رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نوزدهمین نشست شورای راهبری سازمان گفت: اجرایی سازی برنامههای این سازمان با رویکرد کار جهادی دنبال خواهد شد.
وی اضافه کرد: هدف از بعثت، هدایت انسانها در مسیر تقرب الهی است که این هدف در نظام تعلیموتربیت نیز دنبال میشود و بهدرستی کار معلمان همردیف کار انبیاء دانسته شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از مناسبتهای پیشِ رو روز " امور تربیتی و هفته تربیت اسلامی" است گفت: نهضت امور تربیتی و تزکیه و تربیت ثمره شهیدان رجایی و باهنر است و ما باید در هر جایگاهی خودمان را مربی تربیتی بدانیم.
وی با اشاره به جهاد تبیین در کلام مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) گفت: جهاد تبیین در کلام رهبر معظم انقلاب به معنای آغاز تحولی بنیادین و حرکت جهادی در امور است و با همین رویکرد نهضت کار جهادی در اجرای تمام برنامههای سازمان آموزشوپرورش استثنایی دنبال خواهد شد.
وی تصریح کرد: در حوزه آموزش وپرورش استثنایی زحمات بیشماری کشیده شده است و باید این دستاوردها فارغ از همه حواشی و سلیقههای مدیریتی تبیین شود.
طریفی حسینی با بیان اینکه با رویکرد کار جهادی در وزارت آموزشوپرورش نیز قرارگاههای جهادی در حوزههای مختلف در حال ایجاد است گفت: هدف غایی همه این قرارگاههای جهادی اجراییسازی سند تحول بنیادین است و یکی از قرارگاههای مهم، قرارگاه محرومیتزدایی با رویکرد توجه به حاشیه مرزها، حواشی شهرها، روستاها و مناطق عشایری و گسترش عدالت تربیتی است.
وی افزود: یکی از شاخصهای مهم تحقق عدالت تربیتی میزان توجه به آموزش وپرورش استثنایی و دانش آموزان با نیازهای ویژه است و نیاز است ارتباط نزدیکی بین حوزه ستادی و رؤسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی با قرارگاه جهادی محرومیتزدایی برقرار شود.
حسینی تصریح کرد: کارهای جهادی و نهضتی فارغ از سلسلهمراتب اداری و با جدیت دنبال خواهد شد.
معاون وزیر در ادامه نشست به تشریح «برنامه تدوینی چهارساله تحول و تعالی نظام آموزشوپرورش استثنایی» پرداخت و گفت: در برنامه چهارساله تحول و تعالی نظام آموزشوپرورش استثنایی سه بسته تحولی شامل ده هدف عملیاتی، ۲۳ راهبرد و ۸۱ با رویکرد حکمرانی، عدالت و کیفیت پیشبینیشده است.
وی با بیان اینکه «کارآمدسازی نظام حکمرانی و اداره امور آموزشوپرورش استثنایی» یکی از بستههای تحولی برنامه چهارساله تحول و تعالی آموزشوپرورش استثنایی است، گفت: مردمیسازی، مدرسه محوری، ارتقای مدیریت آموزشگاهی، بازمهندسی ساختار و فرایندها، هوشمندسازی، چابکسازی، شفافسازی امور، کارآمدسازی نظام مدیریت منابع انسانی، متنوعسازی منابع مالی، کارآمدسازی و بهینهسازی نظام تخصیص منابع مالی، یکپارچهسازی سامانههای اداری و مالی، ساماندهی و جانمایی متوازن و متعادل مراکز آموزشی، پرورشی و توانبخشی، استفاده از ظرفیت مؤثر مراکز علمی و دانشگاهی و تسهیل ورود فناوریهای نوین به مراکز آموزشوپرورش استثنایی از جمله راهبردهای اصلی این بسته تحولی است.
طریفی حسینی دومین بسته تحولی را «توسعه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی» دانست و گفت: افزایش سطح دسترسی و پوشش تحصیلی، افزایش پوشش خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی به گروههای جدید، توسعه کمی و کیفی خدمات حمایتی، توانبخشی، مددکاری و مشاورهای و اجتماعی سازی آموزشوپرورش استثنایی از جمله راهبردهای این بسته تحولی است.
وی با بیان اینکه بسته سوم تحولی «روزآمدسازی، کیفیتبخشی و اثربخشی نظام آموزشوپرورش استثنایی» است، گفت: توسعه مدلهای پیشگیری، مراقبتی و توانبخشی با رویکرد مداخله به هنگام، تغییر و اصلاح مداوم روشهای ارزیابی، غربالگری و تشخیص، توسعه رویکرد خانواده محوری در آموزشوپرورش استثنایی، هدایت نظام برنامهریزی در جهت تعلیم و تربیت چند ساحتی و برنامههای آموزشی فردی شده، توسعه و کیفیتبخشی به رویکرد فراگیر سازی، توسعه فعالیتهای پرورشی، فرهنگی، هنری و ورزشی و بازآرایی رشتههای تحصیلی توانمندسازی و خوداتکایی فردی، اجتماعی و اقتصادی فارغالتحصیلان از جمله راهبردهای این بسته تحولی است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آسیبهای فضای مجازی گفت: استفاده از ابزارهای هوشمند ارتباطی در دوران کرونا در بین دانشآموزان برای استفاده از شبکه شاد و آموزشهای مجازی گسترش یافت و نیاز است توانمندسازی والدین برای آشنایی با آسیبهای فضای مجازی و جلوگیری از گسترش این آسیبها در دستور کار قرار گیرد.
در بخشی از این نشست گزارش فعالیتهای اداره آموزشوپرورش استثنایی شهرستانهای استان تهران ارائه شد.