کمبود ۵۰۰ مجتمع پارکینگی در تهران
حجت الاسلام آقامیری، عضو شورای شهر تهران: چنانچه هزینه پارک حاشیه ای را بالا ببریم، اتفاق خوبی را در حوزه ترافیک و آلودگی هوا در سطح شهر شاهد خواهیم بود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ حجت الاسلام سید محمد آقامیری در جریان بررسی تعیین نرخ عوارض پارک حاشیهای در چهل و سومین جلسه شورا اظهار داشت: انسان محوری یکی از موضوعات مدیریت شهری است که مورد پیگیری معاونت حمل و نقل شهرداری نیز هست. همچنین فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در صحن شورا اشاره داشتند که در تهران ۹ میلیون خودرو داریم که به اندازه جمعیت مردم تهران است. از همین روی باید پارک حاشیهای را محل درآمد ببینیم.
وی در همین راستا افزود: شهرداری مالک خیابان هاست چراکه املاکی را خریداری میکند و خیابان می سازد و باید از این کار عایدی داشته باشد. همچنین شهرداری برای تامین پارکینگ هم باید عایدی داشته باشد. در نتیجه باید هزینه وجود اتوموبیل در خیابان را بالا ببریم.
حجت الاسلام آقامیری با بیان اینکه در کشور ما اگر کسی خودروی خود را هشت صبح در خیابان نزدیک محل کارش پارک کند و ۴ عصر آن را بردارد، مجبور به پرداخت ۸ هزار تومان عوارض پارک حاشیهای است ادامه داد: این در حالی است که اگر بخواهد با اسنپ از منزل به محل کار برود حداقل ۲۰ هزار تومان باید پرداخت کند که رفت و برگشت آن ۴۰ هزار تومان می شود. طبیعتا" در چنین شرایطی پیداست که خودرو را به خیابان میآورد. از همین روست که اگر در گلوگاههای ترافیکی، پارکومتر نصب شود، افزایش هزینه پارک خودرو در خیابان، یکی از راه های کاهش ترافیک خواهد بود.
آقامیری در ادامه درخصوص پارکینگهای موجود در سطح شهر و در مقایسه آن با دیگر کشورها گفت: استاندارد جهانی پارکینگ ها این است که در هر کیلومتر مربع در مکان مسکونی، بصورت متوسط، ۱۰ مجتمع پارکینگی است که حداقل ۳۰۰ جای پارک دارد. اما در شهر تهران، در هر کیلومتر مربع، سه مجتمع پارکینگی وجود دارد که متاسفانه اکثرا خصوصی و متعلق به مجتمعهای تجاری هستند. در واقع در تهران ۵۰۰ مجتمع پارکینگی کم داریم.
وی افزود: این درحالیست که مثلا در شهر سئول، در هر کیلومتر مربع، ۱۰ مجتمع پارکینگی وجود دارد. در تورنتو در هر کیلومتر مربع، ۱۲ مجتمع پارکینگی وجود دارد. در بروکسل که یک میلیون و دویست هزار نفر جمعیت دارد، برای هر کیلومتر مربع، ۱۳ پارکینگ وجود دارد.
حجت الاسلام آقامیری در همین راستا ادامه داد: علت تفاوت این است که هزینه پارکینگ های عمومی این کشورها پایین است و هزینه پارک در سطح شهر بالاست، بنابراین به صرفه مردم است که خودروی خود را در پارکینگ عمومی پارک کنند.
وی تاکید کرد: حال اگر ما از این موضوع به نحو احسن استفاده کنیم و یک تصمیم شجاعانه بگیریم و هزینه پارک حاشیه ای را بالا ببریم، اتفاق خوبی را در حوزه ترافیک و آلودگی هوا در سطح شهر شاهد خواهیم بود.
