رادیو گفتگو،
مجلس در پی کاهش قیمت خودرو
عضو کمیسیون داخلی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با رادیو گفتگو، تنها راه کاهش قیمت خودروهای بیکیفیت داخلی را واردات اعلام و تاکید کرد مجلس نارضایتی مردم را کاهش خواهد داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آقای جلال رشیدی درباره قیمتگذاری خودرو به برنامه "رویداد" گفت: برنامهای به وزارت صمت ارسال کردم و خواستار شدم قیمت محصولات را به صورت ریز در اختیارم قرار دهند.
وی دلیل را در تفاوت قیمتِ خودروهای جدید خارجی که در داخل مونتاژ شده و بازارهای خارج عنوان کرد و افزود: این تفاوت بهقدری زیاد است که باعث شد این نامه را به وزیر صمت بنویسم.
رشیدی ادامه داد: بسیاری خودروهایی که در کشور مونتاژ میشود، تفاوت قیمت بسیار زیادی با کارخانه اصلی یا کشورهای دیگر دارد.
وی در پاسخ به امیرحسین راسخ - مجری برنامه - درخصوص نحوه قیمتگذاری این خودروهای داخلی گفت: وقتی این خودروها در داخل مونتاژ میشود، قیمت آن یکباره چندین برابر میشود.
رشیدی ادامه داد: در این جا فاجعه اتفاق میافتد و تنها راه این است که به سمت واردات برویم و قیمت خودرو را نسبت به بازار جهانی بسنجیم و توجیه خودروسازها قابلپذیرش نیست.
در ادامه مجتبی نظری، قائممقام بهمن خودرو در پاسخ دیگر مهمان برنامه به قیمتگذاری، تعرفه و حملونقل و... اشاره کرد و گفت: برای هر خودرو ۴ هزار و ۸۰۰ دلار حملونقل در نظر گرفته میشود و چارچوبهای خاص خود را نیز دارد.
وی رشیدی را دعوت کرد که بازدیدی از کارخانه بهمن خودرو داشته باشد و از نزدیک شرایط را ببیند.
نظری افزود: ما از شرکتهای داخلی دعوت کردیم و نمونههای داخلی را در اختیارشان گذاشتیم. خاصه برای خودروهایی که خواستار تولید در تیراژ بالای آن بودیم.
وی با اشاره به این که ۳۰ درصد از این خودروها در داخل تولید میشود، خاطرنشان کرد: ۱۰۰ میلیون دلار سرمایهگذاری کردیم، اینگونه نیست که در ایران فقط چندپیچ بسته شود؛ بلکه بسیاری قطعات در داخل تولید میشود.
نظری که مدعی شد در این سخنان قصد تبلیغ شرکت موردنظر خود را ندارد، مدعی شد خودرویی که در کارخانه با قیمت ۷۰۰ میلیون ارائه میشود و در بازار یک میلیارد و نیم به فروش میرسد، به دلیل وجود دلالهاست.
وی اضافه کرد: خودروسازان خصوصی فقط باید تلاش کنند خط تولید را به راهاندازند. خودروساز فقط خودرو را عرضه میکند که با تعرفه و حملونقل و... حدود ۷۳۰ میلیون نرخگذاری میشود و افزایش قیمت بالاتر بنا بر قیمت دلالی است.
در این میان رشیدی با ورود به این بحث اظهار کرد: ما با دوستان - خودروسازان - زیاد بحث میکنیم و معتقدیم اینها فقط توجیه است.
وی از نظری پرسید که آیا قیمتگذاری صرفاً مختص ایرانیهاست و وقتی پاسخی منفی دریافت کرد که این قیمتها مختص تمام دنیاست، گفت: دوستان میگویند ۳۰ درصد خودروها را ایرانی سازی کردهایم، ولی این کار باید در کاهش نه افزایش قیمت تأثیرگذار باشد.
رشیدی ادامه داد: خودروی مونتاژی که خط تولیدی در داخل داشته باشد، شامل بسیاری تخفیف میشود و تعرفهگذاری معمول را ندارد.
همچنین این سؤال مطرح است که چرا خودروساز خصوصی بهقدری عرضه را کم نگه داشته اند که تقاضا افزایش یابد و پدیده دلال به وجود آید.
وی قرعهکشیهای خودرو را به عنوان "لاتاری" یاد کرد و افزود: مهم نیست که خودرو را در کارخانه با چه قیمتی تحویل میدهید! چون کسی توان برندهشدن در آن لاتاریها را ندارد و ماشین را با ۷۵۰ میلیون به دست آورد.
رشیدی مدعی شد ۹۵ درصد مردم خودرو از بازار آزاد تأمین میکنند؛ پس چرا سیاستگذاری خودروهای خصوص بهگونهای بوده که عرضه کمتر از تقاضا باشد؟ ً!
دلال تصور دارد این خودرو را در کارخانه بخرد و چندین برابر در بازار آزاد به فروش برساند و این بلایی است که بر سر مردم آمده است.
نظری، اما ضمن موافقت با بخشی از سخنان این نماینده مجلس تاکید کرد: حق مردم ما بسیار بیش از آن چیزی است که هم اینک صورت میگیرد، ولی مشکل این جاست که دولت در خودروسازیها دخالت دارد.
همچنین ایشان میتوانند از مردم سؤال کنند که آیا از طریق فروش آنلاین توانستهاند خودرویی بخرند یا خیر!
وی افزود: ما در این مدت قیمتها را افزایش ندادیم مگر این که نرخ تعرفههای گمرکی شامل آن شود. ولی وقتی شرکتهای خصوصی سرمایهگذاری میکند، میتوان به بهرهوری دست یافت.
رشیدی این سخنان را چنین ادامه داد: مردم سخنان ما را تحلیل میکنند. یک محصول این شرکت خودروسازی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است.
در این میان نظری در میان سخنان او وارد و یادآور شد قیمتی که کارخانه دریافت میکند، حدود ۶۰۰ میلیون تومان است و دریافت قیمت دلالی به این شرکت ارتباطی ندارد.
رشیدی نیز گفت: قیمت کارخانه شما نیز ۶۵۰ میلیون تومان نیست این قیمت پارسال بود و امسال تا حدود ۸۰۰ میلیون تومان آن را افزایش دادید.
هر یک از شرکتهای خودروسازی خصوصی ادعا دارند که میتوانند سالی ۱۰۰ هزار خودرو تولید کند و الحمدلله همهشان هم خودرو چینی را مونتاژ میکنند؛ البته انتظار داریم خودروهای باکیفیت را بیاورند.
این نماینده مجلس به رادیو گفتگو گفت: ما در حوزه نظارتی حتماً این مسئله را پیگیر خواهیم کرد، چون این فاجعه است که خودروی ۴۰۰ میلیونی، بیش از یک میلیارد تومان قیمتگذاری شود.
رشیدی در پاسخ به راسخ که پرسید چرا مجلس تلاش نمیکند با واردات خودروی خارجی که شورای نگهبان نیز با آن مشکلی ندارد، اجرایی شود، گفت: راه شکست انحصار و برونرفت از این وضعیت واردات است که در حمایت از تولید داخل هیچ ضربهای نمیزند.
وی در خاتمه گفت: مردم از وضعیت خودروسازیها ناراضیاند و حق با آنهاست و باید این وضعیت را تغییر دهیم.