آثار روانی قرنطینه طولانی و دوری از مدرسه بر روی کودکان آنقدر گسترده بوده که متولیان مدارس در سراسر جهان با اجرای طرحهایی ابتکاری، در پی تشخیص و درمان به هنگام این مشکلات روانی برآمده اند.
به گفته «لوییس والاس» مدیر سلامت همگانی منطقه نورث یورکشایر، این رخداد برخط که «مدرسه سالم» نام داشت بر مسأله سلامت عاطفی و روحیه شاد کودکان و نوجوانان متمرکز بود.
«لوییس والاس» گفت: آموزش همکاری در مدرسه و اعمال راهبردهایی برای کمک به دانش آموزان یا افرادی از کادر مدرسه که ممکن است نیازمند کمک بیشتر باشند یا نیازمند کسی که به آنها گوش دهد، برای داشتن مدرسهای شاد و سالم ضروری است.
در طول این رخداد دانش آموزان در کارگاههای تعاملی شرکت کردند که به شکل زنده در مدارس آنها در سراسر منطقه نورث یورکشایر پخش میشد.
«اهمیت مهربان بودن»، «چگونه قهرمان شادی و سلامتی باشید»، «چگونه با خودتان رو راست باشید» و «عواطف ما چگونه شکل میگیرند» از موضوعات این کارگاههای آموزشی بود.
کارگاهها و سخنرانان این کارگاهها توسط نهادهای محلی حامی این رخداد برخط تدارک داده شده بود. «جیمز کرتون» سخنران انگیزشی که مربی گری روانی ورزشکاران حرفهای را بر عهده دارد و به آنها کمک میکند تا با چالشها و ناکامیهای زندگی ورزشی کنار بیایند، از سخنرانان این برنامه برخط بود.
در پایان این برنامه دانش آموزان در یک رأی گیری زنده در باره پرسشهایی مهم درباره سلامت و شادکامی شرکت کردند تا به گروه برگزارکننده رخداد کمک کنند از دیدگاه دانش آموزان آگاهتر شوند و برنامه ریزی بهتری برای اقدامات آینده داشته باشند.
برخی از این پرسشها برآمده از پاسخهایی بود که پیشتر ۱۶ هزار دانش آموز از ۲۵۰ مدرسه منطقه به پرسشهای یک نظرسنجی داده بودند. در آن نظرسنجی از دانش آموزان پرسیده شده بود آیا در مقابل قلدری برخی دانش آموزان و همچنین تغذیه سالم از آنها حمایت شده است یا نه، و اینکه آیا نگران مسائلی همچون همه گیری و تغییرات آب و هوایی هستند یا نه.
نتایج این نظرسنجیها در اختیار مدارس و سازمانهای مربوطه قرار خواهد گرفت تا در توسعه طرحها و برنامهها و اختصاص منابع برای حمایت از کودکان و نوجوانان به کار گرفته شود.