وزیر راه و شهرسازی در شورای مسکن استان مرکزی: در حوزه مسکن موظف هستیم که در نهضت ملی مسکن متقاضیان را صاحب مسکن کنیم.
وی افزود: امروز در استان مرکزی، ۵۴ هزار نفر برای نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند که با احتساب ریزشی ها ممکن است به حدود ۵۰ هزار نفر برسد هرچند هدف ما تبلیغ برای افزایش این تعداد است اما در مجموع باید بتوانیم برای این تعداد و حتی بیشتر از آن ساخت مسکن انجام دهیم، فرج جیم به قدری ساده شده که خیلی ها می توانند در این مهم ثبت نام کنند.برگزاری 90 جلسه شورای مسکن در استان نشان از اهتمام استان در خصوص رفع دغدغه های حوزه مسکن دارد.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: سهم هر شهرستان بر اساس جمعیت شهرستان در این طرح مشخص شده و باید به میزان سهمیه ساخته شود البته امکان افزایش این سهمیه نیز وجود دارد.
قاسمی اضافه کرد: امروز به تعداد ثبت نامی ها برای 2 سال آینده کار در استان آغاز شده است، برای 2 سال آینده نیز ضمن رفع مشکل تامین زمین برای برخی شهرها باید برنامه ریزی صورت گیرد.از حدود یک ماه پیش اختیارات برای 900 شهر زیر 50 هزار نفر کشور به استان ها تفویض شده که مشکلات را در استان حل کند و نیاز نباشد به شورای عالی شهرسازی برسد.در گذشته برای جابجایی یک خیابان در یک شهر 5 هزار نفری باید موضوع در شورای عالی معماری و شهرسازی بررسی می شد.
وی ادامه داد: روزهای دوشنبه هر هفته جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی برگزار می شود اما اکنون به جهت تامین زمین تعداد جلسات نیز افزایش پیدا کرده است؛ در ماده 10 و 12 قانون جهش تولید مسکن گفته شده تمامی زمین های دولتی در اختیار این قانون قرار دارد.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: افرادی که سه سال سابقه پرداخت بیمه در شهرهای کوچک داشته باشند می توانند در آن شهر در طرح جهش تولید مسکن ثبت نام کنند.
قاسمی افزود: شرایط فرم جیم برای ثبت نام در این طرح تغییر کرده و افرادی که به دلایل مختلف در سه سال گذشته خانه خود را فروخته نیز می توانند ثبت نام کنند، افزایش سقف طرح جهش تولید مسکن از ۳۵۰ میلیون به ۴۰۰ میلیون تومان در دستور کار قرار دارد تا سهم آورده افراد در ابن طرح کاهش یابد.
وی در خصوص بازآفرینی شهری بیان کرد: در این خصوص منابعی دیده شده که مدیرعامل بازآفرینی شهری برای مناطق فرسوده استان به استان اعزام می شود، روز گذشته با شهردار تهران برای 130 هزار واحد توافق لازم در این خصوص صورت گرفته است، منابع وامی از وزارتخانه داده می شود و برای افرادی که تا زمان اصلاح منازل قصد جابجایی دارند 60 میلیون تومان ودیعه مسکن پرداخت می شود، این مهم در استان مرکزی نیز بررسی می شود تا توافق نامه لازم به امضا برسد.
وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: مشکلات مربوط به تهیه سند در اراک شاید کمترین مشکل را داشته باشد، در یک شهری ازجمله شیراز 200 هزارنفرخانه ساخته و در حال زندگی است اما فاقد سند است.
در ایننشست نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: عملیات اجرایی ساخت واحدهای مسکونی در قالب جهش تولید مسکن در تمام شهرهای استان آغاز شده که نسان می دهد دولت در حوزه راه و شهرسازی تعهد قابل توجهی داشته است.
" محمد حسن آصفری" تاکید کرد: عدم اجرای طرح تفضیلی شهر، اراک را قفل کرده است که انتظار می رود در خصوص تصویب نقشه های مهندسی طرح های جامع و تفضیلی نظارت جدی صورت گیرد.
