رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره شعار سال و برنامههای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: رایزنان فرهنگی به عنوان سربازان خط مقدم نبرد فرهنگی، از همه ظرفیت خود در عرصه جهاد تبیین استفاده میکنند.
وی افزود: نقش آفرینی دیگر برای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نقش هماهنگ کننده است. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان قرارگاه جهاد تبیین در خارج از کشور، به خوبی میتواند در عرصه جهاد تبینی، نقش نقطه اتصال و هماهنگ کننده نهادها، افراد و سازمانهای حاضر در این عرصه حساس را ایفا کند. این نقش آفرینی، به دلیل جایگاهی که فرهنگ در عرصه جهاد تبیین دارد از اهمیت ویژهای برخوردار است. سازمان فرهنگ و ارتباطات در تشریح ماهیت جنگ فرهنگی دشمنان و نیازها و دغدغههای مخاطبان (بر اساس هر حوزه جغرافیایی و فرهنگی)، نقش یاری دهنده سایر اضلاع و اجزای عرصه جهاد تبیین را ایفا میکند.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: پیشرفت و توسعه فراهم نمیشود مگر آنکه هر کس در جایگاه خود در چارچوب این شعار، تلاش سازنده، داشته باشد.
وی گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر این باور است که با هدف گذاری صحیح و در چارچوب "دیپلماسی فرهنگی دانش بنیان"، میتوان به توسعه صادرات محصولات و خدمات فرهنگی در عرصه بین المللی کمک کرد و اگر این مهم محقق شود عملا کارآفرینی در حوزه کنشگران فرهنگی، محقق میشود.
چگونه میشود در عرصه جهاد تبیین اثرگذار بود؟
حجت الاسلام ایمانی پور درباره اثرگذاری در عرصه جهاد تبیین افزود: در ماههای اخیر حضرت آیتالله خامنهای بارها در بیاناتشان بر «جهاد تبیین» تأکید کرده اند. ایشان «جهاد تبیین» را در قالب فریضه ترسیم و تشریح فرموده اند. به عبارت بهتر، ما از اقدامی اداری یا حتی اقدام شایسته، سخن نمیگوییم، بلکه از فریضهای قطعی سخن میگوییم که وجوب آن بر هر نهاد، ارگان و فرد دغدغه مندی که دل در گرو اسلام و گفتمان انقلاب دارد غیر قابل انکار است.
وی گفت: تبیین حقایق موجود و ایستادگی در برابر انحرافاتی که مانع از مشاهده و درک حقیقت میشود، به معنای خلع سلاح دشمنان در میدان جنگ نرم خواهد بود. بر خلاف آنچه بعضاً تصور میشود، قرار نیست در عرصه جهاد تبیین، ما تلاشی نسبت به کنش دشمنان داشته باشیم و واکنش خود را نسبت به آن کنش و اقدام ترسیم کنیم. بلکه در عرصه جهاد تبیین، باید بیشتر کنشگر باشیم. لازم است در عین شناخت ماهیت دشمن و ابزارهای آن در میدان جهاد تبیین و مهار و تحدید آنها، لحظهای از اصل "کنشگری در عرصه تبیین" غافل نشویم. این حقیقتی است که افکار عمومی دنیا تشنه شنیدن و تبیین بسیاری از حقایق و الگووارههای دینی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است که با باورهای برخاسته از لیبرال دموکراسی همخوان نیست. پیامهایی که با فطرت پاک بشری انطباق داشته و از ایران اسلامی مخابره میشود.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اضافه کرد: استقبال جوانانی که در جریان ارسال نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان اروپایی و آمریکا قرار گرفتند، به وضوح نشان داد که زمینههای مساعد و بسیار مناسبی دراین باره وجود دارد. جهاد تبیین، سنخیتی با "انفعال" یا " واکنش محض" ندارد، بلکه "پویایی" و " کنشگری" نیروی محرکه آن محسوب میشود.
جهادگران عرصه تبیین با چه مخاطبانی مواجه هستند؟
حجت الاسلام ایمانی پور درباره مخاطبان جهادگران عرصه تبیین گفت: از بعد فرهنگی، ما با دو نوع مخاطب در عرصه جهاد تبیین مواجه هستیم. یکی مخاطبان داخلی و دیگری، مخاطبان بین المللی. بدیهی است که جهاد گران عرصه تبیین، باید در قبال هر یک از این دو، قواعد، مجاری، چارچوب ها، اصول و ابزارهای متناسب و موثر را در نظر بگیرند.
وی افزود: مخاطبان عرصه جهاد تبیین در دیگر نقاط دنیا، حکم جامعه هدف ما را در آن سوی مرزها دارند. بسیاری از این افراد، نه تنها اسیر قرائت معکوس و دروغین رسانهها و دولتهای غربی در قبال اسلام، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی هستند، بلکه نسبت به مبانی و بدیهیات دینی، فرهنگی و تاریخی غنی کشورمان، کمترین آشنایی و شناختی ندارند. بنابراین، اقدام ما باید در حوزههای شناختی و عملیاتی، جامع و فراگیر باشد. ارائه قرائتی از اسلام که جامعیت ندارد و پاسخگویی نیازهای دنیای معاصر نیست و ابعاد سیاسی و اجتماعی اسلام را به درستی معرفی نمیکند، نسخه شفا بخشی برای عصر حاضر نخواهد بود.
