تصادفات جادهای در استان قزوین در سال 1400 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن شش درصد کاهش یافت.
به گزارش خبرگزارش صدا و سیما مرکز قزوین ، سرهنگ فرهاد ذاکریمنش فرمانده پلیس راه استان می گوید : استان قزوین طی ۶
این درحالی است که تعداد خودروها و وسایل نقلیه ، جمعیت افراد دارای گواهینامه و تردد در محورها ی استان افزایش داشته است .
سفر باعث تقویت روحیه و نشاط و شادابی میشود. کسالت و خستگی کار را میتوان با سفری چند روزه برطرف کرد. اما تصادفات و حوادث جادهای مسئلهای که کام مسافران را تلخ میکند.
شعار «دیر رسیدن، بهتر از هرگز نرسیدن است» را همه شنیدهایم؛ اما به بهانه چند دقیقه زودتر رسیدن، به راحتی از کنارش میگذریم.
بیاحتیاطی، مشکلات فنی خودرو و نبود زیرساختهای لازم سوانح را در جادهها رقم میزند.
سفری که قرار بود خاطرهای خوش برای مسافران به ارمغان بیاورد؛ تلخی کوتاه یا همیشگی به بار خواهد آورد.
* قزوین در مسیر ۱۳ استان کشور استان قزوین
قزوین پل ارتباطی استانهای شمال، شمال غرب و غرب به پایتخت، یکی از مناطق مهم و پرترافیک کشور محسوب میشود.
راههای استان قزوین محور ترانزیت شرق به غرب و شمال به جنوب کشور است.
محور کرج به قزوین که از شهرهایی، چون آبیک و محمدیه دراستان قزوین گذر میکند، با تردد روزانه متوسط ۴۰۰ هزار خودرو جزو شلوغترین معابر برون شهری حتی کشور به حساب میآید .
علاوهبرآن، محور رشت- قزوین هم مسیر سفر بسیاری از اهالی مرکز و جنوب کشور به سواحل گیلان و مازندران است که در اغلب اوقات سال ترافیک بالایی را تحمل میکند.
قزوین کریدور ارتباطی ۱۳ استان است و با توجه به قرارگیری در مسیر جاده ابریشم نقش مهمی در مراودات تجاری دارد.
*تردد حدود یک میلیون خودرو در محورهای قزوین
با این اوصاف اهمیت مسیرهای حملونقل جادهای استان قزوین را میتوان بیش از پیش درک کرد.
رئیس پلیس راه استان قزوین، با اشاره به تردد روزانه بیش از 800 هزار خودرو از محورهای مواصلاتی استان اضافه می کند : در ایام تعطیلات نوروز این عدد به بیش از یک میلیون و دویست هزارتردد هم می رسد.
به گفته مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای ، استان قزوین با داشتن ۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راههای اصلی و فرعی، بیش از ۲۲۰ کیلومتر آزادراه و ۳۳۰ کیلومتر بزرگراه در رتبه اول تا چهارم ترافیک کشور قراردارد .
* کاهش 32 درصدی تلفات فوتی
جواد حق لطفی میگوید: درمجموع سالانه ۲۶۰ میلیون تردد در محورهای مختلف استان به ثبت می رسد .
بیشترین عامل تصادف در استان قزوین عدم توجه به جلو است .
رئیس پلیس راهور استان قزوین : صحبت کردن با تلفن همراه یا مسافران داخل خودرو، عوامل اصلی حواس پرتی رانندگان و بروز تصادفهای داخل شهری هستند.
سرهنگ حسن پور می افزاید: رعایت نکردن حق تقدم، عامل دیگر بروز تصادفهای درون شهری در استان قزوین است و رانندگان به حق عبور دیگر رانندگان احترام نمیگذارند.
سرهنگ حسن پور نیز می گوید : در سال گذشته تلفات فوتی درنشهری ۳۲ درصد نسبت به مشابه قبل کاهش یافته است.
او اضافه می کند : میزان جرح ناشی از تصادف ۶ درصد و میزان خسارت نیز ۷ درصد کاهش یافته است.
سرهنگ حسن پور می گوید : رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و اصلاح معابر از جمله دلایل کاهش میزان تصادفهای خسارتی و منجر به جرح در استان قزوین محسوب میشود.