وی افزود: طرح ۵۸ متری شهری اراک ملغی شده که این امر نیز متصور میشود طرح ۲۴ متری نیز قرار نیست اجرابی شود که انتظار می رود تعامل و همکاری لازم در این راستا صورت گیرد.
نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طرح کنارگذر شمالی اراک ۱۵ سال به صورت نیمه کاره باقی مانده است و این مهم مدنظر باشد که روزانه ۵۰ هزار خودرو از این مسیر تردد می کنند که بخش عظیم آلودگی در این مسیر است که نیاز است در راستای رفع این مشکل تدابیر ویژه ای اندیشیده شود.
آصفری ادامه داد: نرخ بالای مسکن در شهر اراک بیداد می کند و قیمت زمین و املاک در برخی مناطق اراک با مناطق بالا شهر تهران برابری می کند و همچنین تراکم در بخشهای مختلف استان وجود دارد که مشکلات جدی ایجاد کرده است و با این روند قیمتها ، بسیاری از کارمندان صاحب مسکن نمی شوند.
وی تصریح کرد: حدود ۲۰ هزار نفر در طرح جهش تولید مسکن استان ثبت نام کردند که ساخت هزار مسکن نیاز کنونی شهر است که نیاز است برای سال های اتی به منظور رفع مشکل مسکن ملی، توجه ویژه صورت گیرد و همچنین اجرای طرح جهش تولید مسکن شهرهای خنداب، کمیجان و ساروق و به منظور مهاجرت مردم به شهرهای بزرگ تعیین تکلیف شود.
نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در خانه ملت گفت: نرخ زمین در برخی روستاهای استان بسیار بالاست و همچنین مبالغ زیادی در خصوص تعیین قیمت کارشناسی و فنی از مردم دریافت می شود که انتظار می رود نظارت های ویژه در این راستا صورت گیرد.
آصفری افزود: دولت سیزدهم اراده بالایی در خصوص رفع مشکل مسکن مردم دارد و پل سنجان نیز تبدیل به آثار باستانی شده است که با قول مساعد وزیر راه و شهرسازی تا شهریور ماه راه اندازی می شود.
وی گفت: ۷۰۰ سند برای مردم منطقه کوی علی ابن ابیطالب صادر شده است که انتظار می رود مشکل سند مردم کوی مناطق علی ابن ابیطالب و همچنین کوی امام حسین ( ع) رفع شود
آصفری بیان داشت: انتظار می رود مشکلات بافت های فرسوده شهر، قطار سریع السیر اراک به قم، ایجاد خط پرواز اراک به مشهد، الحاق مناطق ولی اباد، رسول آباد و قنات ناصری و همچنین زعفرانیه به محدوده شهری و همچنین رفع مشکلات جاده های ارتباطی کمیجان، میلاجرد، آهنگران، قره چای خنداب و درمن به دائن نیز تدابیر ویژه ای اندیشیده شود.
وی عنوان کرد: بسیاری از جاده ارتباطی در روستاهای اراک، خنداب و کمیجان آسفالت نشده که انتظار می رود با اختصاص و تامین قیر رایگان اقدامات لازم در خصوص رفع مشکلات این جاده ها صورت گیرد.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان خاطرنشان کرد: انتظار می رود اجازه ورود ماشین آلات صنعتی به کشور صادر نشود تا حمایت های لازم از توان تولید داخل انجام شود.
هپکو و آذرآب را بازویی توانمندی برای توسعه حمل و نقل ریلی و جاده ای
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی هپکو و آذرآب را بازویی توانمندی برای توسعه حمل و نقل ریلی و جاده ای و فعالیت های عمرانی وزارت راه دانست و گفت: بنده پیشنهاد حذف مصوبه کمیسیون تلفیق برای واردات 10 هزار دستگاه ماشین آلات و تعداد زیادی واگن را در راستای حمایت تولید ملی داده ام.