چه نیازهایی برای فراگیر شدن جهاد تبیین در جامعه میبینید؟
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره لزوم فراگیر شدن جهاد تبیین در جامعه گفت: ما اکنون در میانه میدان نبرد با دشمنان قرار داریم و به تعبیر مقام معظم رهبری "مستکبران جهان، در سنگینترین جنگ نرم تاریخ با ملت ایران، درصددند کسانی را که عنوان، امکان و احیاناً سوادی دارند، اغوا کنند تا آنها، تودههای مردم را بفریبند و از حقیقت و واقعیت دور سازند. " تلاش جدی، پرحجم و همه جانبه دشمنان انقلاب اسلامی ما را به جهادی فراگیر و جمعی رهنمون میسازد. نهادها و سازمانهای فرهنگی، دینی و تبلیغی گرچه موظفند با تمام توان و تمام قد وارد این نبرد شوند، ولی واقعیت این است که موفقیت در این عرصه وابسته به مشارکت جمعی جبهه فرهنگی انقلاب است.
حجت الاسلام ایمانی پور اضافه کرد: همه مردم هریک به قدر توان خود باید در این جهاد همگانی مشارکت کنند. در عرصه جهاد تبیین، باید رصد دائمی و مستمری در قبال رویکرد و نقشه جنگ فرهنگی –اعتقادی دشمنان انجام داد و بر اساس این رصد هوشمندانه، کنشها، واکنشها و نسبت میان این دو را تنظیم کرد.
وی گفت: نمیتوان بدون شناخت محیط و بستری که جهاد تبیین در آن صورت میگیرد، نقشه دشمنان، نقاط قوت و ضعف خود و رقیب و ابزارهای دخیل در این مواجهه، موفقیتی در این عرصه به دست آورد. بنابراین، آگاهی و شناخت مهمترین مولفه و پیش شرط موفقیت ما در عرصه جهاد تبیین محسوب میشود. بدیهی است برای تاثیر و نتیجه بخش بودن پیام در اذهان مخاطبان باید از منطق جذاب و تأثیرگذار بر دیگر ملت ها، بهره گرفت. در این صورت است که ما توانسته ایم پیام خود را منتقل و تثبیت کنیم. پس میتوان در جمع بندی کلی، سه مرحله را برای جهاد تبیین در نظر بگیریم: "شناخت مسئله و شبهه"، "انتقال حقایق و پاسخ مناسب با فهم مخاطب "و "تثبیت حقایق در اذهان و قضاوت مخاطبان".
آیا جهاد تبیین نیاز به صرف هزینههای کلان دارد ؟
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پاسخ به اینکه آیا جهاد تبیین نیاز به صرف هزینههای کلان دارد یا نیاز به رشد و تقویت فکری مبلغین و رسانهها برای اثر گذاری بر مردم؟ گفت: وقتی موضوع اختصاص بودجهای کلان برای جهاد تبیین در مجلس شورای اسلامی مطرح شد، مقام معظم رهبری این کار را تقبیح فرموده و اظهار داشتند که با این شیوه برخورد با مسائل موافق نیستند و تجربه گذشته نیز نشان داده که این بودجهها غالباً هدر میرود. رهبری مسئله بصیرت نخبگان دانشگاهی و حوزوی از یک سو و بهروزرسانی ابزارها در جنگ نرم را از سوی دیگر، شرط موفقیت در جهاد تبیین میدانند. البته باید توجه کرد که امروز دشمنان جنگ ترکیبی با کشورمان را در پیش گرفته اند. آنها میگویند باید از هر فرصت و زمینهای برای آسیب زدن به حرکت رو به جلوی ذاتی و اکتسابی انقلاب اسلامی ایران استفاده کرد. در این جنگ ترکیبی، ما شاهد هم پوشانی حوزههای نبرد دشمن با یکدیگر هستیم. امروز نمیتوان بدون آنکه شناختی نسبت به ابعاد جنگ فرهنگی دشمنان داشت، جنگ اقتصادی یا سیاسی آن را مورد واکاوی قرار داد.
حجت الاسلام ایمانی پور افزود: توجه همزمان به همه مولفههای جنگ تحمیلی دشمنان، قدرت تاثیرگذاری ما در عرصه جهاد تبیین و تثبیت پیامهای انقلاب اسلامی در ذهن و ضمیر مخاطبان را افزایش خواهد داد. رشد و نگاه نو و روزآمد رسانهها، سخن آنها بر روی افکار عمومی را تاثیرگذارتر خواهد کرد. در عرصه جهاد تبیین، نمیتوان از رجحان یک حوزه بر حوزه دیگر سخن به میان آورد. این هنر و توان ماست که بتوانیم تمامی ظرفیتهای کشور را در چارچوب جهاد تبیینی تجمیع و آنها را به سوی نقطه نهایی، یعنی تثببیت گفتمان انقلاب اسلامی در جهان سوق دهیم.
حجت الاسلام ایمانی پور ابراز امیدواری کرد فارغ از نگاههای سطحی، شاهد شکل گیری اقدام عملی برای وصول به نتیجه مورد انتظار مقام معظم رهبری باشیم و این شعار، به سرمشق و نقطه آغازی برای پیشرفت و تعالی نظام و ملت در عرصههای مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی مبدل شود.