نرخ عوارض صدور مجوز نصب دکلهای مخابراتی در تهران تصویب شد
خبردیگری هم حاکی است؛ لایحه شهردار تهران در خصوص «اصلاحیه مصوبه نحوه محاسبه و دریافت عوارض صدور مجوز نصب و نظارت دورهای بر دکلها و آنتنهای مخابراتی در شهر تهران» در چهل و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران بررسی شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، اعضای شورای اسلامی شهر تهران در چهلوسومین جلسه علنی این شورا بررسی لایحه شهردار تهران در خصوص اصلاحیه مصوبه نحوه محاسبه و دریافت عوارض صدور مجوز نصب و نظارت دورهای بر دکلها و آنتنهای مخابراتی در شهر تهران را در دستور کار خود داشتند.
مهدی بابایی در تشریح این لایحه گفت: پیشنهاد شهرداری تهران این است که اگر اپراتوری قبل از دریافت مجوز برای نصب دکل اقدام به نصب دکل کرد به عنوان جریمه در فرمول محاسبه عوارض برای وی ضریب دو برابری در نظر گرفته شود که کمیسیون نیز با این پیشنهاد موافق است و اگر اپراتور قبل از نصب اقدام به اخذ مجوز برای نصب کند این عدد در فرمول یک محاسبه خواهد شد.
احمد صادقی دیگر عضو شورای تهران گفت: سیطرهای که اپراتورها بربحث دکلهای شهر تهران دارند و همچنین نفوذی که در این حوزه کسب کردهاند، در پیشنهاد شهرداری تهران نیز خود را نشان داده به شکلی که هزینه صدور مجوز نصب دکل در سال ۱۳۹۸، سه میلیون تومان بوده و در پیشنهاد شهرداری دو میلیون تومان ارائه شده که کاهش پیدا کرده است و این امر موجب کاهش درآمدهای شهرداری خواهد شد و پول آن به جیب اپراتورها میرود.
وی تاکید کرد: متاسفانه تعیین تکلیف مجموعه فاوا و زیرمجموعههای آن انجام نشده و تصمیم درستی برای مجموعه گرفته نشده است. پیشنهاد این است که هزینه صدور مجوز به پنج میلیون تومان برسد و هزینه تمدید مجوز نیز دو میلیون تومان شود. همچنین باید شهرداری تهران را مکلف به شناسایی دکلهای فاقد مجوز در شهر تهران کنیم.
لطفالله فروزنده معاون برنامهریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران هم در جلسه امروز شورای شهر تهران درباره لایحه اصلاحیه مصوبه نحوه محاسبه و دریافت عوارض صدور مجوز نصب و نظارت دورهای بر دکلها و آنتنهای مخابراتی در شهر تهران گفت: بحثی را که ما در این لایحه داریم این است که مجوزها در خصوص دکلها و آنتنها را شهرداری صادر میکند و چرا شرکتهای دیگر باید سهم داشته باشند؛ همچنین بحث دیگر موضوع افزایش عوارض است که ان شاءالله شورا رای مثبت دهد.
مهدی قائمی عضو شورای شهر تهران در جریان، بررسی لایحه اصلاحیه مصوبه نحوه محاسبه و دریافت نصب و بررسی دوره دکلهای تهران گفت: سرجمع عوارض شهرداری در طول یک سال از محل عوارض دکلهای مخابراتی ۱۰ میلیارد تومان است و در مقیاس بودجه شهرداری عدد چشمگیری نیست.
وی با اشاره به اینکه نسل ۵ جی حدود ۴ برابر نسل فعلی نیازمند نصب آنتن است، گفت: در این مساله رسالت شرکت ارتباطات بیشتر پدیدار میشود که ضمن گرفتن عوارض، به اشتراک سایتها اقدام کند که تا به حال بسیار کم در تهران اتفاق افتاده است
قائمی گفت: اپراتورها میتوانند از دکلهای مشترک، زیرساخت ارتباطی و برق مشترک داشته باشند و BTS هایشان را در ارتفاعهای متفاوت نصب کنند تا تعداد دکلها در سطح شهر کم شود.
وی افزود: بنابراین نیاز است طرح اساسیتری برای توسعه ۵ جی مطرح کنیم، به گونهای که منظر شهر هم آسیب نبیند.
این لایحه در چهل و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با ۲۰ رای به تصویب رسید.