علی اکبر کریمی روز پنجشنبه 12 اسفند در شورای مسکن استان مرکزی اظهار کرد: یکی از مواردی که در دولت گذشته همواره منقد آن بودیم ضع دولت در بخش مسکن به عنوان یک بخش پیشران اقتصادی بود که متاسفانه حوزه مسکن به ویژه در زمینه انبوه سازی در دولت گذشته تقریبا تعطیل بود که خوشبختانه با همت دولت سیزدهم و همت مجلس یازدهم امروز ثمرات این هم افزایی را شاهد هستیم.
وی با اشاره به اینکه در زمینه تکمیل تقاطع سنجان امیدواریم قول وزیر اجرایی شود افزود: تاکنون 2 طرح جامع در اراک تصویب شده که حدود 25 سال از تصویب طرح اول می گذرد، طرح جامعی که سال گذشته ابلاغ شد با کاستی هایی که داشت تمامی اراضی که به محدوده طرح جامع ابلاغ شده 600 هکتار است که حدود 500 هکتار آن ساختمان ها و بناها و تاسیسات موجود است و به عنوان زمین موثر برای توسعه حدود 150 هکتار به شهر اراک با مساحت 6 هزار و چند صد هکتار اضافه شده که به معنی هیچ است و این نفس مردم اراک را برای توسعه مسکن گرفته است. اراک یکی از چند شهر گران مرکز استان در سطح کشور در حوزه خرید و اجاره مسکن بوده و است و این موضوع واقعیتی غیرقابل انکار است.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برخی مناطق اراک ظرفیت برای توسعه دارند و طبق توافق صورت گرفته با دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی قرار بر تهیه طرح جامع برای این مهم بوده اما هنوز این مهم در شورای عالی مطرح نشده و تقاضا داریم در اسرع وقت مطرح شود تا این ظرفیت ها برای توسعه شهر استفاده شود.
کریمی عنوان کرد: وضعیت طرح 8100 واحدی در زمین اوقافی ایجاد شده که نارضایتی هایی از سوی هزاران متقاضی داشته و افرادی به علت عدم توان مالی برای پرداخت 26 میلیون تومان هزینه اوقاف از این طرح انصراف داده اند که این ظلم به مردم است و باید برای آن تدابیر ویژه اندیشیده شود.
وی بیان کرد: گفته می شود که سرریز جمعیتی به شهرهای جدید واریز شود اما جناب وزیر آیا شما خود حاضر به تقاضای مسکن در شهر امیرکبیر هستید؟در ثبت اخیر عده ای از قم در این شهر ثبت نام کرده بودند چراکه در این شهر زیرساخت های لازم و انگیزه وجود ندارد.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: 42 قطعه زمین مربوط به قبل ا تاسیس شهر سنجان بوده که با اراک اقدام شده که نیاز است به این مهم نیز توجه ویژه صورت گیرد.بدهی سهم دولت در کنارگذر شمالی اراک که توسط جهادنصر احداث می شود، بالغ بر 100 میلیارد تومان است و عملا توانی برای ادامه دادن وجود ندارد.
کریمی هپکو و آذرآب را بازویی توانمندی برای توسعه حمل و نقل ریلی و جاده ای و فعالیت های عمرانی وزارت راه دانست و گفت: بنده پیشنهاد حذف مصوبه کمیسیون تلفیق برای واردات 10 هزار دستگاه ماشین آلات و تعداد زیادی واگن را در راستای حمایت تولید ملی داده ام.
وی اضافه کرد: افزایش سقف تسهیلات برای متقاضیان پروژه 264 واحدی ایثارگران از 70 میلیون به 300 میلیون تومان نیز مورد تقاضا است تا مورد توجه قرار گیرد.
نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در این جلسه با انتقاد از نحوه برنامه ریزی مسوولان استانی در خصوص سفر یک روزه وزیر راه به اراک گفت: از اینکه کدام اداره یا شخصی سفر وزیر به استان را برنامه ریزی کردند مطلع نیستیم اما از نوع آن رضایت نداریم چرا که استان مرکزی فقط شهر اراک نیست باید شهرستان های دیگر استان هم مد نظر قرار می گرفت.
