از تولیدات دو مادر صنعت استان مرکزی حمایت ویژه می شود
وزیر راه و شهرسازی گفت: توافقات ریلی خوبی با کشورهای آسیای میانه مانند ترکمنستان صورت گرفته است.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ قاسمی در جریان سفر به استان مرکزی و بازدید از شرکت واگن پارس و هپکوی اراک در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما گفت : کشور ایران با ترکمنستان چهار سال رابطهای نداشت، اما آخرین توافق با ترکمنستان مربوط به ۳ تا ۴ ماه پیش است.
وی بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی تقریبا رییس کمیسیون مشترک بیشتر کشورهای آسیای میانه است و امروز بالاترین حد ترانزیتی ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته در سرخس وجود دارد که علاوه بر صادرات کشور خودمان، ترانزیت به سایر کشورها از جمله قفقاز، افغانستان و روسیه از طریق راه اهن نیز انجام می شود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تکمیل راه آهن آستارا - رشت میتواند ایران را به اروپا وصل کند و این مهم در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است.
قاسمی اظهار داشت: کشور به بیش از هزار دستگاه لوکوموتیو نیاز دارد و در این زمان، این تعداد قابل تامین نیست.
وی عنوان کرد: امروز حدود ۳۱۴ هزار ریل در کشور وجود دارد که تنها ۵۰۰ لوکوموتیو موجود است، بنابراین کمبود وجود دارد و باید تامین شود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ظرفیت واگن پارس برا ساخت لوکوموتیو برای چهار سال آینده تکمیل میشود.
قاسمی بیان کرد: استان مرکزی به لحاظ دارا بودن صنایع سنگین و صنایع مادر کشور است و از دیرباز تولیدات بزرگ صنعتی کشور در حوزه های مختلف در استان مزکزی انجام می شده است.
وی ادامه داد : بسیاری از صنایع بزرگ تجهیزات بزرگ نفتی در این استان ساخته شده است.
وزیر راه و شهرسازی گفت : درگذشته این دو واحد صنعتی با مشکلات بزرگی روبه رو بودند اما امروز در بازدید ها شاهد رشد و بالندگی دوباره این دو صنعت بودیم .
رستمی اظهار داشت: این ۲ واحد صنعتی بزرگ در یک نگرش و تحول جدید قرار دارند و تقریبا کارخانهها فعال است که جای امیدواری است.
وی گفت: دولت سیزدهم حمایت از صنایع به خصوص کارخانجاتی که ظرفیتهای سنگین و سرمایهگذاریهای عظیمی از کشور برای ایجاد آنها صرف شده را در برنامه دارد و راه اندازی و سرعت بخشیدن به تولید این کارخانجات یک موضوع جدی است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: امروز برای ایجاد چنین کارخانههایی در سطح کشور باید هزاران میلیارد تومان سرمایهگذاری ایجاد شود اما امروز خوشبختانه اساس این واحدها در کشور وجود دارد.
قاسمی عنوان کرد: شرکت هپکو در یک مسیر تحولی قرار دارد و این شرکت متعهد شده تعهدات خود را در قبال وزارت راه و شهرسازی در اسرع وقت انجام دهد.
وی بیان کرد: به محض عملیاتی شدن این قرارداد، قرار داد خوبی با هپکو برای تامین ماشینآلات راهداری کشور منعقد میشود و امید است که بتوانیم در مجموع قرارداد ۵۰۰ دستگاه منعقد شود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: واگن پارس به نوعی با راه آهن جمهوری اسلامی ارتباط دارد که مدیرعامل راه آهن برنامه ریزی لازم را باید انجام دهد تا بتوان از ظرفیتهای این شرکت استفاده کرد.
قاسمی اظهار داشت: بع طور قطع امروز توسعه حمل و نقل ریلی به عنوان یک حمل و نقل ایمن و ارزان در دستور کار است و بر اساس برنامه ششم باید بیش از ۳۰ درصد ظرفیت باری کشور در راهآهن ایجاد میشد که اکنون کمتر از ۷ درصد است و این نشان می دهد که عقب ماندگی جدی داریم که باید جبران شود.
وی گفت: بخشی از این عقب ماندگی همین کاری است که امروز واگن پارس در زمینه واگن مسافری و باری انجام می دهد و باید به سرعت انجام شود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: کشور در زمینه واگن کاملا خودکفا است و کسی اجازه واردات ندارد.