بگفته رئیس پلیس راهور ، استان قزوین به نسبت جمعیت، دومین استان کشور در میزان کاهش تصادفهای فوتی و منجر به جرح است.
سرهنگ حسن پور معتقد است : رفتار انسانی یکی از مهمترین عوامل کاهش تصادف است و اگر شاهد تغییر رفتار رانندگان برای رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی باشیم، قطعاً میزان تصادفها کاهش مییابد.
او با اشاره به اینکه پلیس هر ساله با برگزاری برنامههای مختلف، نحوه صحیح رانندگی و رعایت قوانین و مقررات را آموزش میدهد، می گوید : برگزاری دورههای همیاران پلیس و حتی حضور پلیس راهور در شبکه اجتماعی شاد، از جمله فعالیتهای پلیس راهور برای آموزش رانندگی صحیح و احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی از دوران کودکی است.
رئیس پلیس راهور اضافه می کند : سیستمهای هوشمند به ویژه دوربینهای برون شهری، علاوه بر کاهش میزان حضور پلیس، در میزان جلوگیری از ترافیکهای برون شهری و برخورد با تخلفهای رانندگان، بسیار اثرگذار است.
*بی توجهی درصدر علل تصادفهای برون شهری
رئیس پلیس راه استان قزوین هم می گوید : عدم توجه به جلو و تخطی از سرعت مطمئنه در صدر علل تصادفهای برون شهری است .
سرهنگ ذاکری منش، با بیان اینکه شرایط رانندگی در محورهای برون شهری و درون شهری متفاوت است و سرعت مجاز محورهای برون شهری بین ۷۰ تا ۱۲۰ کیلومتر است، می افزاید : عدم توجه به جلوو تخطی از سرعت مطمئنه در صدر علل تصادفهای برون شهری در استان قزوین محسوب میشود و از رانندگان میخواهیم در حین رانندگی به غیر از جاده و رانندگی به چیز دیگری توجه نکنند.
او اضافه می کند : شوخی و بدل کاری در رانندگی یعنی اولین و آخرین اشتباه در هنگام رانندگی است.
رئیس پلیس راه استان قزوین می گوید : هر چقدر سیستمهای هوشمند در آزادراهها نصب شود و راهها ایمن شود، مطمئن باشید مسافران هم سفر ایمن خواهند داشت .
سرهنگ ذاکری منش می افزاید : نقاط پرخطر و حادثه خیز احصاء و به مسئولان ذیربط اطلاع داده شده است و امیدواریم تجهیزات الکترونیکی و هوشمند جادهها از جمله دوربینهای کنترل سرعت، در نقاط شناسایی شده نصب شود.
*تصادف و داغدار شدن خانواده ها
آمار بالای تلفات سوانح جادهای در مسیرهای درون و برون شهری در کشور از جمله قزوین سالهاست بسیاری از خانواده ها را داغدار می کند .
بر طبق مطالعات انجام شده تا پیش از شیوع بیماری کرونا به طور میانگین بین 16 تا ۱۸ هزار نفر سالانه در ایران بر اثر تصادفات جاده ای، جان خود را از دست می داده انددر ۲ سال گذشته بر اثر شیوع این بیماری به علت کاهش ترددها سوانح جاده ای و میزان مرگ و میرها کاهش یافته است .
مهمترین عوامل این مرگ و میرها هم مربوط به به خطای انسانی، وضعیت نامناسب جاده ها و وسایل نقلیه باز می گردد.
همانگونه که گفته شد استان قزوین با توجه به موقعیت جغرافیایی و واقع شدن در شاهراه ارتباطی کشور، لذا به علت حجم بالای تردد ها خودروها میزان سوانح و حوادث و به طبع ؟؟ ان میزان مرگ و میر تصادفات جاده ای در آن بالاست .
* پیشگیری از تصادفات
بسیاری از فوتیهای حوادث جادهای قابل پیشگیری هستند.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین با اشاره به آمار بالای فوتی های تصادفات جاده ای استان در ۲ سال اخیر، معتقد است که بسیاری از این فوتی ها قابل پیشگیری است که لازمه آن ورود جدی دستگاه ها و انجام وظایف و تکالیفشان است.