علیرضا نظری با بیان اینکه در حوزه ساخت مسکن در خمین دو طرح تحت عنوان مسکن ملی وجود دارد اظهار کرد: متاسفانه روند ساخت مسکن در خمین در قالب این طرح متناسب با نیاز مردم نیست چرا که در حال حاضر در برخی شهرها طبقه های سوم و چهارم ساخته شده اما در این شهر هنوز در گیر و دار بخش نقشه و آماده سازی است.
وی با بیان اینکه در خمین در طرح اقدام ملی مسکن هنوز اتفاقی نیفتاده است افزود: هنگامی که در این سفر وزیر به تنهایی به شهرستان اراک آمده است مشکلات دیگر شهرستان ها را باید چگونه رفع کرد، ما به عنوان نماینده فقط می توانیم چند مشکل را بیان کنیم، اگر امکان حضور وزیر در شهرستان ها نیست، حداقل از معاونین خود بخواهید به شهرستان ها سفر کنند و مشکلات را از نزدیک شناسایی و رفع کنند.
مردم از دولت انقلابی انتظار دارند توزیع اعتبارات بر اساس آمایش صحیح انجام شود
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی گفت: بیشتر صنایع استان در ساوه و زرندیه مستقر است لذا نتظار می رود توزیع اعتبارات بر اساس آمایش صحیح صورت گیرد، اعتبارات در این شهرستان ها اکنون اندک است، ساوه یکی از گران ترین شهرهای کشور است و انتظار می رود میزان تسهیلات در این شهر افزایش باید.
حجت الاسلام سبزی روز پنجشنبه 12 اسفند در نشست شورای مسکن اظهار کرد: وزیر راه و شهرسای 5 ماه پیش چند دستور را در مجلس ارائه دادند که تاکنون هیچکدام اجرا نشده، چه کسی باید این دستورات را اجرا کند؟
وی با بیان اینکه جنس و نوع مشکلات ساوه با دیگر شهرستان ها متفاوت است افزود: ساوه بیشترین زمین مسکن ملی را دارد و به همین منظور نباید امروز مشکل زمین در ساوه وجود داشته باشد.
نماینده مردم ساوه و زرندیه تصریح کرد: برای ایثارگران 400 واحد نیاز است که مقرر شده بود 8 هکتار زمین به این مهم اختصاص یابد اما در شورای مسکن استان به 3 هکتار رسید و به لیل مشکلات دیگر عملا امروز هیچی شده است، ایثارگران توقع دارند.
سبزی بیان کرد: اگر وزیر به دلیل مشغله های کاری نمی تواند به تعدد در استان ها حضور یابد انتظار داریم معاونین وزیر در شهرستان ها حضور پیدا کرده و مشکلات را در همان محل رفع کنند.مردم از دولت انقلابی انتظار رفع مشکلات را دارند.
وی اضافه کرد: ایستگاه راه آهن در ساوه ساخته شده اما مردم ساوه برای سفر به تهران و مشهد باید از همدان بلیط تهیه کنند چراکه سهمیه اختصاصی به ساوه اندک است.
سبزی عنوان کرد: بیشتر صنایع استان در ساوه و زرندیه مستقر است لذا نتظار می رود توزیع اعتبارات بر اساس آمایش صحیح صورت گیرد، اعتبارات در این شهرستان ها اکنون اندک است، ساوه یکی از گران ترین شهرهای کشور است و انتظار می رود میزان تسهیلات در این شهر افزایش باید.
وی خاطرنشان کرد: بیشترین روستاهای فاقد آسفالت استان مربوط به شهرستان ای ساوه و زرندیه است و میزان تصادفات نیز در ساوه بالا است و تقاضا داریم توزیع بودجه به ویژه در حوزه راه و مسکن عادلانه در این شهرستان ها صورت گیرد.
نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت:: شهرستان های استان در خصوص مسکن مشکلاتی دارند که انتظار می رفت وزیر راه و شهرسازی علاوه بر اراک از شهرستان ها نیز بازدید داشته باشد.
