظیفه واشر سرسیلندر، حفظ نسبت تراکم (کمپرس) سیلندرها و جلوگیری از ورود مایع خنککننده و روغنموتور به محفظه احتراق است.
در حالیکه واشر سرسیلندر، خود با داغ شدن بیش از حد موتور آسیب میبیند، موتوری که واشر سرسیلندر معیوب داشته باشد نیز داغ کار خواهد کرد. این مشکل در اثر راهیابی مایع خنککننده به درون محفظه احتراق یا ورود دود اگزوز به سیستم خنککننده رخ میدهد.
یکی دیگر از وظایف واشر سرسیلندر، حفظ نسبت تراکم موتور است؛ موتوری که دچار کاهش نسبت تراکم شود، عملکرد عادی و درست نخواهد داشت. کاهش محسوس کشش و توان موتور، دیدن بخار یا مایع شیریرنگ (یا تیرهتر) روی در روغنموتور، مایع شیریرنگ روی گیج روغن و تغییر رنگ یا ایجاد حباب در مایع رادیاتور، از نشانههای واشر سرسیلندر آسیبدیده هستند.
در موارد زیادی نیز مایع خنککننده از سمت منیفولد اگزوز (هدرز) نشت میکند یا دود سفید غلیظی از اگزوز دیده میشود.
بسته شدن مسیر اگزوز
اگر لوله اگزوز در اثر برخورد سنگ، وارد شدن ضربه، تصادف یا به هر علت دیگری آسیب ببیند و این آسیب باعث ایجاد محدودیت در جریان خروج دود شود، فشار بسیار زیادی به موتور وارد خواهد آمد که نتیجه این فشار مضاعف، بهصورت داغ کردن موتور بروز خواهد کرد.
اگر زمان زیادی از عمر منبع کاتالیزور خودروی شما میگذرد، بهطوریکه مانع جریان خروج دود میشود، موعد تعویض آن فرارسیده است. علائم افزایش غیر عادی فشار معکوس اگزوز، کاهش توان موتور، مصرف زیاد بنزین و داغ شدن موتور خودروی شما است.
همیشه (بهخصوص در فصل گرما) باید نیمنگاهی به آمپر آب داشته باشید تا در صورت دیدن عبور عقربه از وسط درجهبندی نشانگر، بلافاصله اقدامات لازم را انجام دهید.
همراه داشتن ضد یخ و ظرف پر از آب، جزو اساسیترین تجهیزات مورد نیاز خودروی شما بهشمار میروند. ابتدا کولر خودروی خود را خاموش و بخاری را روشن کنید. سپس، در سریعترین زمان ممکن، در موقعیتی بیخطر پارک و موتور را خاموش کنید.
با احتیاط، کاپوت را بالا بزنید و تا سرد شدن کامل موتور صبر کنید. بااحتیاط و بهوسیله یک دستکش یا پارچهای ضخیم، در رادیاتور را باز و با آب و ضد یخ، آن را پر کنید. (مخزن رزرو را نیز پر کنید)
اگر زمان داغ کردن موتور، داخل ترافیک بودید، سعی کنید در مدتزمانی که صرف پیدا کردن جای پارک مناسب میکنید، دور موتور را نزدیک به ۲۰۰۰rpm نگه دارید. در این حالت، جریان آب و روغن نسبت به حالت در جا بیشتر است.
از رانندگی با خودرویی که مشکل داغ کردن آن عیبیابی و تعمیر نشده است، خودداری کنید.