علی فولیان می گوید : دستگاه های اجرایی در این حوزه تنها نباید بر مرکز استان و مسیرهای شاهراهی متمرکز شوند و خدمات خود را در سطح جاده های استان به صورت متوازن اجرایی کنند چون بخشی زیادی از تصادفات استان در مسیرها و جاده های روستایی به وقوع می پیوندد.
فولیان می افزاید :در ۱۰ ماهه پارسال شهرستان قزوین با ۶۵۲ فقره پرونده تصادف بیشترین میزان تصادف را دارد و سپس شهر محمدیه با ۴۹۷ فقره، بویین زهرا با ۳۴۶ فقره، البرز با ۳۰۷ فقره و آبیک با ۲۲۸ فقره در رتبه های بعدی قرار می گیرند.
او اضافه می کند : شهرستان های تاکستان و آوج با ۵۷ و ۵۶ فقره کمترین میزان تصادفات استان را دارند که اختلاف آن با سایر شهرستان های استان بسیار زیاد است و باید از مسوولان این شهرستان ها بابت عملکرد مطلوب در کاهش تصادفات قدردانی کرد.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین با اشاره بر لزوم فرهنگ سازی برای رانندگی صحیح و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی می گوید : درسال ۹۹، چهار هزار و ۵۰۱ فقره پرونده تصادفات و چهار هزار و ۱۶۰ فقره پرونده رانندگی بدون گواهینامه داشتیم که در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۰ به ۲ هزار و ۹۸۹ پرونده تصادفات و چهار هزار و ۸۶۸ پرونده رانندگی بدون گواهینامه رسید.
فولیان با بیان اینکه در ۱۰ ماهه پارسال ۴۴ نفر در جاده های درون شهری و ۱۸۱ نفر در جاده ای برون شهری استان فوت کرده اند، می افزاید: برخی از این تصادفات، قابل پیش بینی و جلوگیری بوده است و باید دستگاههای اجرایی در این زمینه به وظایف و تکالیف خود به درستی عمل کنند.
او اضافه می کند : بسیاری از فوتی های این تصادفات، جوان و نوجوان هستند که موجب آسیب ها و هزینه های اجتماعی فراوانی می شود .
این موارد را از مصادیق تضییع حقوق عامه می دانیم و باید برای آن چاره اندیشی شود.
*15 نقطه حادثه خیز قزوین در اولویت رفع خطر
بگفته فولیان ۷۲ نقطه در سال گذشته به عنوان نقاط حادثه خیز شناسایی شده و ۱۵ نقطه در اولویت رفع خطر قرار گرفت و اقدامات خوبی انجام شد اما با نقطه مطلوب فاصله داریم.
اعلام نقاط حادثه خیز به دستگاههای مربوطه
رییس پلیس راه استان قزوین می گوید : کارشناسان پلیس راه و راهور کلیه نقاط حادثه خیز درون و برون شهری را شناسایی و با ذکر دلایل به دستگاه های متولی اعلام کرده اند.
سرهنگ فرهاد ذاکری منش می افزاید : برای برخی نقاط حادثه خیز واقعا باید چاره اندیشی و با جدیت ورود کرد.
ذاکری منش اضافه می کند: به عنوان مثال برخی نقاط حادثه خیز در استان به خصوص در مسیر جاده ها مثل سه راهی بهرام آباد یا دسترسی های ناایمن در حدفاصل محمدیه تا نیروگاه شهید رجایی موجب افزایش مرگ و میر می شود بطوریکه از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ فقط ۳۶ فوتی و تعداد بیشتری جرحی در حدفاصل محمدیه تا نیروگاه شهید رجایی رخ داده است .
فرمانده پلیس راه استان قزوین می گوید : گفتن اینکه ۳۶ نفر فوت کرده اند آسان است ولی در واقع ۳۶ خانواده دچار مشکل و عذاب روحی و روانی شده اند و به تناسب آن معضلات و آسیب های اجتماعی ایجاد شده است.
او می افزاید: نقاط حادثه خیز بیشتری به ویژه در محورهای فرعی مثل طارم وجود دارد که به علت تردد خودروهای سنگین معدن، زیرساخت های آنها از بین رفته و باید ایمن سازی راه و حاشیه آنها صورت گیرد تا میزان سوانح کاهش یابد.