ولی الله بیاتی افزود: حدود ۱۰ سال است که قرار بوده ۴۸ هکتار به شهر فراهان اضافه شود اما تاکنون انجام نشده و مردم توقع دارند این مشکل هرچه زودتر حل شود.
وی بیان کرد: در این حوزه انتخابیه به دلیل کمبود اعتبار و عدم رسیدگی راه های اصلی به راه های فرعی تبدیل شده است، در خصوص راه و مسکن مشکلات زیادی وجود دارد که امید است در فرصت های آینده وزیر راه و شهرسازی در دیگر شهرستان ها حضور پیدا و مشکلات را پیگیری کنند.
پل سنجان در حال تبدیل به موزه غربی اراک است
شهردار اراک گفت: بیشتر مردم شهرداری اراک را متهم عدم تکمیل پل سنجان می دانند و متاسفانه اکنون این پل در حال تبدیل شدن به موزه غربی اراک است و وضعیت خوبی ندارد که می طلبید دستور ویژه در خصوص تکمیل این پروژه صادر شود.
علیرضا کریمی روز پنجشنبه 12 اسفند در شورای مسکن استان مرکزی اظهار کرد: بحث طرح جامع اراک با کاستی های زیادی همراه است و جز نیازهای اصلی مردم محسوب می شود و الزاماتی می طلبد که این طرح در اسرع وقت تکمیل شود، ضمن آنکه طرح تفضیلی شهر نیز آماده نشده که در بخش تولید مکسن باید از ظرفیت طرح جامع شهری اراک بهره گیری کرد.
وی افزود: بیشتر مردم شهرداری اراک را متهم عدم تکمیل پل سنجان می دانند و متاسفانه اکنون این پل در حال تبدیل شدن به موزه غربی اراک است و وضعیت خوبی ندارد که می طلبید دستور ویژه در خصوص تکمیل این پروژه صادر شود.
کریمی در خصوص کنار گذر شهر اراک نیز بیان کرد: این کنارگذر هنوز تکمیل نشده و در منطقه حادثه خیز قرارد رد که مشکلاتی برای شهروندان ایاد کرده و امید است با تکمیل و راه اندازی این کنارگذر از ورود خودروها به داخل جلوگیری کرد که ترافیک بیشتری در مرکز شهر ایجاد نشود.
وی بیان کرد: مناطق تفریحی و توریستی شهر اراک بسیار کم است که انتظار می رود با تکمیل واگذاری اراضی دره گردشگری گردو، کوه مستوفی این ظرفیت برای مردم اراک ایجاد شود و سال آتی تکمیل گردد.
شهردار اراک اضافه کرد: با توجه به اینکه طرح 58 متری ملغی شده است، انتار می رود طرح جایگزین آن که طرح 24 متری است زودتر تعیین تکلیف شود و مردم از ان بلاتکلیفی خارج شوند.
کریمی خاطرنشان کرد: تخصیص زمین به پروژه های شهری از جمله خواسته های مدیریت شهری ات چراکه اجرای هر طرح شهری نیازمند زمین است که رد این خصوص با مشکل مواجه هستیم و انتظار می رود در خصوص استقرار مشاغل مزاحم و آلاینده تعامل و همکاری لازم صورت گیرد.
وی افزود: اجرای پروژه های بازآفرینی شهری در سکونتگاه های غیررسمی نیازمند توجه ویژه است که امیدواریم با اجرای این طرح ها شاهد توسعه مناطق کم برخوردار باشیم.بسیاری از شهروندان در حاشیه راه آهن ساکن هستند که می طلبد این منازل بازسای و حریم این منازل حفظ شود ، با این شرایط اقتصادی اداره کل راه آهن نیز نمی توان برنامه ای در خصوص تملک و آزادسازی منازل داشته باشد که انتظار می رود مطالعات جابجایی حریم راه آهن در دستور کار ویژه قرار گیرد که مشکل بخش عمده ای از مردم در ای راستا رفع شود.
