رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، از ابلاغ دستورالعمل اجرایی جدید «آیین نامه بند (ب) تبصره ۷۵» در راستای اثربخشی و کارآمدی آموزشهای مهارتی و طرح محوری شدن مهارتها خبر داد.
وی افزود: دستور العمل جدید در راستای کارآموزی و آموزشی اثربخش تر و کارآمدتر با مشارکت مهارت آموز در فرآیند طرح و محیط کارعملی و همچنین ترغیب بیشتر مهارت آموزان در فرایند یادگیری به واسطه مشخص بودن هدف و نتیجه در آموزش طرح محور و ارائه چشم انداز روشنی از آینده به مهارت آموز تدوین، تصویب و ابلاغ شده است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در این دستورالعمل، درآمدهای فروش محصولات، تولیدات، ضایعات و دورریزی های مواد اولیه ومصرفی ناشی از آن و یا ارائه خدمات در زمینه های صنعت،خدمات، کشاورزی و فرهنگ وهنر، ناشی از اجرای آموزش یا آزمون های طرح محور و در چارچوب برنامه های آموزشی (عرضه محور و یا مبتنی بر قرارداد) با مشارکت عوامل مؤثر در آموزش (مهارت آموزان، مربیان و سایر پرسنل مرتبط در واحدهای آموزشی بدون محدودیت مکان و یا گروه های هدف) کسب می شود.
به گفته وی؛ براساس این دستورالعمل مراکز آموزشی که اقدام به تولید یا قبول سفارش، فروش محصولات تولیدی و عرضه خدمات می کنند، مکلف اند به گونه ای برنامه ریزی کنند که انجام این امر با برنامه های آموزشی آنها منطبق و هماهنگ بوده و باعث مغفول ماندن بخش هایی از استاندارد آموزشی و یا افزایش مدت دوره آموزشی نشود.
حسینی نیا با اشاره به حضور دو کارگروه هماهنگی در اداره کل و مراکز ثابت دولتی، افزود: تدوین، تصویب و ابلاغ دستورالعمل اجرایی، ایجاد شرایط لازم برای اجرای بهینه دستورالعمل ابلاغی با هم افزایی بین اعضاء کارگروه ستادی، بررسی نظرات و پیشنهادات واصله از کارگروه های ادارات کل و تمهید اقدامات مؤثر دربهبود اجرای دستورالعمل و رفع چالش ها و کاستی ها، انجام صحیح و دقیق مفاد دستورالعمل، برآورد قیمت تمام شده و بازه زمانی محصولات و خدمات و سایر هزینه های جانبی از شرح وظایف کارگروه هماهنگی است.
وی معرفی خدمات قابل ارائه توسط مرکز آموزشی، تنظیم گزارش فعالیت های صورت گرفته و اعلام به کارگروه استانی در بازه زمانی 4 ماهه، به هزینه گرفتن اعتبارات برگشتی از خزانه براساس مفاد این دستورالعمل و برگزاری نمایشگاهی از محصولات تولیدی را از دیگر وظایف این کارگروه عنوان کرد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: مراکز آموزشی موظفند با رعایت اهداف مورد نظر که همان توجه به کیفیت آموزشی است نه صرفاً کسب درآمد، در انجام سفارش یا تولید و خدمات حداکثر مشارکت مهارت آموزان را مورد توجه قراردهند و میزان مشارکت مهارت آموزان با توجه به نوع کار، توسط مربی مربوطه تعیین و ثبت خواهد شد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، اجرای دستورالعمل اجرایی جدید «آیین نامه بند (ی) تبصره 75» را تحول در حوزه مهارت آموزی با اجرای طرحهای محوری عنوان کرد و افزود: اجرای این دستورالعمل باتوجه به جامعه فراصنعتی امروز، توسعه کمی همراه با کیفیت آموزشهای فنی وحرفهای و مهارتی، در راستای ایجاد وپایداری اشتغال را در پی دارد.