ایمن سازی مسیرها به رغم کمبود اعتبار در حال انجام است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین نیز می گوید : مشکل اساسی در رفع نقاط حادثه خیز محورهای مواصلاتی استان به علت کمبود بودجه و اعتبار است اما در عین حال با تمامی مضایق مالی در حد توان برای ایمن سازی مسیرها اقدام کرده ایم .
جواد حق لطفی می افزاید : برای ایمن سازی راه های شریانی از ۲ محل می توان تامین اعتبار کرد که یک مورد آن استفاده از اعتبارات ملی سازمان راهداری و روش دیگر استفاده از اعتبارات جرایم است.
حق لطفی اضافه می کند :در خصوص ایمن سازی راه های فرعی و روستایی نیز از ردیف ماده ۲۳ جرایم باید هزینه شود که امسال در مجموع در استان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار این ماده مصوب و ابلاغ شده ولی تاکنون تخصیصی نداشته ایم.
او اضافه می کند : خط کشی، نصب علایم، رفع نقاط حادثهخیز، چالهپرکنی، سیستمهای هوشمند ثبت تخلف، نگهداری و بهروزرسانی سیستمهای روشنایی از جمله اقدامات در محورهای موصلاتی است که موجب کاهش تصادفات در محورهای مواصلاتی استان طی شش سال گذشته شده است .
* سهم مغفول آموزش
بخش زیادی از تصادفات به ضعف فرهنگ رانندگی اختصاص دارد و به نظر میرسد اقدامهای موثری صورت نگرفته است.
البته که سختگیریهای قانون توانسته برخی موارد مانند بستن کمربند ایمنی را فراگیر کند، اما این الزام در سایر موارد وجود ندارد و هنوز رانندگان بهای جان و مال خود را با سرعت مبادله میکنند.
امید صادقی کارشناس ترافیک میگوید: در حالی که ایمنی در جادهها در حال افزایش است، اما تخلفات رانندگی سرعت و سبقت غیرمجاز، خوابآلودگی و خروج از مسیر، نبستن کمربند ایمنی از سوی راننده یا سرنشینان، هنوز در جادهها قربانی میگیرد.
صادقی می افزاید : درکنار همه آموزشهایی که برای رانندگان درنظر گرفته شده،به نظر میرسد سهم آموزش قوانین و تأکید بر عمل به آنها اندک است.
اگرچه دستگاههای متولی در قزوین از فرهنگسازی گرفته تا ایمنسازی راهها و استانداردسازی تجهیزات و خدمات در مسیر تأمین ایمنی راه و سفر قدم برداشتهاند و اقدامات ایمنی صورت گرفته راهداران، پلیس راه و ارائه به موقع خدمات امداد و نجات نقشاش در کاهش تصادفات و آمار کشتهشدگان چند سال اخیر موثر بوده است، اما نگاهی به کمبود تجهیزات و امکانات این حوزه نشان میدهد هنوز کاستیهایی وجود دارد که باید مرتفع شود.
خوشبختانه با فروکش کردن موج کرونا میزان ترددها افزایش یافته اما متاسفانه شاهد بالا رفتن سوانح و حوادث جاده ای و افزایش میزان مرگ و میر تصادفات جاده ها هستیم.
جلوگیری از این سوانح و مرگ و میر نیازمند عزم جدی دستگاه های مجری و متولی و هماهنگی و تخصیص بودجه مورد نیاز است .
مسئله ای بسیاری مهمی که باید در سال جدید در دستور کار خودروسازان قرار گیرد همانگونه که مقام معظم رهبری هم تاکید کردند افزایش کیفیت تولید خودروها ی داخلی است .
در همین زمینه سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور بااشاره به رد شدن تانک جنگی از روی خودرو در جنگ روسیه و اوکراین می گوید : خودرو مچاله شد اما راننده زنده ماند و این نشان میدهد مقاومت بدنه چقدر در حفظ جان راننده موثر است.امیدواریم در صنعت خودرو شاهد افزایش استانداردها باشیم تا آمار ۱۷ هزار کشته سالانه کاهش یابد.
نگارنده : علی صفری الموتی