فرماندار اراک در این نشست گفت: تامین زمین برای ۲ هزار واحد برای مسکن محرومان باید در دستور کار قرار گیرد، در حوزه راههای مواصلاتی در خواست ارتقای راههای روستایی به راه های اصلی را داریم.
امیر هادی ادامه داد: ۲۶۴ واحد مسکن ایثارگران در اراک وجود دارد که ببا توجه به تورم های موجود با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد با مشکل مواجه شدهاست، ۷۰۰ میلیون ریال تسهیلات به این واحدها اختصاص یافته بود که جهت تکمیل این واحدها این تسهیلات باید به سه میلیارد ریال افزایش پیدا کند.
سیدمحمد جمالیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این نشست با اشاره به اینکه استان مرکزی از نظر زیر ساخت درمانی با مشکلاتی مواجه است، افزود: چهار واحد مسکونی در بیمارستان امیر کبیر اراک وجود دارد که در حوزه توانبخشی از آنها استفاده شده و امیدواریم با موافقیت برای تغییر کاربری این واحدها زمینه افزایش خدمت رسانی به مردم فراهم شود.
وی ادامه داد: ۷۱ هکتار زمین در سال ۶۳ به دانشگاه علوم پزشکی داده شد که تا کنون سند تک برگی این زمین به نام این دانشگاه منتقل نشدهاست، در این زمین سازمان انرژی اتمی یک بیمارستان برای دانشگاه ساخته که نیاز است سند این زمین در اسرع وقت اخذ شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: حدود ۶۱ هزار واحد مسکونی سهم استان مرکزی در طرح جهش تولید مسکن است و از تاریخ ابلاغ طرح جهش تولید توسط وزارت راه و شهرسازی، کارگروه تولید مسکن و اداره کل راه و شهرسازی جهت شناسایی و احصای زمین ها تلاش خود را انجام داده اند.
احمد مرزبان روز پنجشنبه ۱۲ اسفند در شورای مسکن استان مرکزی اظهار کرد: امروز ۴۹۲ هکتار زمین برای ساخت ۲۹ هزار واحد مسکن در استان شناسایی شده است.
وی افزود: سهمیه ابلاغی شهر اراک برای ۴ سال، ۱۶ هزار و ۶۳۲ واحد است که تا به امروز ساخت ۱۱ هزار و ۵۰۲ واحد آن آغاز شده است، ۱۳۲۰ واحد آن مربوط به کارگزاری ستاد اجرایی فرمان امام، هزار واحد جهاد خانه سازی سپاه پاسداران، ۸۱۱۲ واحد توسط شرکت کیسون و ۶۰۰ واحد با کارگزاری بنیاد مسکن و ۳۶۰ واحد به صورت مشارکت دولت با بخش خصوصی و ۱۱۰ واحد نیز متعلق به تعاونی کارکنان اداره کل راه و شهرسازی است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی تصریح کرد: در شهر ساوه ۱۴ هزار و۲۴۴ واحد، سهیمه ۴ سال است که خوشبختانه با زمین هایی که درخصوص کمیته امداد حضرت امام و طرح نهضت ملی در نظر گرفته شده بود، حدود ۲ هزار واحد نیز در این شهر در حال ساخت است. این پروژه ها در ۳ زمین خوب در شهر ساوه برنامه ریزی شده است.
مرزبان ادامه داد: در شهر ساوه زمین به مساحت ۱۲۰ هکتار وجود دارد که نیازمند آماده سازی فوری است، این زمین در محدوده شهری است و تقاضا داریم با دستور وزیر، سازمان ملی زمین و مسکن در زمینه آماده سازی زمین همکاری لازم را انجام دهد.
