خدمات برخط از جمله مفاهیمی است که با توسعه فناوری در کشور با سرعت بالایی جای خود را در سبد نیازهای جامعه باز کرده است.
تحول دیجیتال نیازمند رویکردی جدید در بحث رشد کسبوکارها است. پلتفرمها یا بازارهای چندوجهی نوآوریهای صنعتی آینده را تسهیل میکنند. در مفهوم این مدل کسبوکار، هر چقدر مشارکتکنندههای بیشتری را جذب کند، محیط جذابتری برای عرضهکنندگان میشود و ارزش آن بیشتر میشود.
در واقع گروهی از فناوریهایی است که بهعنوان یک پایه، روی آنها برنامههای دیگر، فرایندها یا فناوریها گسترش و توسعه مییابند. این فناوریها در ایران با طراحی محصولاتی، چون «آچار فرانسه (بستر ارائه خدمات فنی منازل)»» پلاک (ارایه انواع خدمات در محل مشتری)»، «بستر یکپارچه عرضه و تقاضای کالا و خدمات لیان»، «سامانه درخواست خدمات و نظافت هلپی»، «کاربوی (ارائه خدمات آنلاین خودرو در محل مشتری)»، «یوهو (سرویس ویدیو برخط)»، «تگموند (مرجع آرمهای پوشاک)»، «بازار کار برخط پارسکدرز»، «سرویس سفارش غذای برخط ریحون» و ... تولید و در اختیار کابران قرار گرفت.
کارشناسان اعتقاد دارند که کسب و کارها برای بقای خود در بازار داخلی و جهانی نیازمند استفاده از بسترهای دیجیتال هستند. در واقع آنها میگویند که بسترهای دیجیتال باید جزئی حیاتی از راهبرد کسبوکارها شوند. استقبال از بستر دیجیتال برای مزیت رقابتی کسبوکارها حیاتی است.