وی بیان کرد: سهمیه ابلاغی برای ۴ سال در شهر خمین ۴هزار و ۳۷۶ واحد است که خوشبختانه طراحی فاز یک زمین ۸ هکتاری انجام شده و امروز ۱۰۲۴ واحد در خمین جزو همین ۲۰ هزار واحد کلنگ زنی شده در استان بوده است. ۸۷ هکتار برای الحاق و ۲۳ هکتار برای تغییر کابری در نظر کرفته شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی عنوان کرد: سهمیه ابلاغی دلیجان نیز ۲۶۲۴ واحد است که خوشبختانه با طراحی انجام شده و زمین مورد نظر، ۱۵ هکتار از اراضی هاشم آباد با مالکیت دولت به نهضت ملی مسکن تعلق پیدا کرد که ظرفیت ساخت ۱۵۰۰ واحد در شهر دلیجان را ایجاد کرده است. ۳۷۰ هکتار درخواست الحاق در شهر دلیجان نیز داده شده است.
مرزبان اضافه کرد: در محلات ۲۷۲۴ سهمیه برای ۴ سال اعلام شده که عملیات اجرایی ۱۴۰۰ واحد آغاز شد و درخواست اضافه شدن ۲۰ هکتار نیز به محدوده شهر ارائه شده است. ۲۲ هکتار زمین با همکاری دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری به محدوده شهر محلات الحاق شده و فعلا مشکل برای ۲ سال نخست حل شده و ۲۰ هکتار نیز برای الحاق و تامین زمین در این شهر در نظر گرفته شده است.
مرزبان ادامه داد: سهمیه ابلاغی تفرش ۸۰۰ واحد است که تمامی سهمیه این شهرستان با ظرفیت هزار واحد امروز همزمان با سطح استان آغاز شده، همچنین سهیمه آشتیان ۴۴۴ واحد است که ظرفیت برای ساخت ۶۰۰ واحد در نظر گرفته شده و این شهرستان نیز عملیات اجرای را امروز آغاز کرده است.
وی بیان کرد: امروز در سطح استان عملیات اجرایی ۸۱۱۲ واحد در اراک، ۱۰۲۴ واحد در خمین، ۱۴۰۰ واحد در محلات، ۱۵۰۰ واحد در دلیجان، ۶۰۰ واحد در آشتیان، ۸۰۰ واحد در تفرش، ۱۴۰۰ واحد در محلات و ۶ هزار واحد در شهرهای جدید مهاجران و امیرکبیر با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.
سید وحید میرنظامی رئیس شورای اسلامی شهر اراک عصر امروز پنجشنبه مورخ ۱۲ اسفند ماه، با حضور در جلسه شورای مسکن استان مرکزی که با حضور وزیر راه و شهرسازی کشور، استاندار مرکزی، نمایندگان مردم اراک در مجلس شورای اسلامی، شهردار اراک و سایر مسئولین استانی و شهری پیرامون شروع عملیات ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی در استان مرکزی در استانداری برگزار شد، بیان داشت:طرح جامع اراک نقایص بسیاری دارد که از وزارت راه و شهرسازی کشور تقاضا می شود به جهت مغایرت هایی که این طرح با خواست شهروندان و متولیان امر مسکن دارد، استارت اصلاح آن به زودی زده شود.
وی در ادامه تاکید نمود که در جلسات متعدد اصلاح و بازنگری در طرح جامع اراک مطالبه شده است، پهنه هایی در شهر وجود دارد که به هسته مرکزی شهر اراک نزدیک هستند و باید در این طرح دیده می شدند اما بنا به دلایلی در شورایعالی معماری و شهرسازی کشور مغفول واقع شدند، لذا از آنجا که طرح جامع هر چند سال یکبار بازنگری می شود ، برای اینکه دچار اطاله مطالعات علمی و فنی نشود می بایست هرچه سریعتر این موضوع حل شود.
رئیس شورای اسلامی شهر اراک، خاطر نشان کرد: در خصوص قطعات شهری که فلسفه ایجاد شهرهای جدید مهاجران و امیرکبیر را تقویت می کند، اگر خط ریلی از سمت شهر مهاجران به شهر امیرکبیر را داشته باشیم وضعیت مسکن بهبود پیدا می کند و اقبال بهتری از سوی شهروندانی که متقاضی مسکن هستند، ایجاد می شود.